Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:17

Toch zie ik meer heil in samen buiten activiteiten organiseren dan lessen volgen op 1,5m afstand. Want gezellig voor hen is dat ook niet...

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:38

Sheran schreef:
Toch zie ik meer heil in samen buiten activiteiten organiseren dan lessen volgen op 1,5m afstand. Want gezellig voor hen is dat ook niet...


Daarom zetten wij daar dus als school wel op in. School is DE rode draad in het leven van deze pubers, HET normale.
Als de leerlingen weer mogen komen volgende week houden we dag 1 lesvrij en zetten we in op het sociale aspect en mentale welzijn. Even samen zijn, sociaal doen.
Ik ben sowieso van mening dat het vakinhoudelijke momenteel veel minder belangrijk is. Dat komt wel weer.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:04

Goof schreef:
Sheran schreef:
Toch zie ik meer heil in samen buiten activiteiten organiseren dan lessen volgen op 1,5m afstand. Want gezellig voor hen is dat ook niet...


Daarom zetten wij daar dus als school wel op in. School is DE rode draad in het leven van deze pubers, HET normale.
Als de leerlingen weer mogen komen volgende week houden we dag 1 lesvrij en zetten we in op het sociale aspect en mentale welzijn. Even samen zijn, sociaal doen.
Ik ben sowieso van mening dat het vakinhoudelijke momenteel veel minder belangrijk is. Dat komt wel weer.

Dit inderdaad. Mijn mentorleerlingen (vmbo 4 dus al een lange periode op school, op 1,5 meter afstand dus 2 of 3 dagen in de week op school) vinden juist lessen volgen prettig. Even terug naar normaal. Ook op 1,5 meter heb je sociale contacten.
Dat juist zij dat aangeven geeft voor mij voldoende weer hoe belangrijk ‘gewoon’ les volgen is.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:51

Wij gaan niets veranderen aan de situatie. Dus halve klassen en lessen tot 12.30 uur. Ben ik erg blij mee, want wat een stress had ik net even :\ (als zwangere zie ik lesgeven voor hele klassen zo niet zitten :( )

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:56

Sheran schreef:
Toch zie ik meer heil in samen buiten activiteiten organiseren dan lessen volgen op 1,5m afstand. Want gezellig voor hen is dat ook niet...


Niks gezelligs aan als je maar met 1/3 van je klas aanwezig mag zijn...

Achterstanden zie ik ook niet, en heel eerlijk, als er wel een achterstand is. Wat is nu een jaar op een mensenleven?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:58

PSvanLot schreef:
Sheran schreef:
Toch zie ik meer heil in samen buiten activiteiten organiseren dan lessen volgen op 1,5m afstand. Want gezellig voor hen is dat ook niet...


Niks gezelligs aan als je maar met 1/3 van je klas aanwezig mag zijn...

Achterstanden zie ik ook niet, en heel eerlijk, als er wel een achterstand is. Wat is nu een jaar op een mensenleven?

Tja mijn leerlingen denken daar dus wel zo over. Die zijn met sommige clusters maar met 6 (we hebben een verdeling op alfabet) en die vinden dat dus helemaal prima en veel beter dan niks.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:58

Goof schreef:
Sheran schreef:
Toch zie ik meer heil in samen buiten activiteiten organiseren dan lessen volgen op 1,5m afstand. Want gezellig voor hen is dat ook niet...


Daarom zetten wij daar dus als school wel op in. School is DE rode draad in het leven van deze pubers, HET normale.
Als de leerlingen weer mogen komen volgende week houden we dag 1 lesvrij en zetten we in op het sociale aspect en mentale welzijn. Even samen zijn, sociaal doen.
Ik ben sowieso van mening dat het vakinhoudelijke momenteel veel minder belangrijk is. Dat komt wel weer.


Organiseren jullie dan als school op de lesvrije dag wat voor de leerlingen of zijn ze echt vrij? Klinkt wel goed!

Gimme_Joy schreef:
Wij gaan niets veranderen aan de situatie. Dus halve klassen en lessen tot 12.30 uur. Ben ik erg blij mee, want wat een stress had ik net even : (als zwangere zie ik lesgeven voor hele klassen zo niet zitten :( )


Dat klinkt wel heel fijn. Zijn bij jullie alle leerjaren op school?

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:01

PSvanLot schreef:
Goof schreef:


Daarom zetten wij daar dus als school wel op in. School is DE rode draad in het leven van deze pubers, HET normale.
Als de leerlingen weer mogen komen volgende week houden we dag 1 lesvrij en zetten we in op het sociale aspect en mentale welzijn. Even samen zijn, sociaal doen.
Ik ben sowieso van mening dat het vakinhoudelijke momenteel veel minder belangrijk is. Dat komt wel weer.


Organiseren jullie dan als school op de lesvrije dag wat voor de leerlingen of zijn ze echt vrij? Klinkt wel goed!





Klopt, dat wordt georganiseerd!
Bewust een dag samen zijn, gewoon op hun eerste lesdag op school. Even geen les, maar investeren in de leerling.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:04

Dat klinkt enorm fijn Goof! Wat zullen ze blij zijn!
Is dat eenmalig, of gaat dat wekelijks gebeuren?


Op mijn school gaan ze wel weer lichamelijke opvoeding geven, maar ook weer met 1/3 van de klas. Is best een taak voor de LO docenten om met ongeveer 8 kinderen een gymles in elkaar te draaien en al helemaal een blokuur.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:06

Volgens mij is het eenmalig.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:09

PsvanLot, 1 t/m 3 sowieso. Ze hebben in halve groepen les, dus de ene helft bijvoorbeeld drama en de andere dan bevo. Klas 4 is alleen de woensdag ochtend op school voor de praktijkmodules, ook allemaal halve groepen. Klas 5 was sowieso altijd maar 1 dag op school en loopt verder stage. Alle theorielessen zijn online.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:16

A oké. Op wat voor niveau geef je les? Wel fijn als kinderen zoveel kunnen komen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:41

Praktijkschool. De leerlingen zijn er niet iedere dag, maar zeker 3 dagen in de week.

Het is heel fijn. De structuur is voor deze doelgroep extra belangrijk.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:43

Dat is zeer zeker belangrijk voor deze doelgroep. Knap om met zo'n groep te werken!

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:45

Goed geregeld gimme-joy en leuke doelgroep ook.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:24

Het is niet altijd makkelijk, zeker het vak dat ik geef (drama), maar ik vind het een heerlijke doelgroep. Als ze zich openstellen voor je is het zo mooi te zien hoe ze zich ontwikkelen <3

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:17

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... bd903c805/

Ik had even een wtf-momentje bij dit artikel. Hoe banketstaaf zou dat zijn voor alle hardwerkende kinderen? Zovelen hebben dit hele jaar gedisciplineerd zien werken en hebben vrijwel geen achterstanden. Laat ze alsjeblieft gewoon over gaan en hou eens op met dat gezeur over achterstanden.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:51

Heel eerlijk ben ik niet eens heel erg tegen. Ik ben wel tegen de manier waarop het wordt gebracht ivm. Achterstanden. Zo wil ik het niet eens noemen. Nu ben ik mentor van een eindexamen klas maar ik heb heel wat leerlingen die op zien tegen het mbo. Ze hebben het gevoel veel normale dingen in je school carrière gemist te hebben. Dat is ook wel zo.
Ook hebben we veel meer leerlingen die hierna naar havo 4 willen. Ze willen nog niet overstappen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:57

Mee eens, het is leuk als het mág, maar een jaar extra moeten doen met gewoon prima cijfers? Ze spreken zichzelf ook best tegen in het algemeen: ze maken het makkelijker om over te gaan/te slagen voor het examen maar ze willen wel een jaar extra geven vanwege achterstanden. Waarom dan het examen versoepelen?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:02

Dat is wat mij betreft ook vanuit sociale druk. En heel eerlijk kunnen ze ook niet anders zolang ze persé een eindexamen als meetpunt willen hebben. Een jaar (of een halfjaar) mogen bij spijkeren is wel wat anders dan zakken wat in onze samenleving natuurlijk een hele negatieve lading heeft.

Maar eens je geeft een dubbel signaal af. Nu maak ik mij ook wel meer zorgen om mijn 2e en 3e klassers. De Corona stress is heftig aanwezig en zij komen slecht tot leren, wat ook logisch is.

Op het hoofdstuk wat ik net getoetst heb bij mijn klas 3 (wel op school getoetst ivm pta werk) lag een punt lager dan vorig jaar (nog getoetst voor de lockdown begon) tja dat is wel hoe het is. En dat ligt wat mij betreft echt aan het niet tot leren kunnen komen. Er is te veel andere stress.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:40

Hoe is jullie eerste dag weer verlopen? Leuk om ze weer te zien?

Ik heb een blok van 80 minuten met mijn klas doorgebracht. Voor het eerst weer in al die tijd, dat was erg fijn. Ik werd wel weer kortademig en was na dat blokje buiten adem en doodop, maar het was fijn om even met mijn leerlingen te zijn.
Lesgeven gaat zo alleen echt nog niet lukken en ik wil zo graag :(

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:41

Wij hebben nog geen plan :')

Balen Goof, dat het zo lang duurt... :(:)

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:42

Wij geven nog onderwijs op afstand. De leerlingen hebben volgende week toetsweek en daarna mogen ze gedeeltelijk naar school. Heb wel weer zin om mijn leerlingen 'in het echt' te zien.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:56

Sheran schreef:
Wij hebben nog geen plan :')


Huh, echt? Hoe kan dat nou? :')

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:01

Ons ‘plan’ gaat donderdag in (maar dan geef ik geen les) dus vrijdag begin ik! Ben heel benieuwd.