werk hulp in huishouding zwaar?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Love_Rosie

werk hulp in huishouding zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 20:23

Hoi,

Aangezien ik opzoek ben naar nieuw werk zat ik wat rond te kijken en vragen, en kwam ik bij hulp in de huishouding.
Opzich lijkt het me wel leuk werk :).
Er is alleen 1 probleem, ik ben al geruime tijd ziek waardoor ik momenteel maar 15 u per week in een (drukke) campingwinkel werk.

Nu vroeg ik me af of jullie vinden dat het zwaar werk is, of dat het wel meevalt?

Eleionomae

Re: werk hulp in huishouding zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:28

tja wat is zwaar? Bij de ene doe je nu eenmaal meer dan bij de andere client. Ik moet zeggen dat ik nu in de zomervakantie veel uren draai in de thuiszorg (lees zo'n 30 uur) dat ik dat best zwaar vind ja. Maar vooral lichamelijk. Je komt nu eenmaal soms in huizen waar je in een paar uurtjes waanzinnig veel werk moet verrichten.

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:30

Dan kan je wel bij mn opa komen werken haha, er lopen daar 2 mensen en die lopen alleen maar te kletsen en af en toe een stofzuigertje door het huis!

Ik wens je iig succes met het vinden!

Act like a lady, think like a boss.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 20:32

whaha dancer_ lekkere hulp heeft je opa dan xD.

Bij wat voor mensen kom je eigenlijk? Is natuurlijk heeel verschillend, maar bijvoorbeeld..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:32

Het is wel even doorpakkent is wel echt inspannend (in een tehuis dan) :j maar goed, kreeg altijd alles op tijd af terwijl ik tussendoor een praatje maakte met de jeugd van vroeger. Tijdens het afstoffen van de fotolijstjes kon ik bijvoorbeeld gelijk vragen naar de verhalen erachter, zonder dat ik hoefde te stoppen met doorwerken.
Te zwaar? Ja voor mij wel. Allergie kreeg de overhand (meeste ouderen ventileren niet want 'het tocht', deel rookte stevig en tja al die schoonmaakmiddelen en stof maakten mij echt ziek)

Maar voordat ik ziek werd ervan vond ik het wel te doen :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:36

ik kom bij vanalles. Door mijn diploma kom ik ook wel thuis bij mensen met een achtergrond in bv de psychiatrie of bij dementerende ouderen. Dit zijn soms heftige gevallen. Naast het werk moet ik dan ook nog ondersteunen en activeren om de mensen zoveel mogelijk ook nog zelf te laten doen.

Verder ben ik ook wel in huizen geweest van mensen die last hadden van verzamelwoede. En mensen met heel veel huisdieren die het niet goed onderhielden. Ook kom je soms bij heel veeleisende mensen terecht, mensen die je echt als een sloof behandelen.

Je moet dus zeker niet op je mondje gevallen zijn :n

Gelukkig heb ik een groepje vaste clienten waar ik al jaren kom die het goed maken voor alle inval adressen die echt verschrikkelijk kunnen zijn _O-

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:41

Ik werk nu ook in de huishouding en wat ik kan zeggen is dat het ene huis het andere huis niet is net zoals het ene mens het andere mens niet. Ik werk dan bij ouderen mensen (die soms ook behoorlijk kieskeurig kunnen zijn!) en bij de een is het stoffen, stofzuigen, dweilen, keuken, badkamer en wc schoonmaken en soms moet ik de ramen lappen, bed verschonen, gordijnen wassen, was doen etc. Ik weet niet wat je wel en niet kan maar op mijn werk zijn dit de dingen die ik moet doen.

Ik werk ongeveer 15 a 18 uur per week en vind het prima te doen maar mijn gezondheid is prima.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:42

Zoals hierboven al genoemd is het erg wisselend. Soms draai je bijna een compleet huishouden in een ochtend, waarbij het flink aanpoten is. Andere keren ben je ook een sociaal stukje voor mensen, waardoor ze graag even een uitgebreid praatje maken.

Qua mensen is het ook heel wisselend. Ik doe dit werk alleen in de vakantie, maar omdat ik ervaring heb opgedaan met het werk in een bejaardentehuis wordt ik geplaatst bij HH2 clienten. Er zijn voor zover ik heb begrepen 3 verschillende groepen, HH1 zijn de 'lichtere cliënten', vaak oudere mensen die niet overal meer aan toe komen. HH2 zijn oudere mensen met meer gebreken, soms mensen met een handicap of herstellende van een ziekte of operatie. HH3 is dan nog een stapje zwaarder.

Ik moet zeggen dat ik het ontzettend fijn werk vind, je komt bij veel bijzondere mensen thuis. Maar ook bij mensen die je niet echt met open armen ontvangen. Nou ben ik een vakantiekracht, dus in zekere zin een vreemde voor mensen die al jarenlang een vertrouwde huishoudelijk hulp hebben.
Ook doe ik dit werk maar voor enkele weken, waardoor ik het misschien als zwaarder ervaar. Omdat ik niet een bepaalde 'werkconditie' kan opbouwen omdat het elke keer wisselend is.

Ik raad het je absoluut aan wanneer je sociaal bent ingesteld en je handen uit de mouwen durft te steken. Dan is het absoluut bevredigend werk.
Bij de instantie waar ik werk mag er niet meer dan 18 uur per week gewerkt worden.

Voor positiviteit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:43

Nee ik vind het absoluut niet zwaar. Bij welke organisatie wil je gaan werken?
Voor de meeste mensen staat 3 uur per keer. Afhankelijk van hoe vaak ze in de week hulp hebben en wat ze zelf nog kunnen. Maar ik ben meestal met 1,5 uur werk wel klaar en dan heb je de rest van de tijd om te kletsen of om uit te zitten.

27-1-2020 nette menwagen te koop

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:43

Ja de kans bestaat ook dat je eens boodschappen moet doen of iets moet vertillen (een matras omdraaien bv) dat zijn klusjes die lichamelijk best een aanslag op je hebben en als je niet helemaal gezond bent moet je je bedenken of dit haalbaar is. Je vaak ziek melden vinden je clienten niet leuk en voor jou nog 20 anderen :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:45

Je moet niet denken; ik doe het op mijn manier! Nee, je doet het eindelijk zoveel mogelijk volgens de manier van de bewoners. En vaak hebben tehuizen een heel plan van schoonmaak.

Dus zo stond ik vrolijk een lits jumeaux dekbedovertrek te strijken, om de fotolijstjes heen te poetsen (want het idee dat ze werden verplaatst raakte mevrouw in paniek) en de dweil voor de wc was ook prima om de kamer erna te doen.
Tja :)

En stevig in je schoenen staan, kans is groot dat je zware verhalen te horen krijgt en dat moet je wel los kunnen laten. In de ouderenzorg sterven ook regelmatig mensen.
En ik heb me toch vieze dingen schoon moeten maken! Poep overal.... Deels vers, deels opgedroogd dat het moeilijk te verwijderen was. Brr!

Psychiatrische mensen hebben mij bedreigd, agressie en ach wel meer. Dat vond ik dan weer prima klanten :) daarentegen ook superlieve mensen die zo mijn oma hadden kunnen zijn <3

Je krijgt er wel mooie spierballen van overigens haha

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:49

Je moet je eigen huis toch ook schoonmaken dus weet je toch wat het is ??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:50

Lindy1982 schreef:
Je moet je eigen huis toch ook schoonmaken dus weet je toch wat het is ??

Dat kun je toch niet vergelijken vind ik. Thuis poep ik op het toilet en spoel het door. Dat doet niet iedereen en voor sommigen is het speelgoed :')
En ik krijg niet betaald voor het thuis poetsen... Dat doe ik echt voor mijzelf, geen werkplan niets. Gewoon helemaal mijn gang gaan zonder tijdsdruk.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:50

@lindy1982 Dat is uiteindelijk toch wel anders hoor. Ik bedoel je houdt het thuis als het goed is beter bij dan bij de mensen waar je in huis kunt en niet alles meer zelf kunnen. Ik ben me toch wekelijks smerige wc's tegen gekomen! Als je thuis aan de dunne bent maak je m dagelijks schoon maar die oudjes kunnen dat soms echt niet meer zelf en dan wil je niet weten hoe zo'n plee er uit ziet :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:51

Noro virus *\o/*
Feest voor de zorg en huishouding!
(en ja natuurlijk vreselijk voor de jeugd van vroeger :(:) t is echt ellendig)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:53

Maar kwa werkzaam heden toch het zelfde alleen minder vies dan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:55

Nee hoor, in mijn huis bepaal ik de werkzaamheden maar op het werk bepaal ik echt niet zelf :n dan heb ik een werkplan en nog bewoners om rekening mee te houden.

Ik strijk thuis echt geen dekbedovertrekken :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:56

nee, of onderbroeken en sokken :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:56

30 zakdoeken die er niet helemaal schoon uit zijn gekomen :') want dat wasmiddel was net niks nnaa

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:57

of 2 keer per week de ramen wassen... Gebeurt thuis heel wat minder vaak.
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 21-08-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor positiviteit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:57

Ts, het levert wel de meest bizarre en gekke ervaringen op. Dus alleen daarom zeg ik al; doen! :')

Kan wel een boek schrijven!

En ook hele mooie momenten hoor, dat een demente vrouw mij als haar dochter ziet en helemaal gelukkig is :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:00

Haha zijn sommige echt zo verschrikkelijk

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:01

Ik werk als Zorghulp bij TSN thuiszorg. Het is echt wel meer dan 'domweg' schoonmaken. Je hebt met mensen te maken die zo hun eigen gewoonten hebben en wensen. Ook moet je een luisterend oor kunnen zijn.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:02

ja of moeten wassen met een wasmachine uit de jaren 50! Ik heb een half uur eraan lopen klooien voor ik wist hoe die werkte! :D
Ondanks dat het soms wat aanpoten was, heb ik het heel leuk werk gevonden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:02

Eerlijk? Ja!
Ik heb 1 cliënt gehad die mij elke stap achterna liep 'want ik maakte toch nooit zo goed schoon als zij dat zelf deed' en gevolgd door 'je hebt iets gemist' Dan zijn de uren lang kan ik je vertellen :')

Dat moet je wel kunnen uitschakelen, ik had een engelen geduld bij haar :)