Fotovakschool, HKU, KABK of wat anders..?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Melissaaaaa

Fotovakschool, HKU, KABK of wat anders..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 18:53

Tja, aan de titel is het al te zien: ik zie door de bomen het bos niet meer :+ Zóveel opleidingen, zóveel meningen, negatieve en positieve reacties te vinden erover..
Anyway, m'n grote hobby is dus fotografie, en het lijkt me super om na de middelbare fotografie te ''gaan studeren''. Ik zit nu in 5vwo, ben (als het goed is :') ) 17 als ik van school kom.
Daarna het liefst een jaar er tussenuit, werken, reizen, zelfstandig worden ( :+ ) het hele verhaal. :Y) Dus er is gelukkig nog wat bedenk-tijd, maar niks mis met op tijd beginnen met oriënteren lijkt me. Ik heb ook echt wel nagedacht of ik niet veel beter eerst een ''echte, serieuze lerenleren-studie'' kan gaan doen (dit wordt me dan ook van alle kanten aangeraden) en dan ''later'' als ik grijs oud en bejaard ben misschien nog fotografie. Ben ook al een paar keer voor gek verklaard dat ik na m'n vwo het liefst fotografie zou gaan studeren. "Je kan naar de universiteit!'' ''Fotograaf is een hartstikke onzeker beroep!'' En dat weet ik ook allemaal wel, maarja uni wordt het sowieso niet voor mij, en een 9 tot 5 kantoorbaan lijkt me zo totaal niks...
En voor het ''van je hobby je werk maken'' durf ik zo'n ''risico'' wel te nemen :)

Wat me het meest voor de hand lijkt liggen is denk ik een studie op HBO niveau, ookal vraag ik me af wat het verschil zal zijn tussen MBO en HBO met fotografiestudies (iemand die dat weet?), dus ik sluit MBO niet uit ofzo. Wat ik nog totaal niet weet is wat voor richting ik op zou willen in de fotografie, dus wat ik erg belangrijk vind is dat ik tijdens een studie de kans krijg om dat wel te weten te komen, eigen stijl te ontwikkelen etc.
Ben wel op zoek naar een voltijd-studie, want (ookal zou ik erg graag 1 of 2 dagen willen/kunnen werken in een week!) 1x les in de week of 2 weken is natuurlijk niks..
En dan, om nog maar even door te zeuren, zit ik echt niet te wachten op moeten schilderen en tekenen in het 1e jaar, want ik wil fotografie ''leren'', en bovendien kan ik absoluut niet schilderen/tekenen :').

Nouja om maar even te beginnen met de fotoacademie: ben naar een open dag geweest, lijkt me hartstikke leuk, en lijkt de opleiding te zijn die het dichtst bij al mijn eisen en wensen komt haha! Alleen om na m'n studie met een schuld van je-wilt-niet-weten-hoeveel geld te zitten, nee bedankt. Dus de FOAC valt helaas al af.
Van de HKU begrijp ik dat je daar echt de journalistieke kant op ''moet''? (kan het mis hebben), en kwam ook ergens tegen dat daar alle ''geweigerde KABK'ers'' worden gedumpt.
Over de KABK las ik dan weer dat het een ''zweef-teef-studie'' zou zijn en dat je er geen kont mee kan.
Dan hebben we nog de fotovakschool: De studie fotografische vormgeving (HBO) leek me dan wel echt wat, hebben ze 't alleen deeltijd, zucht. }:0
Heb ook nog gekeken naar stichting Statief in Utrecht, helaas alléén maar deeltijd-opleidingen. Jammer, want dat zag er leuk uit.
Zo, heel verhaal! :+ Ik hoop dat er iemand is die het verschil zou kunnen uitleggen tussen studies fotografie op MBO en HBO niveau. Want als dat eigenlijk weinig zou uitmaken zou ik bijv. gaan nadenken over een voltijd-opleiding op de fotovak, want dat is er wel, maar dan op MBO niveau.
En dan zou het helemaal fijn zijn als hier mensen zijn met ervaring(positief of negatief)/meer kennis dan ik over deze studies. Of dat iemand misschien nog andere suggesties heeft, zodat ik een selectie kan maken en naar open dagen kan gaan :) Want om nou alle scholen te bezoeken die studies fotografie aanbieden lijkt me een beetje teveel van het goede haha!
'T mooiste is als iemand me gewoon even kan vertellen wat dé opleiding voor mij zou kunnen zijn (of juist niet). :D Want door al die info en meningen op internet ga ik uiteindelijk geen knoop kunnen doorhakken denk ik :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:22

Ik kan je verder niet helpen, maar wil dit topic wel even volgen.

Ik ben ook 17 jaar en begin september begonnen met de pabo (leraar basisonderwijs). Ik denk er sterk over om voor februari te stoppen omdat dit gewoon niet mijn ding is. Ik snap nu pas waarom mensen zeggen dat ze iets niet willen blijven doen. Ik dacht eerder wel eens, ach, daar moet je even doorheen, maar het zit toch wel anders..

Ik zou het liefst iets met fotografie gaan doen, maar heb ook nog geen idee wat of waar. :n

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 15:31

Ja dat heb ik dus ook, denk dat dat idd anders zit, en dat je het beste kan doen wat je écht leuk vindt.
Anders blijf je straks je hele leven met dat gevoel zitten ''had ik maar dit of dat geprobeerd''.
En beter proberen dat het mislukt dan helemaal niet proberen toch! :)
Vervelend voor je dat je nu met een studie zit die het toch niet helemaal is! Hopelijk komen we allebei nog aan een antwoord van wat&waar :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:51

Melissaaaaa schreef:
Ja dat heb ik dus ook, denk dat dat idd anders zit, en dat je het beste kan doen wat je écht leuk vindt.
Anders blijf je straks je hele leven met dat gevoel zitten ''had ik maar dit of dat geprobeerd''.
En beter proberen dat het mislukt dan helemaal niet proberen toch! :)
Vervelend voor je dat je nu met een studie zit die het toch niet helemaal is! Hopelijk komen we allebei nog aan een antwoord van wat&waar :D

Ja, inderdaad. :j

Meraki

Re: Fotovakschool, HKU, KABK of wat anders..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:57

Dat je universiteit kan is mooi meegenomen maar als daar je hart niet ligt heeft het geen zin om er aan te beginnen ;)

Het kiezen van een opleiding zul je zelf moeten doen, ik ben naar de kunstacademie geweest en kwam er toen achter dat die opleiding helemaal niks voor mij is een beetje inderdaad zweverig.. opleiding tot kunstenaar oid.

Ik zou me goed oriënteren écht heel goed oriënteren, laatst is op het nieuws geweest dat de fotovakschool in Apeldoorn mensen het studiegeld terug geven als ze niet binnen een bepaalde tijd na afstuderen een baan hebben gevonden. Blijkbaar gaat het dus niet zo beroerd met de fotografen :) En freelance en voor een krant werken kan altijd ;)

Doe in ieder geval dat, waar je hart ligt.. dat geld ook voor je school :)

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 17:58

NonaWen schreef:
Dat je universiteit kan is mooi meegenomen maar als daar je hart niet ligt heeft het geen zin om er aan te beginnen ;)

Het kiezen van een opleiding zul je zelf moeten doen, ik ben naar de kunstacademie geweest en kwam er toen achter dat die opleiding helemaal niks voor mij is een beetje inderdaad zweverig.. opleiding tot kunstenaar oid.

Ik zou me goed oriënteren écht heel goed oriënteren, laatst is op het nieuws geweest dat de fotovakschool in Apeldoorn mensen het studiegeld terug geven als ze niet binnen een bepaalde tijd na afstuderen een baan hebben gevonden. Blijkbaar gaat het dus niet zo beroerd met de fotografen :) En freelance en voor een krant werken kan altijd ;)

Doe in ieder geval dat, waar je hart ligt.. dat geld ook voor je school :)

Dat is de fotoacademie waar je het nu over hebt :) (of misschien fotovakschool in apeldoorn ook wel, maar daar heb ik niks over gehoord)
En het is natuurlijk wel zo dat er onwijs veel fotografen zijn dus erg makkelijk zal het toch niet zijn lijkt me := Maarja denk idd ook wel dat het het beste is om dan toch maar dat hart te volgen haha. Nu nog dat oriënteren, en dat valt niet mee met die hoeveelheid opleidingen!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:48

Omdat ik bij de HKU werk weet ik er wel een klein beetje van af. Ik werk alleen op een andere faculteit. Wat wij altijd adviseren is om het eindexamenwerk te bekijken: http://bkvweb.hku.nl/clk/show/id=801391
Maar vooral ook om de open dag te bezoeken.
Wellicht is dit interview in .Unst (ons eigen magazine) ook nog nuttig http://unst.hku.nl/?p=1314

Overigens is de opleiding op de HKU documentaire fotografie, geen journalistieke fotografie. Documentaire fotografie gaat er heel erg over dat je met foto's een verhaal vertelt dat jij interessant vindt, niet wat een krant als nieuws ziet.

Succes met je keuze!

Brave e-pony/klein paard gezocht!

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 19:00

Oke dankjewel! :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:13

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar zou je toch deze ervaring graag willen laten lezen. Voor ieder kan het uiteraard anders verlopen. Mijn broer heeft vwo gedaan naar de uni geweest af gemaakt maar zijn hart lag bij de fotografie. Jaren in een fotozaak gewerkt naar de fotovakschool in apeldoorn geweest. De fotozaak was echt zijn ding niet hij wilde echt fotograferen en geen camera's meer verkopen. Groote stap gewaagd om voor zichzelf te beginnen. Baan opgezegd, studio ingericht enz enz. Staat nu met zijn vwo en uni diploma op zak in een fabriek te werken om zichzelf te kunnen onderhouden, fotografie is erg moeilijk om mee rond te komen, hij heeft wel regelmatig projecten maar moet hier erg veel moeite voor doen en het hele land afreizen. Ik zie dat hij het leuk vindt maar van binnen kapot gaat aan het er voor moeten vechten om een dak boven zijn hoofd te houden.

Ik raad je aan mits je je hart echt in de fotografie hebt zitten er echt volledig voor te gaan en dan zal je het zeker redden maar onthoud er is erg veel concurrentie en tegenwoordig zijn er zo veel goede camera's op de markt dat niet veel mensen meer een prof fotograaf inhuren.

Toch wil ik je heel veel succes wensen met de keuze die je maakt en verdiep je goed in de mogelijkheden en welke kant je op wilt met de fotografie.

Music doesn't lie. If there is something to be changed in this world, then it can only happen through music.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 19:30

Oeww dat is idd minder.. Wat betreft de concurrentie etc. heb je helemaal gelijk hoor, het is allemaal zo onzeker enzo.. Ook ben ik bang dat m'n plezier in de fotografie misschien wel afneemt als ik er elke dag bezig mee ''moet'' zijn. Omdat ik van een aantal mensen heb gehoord dat het allemaal zo anders wordt als het echt je werk wordt, en je dan maar het best op zoek kan gaan naar een andere hobby := (ach, daarvoor zijn de paarden nog :D (als ik daar dan nog geld genoeg voor heb als onzeker fotograafje _O- ) Ik weet het allemaal nog niet zo goed, het is echt moeilijk haha. Gelukkig heb ik nog even bedenktijd, ben nog maar 15! Aan de andere kant, die paar jaartjes zijn zo voorbij.
En over dat ''heel het land afreizen'', dat lijkt me dan juist weer wel leuk haha!
Maar bedankt voor je reactie in ieder geval en ik hoop dat het wat beter gaat lopen met de carrière van je broer! :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:34

Het ligt natuurlijk ook aan hoe de economie bij gaat trekken maar raad je echt aan om iets te doen met je vwo en het fotograferen als hobby te houden en wellicht er een eigen bedrijfje in te starten naast een goede baan waar je in ieder geval je zekerheid mee hebt. Maar je bent inderdaad nog lekker jong en wie weet hoe je er over 2 jaar over denkt. Er is zoveel keus tegenwoordig naast een 9-5 kantoorbaantje.

Music doesn't lie. If there is something to be changed in this world, then it can only happen through music.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 20:35

haha ja dat 9 tot 5 kantoorbaantje is natuurlijk het ene uiterste en erg overdreven maar het was even om het snel uit te leggen. ofzo :+
Het moeilijke is ook dat de ene helft van de mensen zegt ''volg je hart'' en de andere helft wat jij zegt, eerst een baan, vast inkomen etc. , en dan misschien later nog een eigen bedrijfje.
Nouja, ik zie wel hoe ik er over 2 jaar over denk, en in die tijd zoek ik ook nog maar naar alternatieven (al zou ik zo snel niet weten wat helaas :') )

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:02

je zou naar het landstede kunnen gaan in zwolle, dit is mbo en duurt ong 4 jaar maar je kan hem ook in 3 jaar doen of korter, dit ligt gewoon aan jezelf ;)

als je klaar bent met deze opleiding ben je gewoon helemaal zelfstandig fotograaf.

ik heb de opleiding ook gedaan dus ikweet hoe het het eerste jar gaat , aangezien ik hem niet heb afgemaakt.

je komt in een klas, met studenten die de opleiding dans en drama volgen, iets met film en dan is er nog iets dacht ik. dit is je stamklas zoals ze het daar noemen. je ziet die klas ong 2x in de week een uurtje ofzo. de rest van de tijd werk je zelf aan opdrachten. je meld je socthends aan, en zit in een lokaal met alle fotografie studenten, dit zijn er rond de 30. je kiest een odpracht e hier kun je een maand aan werken. je krijgt ong 3 vaste lessen per dag dit is zoiezo nederlands wiskunde of wat anders, voor de rest lessen over fotografie. de rest van de tijd werk je dus aan je opdracht/presatie.
je doet dus heel veel zelf op deze opleiding, dit moet je dus wel kunnen.
die stam klas lijkt dus raar, maar kan dus zeker van pas komen omdat je op die manier modellen kan vragen maar ook mensen die de opleiding film enz doen kunnen jou mischien ergens mee helpen, en andersom.

heb je een opdracht waarvoor je bepaalde belichting nodig hebt en je snapt dat niet helemaal, dan geef je dit op bij iemand en die zorgt dat er een les daarover wordt gepland. die les wordt op het bord gezet en mensen kunnen zich er dan voor op geven het kan dus zijn datje die les voglt met 4 mensen maar ook met 30.

het is dus een opleiding waar je heel zeflstandig voor moet zijn voor meer vragen moet je me eeven een pb sturen, ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen en dat het niet te onduidelijk is.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:20

Ik wou misschien ook naar de kunstacademie gaan, en tot een paar weken geleden was ik daar behoorlijk zeker van, ik wilde er echt voor gaan.
Maar ik heb zoiets van..ik kan me wel op de academie vastpinnen, maar stel dat ik niet toegelaten wordt? Daarbij is het ook al zoals jij zei, straks moet je de hele dag aan het werk met wat vroeger je hobby was. Mezelf kennende trek ik dit echt niet. Ik kan hoogstens 15 min. echt strak achter elkaar doorwerken. Daarna zit ik minstens net zolang naar de tekening te staren om te zien of er iets fout is ofzo.
Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Ik vind het erg lastig maar ik dnek dat ik toch maar voor de universiteit ga :)
Ik wens je i.i.g. veel succes met je beslissing!

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-10 18:30

Charlotte: oke! daar had ik nog nooit van gehoord. Alleen m'n eerste keus is wel toch wel HBO denk ik dus daar zoek ik toch eerst maar naar :) En dat je ook lessen nederlands en wiskunde krijgt.. ik denk dat ik daar na 6 jaar toch wel genoeg van heb eerlijk gezegd en dat ik er vanuit mag gaan dat ik er dan wel genoeg verstand van heb. (En daar bedoel ik dan echt niet mee dat ik me te goed voel voor nl/wisk. op MBO ofzo hoor :') ) Maar bedankt voor je reactie iig! :) Waarom heb je hem eigenlijk niet afgemaakt als ik vragen mag?

Naja_naja: Zo denk ik er ook over hoor, dat ik me niet ergens helemaal op vast moet pinnen. Wil ook echt nog op zoek naar alternatieven mocht ik van gedachten veranderen o.i.d.
Over dat toelaten is het iets anders mocht ik naar fotovakschool willen ofzo, mochten ze me dan niet goed genoeg vinden doe ik eerst een basisjaar en kan ik dan door. En tekenen en fotografie zijn ook 2 verschillende dingen natuurlijk! Maarja, voor universiteit ben ik toch niet slim genoeg/heb ik geen motivatie genoeg voor denk ik! :+

Nouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:27

Hmm, ik wil hier al een tijdje een uitgebreide reactie neer gooien, maar heb daar tot nu toe nog niet echt de tijd voor gevonden...

Wel wil ik nu ff zeggen: geen idee hoe het op andere ROC's is, maar de fotografieopleiding van het ROC hier in Enschede is werkelijk drama. Hoezo, na 4 jaar zelfstandig fotograaf? Van het ROC hier heb ik nog niet één fotograaf ontmoet die na zijn/haar opleiding voldoende voorbereid was op het werkveld, zowel technisch niet, als creatief niet, als commercieel niet.

Toppunt: meisje dat ik ken werd vanuit het eerste jaar naar het tweede jaar geplaatst omdat ze te goed was voor haar eigen klas, maar eenmaal aangekomen in het derde jaar snapte ze ISO, diafragma en sluitertijd nog niet eens... Dan vraag ik me echt af wat ze dan geleerd heeft op school, als ze zelfs dat nooit (op een begrijpelijke manier) uitgelegd heeft gekregen.

Ander toppunt: docenten die zelf de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, maar vervolgens wel hun halfbakken theoretische kennis als waarheid gaan verkondigen aan hun studenten... Met als gevolg dat studenten met totaaaaaal verkeerde "kennis" van school gaan.

Sowieso geeft er in Enschede niet één docent les waar ik vertrouwen in zou hebben, stuk voor stuk "fotografen" die weinig bereikt hebben in het vakgebied zonder al te veel didactische vaardigheden.

Ander feitje: de meeste professionals hier in de regio willen geen stagiaires meer van het ROC, omdat je ze stuk voor stuk niks zelfstandig kunt laten doen en omdat ze met een beetje pech je camera molesteren, harde schijf formatteren of meer van dat soort achterlijke acties.

Nogmaals, geen idee of Enschede een uitzondering is, maar ik zou zo mijn twijfels hebben bij het ROC. Want opleiden tot zelfstandig fotograaf, no fiets way.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:33

Mijn broer heeft toen ook gekeken naar fotostudies. Hij zat ook te denken aan fotovakschool op hbo niveau maar heb destijds opgevangen dat die studie enorm duur is. Nu studeert hij aan ROC Ede/Wageningen Fotografie op mbo niveau. Hij zit nu in z'n 3e jaar en vind het nog steeds leuk. Heb ook geen klachten gehoord over de opleiding of leraren ofzo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:41

Probleem is ook dat er zoveel mensen fotograaf willen worden dat er teveel aanmeldingen zijn. Ik ben afgelopen jaar naar de KABK geweest en daar zat ik met ruim 100 mensen in die zaal, waarvan er dit jaar maar zo'n 30 werden aangenomen dacht ik.
Ik heb hetzelfde plan als jij, alleen ben ik net klaar met de 6e en nu bezig met mijn tussenjaar ;) maar ik wil erg graag naar de kunstacademie, want daar ligt mijn hart. Nu wil ik me niet puur op fotografie richten, ik teken en schilder ook veel dus het liefste zou ik een combinatie van deze twee doen (Fine Arts en Fotografie), als dat mogelijk is. Ik wil dit jaar nog toelating doen, de vraag is natuurlijk of ik überhaupt goed genoeg ben... dat weet je natuurlijk nooit zeker (ook schijnen ze op de KABK vrij streng te zijn in verhouding tot andere academies).
Ik wil dus niet zozeer naar een fotoschool, de KABK lijkt mij zelf een fijne academie (ben naar verschillende geweest, ook de HKU, maar imo is de kwaliteit van het werk op de KABK veel hoger en die school trekt me toch meer) en ook al is kunstenaar een onzeker beroep, als je het echt wilt dan moet je 't gewoon doen. Ik heb er ook wel eens over gedacht om eerst een studie te doen waar ik geld mee zou kunnen verdienen, maar dan ben ik bang dat de kunstacademie er nooit van komt. Mocht ik als artiest niet aan de bak komen, kan ik nog altijd een andere opleiding gaan doen.

Nouks, dat klinkt als een drama. :=

Nouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:22

Miriam91 schreef:
Mijn broer heeft toen ook gekeken naar fotostudies. Hij zat ook te denken aan fotovakschool op hbo niveau maar heb destijds opgevangen dat die studie enorm duur is. Nu studeert hij aan ROC Ede/Wageningen Fotografie op mbo niveau. Hij zit nu in z'n 3e jaar en vind het nog steeds leuk. Heb ook geen klachten gehoord over de opleiding of leraren ofzo.

Tsja, de mensen die ik ken die nu op het ROC in Enschede zitten hebben ook niet per se klachten, vooral omdat ze niet weten wat ze missen...

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-10 20:31

Haha Nouks, dat klinkt lekker :')
Zou het heel tof vinden als je nog ergens een keer de tijd vandaan kan halen voor een uitgebreide reactie want als iemand er hier verstand van heeft ben jij het geloof ik wel :).
Ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe het is op de Sint Joost in Breda, daar hoor ik meerdere positieve dingen over.

Fiffill: nou als jij niet toegalaten wordt op de kunstacademie, laat het me dan even weten, dan zet ik sowieso al m'n fotografie-plannen uit mn hoofd :')
En ik denk daar ook nog steeds over na hoor, wat betreft dat eerst een ''echte studie'' te doen.. Maarja misschien komt dan dat wat ik echt graag zou willen er nooit van, of dan blijf je zitten met dat ''had ik maar gewoon gelijk begonnen met dit en dat in plaats van deze verpeste jaren..'' gevoel. :+
Mocht je carrière mislukken, laat het me weten, dan richten we samen een clubje voor mislukte kunstenaars op.
:D

Nouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:34

Zal er binnenkort even de tijd voor nemen... Over het St Joost kan ik ook wel het eea vertellen, heb daar zelf gezeten :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:34

Haha, nou ik ben ergens toch wel bang dat ik niet goed genoeg ben hoor, ik weet echt niet wat ze verwachten namelijk :+ maar ach, we zien het wel. Ik moet ook wat achter de hand houden, ik weet namelijk niet echt wat ik anders zou willen doen... ik vind heel veel dingen wel leuk verder...

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-10 20:36

Nouks schreef:
Zal er binnenkort even de tijd voor nemen... Over het St Joost kan ik ook wel het eea vertellen, heb daar zelf gezeten :)
Oke dankje, ben benieuwd!

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-10 20:39

Fiffill schreef:
Haha, nou ik ben ergens toch wel bang dat ik niet goed genoeg ben hoor, ik weet echt niet wat ze verwachten namelijk :+ maar ach, we zien het wel. Ik moet ook wat achter de hand houden, ik weet namelijk niet echt wat ik anders zou willen doen... ik vind heel veel dingen wel leuk verder...

Ja ik wil ook absoluut wat achter de hand kunnen houden hoor! Ook ik vind veel dingen ''wel leuk/interessant'', maar waar van ik niet weet of ik daar wel een paar jaar een studie over wil doen en m'n hele leven ermee bezig wil zijn.. Maarja dat weet ik van fotografie ook niet zeker en eigenlijk weet ik gewoon niks helemaal zeker :+ Maar ach dat weet je in het leven toch al nooit :D

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:44

Ik snap je wel en heb zelf ook vaak de vraag gehad of ik "niet iets met fotografie ging doen" aangezien het al jaren mijn hobby is. Ik kom ook van het vwo en ben toch naar de uni gegaan. :j Om fotograaf te zijn hoef je niet per se een fotografie-opleiding gevolgd te hebben. Het is voor mij nu een leuke bijverdienste, die ik de komende jaren wil uitbreiden.
Mijn ideaal zou zijn: een combinatie van parttime baan & werk als fotografe. Geeft toch meer zekerheid en is hopelijk ook gewoon leuk, afwisseling.

Zo zie ik het ook veel om me heen, mensen die met fotografie best leuk geld kunnen verdienen, maar er ook ander werk naast doen. Lang niet allemaal een fotografie-opleiding gevolgd. :) Met veel oefenen en het commercieel handig aanpakken maak je een goed begin denk ik.