Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:12

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik werkloos, en zit ik eraan te denken een opleiding tot declarant te gaan doen, iets wat in de logistieke richting ligt en waar ik wellicht veel aan kan hebben.
Maar de opleiding kost 1500 euro, en die moet ik zelf betalen.
Kan ik deze van de belasting aftrekken?

Thx!

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:14

Het makkelijkst is om de belastingtelefoon daarvoor even te bellen. ;) Zij kunnen je een antwoord geven

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:15

In principe zijn studiekosten aftrekbaar, weliswaar na aftrek van het drempelbedrag van € 250 (2012) en je moet wel inkomen (uitkering telt ook)hebben om het af te kunnen trekken. Anders blijft het staan voor aftrek in volgende jaren. Daarnaast komen niet alle studiekosten in aanmerking (wel collegegeld, boeken, examens e.d., maar bv geen reis en verblijfkosten)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:23

Ik had ook gezien dat het alleen geldt voor erkende opleidingen, maar hoe weet je of het ook echt erkend is?

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:23

En mag je dan de volledige studiekosten aftrekken?

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:27

De belastingdienst mag niet oordelen over wat voor opleiding je volgt, ze hanteren alleen de regel dat het gericht moet zijn op het verwerven van inkomen (en zelfs dat is nog enigszins discutabel). Erkende opleidingen staan meestal wel vermeld in een lijst van het ministerie, via welke instantie wil je de opleiding volgen?

Wat versta je onder volledige studiekosten? Als de cursus 1500,- kost dan mag je dat aftrekken, na toepassen van de drempel van 250. In totaal mag je dan dus 1250 aftrekken.

Anoniem

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:20

En waar wil je dat van aftrekken als je geen baan hebt? En nee, het hele bedrag is niet aftrekbaar, er gaat een drempel van (ik meen) 500 euro af. Zoek anders ff op de site van de belastingdienst, staat er wel duidelijk uitgelegd..

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:29

Je mag het toch ook van je uitkering aftrekken? Zijn ook inkomsten, al is het nog zo laag.
En ik hoop toch wel snel weer werk te hebben..

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:30

De opleiding wordt overigens verzorgd door EVO, een opleidingsinstituut voor de logistieke sector.

Anoniem

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:35

Ja maar er moet wel iets over blijven om het vanaf te trekken en dat zal lastig worden met een uitkering..

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Werkloos en een studie, belasting aftrekbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:34

Het is inderdaad zo dat er een inkomen nodig is om een aftrekpost te kunnen benutten. Echter: Op het moment dat er in het jaar waar het om gaat, geen of onvoldoende inkomen is om de gehele aftrekpost te kunnen benutten, kun je deze "overgebleven'' kosten wel meenemen naar bijvoorbeeld volgend jaar. Als je namelijk volgend jaar wel voldoende inkomen hebt om de kosten te benutten kun je die dan daar opgeven als Restant Persoonsgebonden Aftrek.