PhD's?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:48

Wat leuk weer wat levendigheid in dit topic..

@Saar gefeliciteerd! Wat ga je nu doen? Als post-doc verder of iets anders?

@Nightingale en Naya - succes met de zoektocht! Je kunt altijd wat onderzoeksgroepen aanschrijven om het gesprek aan te gaan, misschien hebben zij geen plekken, maar vaak wel een heel netwerk en kunnen je wat tips meegeven.

@AlphaDaemon en NoeskaMoos - succes met de laatste loodjes!

@Jettie - wat goed, toi toi toi op 7 juni! Lijkt me inderdaad wel heel jammer zo'n kale promotie. Heb er het afgelopen jaar een paar gezien, en al deed iedereen zn best, het was toch anders.. Wat ga je na je promotie doen?

@chantalboes - klinkt er spannend allemaal, hopelijk gaat het helemaal lukken en kun je aan de slag als PhD'er. Slim om je tijd te nemen en wat werkervaring op te doen!

@__Maartje - succes met je zoektocht! Kan idd lastig zijn om parttime PhD te vinden, ligt niet altijd per se aan de onderzoeksgroep, maar ook de financierder moet akkoord zijn.

@Bnet - jij ook gefeliciteerd en toi toi toi op 10 juni! Leuk dat je gelijk door gaat als postdoc!

Zelfs ben ik al een tijdje geen PhD student meer. Heb mn PhD 5 jaar geleden verdedigd, daarna 3 jaar post-doc gedaan en ben nu 2 jaar UD/Ass. prof. Ondertussen begeleid ik drie PhD studenten en gaat er binnenkort een vacature uit voor een vierde. Het gaat eigenlijk allemaal erg lekker :)

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"


__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:40

Wat veel antwoorden zeg! Ja in het vakgebied waar ik als student bezig was, bestaat het bijna allemaal uit labwerk en dan daarnaast het rapporteren/schrijven/etc. Ik zie inderdaad ook dat alle vacatures voltijds zijn en dat dit ook de algemene tendens is. Ikzelf vond het ontzettend goed te doen om een hele dag in kortere tijd te proppen, met efficiënt planwerk kom je een heel eind :D Natuurlijk heb je soms een langere dag, maar dat is ook niet erg, hoort erbij. Misschien toch maar eens weer contact opnemen met mijn vroegere PI.

@MacavityL: super leuk! Ik zag laatst juist een vacature voor parttime TT/assistent professor bij mijn vroegere instelling, en dat lijkt me toch een partijtje gaaf :D

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:29

Hoi allen, ik lees al een tijdje mee maar omdat ik geen PhD ben/doe durf ik niet zo goed mee te kletsen. Wel zit ik er al jaren fanatiek tussen. Overigens wel jaren overwogen om toch een PhD te doen, maar heb dit uiteindelijk losgelaten omdat ik gewoon een eigen project heb lopen binnen mijn baan (research tech). Ik wil nu toch reageren omdat ik wat denk te kunnen aanvullen ;)

De kale promoties zijn zeker jammer, het geeft normaal een hoge dosis gemeenschapsgevoel en inspiratie. Naast de bijzondere ceremoniele momenten.

Parttime PhD: ik denk dat het het beste is om dat te bespreken tijdens een interview en niet in je motivatie. Een brief leggen ze misschien makkelijk aan de kant omdat er nog geen empathie bij komt kijken en je makkelijk op de 'nee, wat hebben we nog meer' stapel beland. Na/tijdens een goed gesprek wellicht wel. Dan zou je ook kunnen toelichten dat wanneer het werk vraagt om een volle dag je dat ook prima kan waarmaken zolang je daar wat ruimte voor terug kunt pakken. Afhankelijk van je type PhDproject kan ik het me voorstellen dat het lastiger kan zijn.

Pas er wel voor op dat PI zich snel opportunistisch rijk rekenen denkende dat een parttimer toch heel wat meer uurtjes kan gaan draaien en je dus wel lekker lang in huis haalt.

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:54

Wat leuk! Ik kom dit topic nu pas tegen :D

Ik heb inmiddels 2 jaar van de 3,5 erop zitten, maar heb ook nog niet echt het idee dat het opschiet :') -O-

Ik ga denk ik vooral meelezen, leuk om andere verhalen te horen! :D

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:36

Leuk dat het topic weer zo actief is!

Ik heb zelf een natuurkundeachtergrond, en ik ga (als het allemaal mee zit) een vrij interdisciplinair veld in. Op dit moment heb ik wel gesprekken gehad met interessante personen die er wel voor open stonden om iets op te zetten samen, dus dan zouden we echt samen een nieuwe positie creëren en daar dan funding op aanvragen. Wel spannend omdat er dan nog onzekerheid zit in de goedkeuring van het proposal, maar uiteindelijk zou ik dan wel een project hebben dat precies is wat ik wil.

Heeft een van jullie het toevallig via deze weg gedaan?

Jettie

Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:24

Stoer Nightingale! Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ben wel bezig met het zoeken naar financiering voor een nieuw project, maar ik heb al een aanstelling (deels op een ander, al gefinancierd project en deels voor onderwijstaken). Daarmee dus ook gelijk antwoord op de vraag van MacavityL: ik ben als docent/onderzoeker blijven plakken bij de RuG, op dezelfde afdeling. Mijn contract loopt tot september 2022 en tegen die tijd zie ik wel verder. Ik heb het nu nog naar m'n zin, maar acht de kans ook redelijk groot dat ik dan de wetenschap ga verlaten ;) de druk om te publiceren en subsidies binnen te slepen staat me wat tegen.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:53

Ik heb wel een beurs gekregen, maar die is alleen voor mijn loon. Bench fee etc was er al dmv andere beursen.

Parttime ligt denk ik idd ook aan hoe goed je kunt plannen en de hoeveelheid zelf discipline; dat is misschien nog wel mijn grootste verbeterpunt hahaha dus ik maak geregeld lange dagen / werk avonden om dingen af te maken..

Always smile it makes people wonder what you're up to!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:00

MacavityL schreef:
Wat leuk weer wat levendigheid in dit topic..

@Saar gefeliciteerd! Wat ga je nu doen? Als post-doc verder of iets anders?

@


Mijn traject is ietwat anders geweest dan normaal. Mijn inclusieperiode liep flink uit waardoor mijn contract eerder afgelopen was dan mijn promotie. Ik heb de rest in mijn vrije tijd naast een baan moeten afmaken dus ik heb al een jaar als postdoc gewerkt en werk sinds 2 jaar als senior onderzoeker bij een kenniscentrum. Allemaal voordat mijn promotie was afgrond, ahum. :+

Kort antwoord, ik blijf dus gewoon zitten waar ik zit. :D Jij bent ook lekker bezig zo te horen!

Edit: oh, en ik heb mijn eerste eigen promovendus!

That which yields is not always weak

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:18

Leuk dat hier weer gereageerd wordt! Gefeliciteerd aan wie klaar is, en succes voor diegene die binnenkort gaan verdedigen.

Ik ben alweer iets meer dan een jaar bezig, en aan de ene kant voelt het nog steeds alsof ik net begonnen ben, maar als ik dan na ga denken over wat ik allemaal al gedaan heb is dat toch best wel veel :D .

@Nightingale, ik heb na mijn MSc stage samen met mijn begeleider een plan geschreven voor een PhD project en financiering (alleen voor mijn salaris, andere kosten worden door haar grant gedekt) aangevraagd. Niet helemaal dezelfde situatie dus, maar ik ben er nog altijd heel blij mee dat het zo gegaan is, want het is nu wel echt mijn eigen project! Ik heb wel veel geluk gehad met dat het meteen bij mijn eerste aanvraag raak was en ik voor 4 jaar geld heb, ik ken ook anderen waar het niet zo makkelijk ging maar ook zij hebben uiteindelijk geld gevonden en zijn nu aan het werk. Ik denk dus dat het niet perse een makkelijke weg is, maar wel heel leuk als het werkt!

Jettie

Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:12

Ik ben officieel PhD-af, want mijn verdediging is achter de rug! -:)

Ik vond het echt een fantastische dag! Ik was wel zenuwachtig voor de verdediging, maar het viel eigenlijk reuze mee. En daarna was alles sowieso alleen maar genieten! Ik had ook enorm mazzel dat op de dag van mijn verdediging nieuwe versoepelingen ingingen bij de RuG, waardoor toch al mijn naaste familie, vrienden en een paar collega's er live bij konden zijn. En daarna hebben we heerlijk in het zonnetje kunnen borrelen en eten <3

(Minstens) een dag vrij nemen na de promotie kan ik wel aanraden trouwens, ik was de dag erna mega moe haha!

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:46

Van harte dr. Jettie!

Ik heb net mijn commissiebesluit binnen, dus ik mag een datum gaan boeken. Wordt op zijn vroegst november als ik de agenda bekijk. Heb ik tenminste nog even om een leuke kaft te bedenken 8-)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:23

Gefeliciteerd Jettie! Wat fijn dat het zo’n leuke dag is geworden en extra mooi dat je toch op locatie hebt kunnen verdedigen.

Ik moest inderdaad ook een paar dagen bijkomen na de promotie.. hoor het wel van meer mensen, toch een hele intensieve dag!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:24

Gefeliciteerd Jettie! Heel fijn dat er weer wat meer mocht, lijkt me zo gek om zo'n eenzame verdediging te hebben :\

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:15

Ik heb vandaag mijn onderzoeksvoorstel naar eventuele supervisors verstuurd. En dien het officieel in voor 1 november, dan hoor ik binnen 8 weken of ik wordt toegelaten.

Weten jullie nog specifieke dingen die je kan vragen aan een supervisor waardoor je de 'slechte' van de goede kan scheiden? Ik ben al van plan om zin /haar huidige studenten te vragen naar hun ervaring.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:16

Spanned chantalboes. Je laatste zin is naar mijn ervaring eigenlijk het belangrijkste: vraag de mensen naar hun ervaring. Mensen zijn daar vaak heel eerlijk in, ik heb wel eens gehoord van vrienden die 1-op-1 met de PhDs waarschuwingen kregen en daardoor een andere keuze hebben gemaakt.

De potentiële supervisor zelf kun je ook vragen naar hun stijl van supervisie, hoe de sfeer volgens hem/haar is etc. Vraag jezelf af of het klikt, en of je bijvoorbeeld een onderbuikgevoel hebt of niet. Je zult veel met zo'n persoon te maken krijgen, dus het 1e gevoel moet in ieder geval positief zijn.

Ik ben bezig met mijn proefdruk! Lay-out werk blijk ik heerlijk te vinden. Lekker therapeutisch, titeltjes op de goede plek zetten, alles bij elkaar laten komen... Nog heel even, en dan komt het einde eindelijk écht in zicht *\o/*

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:13

Leuk dat er weer wat leven is hier! Gaaf dat je dat gaat doen chantalboes, is dat dus in Australië? Werkt het daar altijd zo dat je zelf een voorstel moet indienen?

Ook even een blije update van mijn kant, ik heb namelijk een hele leuke positie gevonden *\o/* Dus daar ga ik over niet al te lange tijd beginnen. Heel spannend, maar ik heb er ook erg veel zin in!

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:55

Nightingale schreef:
Leuk dat er weer wat leven is hier! Gaaf dat je dat gaat doen chantalboes, is dat dus in Australië? Werkt het daar altijd zo dat je zelf een voorstel moet indienen?

Ook even een blije update van mijn kant, ik heb namelijk een hele leuke positie gevonden *\o/* Dus daar ga ik over niet al te lange tijd beginnen. Heel spannend, maar ik heb er ook erg veel zin in!

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Was het een lastige zoektocht?

Ik heb uiteindelijk voor Nieuw Zeeland gekozen, dat land trok me toch meer en ik wilde na Australië ook wel wat anders. Als alles doorgaat ga ik volgend jaar naar de Victoria University of Wellington. Ik weet niet precies hoe het in NL zit met de toelating maar in NZ schrijf je een Expression of Interest. Dat is een kort onderzoeksvoorstel waarin je omschrijft wat je wil doen, waarom onderzoek naar dit onderwerp nodig is en nog wat andere dingen. Dit verstuur je naar afdelingen/professoren die jij graag als supervisor zou willen. Uiteindelijk wordt dat een match, dan finetune je met hun het voorstel en lever je dat in voor de deadline.

Er zijn ook wel programma's waar je je voor kan aanmelden en dan ligt het onderzoeksonderwerp al vast, maar dat zijn vooral onderwerpen buiten mijn vakgebied, zoals natuur/scheikunde.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:27

chantalboes schreef:
Nightingale schreef:
Leuk dat er weer wat leven is hier! Gaaf dat je dat gaat doen chantalboes, is dat dus in Australië? Werkt het daar altijd zo dat je zelf een voorstel moet indienen?

Ook even een blije update van mijn kant, ik heb namelijk een hele leuke positie gevonden *\o/* Dus daar ga ik over niet al te lange tijd beginnen. Heel spannend, maar ik heb er ook erg veel zin in!

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Was het een lastige zoektocht?

Ik heb uiteindelijk voor Nieuw Zeeland gekozen, dat land trok me toch meer en ik wilde na Australië ook wel wat anders. Als alles doorgaat ga ik volgend jaar naar de Victoria University of Wellington. Ik weet niet precies hoe het in NL zit met de toelating maar in NZ schrijf je een Expression of Interest. Dat is een kort onderzoeksvoorstel waarin je omschrijft wat je wil doen, waarom onderzoek naar dit onderwerp nodig is en nog wat andere dingen. Dit verstuur je naar afdelingen/professoren die jij graag als supervisor zou willen. Uiteindelijk wordt dat een match, dan finetune je met hun het voorstel en lever je dat in voor de deadline.

Er zijn ook wel programma's waar je je voor kan aanmelden en dan ligt het onderzoeksonderwerp al vast, maar dat zijn vooral onderwerpen buiten mijn vakgebied, zoals natuur/scheikunde.

Ah op die manier. Ik heb zelf gewoon op een project gesolliciteerd waar dus ook al funding voor was. Maar is natuurlijk ook wel heel tof om zelf een voorstel te maken. Spannend, hoop dat het lukt!

De zoektocht viel erg mee gelukkig, het is uiteindelijk sneller gegaan dan waar ik op had gerekend. Gelukkig waren er in mijn veld genoeg opties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 06:50

Ik schop dit topic weer even omhoog! Gefeliciteerd aan iedereen die zijn/haar onderzoek heeft afgerond.

Ik heb een research master gedaan met de intentie om een PhD te doen, maar die zijn in mijn vakgebied zo dungezaaid. Bovendien heb ik erg lang over mijn scriptie gedaan, mede door ontzettend lastige begeleiders. Zo'n 75-plusser die maar niet met pensioen gaat en met jouw onderzoek aan de haal gaat; jullie kennen het vast. Dat gaf wel een deuk in mijn zelfvertrouwen, dus ik heb geen onderzoeksvoorstel geschreven.

Ik ben nu ruim 2,5 jaar werkzaam in het bedrijfsleven. Ik doe kleine onderzoekjes, rapporteer daarover en heb een adviserende functie. Inmiddels dus geleerd om met budgetten en harde deadlines te werken en dus efficiënter te schrijven. Leuk, maar ik mis soms de kans om ergens dieper in te duiken. Nu ben ik gevraagd om te solliciteren op een PhD-positie die perfect aansluit bij mijn scriptie en bij mijn huidige werk. Ik zou er onwijs veel van kunnen leren, het onderwerp is echt heel erg tof en ik ken de begeleiders; hele positieve en leuke mensen. Nu weet ik even niet wat ik met mijn leven moet, haha. Ik ga dit topic eens doorspitten om jullie ervaringen te lezen! Hoe gaat het inmiddels met jullie?

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:34

@Culaccino, mijn tip is: solliciteren kan nóóit kwaad (even ervanuit gaande dat het niet perse binnen hetzelfde bedrijf is, maar dan nog hebben ze daar een soort zwijgplicht over). Mocht je niet aangenomen worden, dan was het een mooie kans, die je misschien tóch heeft overtuigd om alsnog een andere PhD positie te zoeken (of juist niet, die bevestiging kan ook fijn zijn). Wordt je wel aangenomen, dan kún je er altijd toch nog vanaf mocht je je bedenken. En misschien leer je tijdens het sollicitatie proces juist wel of het wel of niet wat voor je is. Vaak heb je toch eerst een hoop gesprekken en een opdracht (ik had het bijvoorbeeld in de vorm van een presentatie voorbereiden, waardoor ik ook wat literatuur onderzoek moest doen en dus meer over het onderwerp en de studie leerde), waar je meer informatie uit kunt halen en waarin je een beetje "sfeer" kunt proeven.

Ik heb er inmiddels 2,5/3,5 jaar op zitten, dus de tijd begint een beetje te dringen voor mijn gevoel haha. Maar ik heb wel een hoop projecten lopen die allemaal richting een einde gaan, dus hopelijk komt het goed :')

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:57

Solliciteren kan inderdaad nooit kwaad. Of zoals laatst tegen mij gezegd is: je hebt niets te verliezen.
Ik denk wel dat het verstandig is bij jezelf na te gaan of je nu al weet of je na je PhD dan weer uit de wetenschap zou stappen. In dat geval is een PhD doen waarschijnlijk geen meerwaarde. Voor mij was in elk geval de stap om de wetenschap te verlaten een grote. Of ik ben overgekwalificeerd, of het ontbreekt aan ervaring/netwerk buiten de wetenschap.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:31

Bedankt allebei! En jullie hebben een punt, solliciteren kan altijd, is leerzaam en het voorstel hoeft niet al te uitgebreid te zijn, dus daar wil ik wel voor gaan zitten.

JewEmm schreef:
Ik denk wel dat het verstandig is bij jezelf na te gaan of je nu al weet of je na je PhD dan weer uit de wetenschap zou stappen. In dat geval is een PhD doen waarschijnlijk geen meerwaarde. Voor mij was in elk geval de stap om de wetenschap te verlaten een grote. Of ik ben overgekwalificeerd, of het ontbreekt aan ervaring/netwerk buiten de wetenschap.

Dit is een belangrijke inderdaad. Ik denk dat een echte academische carrière in mijn vakgebied (geesteswetenschappen) niet voor mij is weggelegd. Daarvoor is er teveel concurrentie en zo goed ben ik niet. En het lijkt me zo stressvol om elke 3-4 jaar weer nieuw werk/geld te moeten regelen.

Mijn collega (tevens gepromoveerd) denkt dat deze PhD juist mijn arbeidspositie zou versterken, maar zelf twijfel ik er inderdaad aan of het slim is om nu minimaal vier jaar uit het praktische werkveld stap. Ook bij mij is het gat tussen universiteit en het bedrijfsleven erg groot en had ik het geluk dat ik via een traineeship aan een baan kwam. En ik mag nu ook niet klagen, vast contract en mijn baan is (meestal :P ) leuk. Twijfelpuntje is ook dat ik nu de deur achter me dichtdoe en het is écht weekend. Zo'n proefschrift is natuurlijk nooit klaar :=

Lukt het jullie om werk/privé goed te scheiden? Ik ga eens lezen wat jullie ervaringen en perikelen zijn!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:59

Ik denk dat het helemaal aan je richting ligt of een PhD een toegevoegde waarde heeft voor het bedrijfsleven. Ik ken meerdere PhD afgestudeerden die een leuke baan buiten de academische wetenschap hebben gevonden.

Hier gaat het ook lekker, inmiddels 5 jaar na mn PhD en mn eigen team blijft maar groeien. Nu 5 PhD studenten en twee onderzoeksassistenten. Veel geluk gehad met financiering.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Oshaa
Berichten: 1041
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:43

chantalboes schreef:
Nightingale schreef:
Leuk dat er weer wat leven is hier! Gaaf dat je dat gaat doen chantalboes, is dat dus in Australië? Werkt het daar altijd zo dat je zelf een voorstel moet indienen?

Ook even een blije update van mijn kant, ik heb namelijk een hele leuke positie gevonden *\o/* Dus daar ga ik over niet al te lange tijd beginnen. Heel spannend, maar ik heb er ook erg veel zin in!

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Was het een lastige zoektocht?

Ik heb uiteindelijk voor Nieuw Zeeland gekozen, dat land trok me toch meer en ik wilde na Australië ook wel wat anders. Als alles doorgaat ga ik volgend jaar naar de Victoria University of Wellington. Ik weet niet precies hoe het in NL zit met de toelating maar in NZ schrijf je een Expression of Interest. Dat is een kort onderzoeksvoorstel waarin je omschrijft wat je wil doen, waarom onderzoek naar dit onderwerp nodig is en nog wat andere dingen. Dit verstuur je naar afdelingen/professoren die jij graag als supervisor zou willen. Uiteindelijk wordt dat een match, dan finetune je met hun het voorstel en lever je dat in voor de deadline.

Er zijn ook wel programma's waar je je voor kan aanmelden en dan ligt het onderzoeksonderwerp al vast, maar dat zijn vooral onderwerpen buiten mijn vakgebied, zoals natuur/scheikunde.


Ik kom ook even binnenvallen :). Ik ben me nu aan het oriënteren op een PhD in Canada en daar werkt het inderdaad ook zo. Al is het benaderen van potentiële supervisors iets informeler (heb ook al uitgebreid met eentje gezoomed) en duurt het veel langer voordat je iets hoort (aanmelding voor 1 december, eerst mogelijkheid iets te horen is mei...).

Binnen mijn vakgebied (of meer het gebied waar in ik een PhD wil doen) zijn er hier weinig PhD projecten. In Canada (en zo te horen dus ook in NZ) ben je niet 'afhankelijk' van bestaande projecten. Je zet er zelf één op :). Daarom ook die kant op gaan kijken.

Al ben ik nu (als onderzoeker) in een groep gerold die misschien wel wat kan betekenen. Dus het wordt nog even spannend de komende tijd! Ik wil zelf wel in academia blijven, vandoor ook de PhD. En ik vind onderzoek doen ook gewoon heel erg leuk. Al lijkt het me wel pittig om jaren aan één onderzoek te zitten ;).

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 19:49

@Oshaa wat onwijs leuk om te horen hoe het in Canada gaat! Ik ben nu nog aan het afwachten tot geïnteresseerde supervisors mijn voorstel hebben gelezen. Maar kan niet wachten om 'iemand te hebben'.

Ik ben heel benieuwd naar wat je gaat doen en waar in Canada je heen gaat. Please share more :D

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 16 bezoekers