Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:09

Ik importeer niet uit de UK (althans, nog niet gedaan sinds het Brexit verhaal), wel uit andere landen binnen en buiten de EU. Sinds afgelopen 1 januari is de UK geen onderdeel meer van de EU btw-unie, valt daarmee onder "rest van de wereld". Ik weet niet wat je koopt en welke waarde dat heeft, maar normaal gesproken wordt dat een inklaring bij invoer in NL. Dan moet je eventuele invoerrechten betalen en btw afdragen. Dat laatste hoeft niet als je een Vergunning Artikel 23 hebt. Gezien je vraagstelling denk ik niet dat je die hebt.

Het inklaren wordt meestal geregeld door de vervoerder / pakketdienst, die sturen je de rekening. De betaalde btw kun je bij de kwartaalaangifte terug vragen.

Als de webshop waar je kijkt vooral voor particulieren is doe je waarschijnlijk twee dingen fout:
- je kijkt naar prijzen incl VAT
- je kijkt naar particuliere prijzen
Neem contact op met de verkoper, zeg dat je een bedrijf bent met die en die gegevens en dat btw/vat nummer en vraag wat zijn handelscondities zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:19

Aanvulling, ik plaats toevallig net een bestelling bij een Belgische webshop. Via de shop kon ik niet op btw nummer bestellen, dus is het via mail geregeld.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:56

Mag ik mij hier ook melden? :D
Ik ga beginnen met eigen gemaakte koeken in de omgeving te verkopen.
Maar daarvoor moet ook natuurlijk het een en ander uitgezocht worden.

Nou las ik een paar pagina's terug dat jullie het over bankrekeningen hadden.
Aangezien ik het samen met iemand ga doen, is knab geen optie.
Bunq en ABN leken mij voor nu de beste optie's.
Zijn er nog anderen die ook met z'n tweeën zijn en welke bank hebben jullie gekozen?

Is excel een beetje fijn programma om je boekhouden in te doen?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:14

“Samen met iemand”. Waarom is KNAB dan geen optie? Wat is jullie bedrijfsvorm?

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:33

Oja, dat is wel handig om te vertellen, we hebben ons ingeschreven als vof :)
Dit zijn de voorwaarden van knab: https://www.knab.nl/zakelijk/acceptatiecriteria en wij zijn dan samen bestuurder, dus valt knab af.

Ik heb ook al verschillende vergelijkingsite's gezocht, maar daar hebben ze het vaak over 10 cent transactiekosten bij Ideal
Maar als ik dan op de site van banken zelf kijk (Bunq, Ing), klopt dit niet en is het 20 cent
( Of ik snap er dus echt helemaal niks van :+ )
En bij de abn staat zoveel informatie (in vaktaal) op de site, dat ik daar niet echt wijs van word.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:45

Bel de bank waar je zou willen bankieren op en laat het je uitleggen.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:06

Kunnen jullie me helpen met de belastingaangifte:
Ik heb afgelopen jaar gebruik gemaakt van de nieuwe KOR. Nu wilde ik belastingaangifte gaan doen maar bij mijn zakelijke inlog staat er niks open, dat snap ik opzich nog want ik hoef geen BTW af te dragen.
Maar bij mijn privé aangifte hoef ik ook compleet niet aan te geven wat ik afgelopen jaar heb omgezet/winst heb gemaakt. Ik neem toch aan dat ze dat wel ergens willen weten.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:36

Heb je wel jaarcijfers van je bedrijf?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:42

Ami schreef:
Oja, dat is wel handig om te vertellen, we hebben ons ingeschreven als vof :)
Dit zijn de voorwaarden van knab: https://www.knab.nl/zakelijk/acceptatiecriteria en wij zijn dan samen bestuurder, dus valt knab af.

Ik heb ook al verschillende vergelijkingsite's gezocht, maar daar hebben ze het vaak over 10 cent transactiekosten bij Ideal
Maar als ik dan op de site van banken zelf kijk (Bunq, Ing), klopt dit niet en is het 20 cent
( Of ik snap er dus echt helemaal niks van :+ )
En bij de abn staat zoveel informatie (in vaktaal) op de site, dat ik daar niet echt wijs van word.


Bij de grote banken krijg je vaak een half jaar of heel jaar korting als starter.
Als je de bank alleen gebruikt voor een rekening om facturen mee te betalen en iDEAL betalingen te ontvangen, zal het elkaar niet heel veel ontlopen.

Met iDEAL betalingen ben je vaak voordeliger uit bij een PSP zoals Mollie, daar betaal je 25 cent (?) per betaling, maar geen maandelijkse kosten. Bij de bank moet je vaak eerst een pakket afnemen, waar je iedere maand voor betaald, en dan betaal je nog steeds een vergelijkbaar bedrag per betaling. Die 10 cent tarieven zijn pas bij duizenden betalingen per maand.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:42

Mollie is inderdaad goed. IDeal transactie is 23 cent. Schijntje als je ziet wat andere betaal methodes zoals creditcard of paypal kosten.

Ik heb ook regelmatig met buitenlandse betalingen te doen, dan hebben wij het in NL best goed voor elkaar.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:59

rien10 schreef:
Heb je wel jaarcijfers van je bedrijf?

Ja ik heb de administratie gewoon dagelijks bijgehouden en een jaaroverzicht gemaakt. Ik heb door de KOR afgelopen jaar geen BTW aangifte hoeven doen (logisch) dus ze weten nu compleet niks over mijn cijfers en die vragen ze nu ook nergens.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:07

Heb je een verlies- en wistrekening en een balans?

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:43

Er zit toch een vraag in je aangifte: heeft u winst uit onderneming oid?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:45

manonutjuh schreef:
Er zit toch een vraag in je aangifte: heeft u winst uit onderneming oid?

Klopt. Maar dan moet je wel jaarcijfers hebben.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:39

Bedankt voor de antwoorden :D

Mollie heb ik ook naar gekeken ( https://www.mollie.com/nl/pricing ), maar daar heb je een subscription van 30 euro en 29 cent per transactie, miss dat jullie nog op een oud systeem zitten?

Voor nu lijkt Rabobank iig de winnaar, als je daar ook Ideal bij inhebt is het 100 euro aansluit kosten, 20 euro per maand en 25 per transactie

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:50

Ami schreef:
Bedankt voor de antwoorden :D

Mollie heb ik ook naar gekeken ( https://www.mollie.com/nl/pricing ), maar daar heb je een subscription van 30 euro en 29 cent per transactie, miss dat jullie nog op een oud systeem zitten?

Voor nu lijkt Rabobank iig de winnaar, als je daar ook Ideal bij inhebt is het 100 euro aansluit kosten, 20 euro per maand en 25 per transactie


Nee, dat heb je verkeerd, bij Mollie betaal je alleen per geslaagde transactie.
Dit is waardoor Mollie zo populair is, iedereen met een (kleine) webshop is hier heel voordelig uit.
Ze hebben pas een nieuwe CEO, ik heb toevallig vorige week nog een stuk gelezen dat dit hun belangrijkste USP is.

Dit staat groot bovenaan de pagina die je linkt.
Citaat:
Alleen betalen per transactie
Geen minimumkosten, geen vaste contracten, geen verborgen kosten. Bij Mollie betaal je alleen voor geslaagde transacties.


Het grote voordeel van de Rabobank, (en ook de ING), ze hebben mensen en kantoren waar je terecht kunt voor advies. Bij internet banken kun je alleen geld ontvangen en overmaken.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:41

Ik zit nu ook te kijken, en zou met m'n transactie aantal van vorige maand, 20 euro goedkoper uit zijn geweest bij Rabobank vs Mollie

Maar is dat niet super lastig overstappen? We bieden BanContact, iDeal en PayPal aan, en wellicht in de toekomst meer. Dan moet je dus per service een dienst vinden die je kan koppelen? Of denk ik nu te moeilijk?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:59

Ik heb even de tarieven van de opgezocht, ze zijn inderdaad iets goedkoper geworden.
Puur gebaseerd op iDEAL zou het omslagpunt bij 250 transacties p/m zitten.

Bancontact is bij Rabo 1,5% - Mollie 0,39 cent.
Dus bij iedere betaling boven de 26 euro ben je voordeliger uit bij Mollie.

PayPal kost 5 cent meer bij Rabo, bij beide betaal je zelf de PayPal kosten.
Maar je kunt PayPal ook zonder PSP aanbieden.

Overstappen is niet heel lastig lijkt mij, op het moment dat je de integratie met de andere PSP hebt geregeld, zet je de ene aan in je webshop, en de andere uit.

Ik vermoed dat ik bij Rabo dan toch goedkoper uit ben, ik maak toch al gebruik van Omnikassa, hun leveren onze pin apparatuur.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:11

Ik... ben echt... zo'n oen |o ik las inkomstenbelasting dus daar had ik "nee" ingevuld maar dat moest uiteraard "ja" zijn. 8)7 Gelijk besloten toch maar weer alles door te sturen naar mijn boekhouder :')

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:33

xSCWx schreef:
Kunnen jullie me helpen met de belastingaangifte:
Ik heb afgelopen jaar gebruik gemaakt van de nieuwe KOR. Nu wilde ik belastingaangifte gaan doen maar bij mijn zakelijke inlog staat er niks open, dat snap ik opzich nog want ik hoef geen BTW af te dragen.
Maar bij mijn privé aangifte hoef ik ook compleet niet aan te geven wat ik afgelopen jaar heb omgezet/winst heb gemaakt. Ik neem toch aan dat ze dat wel ergens willen weten.


Hi! Ik heb afgelopen jaar ook gebruik gemaakt van de KOR-regeling. Ben je voor de Belastingdienst wel ondernemer? (Kun je hier checken: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting).

Zo niet, dan bij inkomsten uit overig werk je jaarcijfers invullen. Zo wel, dan vink je dat aan. Hopelijk helpt dit iets en anders weet je boekhouder dit ook wel. :+

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:15

Peerke_ schreef:
Ami schreef:
Bedankt voor de antwoorden :D

Mollie heb ik ook naar gekeken ( https://www.mollie.com/nl/pricing ), maar daar heb je een subscription van 30 euro en 29 cent per transactie, miss dat jullie nog op een oud systeem zitten?

Voor nu lijkt Rabobank iig de winnaar, als je daar ook Ideal bij inhebt is het 100 euro aansluit kosten, 20 euro per maand en 25 per transactie


Nee, dat heb je verkeerd, bij Mollie betaal je alleen per geslaagde transactie.
Dit is waardoor Mollie zo populair is, iedereen met een (kleine) webshop is hier heel voordelig uit.
Ze hebben pas een nieuwe CEO, ik heb toevallig vorige week nog een stuk gelezen dat dit hun belangrijkste USP is.

Dit staat groot bovenaan de pagina die je linkt.
Citaat:
Alleen betalen per transactie
Geen minimumkosten, geen vaste contracten, geen verborgen kosten. Bij Mollie betaal je alleen voor geslaagde transacties.


Het grote voordeel van de Rabobank, (en ook de ING), ze hebben mensen en kantoren waar je terecht kunt voor advies. Bij internet banken kun je alleen geld ontvangen en overmaken.


Bedankt voor je antwoord :)
Miss een beetje naïef, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat 99% geslaagde transacties zou zijn.
Ik ervaar zelf ook eigenlijk nooit dat een transactie niet lukt

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:19

Ik heb 30 mislukte betalingen en 250 gelukte, deze maand. Dus toch wel zo'n 10%

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:57

o, dat is idd wel een stukje hoger dan ik dacht :P

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:29

Ik had ook de Belgische optie ING Homepay, veel Nederlandse mensen zien het ING logo en klikken dus niet op iDEAL maar op ING Homepay. Als dan het scherm van de bank komt, snappen ze er niks van.
Annuleren, en dus weer een mislukte betaling.

Ik heb de aantallen niet zo bij de hand, maar dagelijks zitten er mislukte betalingen tussen.
Vaak komt direct daarna alsnog de wel geslaagde betaling, mensen vergeten nog wel eens hun kortingscode in te vullen.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:12

Zijn er hier mensen met een Woocommerce shop die ik een vraag mag stellen? :)