krantenwijk ervaring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keetie_bijl

Berichten: 279
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: sint-maartensdijk

krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:43

Ik zit eraan te denken om me volgend jaar in te schrijven voor een krantenwijk. Naast mijn full-time baan. Om zo iets meer financiele ruimte te krijgen.
Maar er is één ding wat me tegenhoud, en dat is niet vroeg opstaan of in weer en wind. Maar dat je zelf voor vervanging moet zoeken bij vakantie.
Nu gaan wij altijd de eerste 3 weken van juni op vakantie, maar ik zou niemand weten aan wie ik het moet vragen.
Ouders/zus gaan mee op vakantie. Vriendinnen wonen ver weg, en familie ook.
Hoe lossen jullie dat op als je een krantenwijk hebt?
En mag ik vragen wat je ong. verdienen hiermee?
Alvast bedankt.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:48

Mijn vader loopt hier het regionale dagblad en hij valt geregeld in voor bezorgers die om wat voor reden dan ook niet kunnen. Dus dat je zelf voor vervanging moet zorgen ligt maar net aan welke krant je waar rondbrengt.

Overigens draag je best wel een groot deel af aan de belasting als je al een full-time baan hebt. Misschien dat eens uitzoeken en kijken of je het dan ook nog de moeite waard vind.

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:52

Ik loop het dagblad van het noorden. Ik heb het twee jaar eerder ook een half jaar gedaan, toen heb ik ontslag genomen toen wij op vakantie gingen omdat ik geen vervanging kon regen (en ik het ook te druk had, maar op dat moment moest ik wel omdat ik anders niet mee zou kunnen).
Dit jaar ga ik bijvoorbeeld ook niet mee op wintersport, al heeft dat er ook mee te maken dat er iemand voor de paarden moet zorgen :P
Vervanging zoeken is dus idd erg lastig, het is wel te doen hoor, veel advertenties ophangen ook bij de krant zelf. Er zijn ook wel mensen die 2 wijken willen lopen voor een paar week :j

Het is wel handig om iemand te hebben die het eens wil doen als je ziek bent of het fysiek niet kunt. Want wat ga je doen als je je sochtens ineens erg beroerd voelt?

Ik verdien ong 145 euro pm, 80 kranten en ben 1 uur en een kwartier bezig incl heen en terug fietsen :)

Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:52

Bij de BNdeStem waar ik voor heb bezorgd werd er ook een andere bezorger gevraagd i.p.v. dat je zelf voor vervanging moest regelen. Er waren ook 2 of 3 bezorgers die alle overige wijken liepen en al vanaf een uur of drie in de weer waren met alles. Ik heb ook regelmatig een wijkje extra gelopen bij ziekte en het werd bij mij ook gewoon geregeld als ik van te voren aangaf dat ik een bepaalde dag door omstandigheden liever niet liep. (bijvoorbeeld praktijkdag studie op zaterdag, dan ben ik liever uitgeslapen). Wat ik overigens ook prettig vind is dat het verdeelpunt tegenover mijn deur zit :+

Ik ga het misschien weer doen, heb een leuk wijkje aangeboden gekregen :D

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:53

nou ik heb in de vakantie een krantenwijk voor iemand overgenomen bij netwerk vsp en heb nog steeds geen geld ontvangen...

keetie_bijl

Berichten: 279
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: sint-maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:54

Hoi, ja dat van de belasting weet ik. 42% weet ik zo gauw uit mijn hoofd.
Maar alle beetjes helpen gewoon.
Mocht ik ineens moeten werken, of ziek zijn, dan kan mijn moeder het overnemen. Het is echt puur die vakantie ineens wat een knelpunt is.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:59

Het percentage is afhankelijk van wat je verdiend, maar vaak is dat wel 42% ja. Het is alleen handig om dit op voorhand te weten ipv pas te zien op je eerste salarisstrook ;)

Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:02

Falona schreef:
Het percentage is afhankelijk van wat je verdiend, maar vaak is dat wel 42% ja. Het is alleen handig om dit op voorhand te weten ipv pas te zien op je eerste salarisstrook ;)


Volgens mij moet je zelf je inkomsten apart aangeven bij de belastingdienst i.p.v. dat de krant de loonbelasting en dergelijke betaald. Je betaald belasting dus pas bij je jaaraangifte.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:09

Nee dat is niet zo. Bij ieder bedrijf waar je in dienst treed moet je een formulier in vullen. Hierop moet je aangeven of het betreffende bedrijf de loonheffingskorting toe moet passen of niet. Je kan maar 1 werkgever de loonheffingskorting toe laten passen. Als je die bij meerder werkgevers doet dan zal je aan het eind van het jaar bij moeten betalen.

Als jij de belasting bij de jaaraangifte hebt moeten betalen dan heb je waarschijnlijk iets verkeerd ingevuld op het formulier toen je in dienst trad.

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:13

ik doe kranten in de buitenwijk, ben dik drie kwartier bezig, 27 kranten en verdien ongeveer 140/150 euro per maand. Met al die aftrekkingen zou ik er als ik jou was maar is goed over nadenken of dit het wel echt waard is, want het sloopt je gewoon echt. Je moet om 10 uur naar bed gaan wil je nog een béétje uitgerust zijn, aangezien je erom half 6/6uur weer sowiesow uit moet..
Laatst bijgewerkt door myxlea op 10-11-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:13

Falona schreef:
Nee dat is niet zo. Bij ieder bedrijf waar je in dienst treed moet je een formulier in vullen. Hierop moet je aangeven of het betreffende bedrijf de loonheffingskorting toe moet passen of niet. Je kan maar 1 werkgever de loonheffingskorting toe laten passen. Als je die bij meerder werkgevers doet dan zal je aan het eind van het jaar bij moeten betalen.

Als jij de belasting bij de jaaraangifte hebt moeten betalen dan heb je waarschijnlijk iets verkeerd ingevuld op het formulier toen je in dienst trad.


Dit is de uitleg die ik vond op de site van de bezorging en dat is ook wat ik mij kan herinneren. Dat is ook de reden dat er een aantal met een uitkering werken :) Met dit werk krijgen ze tenminste geen verlaging van de uitkering zolang ze onder een bepaalde norm blijven.

Moet ik belasting betalen?
in Wetten & regels
Omdat je kranten bezorgt op basis van een Overeenkomst van Opdracht, houden wij geen loonbelasting en geen premies sociale verzekeringen in. Dit betekent dat je zelf aangifte dient te doen bij de belastingdienst. In de eerste maanden van het nieuwe jaar ontvang je van ons hiertoe een jaaropgave, met een specificatie van jouw vergoedingen over het afgelopen jaar. In het geval je meer dan een bepaald percentage (40% in 2008) van het minimumloon aan belaste vergoedingen ontvangt, zijn wij verplicht over deze vergoedingen premies voor de sociale verzekeringen af te dragen. Als dit op jou van toepassing is, nemen wij hierover contact met je op. Voor meer informatie over bijverdiensten en de hoogtes van de drempelbedragen, kun je kijken op http://www.svb.nl, http://www.belastingdienst.nl en http://www.ibgroep.nl

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:18

Ik loop ook een krantenwijk, bij De Persgroep Distributie (o.a. volkskrant, AD, trouw, nrc next). Ik probeer altijd eerst zelf vervanging te zoeken (briefjes ophangen in de supermarkt, advertenties op internet). Mocht dit niet lukken dan meld ik dit min. een maand van tevoren aan de depothouder, dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Er is tot nu toe altijd iemand geweest die mijn wijk heeft gelopen. Ook als ik ziek was, de avond van tevoren gebeld en nooit een probleem geweest hoor!
Ik denk dat in overleg veel mogelijk is, als jij van tevoren aan de depothouder doorgeeft dat je dan en dan niet kan en echt geen vervanging kan regelen, gaan ze je echt niet ontslaan hoor ;).

Edit: ik verdien trouwens ongeveer €170,- in de maand, doe ongeveer 50 minuten over mijn wijk en ongeveer 50 kranten..

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:22

Hoi,

Ik heb ook jarenlang de gelderlander rond gebracht. Na een tijdje had ik er niet zo'n zin meer in om 6 dagen per week om 5.30 op te moeten staan. Ik heb toen een advertentie in de supermarkt gehangen om iemand te zoeken om het samen te doen. Ik drie dagen en ander persoon drie dagen.
Misschien is dat een idee?

Appeltje00

Berichten: 5011
Geregistreerd: 28-09-09

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:34

val even binnen maar ik raad het je af, is echt barre werk ( ik liep dan wel een folderwijk) maar ik vond het verschrikkelijk!

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:05

Nou ik vond het ook verschrikkelijk :j
Maa ik viel 3 weken in voor iemand anders in de vakantie en die wijk was een half uur fietsen hier vandaan. En ik had dus zoveel kranten (en 1x id week met folders) dat ik 2 keer moest fietsen. Ik heb overigens wel veel verdient die 3 weken :=

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:13

ik zie net op de site dat je standaart van maandag t/m zaterdag loopt is dit altijd zo of kan het ook anders.
Ik moet namelijk elke donderdag om kwart voor 7 in de auto zitten om naar school te gaan.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:22

LZP --> STW

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Re: krantenwijk ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:03

je loopt altijd van maandag tot zaterdag, exclusief de feestdagen als pasen, oud&nieuw etc. :j