Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8244
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:21

Bij mij nog één week. Merk dat de kinderen er wel aan toe zijn (groep 3). En zelf vind ik het ook wel lekker.

Voor altijd in m'n hart, Tommie


__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:52

Zijn er hier toevallig mensen die docent Engels zijn en die ik uitleg zou kunnen vragen met betrekking tot passive voice, active voice, present perfect, past continuous etc? Ik moet voor mijn opleiding heel wat opdrachten hierover maken aan de hand van business gerelateerde nieuws artikelen maar ik kom er echt niet uit, op hulp van school/mijn docent hoef ik ook niet te rekenen. |(

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:28

Shoot. Ik kan pas ergens morgen reageren maar als dat niet erg is... :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:38

Aleeneh schreef:
Shoot. Ik kan pas ergens morgen reageren maar als dat niet erg is... :)


Bedoel je mij? Want het heeft geen haast hoor! Ik heb nog drie weken de tijd om het allemaal af te maken. Ben gelukkig op tijd begonnen haha.

Supervixen

Berichten: 12809
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:16

Mag ik ook meepraten in dit topic? Ik heb geloof ik ooit wel meegelezen.
Ik sta inmiddels een jaar of 17 voor de klas, in het PO. Al jaren draai ik groep 3, soms gecombineerd met groep 2 en dit jaar heb ik er voor het eerst sinds een jaar of tien groep 4 bij. Een pittige combinatie van 28 leerlingen.
Ik werk vier dagen per week en ik heb er nu een tweede baan bij, bij het cito. Daar help ik mee met het ontwikkelen van de nieuwe toetsen voor begrijpend lezen groep 3/4 en ga ik rekenopgaven voor groep 4 screenen.
Al met al erg druk, maar wel heel leuk.
Dus zijn er mensen met vragen over de onderbouw van het PO, dan hoor ik het wel.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Nado
Berichten: 3348
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:42

__Sannne schreef:
Zijn er hier toevallig mensen die docent Engels zijn en die ik uitleg zou kunnen vragen met betrekking tot passive voice, active voice, present perfect, past continuous etc? Ik moet voor mijn opleiding heel wat opdrachten hierover maken aan de hand van business gerelateerde nieuws artikelen maar ik kom er echt niet uit, op hulp van school/mijn docent hoef ik ook niet te rekenen. |(


Wat wil je weten?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:55

__Sannne schreef:
Aleeneh schreef:
Shoot. Ik kan pas ergens morgen reageren maar als dat niet erg is... :)


Bedoel je mij? Want het heeft geen haast hoor! Ik heb nog drie weken de tijd om het allemaal af te maken. Ben gelukkig op tijd begonnen haha.


Ik bedoelde jou ja ;)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

SdaphneS

Berichten: 11419
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:36

Wij begonnen de eerste dag na de vakantie goed, met een kapotte thermostaat. Brrrr wat koud.
We zijn een uur eerder gestopt omdat de temperatuur rond de elf graden lag. :+

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:39

Onze verwarming leek het vandaag ook niet te doen. Brrrr. :brr:

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:52

Scholen en temperatuur regulatie _O- . Bij ons was het niet te harden zo heet. Meteen de verwarming op 10 ofzo, stond ik in mn best wel dikke trui weg te zweten

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:02

Haha allebei de extremen zijn verschrikkelijk. Bij ons op school vinden ze zelf dat het slecht geregeld is, maar mijn vorige school was zo slecht qua regulatie dat dit gewoon genieten is.

Pff ik moet wel zeggen dat de werkdruk me na een paar jaar stiekem wel begint op te breken. Standaard elke dag werken en dan 's avonds thuiskomen en vrolijk verder werken (nakijken, lesvoorbereiding, mails bijwerken, etc)... Hoe doen jullie dat? Ik vraag me soms wel eens af of ik de enige ben die zo godsgruwelijk veel tijd kwijt is aan al het werk er omheen...

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Supervixen

Berichten: 12809
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 06:35

Nee hoor dat heeft bijna iedereen wel die zijn werk aardig goed doet.
Ik werk ook op mijn vrije dagen nog. Je moet echt grenzen stellen voor jezelf. In de avond werken dat doe ik niet. Op een uitzondering na. Je kunt in het onderwijs nooit alles helemaal goed doen, dan zou je dag en nacht werken.

Het klimaat is trouwens bij ons ook vreselijk. Boven in de zomer in de ochtend al boven de 30 graden. Beneden vries je in de winter ongeveer dood als je nog genoeg frisse lucht in je lokaal wilt. Ik krijg het dan niet boven de 17 graden. Heb zonder frisse lucht meteen hoofdpijn. Er is wel eens een kind op me afgekomen die zei: juf, je hebt blauwe lippen!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:27

Tip: docenten kunnen in november gratis naar de Amsterdam Dungeon en madame Tussauds, met 1 introducé :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Miekelien

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:50

Hier ook al een haperende verwarming, en gecombineerd met een half open gebouw door verbouwing is dat helemaal drama. Ik doe deze paar dagen maar even niet moeilijk over jassen aan in de les...

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:23

Ik was gisteren en vandaag in een school waar het ook echt gruwelijk koud was, ik haat dat :')

Aleeneh, pas op jezelf he met die achterlijke werkdruk. Bij mij was het ook zo hoor; contract voor 0,8 dus 4 dagen en ik werkte standaard op mijn vrije woensdag, zondag en diverse avonden. Kansloos. En slopend.

Imaginaerum
Berichten: 3679
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:24

Daarom werk ik maar 0,6 fte en daar ben ik 32-36 uur per week zoet mee..

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:26

Ja, maar serieus. Jij hebt dus een bijna fulltime baan, maar krijgt maar 0,6 betaald.
Hoe idioot.

SdaphneS

Berichten: 11419
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:57

Ik denk dat de temperatuur in een schoolgebouw altijd lastig is blijkbaar. Ik draag daarom maar veel laagjes. Kun je weer wat aan of uit doen indien nodig.

Over werkdruk: duidelijkere grenzen stellen. In de avonden doe ik op een hoge uitzondering na, niets voor mijn werk. Ik ben vorig jaar met een studie begonnen dus daar ben ik in de avond zoet mee.
En als dingen niet afkomen of je een les niet geweldig hebt voorbereid dan is dat maar zo. Je kunt jezelf wel overwerken, maar daar heeft niemand wat aan. Gisteren nog een collega die thuis blijft omdat hij een burn out heeft door de werkdruk.
Nee zeggen is een groot goed in het onderwijs. Denk goed om jezelf!

Imaginaerum
Berichten: 3679
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:19

Goof schreef:
Ja, maar serieus. Jij hebt dus een bijna fulltime baan, maar krijgt maar 0,6 betaald.
Hoe idioot.

Mijn voorbereidingstijd is wellicht wat hoger dan gemiddeld omdat ik meerdere vakken geef, maar alsnog heb ik wel de indruk dat de werkdruk in het onderwijs echt hoog is.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

SdaphneS

Berichten: 11419
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:27

Ik geef ook meerdere vakken en inderdaad dat kost meer tijd, want je moet veel schakelen in lesmethodes en didactiek.
Maar heb je veel verschillende klassen/niveaus of ook wel parallel klassen?

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:28

Ik geef ook meerdere vakken maar ben niet extreem veel tijd kwijt. Ben wel erg creatief, dat kan schelen. Waar ben je de meeste tijd aan kwijt qua voorbereiding?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

SdaphneS

Berichten: 11419
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:31

Ik ben veel tijd kwijt met toetsen maken en aanpassen. Nadeel om als enige docent les te geven aan een bepaald niveau voor dat vak. Moet het dus wel zelf maken. :+

Maar ik geef ook biologie en daar maak ik per hoofdstuk al mijn lessen klaar voor dat hoofdstuk. Ik gebruik voor elke les een PowerPoint met dezelfde opbouw en hoef dan vaak alleen mijn didactische werkvormen en theorie aanpassen.dan heb ik dus in één keer wel tien lessen klaar.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:33

SdaphneS schreef:
Ik geef ook meerdere vakken en inderdaad dat kost meer tijd, want je moet veel schakelen in lesmethodes en didactiek.
Maar heb je veel verschillende klassen/niveaus of ook wel parallel klassen?

Het ligt er denk ik ook wel aan hoeveel ervaring je al hebt.
Ik geef ook meerdere vakken en ook op verschillende niveaus. Nu heb ik dit jaar voor het eerst sinds tijden een vwo 3 klas en dat kost dan echt wel extra tijd hoor.
Terwijl ik voor mavo 4 en vmbo 3 zoveel dingen heb liggen. Heb ik inderdaad is tijd te weinig dan geeft dat veel minder. Ik pak gewoon iets van vorig jaar erbij en draai zo mijn les.
Met toetsen ben je inderdaad ook wel erg lang bezig.
Maar ook een nieuwe school is wel pittig ben blij dat ik toen niet met 0,8 ben begonnen daar.

Macs

Berichten: 7630
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:40

Wij hebben een splinternieuw gebouw en daar doet alles het super. Dus geen last van slechte temperatuur, maar lijkt me heel vervelend om in te werken als het te koud/te warm is..
Alleen geef ik 4 uur lang les in een klein lokaal met pubers dus na de pauze ruikt het er.. interessant.

Ikzelf ga hartstikke lekker op stage ondanks dat mijn mentorleerlingen wel enige problemen hebben. Ik heb morgen 2 gesprekken met leerlingen samen met de teamondersteuner en ik weet nog niet echt hoe ik dat moet gaan aanpakken.

Enig puntje is dat mij beloofd was dat de lessen klaar zouden staan omdat lesgeven geen onderdeel is van mijn stage. Ik kan er zelf niet bij + de huidige lessen voldoen niet. Dus er gaat veel te veel tijd zitten in het aanpassen.
+ er is geen backup voor mij, als ik ziek ben vallen de lessen uit. De docenten in mijn team geven dan zelf ook les of zijn bij cursussen. En ik heb dus een paar mentorleerlingen.
Ik krijg niet betaald, en dat mag dus eigenlijk niet met deze verantwoordelijkheid. Er komt een collega bij maar waarschijnlijk pas als ik weg ben.
Desondanks red ik het allemaal wel en vind ik steeds meer mijn weg. Ouders bellen enzo := erg spannend maar super leuk om te doen. Ben nu ook bezig met stagebezoeken en dat vind ik heel erg leuk alleen moet ik nog wel een beetje inkomen, vooral als de gesprekken een beetje dood vallen (omdat alles bijvoorbeeld goed gaat op stage..)

Ook lastig dat mijn leerlingen graag alleen zelfstandig werken en niets samen willen doen of klassikaal.
Blijkt na een teamdag (van alle stagiaires binnen deze scholen) dat de klas zich er waarschijnlijk niet veilig genoeg bij voelt. Er zijn al wat voorvallen geweest, maar zo ver was ik niet dat ik me bedacht had dat het daar aan kon liggen.
Als jullie tips hebben om de sfeer en veiligheid te bevorderen zonder dat er een heftige lading aan zit (dus geen 'over de streep zegmaar') dan hoor ik ze graag :)

Maks :+:

Eilandmeisje

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:44

Ik merk nu ik voor het 4e jaar voor de klas sta ik minder tijd kwijt ben aan mijn lesvoorbereiding. De afgelopen jaren aardig wat PowerPoints en opdrachten verzameld. Ik draai eigenlijk altijd combi klassen met verschillende niveau's en jaren door elkaar. Je wordt er handiger in.
Wij hebben de afspraak op school dat om 5 uur de deur dicht gaat en het klaar is voor de dag. Het scheeld wel dat ik weining correctie werk heb, voordeel van kleine school.

voor mijzelf maak ik wel de afspraak in het weekend doe ik niks voor werk. Volg dit jaar ook een studie ernaast, dus wil goed de balans houden tussen alles.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, vierhoef en 73 bezoekers