reistijd en werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 07:39

Hallo, bokt weet vast raad :D

Ik heb een leuke vaste baan die ik erg graag doe. Ik wordt alleen helemaal niet blij van mijn woonsituatie. Het is o.a. te klein, overlast, ect.

Ik ben opzoek gegaan naar een andere woning, het liefste nog dichterbij werk ook. Dit blijkt zeer moeizaam te zijn. 45 vierkante meter voor 1200.- spreek ik over.

Nu heb ik een leuke woning gevonden dichtbij mijn huidige woonplaats maar wel weer verder van mijn werk. Daar is het 1000.- voor 70 vierkante meter.

Het scheelt dus nogal.

Ik ben ook opzoek gegaan naar een baan dichterbij huis en heb deze gevonden. Een mooie functie, schaal hoger zelfs, maar inhoudelijk net wat anders.

Ik heb dit gister met mijn manager besproken en hij wilt graag dat ik blijf en haalt daarvoor veel uit de kast.

Wat zouden jullie doen? Blijven met de reistijd van met de auto een dik uur of gaan en erop vertrouwen dat de nieuwe baan ook leuk is?

Ik werk 3x per week op kantoor en 2x thuis.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:48

Het zou bij mij echt afhangen hoe tevreden en energiek ik ben bij mijn huidige functie. Als je toe bent aan een nieuwe uitdaging, kun je zeker switchen van baan. Maar een uur reistijd (enkel) vind ik zelf prima te doen :j . Heb dat tijden lang met de auto gedaan (had nooit file, dat was wel een grote plus) en inmiddels reis ik het met het OV. De reistijd zal nog langer worden, daar ik verhuis. Maar mijn functie vind ik het zeker wel waard :j . Ik werk nu 4 dagen op kantoor en 1 thuis en voorheen toen mijn reistijd met de auto was ik 5 dagen op kantoor.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 07:58

Hoe lang doe je er over met het OV?

Ik word zeker blij van mijn werk! Vraag is alleen of ik dat ook niet gewoon zal vinden bij mijn nieuwe werkgever.

Moet er wel bij vermelden dat ik het niet gewend ben om auto te rijden. Ik heb bijna mijn rijbewijs en zal dan een auto kopen voor het werk.
We krijgen alleen reiskostenvergoeding voor het OV. Al kan mijn manager hier nog wel een mouw aanpassen. Idee is dan dat het tijdelijk is en dat we blijven zoeken naar een woning dichterbij.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:07

Ik merk zelf wel dat het team om mij heen doorslaggevend is waar ik prettig kan werken. Dat is iets wat je pas ervaart als je er daadwerkelijk aan de slag gaat. Maar eerlijk, overal is nu werk. Dus als je de stap wel wil maken en het toch niet zou bevallen, zijn er nog genoeg andere functies.

Ik wissel af, ben 4 dagen per week bij mijn verloofde en 3 nog in mijn huis. Vanuit mijn huis is het ongeveer een uur van deur tot deur, vanuit zijn huis 1 uur en 15 minuten. Hier komt vanaf ons koophuis waar wij in januari intrekken nog wel 10-15 minuten bij. Daarbij heb ik wel een flexibele werkgever, als ik later ben door het reizen of een keer eerder weg wil omdat de verbinding beter uitkomt kan dat. Ook werk ik vaker wel een tweede dag thuis als dat privé beter uitkomt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:16

Een uur reistijd vind ik persoonlijk echt te lang. Ik zou dus gaan voor de nieuwe baan.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:31

Wij hebben heel lang op ruim een uur rijden van ons werk gewoond.
Maar met o.a. alle klimaatproblemen, het rekeningrijden wat er aan zit te komen vind ik dat (persoonlijk) niet meer van deze tijd.

Wij zijn 5 jaar geleden veel dichter bij ons werk gaan wonen, moet er wel bij zeggen dat zowel ik als mijn man al ruim 20+ jaren bij de zelfde werkgever zitten, ons werk leuk vinden, en de reistijd ook steeds meer begon op te breken.
Maar wij konden nog net in een redelijke tijd een ander huis kopen, dat zou nu niet meer zo gemakkelijk gaan, gezien de overspannen huizenmarkt.

Dus ja, wellicht is in jouw situatie een nieuwe baan dichter bij huis ook een optie?

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:55

Zou je ook 2x op kantoor kunnen werken en 3x thuis? Tot je wat dichterbij hebt gevonden? Dat scheelt alweer.

Ik heb 5 jaar ergens gewerkt waar ik bijna een uur reistijd had. Nu werk ik op 2 minuten afstand. Ook fijn. Maar, met een uur reistijd kon ik mijn werk wel makkelijker loslaten. Dat uur zorgde weer voor rust in mijn hoofd. Muziekje aan en een mok thee erbij, heerlijk. En 's ochtends nam ik koffie mee de auto in en wederom de radio aan. Goed te doen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:58

Een uur reistijd vind ik wel meevallen, al ligt het ook aan de regio. In het noorden als je gewoon door kan rijden voelt minder vervelend dan in de randstad met files.

Ik ga vanaf 1 januari werken in Utrecht bijna 2 uur met het openbaar vervoer. Alleen kan ik werken in de trein en hoef ik maar 2x per week naar Utrecht.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 09:02

Meer thuiswerken ben ik vrij in, net als de werktijden. Ik vind 2x thuiswerken wel de max om nog genoeg mee te krijgen van alles.

Staat er vanuit de Achterhoek richting Arnhem vaak file? Ik ben alleen de trein gewend ;)

En wat vinden jullie van een kleiner en duurder huis dichtbij werk?? Ik vind zelf een goede woning denk ik ook wel belangrijk. Maar goed ik woon nu op 26 vierkante meter en ben dat zat.

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:04

Ik heb vroeger ook een dik uur reistijd per rit gehad en dat raakte ik heel erg zat. Nu een half uur/3 kwartier ov (maar dan lekker lezen/browsen).

Sansevieria schreef:
Wij hebben heel lang op ruim een uur rijden van ons werk gewoond.
Maar met o.a. alle klimaatproblemen, het rekeningrijden wat er aan zit te komen vind ik dat (persoonlijk) niet meer van deze tijd.

Op zich ben ik het daar wel mee eens, maar het hangt wel heel erg af van waar je woont... In bepaalde gebieden is alles nu eenmaal wat verder uit elkaar.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-11-23 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:08

Het is ook maar net wat je gewend bent en of je een goede OV-verbinding hebt. Voor mij was het vroeger normaal om anderhalf uur te reizen om op stage te komen. Nu heb ik de luxe dicht bij werk te wonen, maar heb ik ook regelmatig nog een uur reistijd (enkele reis) naar de klant.
Vandaag 2,5 uur, maar vooruit _O-

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:16

En een flinke salarisverhoging zodat je dat duurdere huis dichtbij je huidige werk goed kan betalen? Zou dat een optie zijn? Of dat je werk bemiddelt in een geschiktere woning?
Ik vind reistijd best heel pittig en zoals gezegd, file is ook een ding. Ik zou zelf altijd kiezen voor minder reistijd maar tegelijkertijd zijn er mensen die totaal geen probleem hebben met lang in de auto zitten en dat wel chill vinden om relaxt thuis te komen zonder de stress van werk nog in de haren. Best persoonlijk dus.

Edit: oh ik denk dat ik niet goed gelezen heb, je hebt de woning verder weg al gekozen zo lijkt het. Dan zou ik in jouw geval gaan voor de baan dichterbij met minder reistijd.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:18

Ik ben niet anders gewend dan dagelijks 2x een klein uur onderweg te zijn naar mijn werk. Soms denk ik wel dat het veel verloren tijd is, maar aan de andere kant ik heb erg veel flexibiliteit, geweldige collega's en een erg afwisselende job. Als ik een job dichter bij huis zoek, dan weet ik dat ik misschien wel een hoger loon kan hebben en iets minder reistijd (ik woon echt overal minimaal 20min vandaan), maar ook veel strictere uren en regels, hogere werkdruk, minder vrije dagen... En dat heb ik er allemaal niet voor over.
Ik ga nu bv ook met de auto ondanks dat dat niet terugbetaald wordt en het OV wel, maar met het OV ben ik minimaal 1u15 onderweg enkele reis, plus de stress mijn trein niet te missen etc en zit nog minimaal 25min in de wagen...

Maar goed, ik woon graag waar ik nu woon en moet me geen zorgen maken over huur, dus dat scheelt ook wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:45

Je moet het zo zien, verder weg wonen en een uur reistijd plus daarvoor auto nodig hebben gaat je hoe dan ook extra geld kosten. Is dat die 200 euro die je meer gaat betalen voor een kleinere woning die wel dicht bij je huidige werk is, waard? Heb je nog hobby's naast je werk, mensen die je graag ziet. Ik vind 2 uur reistijd op een dag naar werk zelf zonde tijd, die 2 uur ben je gewoon kwijt. Tenzij je met de trein zou reizen, dan kun je nog werken of lekker lezen onderweg.

Je moet voor jezelf even kijken wat voor kosten je maandelijks kwijt bent aan een auto. En ook die 2 woningen, leg ze voor jezelf eens naast elkaar de voor en nadelen. Als je verhuist, woon je dan bijvoorbeeld verder van vrienden? Die reistijd moet je dan eigenlijk ook meenemen in het verhaal.

Exitium

Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:54

Is dat een uur met of zonder files? Hier is het zonder een goed half uur, maar als ik in de spits zit meestal een uur of langer. Ik rij 's ochtends aan het begin van de spits wanneer het nog meevalt, en rij rond 14:30 weer naar huis waar ik dan nog een uurtje werk. Op die manier heb ik 's middags geen files en is het goed te doen. Dat doe ik over het algemeen twee keer per week, de rest werk ik thuis.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:55

Biks2 schreef:
Meer thuiswerken ben ik vrij in, net als de werktijden. Ik vind 2x thuiswerken wel de max om nog genoeg mee te krijgen van alles.

Staat er vanuit de Achterhoek richting Arnhem vaak file? Ik ben alleen de trein gewend ;)

En wat vinden jullie van een kleiner en duurder huis dichtbij werk?? Ik vind zelf een goede woning denk ik ook wel belangrijk. Maar goed ik woon nu op 26 vierkante meter en ben dat zat.


Ja daar staat elke dag file, vooral op de terugweg, de a12 Arnhem richting Doetinchem.
Maar vanuit de Achterhoek zijn ook veel binnendoor wegen die je eens zou kunnen bekijken.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:58

Mooi wonen is ook wat waard, vooral met thuiswerken.. je bent vaker thuis dan op kantoor..
Als je misschien 2x kantoor en 3x thuis kan doen?

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:00

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je opgeeft bij je werk. Een fijne werkplek met een passende functie, goed salaris en fijne collega’s, dat vind je niet overal.
Je bent het gesprek met je manager aan gegaan. Wanneer zou jij wel willen blijven? Wat moet jouw werk daarvoor bieden? En is dat realistisch?

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:00

Ik werk op krap een uur reistijd van huis en heb besloten omdat wij meer naar kantoor moeten, om te gaan zoeken naar een andere baan. Dus andere situatie. Ik ben wat minder tevreden met mijn baan.

Maar ik zou als ik jou was een dagdeel mee lopen bij het 'nieuwe' bedrijf en dan beslissen. Als je kan aarden in een nieuwe baan, die dichter bij huis is en meer verdient, dan wist ik het wel.

Want tijdelijke oplossing voor de reiskosten is leuk, maar dan dwing je jezelf dus om verder te kijken qua woning, ook als je net verhuisd bent, wat als het dan super goed bevalt qua woning?

Ik zal voor het werk nooit een huis laten schieten en wel een baan voor de reistijd.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:11

Citaat:
Ik heb dit gister met mijn manager besproken en hij wilt graag dat ik blijf en haalt daarvoor veel uit de kast.


Wat haalt hij precies uit de kast? Ik zou minimaal hetzelfde salaris vragen als bij de mogelijke nieuwe baan. Willen ze dat niet..
Zou ik het wel weten, minder reistijd en meer geld. Een betaalbaar huis in de regio van huidige werk is ook lastig, dus op de lange termijn niet slim. Als je de omgeving waar je nu zit fijn vind en betaalbaar kunt wonen, daar blijven.

Edit:
Eigenlijk werk je gewoon 6 uur extra met extra reistijd. Is niet erg, maar dan moet je loon wel in verhouding zijn. Eigenlijk zelfs nog iets hoger dan een baan dichtbij.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 29-11-23 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik
Berichten: 1151
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:20

Hier echt dé tip van het jaar: als je in een stad wil wonen, gebruik dan Rentslam!! Wij hebben daarmee onze woning van 110 m2 gevonden voor 1500 euro, pal naast het Vondelpark (geen addertjes).

Deze service kost 50 euro voor 3 maanden (al hadden wij achteraf maar 2 weken nodig), en scant ongeveer 300 keer per uur alle mogelijke woningwebsites af in Nederland. Zodra er dan een woning wordt geupload die aan jouw eisen voldoet, krijg je een mailtje. Je kan dan meteen reageren waardoor een bezichtiging veel aannemelijker is, en er worden huizen geupload die je op kanalen als funda niet tegenkomt.

M'n huiszoekende vrienden zijn m'n verkooppraatje over Rentslam inmiddels zat, ik begrijp dan weer niet waarom ze het nog niet gebruiken. :') iedereen die ik ken die het gebruikt heeft, heeft er succes mee gehad, en snel ook.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:34

Ik zou het niet meer doen.
Ik heb het namelijk wel gedaan en baal als een stekker. De bruto reistijd is voor mij 50/55 minuten. Maar in de praktijk ben ik al gauw 90 minuten onderweg. Er staat echt zó vaak véél file, helemaal poedersuiker. Als ik naar kantoor ga rij ik om 6 uur weg, of na 8:30. Maar dan wil ik dus ook weer vroeg terug, want als ik na 15:00 vertrek ben ik gegarandeerd het haasje. Dus op kantoordagen ben ik er vaak ook maar van 9:30 tot 15:00.
Bij een volgende baan zou ik dus lokaler zoeken, op een traject waar minder file staat.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:36

Biks2 schreef:
Meer thuiswerken ben ik vrij in, net als de werktijden. Ik vind 2x thuiswerken wel de max om nog genoeg mee te krijgen van alles.

Staat er vanuit de Achterhoek richting Arnhem vaak file? Ik ben alleen de trein gewend ;)

En wat vinden jullie van een kleiner en duurder huis dichtbij werk?? Ik vind zelf een goede woning denk ik ook wel belangrijk. Maar goed ik woon nu op 26 vierkante meter en ben dat zat.


Als je de Pleijroute mee moet pakken ben je echt de pineut, dat is een heel filegevoelig stuk.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:39

Biks2 schreef:
En wat vinden jullie van een kleiner en duurder huis dichtbij werk?? Ik vind zelf een goede woning denk ik ook wel belangrijk. Maar goed ik woon nu op 26 vierkante meter en ben dat zat.


Ik denk dat dat de nieuwe realiteit is. Kleiner en duurder wonen.
Hoe oud ben je? Heb je een relatie?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:43

Biks2 schreef:
Staat er vanuit de Achterhoek richting Arnhem vaak file? Ik ben alleen de trein gewend ;)


Ik pak even specifiek deze vraag er uit.
Maar ja, er staat elke dag file, zowel heen als terug.
Ik rij nu 9 naar vanuit achterhoek naar Oosterbeek. Maar het wordt met de week erger.
Reden voor mij (en nog wat andere werkgerelateerde redenen) om toch te stoppen en dichter bij huis te werken.
Vanaf januari heb ik 15 mij reistijd.
Ipv gemiddeld 50 of langer als je in de file staat, dat breekt echt op.

Daarnaast zou ik zelf ook nooit voor het werk gaan verhuizen, dit omdat je werk altijd tijdelijk kan zijn en dan zit je in je huis waar je naar toe bent gegaan voor je werk.

Op dit moment is werk makkelijker te vinden dan een woning, ik zou dus zelf kiezen voor de nieuwe baan. Zeker als je alleen OV kosten vergoed krijgt.