Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 01:02

Ja, dat weet ik, daar hou ik ook wel rekening mee.

Gister was er iemand ziek, die is er vandaag weer en komt dus morgen ook. Als ze niet kwam omdat ze nog ziek was moest ik de hele dag. Morgen komt ze wel en moet ik ook ineens de hele dag....
Wat ik nogal vreemd vind...

Nee, is verder geen systeem voor.
Ze hebben personeelsgebrek maar hangen niets op de ramen dat ze iemand zoeken.
Er is een meisje weg omdat ze steeds niet kwam opdagen als ze ingeroosterd stond, en meldde zich ook niet af.

Ik kan ook niet élke dag klaar staan voor mijn baas, heb zelf ook nog mijn leven, afspraken en paard..


NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:08

Ga met jouw baas (na dinsdag) om tafel zitten.

Zeg dat je graag voor hen wil werken, maar dat dit niet de manier is. Zeg dat je ook nog een prive leven hebt, of dat je van jouw ouders niet zoveel mag werken, dat 12 uur wel eens 16 uur kan worden, maar niet constant. Jij moet ook tijd hebben om jouw huiswerk te maken etc, vertel gewoon dat jij dit niet op deze manier wilt. Een goede baas snapt dit echt wel.
Ik heb het idee dat zij jou een beetje misbruiken omdat je geen nee durft te zeggen.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:08

Marisjuuuuuh schreef:
Nouja, hun vragen op de dag zelf of ik smiddags nog extra kan komen werken (moest een paar uur naar school). En vroegen of ik donderdag (gister dus) de hele dag vrij was, en toen ik ja zij.. Toen werd er gezegt dat ik die dag van 9 tot 6 moest werken.vandaag zeiden ze dat ik morgen de hele dag moet werken. Waardoor het eigenlijk een verplichting is.

Als ik zaterdag om 12 uur moet rijden, kan ik bijvoorbeeld niet om 1 uur op het werk staan gedoucht en al.

Dat je extra werkt wil niet zeggen dat je de ingeroosterde uren niet hoeft te werken. Wat wel belangrijk is voor jou is dat je nu weet dat je niet verplicht bent om te komen als ze je bellen om in te vallen. Zeker aangezien dinsdag je proefperiode afloopt hoef je dat echt niet te doen. Als je slim bent dan lees je de CAO voor detailhandel eens goed door dan weet je precies wat je rechten en plichten zijn. Daar heb ik altijd heel veel aan gehad en ik ken hem vrij goed 8-) Ligt er een bij jou op het werk dat horen ze namelijk wel te hebben ;)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 01:11

Mijn ouders hebben ook liever niet dat ik na schooltijd werk.

Ik heb mijn paard ook nog staan, en huiswerk heb ik niet echt heb alles altijd af wat we als opdracht krijgen voor huiswerk (dit maak ik in de lestijden).

Maar het word eigenlijk ook niet echt gevraagd van ; Goh zou jij morgen misschien wel de heledag kunnen werken?
Het is echt zo; je moet morgen de heledag werken.

Terwijl dit al de 2e keer is dat ik ingeroosterd sta voor de halve dag. En dat ik beide keren gewoon de heledag moest werken.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 01:13

@ Chocobroodje.
Nee ik weet dat ik dat als ik meer uren heb gewerkt, de andere uren die ingeroosterd staan gewoon moet werken.

Maar tot morgen toe is het al de 2e keer dat ik gewoon de hele dag moet werken op zaterdag terwijl er ingeroosterd stond dat ik de
halve dag moest werken.
Ook ben ik inmiddels al zo'n 6 keer ingevallen als er iemand ziek was..
Laatst bijgewerkt door Marisjuuuuuh op 18-09-10 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:15

Dat mag dus niet! Een halve dag is een halve dag, en als je morgen niet staat ingeroosterd, hoef je ook niet te werken.

Probeer meer voor jezelf op te komen, jij staat in jouw recht.
Niet ingeroosterd = niet verplicht om te komen!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 01:16

Ik sta voor morgen ingeroosterd van 1 tot 5 uur.

En kreeg vanavond ineens te horen dat ik morgen de heledag moet werken dus van 9 tot 5.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:18

Dan zou ik na dinsdag een gesprek met je bedrijfsleider aangaan waarin je aangeeft dat je best eens wilt invallen maar dat je nu echt teveel moet werken. Je bent gewoon leerplichtig dus je kunt geen 30 uur per week werken! Neem een uitdraai van de CAO mee en zeg gewoon dat ze je niks kunnen verplichten wat betreft extra werk en dat ze dat gewoon moeten overleggen. Je moet echt voor jezelf opkomen een ander doet het niet voor je ;)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 01:24

Een keer invallen vind ik helemaal geen probleem.
maar het is van 12 uur naar 24.5 uur gegaan deze week.
En vorige week heb ik ook zo'n 20 uur gewerkt.

Heb inmiddels erg last van mijn rug en nek.
Maar vind het op dit moment níet leuk meer dát het écht een verplichting is, en niet gevraagd word of ik wel kán en wíl werken de hele dag morgen.

En dat als ik vraag of ik volgende week zaterdag wel vrij kan krijgen, en pas aan 't eind van de avond krijg te horen dat ik wel vrij ben. Maar dat ik moet invallen als er iemand ziek word. Ik weet dus niet of ik wel op wedstrijd kán gaan volgende week. En wat nou als ik al op paard zit, en bijna de ring in moet en ze bellen me van het werk dat ik over bijvoorbeeld 1 uur moet komen te werken...?

Ga even een gesprek aan met de leidinggevende.
Kan ik dat van CAO gewoon vinden via google? Zou je me daar anders een link van kunnen geven?

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:34


02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:38

Marisjuuuuuh schreef:
Een keer invallen vind ik helemaal geen probleem.
maar het is van 12 uur naar 24.5 uur gegaan deze week.
En vorige week heb ik ook zo'n 20 uur gewerkt.

Heb inmiddels erg last van mijn rug en nek.
Maar vind het op dit moment níet leuk meer dát het écht een verplichting is, en niet gevraagd word of ik wel kán en wíl werken de hele dag morgen.

En dat als ik vraag of ik volgende week zaterdag wel vrij kan krijgen, en pas aan 't eind van de avond krijg te horen dat ik wel vrij ben. Maar dat ik moet invallen als er iemand ziek word. Ik weet dus niet of ik wel op wedstrijd kán gaan volgende week. En wat nou als ik al op paard zit, en bijna de ring in moet en ze bellen me van het werk dat ik over bijvoorbeeld 1 uur moet komen te werken...?

Ga even een gesprek aan met de leidinggevende.
Kan ik dat van CAO gewoon vinden via google? Zou je me daar anders een link van kunnen geven?


Desnoods zou je kunnen zeggen dat het om een uur niet red, maar dat je zo snel mogelijk komt, dat ene uurtje kunnen ze toch wel met 1 iemand minder? Dan houden ze maar wat later pauze hoor...
En aangezien ze personeelstekort hebben, waarom hangen ze dan geen briefje op met dat ze nog mensen zoeken? Stel anders eens voor om een briefje op te hangen ;) Niet alleen hoef jij dan waarschijnlijk minder vaak te werken maar ook vrij krijgen wordt dan makkelijker omdat er meer eventuele vervangers voor je zijn.

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 01:42

Er is vanavond tegen de leidinggevende gezegt door diegene die eigenlijk vakantie heeft, maar gebelt werd om vanavond een paar uur te komen werken.
Dat ze personeel moest gaan zoeken, dat dit voor niemand leuk is. En de sfeer er niet beter op word.

't enige antwoord wat gegeven werd was; "ja dat weet ik".

Ze wisten 2 weken terug al dat ze personeelstekort hebben. Maar nog hangt er geen brief op de ramen/deuren etc.

2 oproepkrachten zouden evt. ook wel handig zijn, en een paar voor in 't weekend.
Op vrijdag avond en zaterdag lopen we met 4 in de winkel.
Met 3 red je het ook prima, alleen moet iedereen gewoon wat harder werken, en ligt bijvoorbeeld 't ondergoed niet allemaal netjes.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:48

Ik ben zelf langere tijd bedrijfsleider geweest en echt iemand terug bellen van vakantie dat kan en mag gewoon niet! Heel simpel. Ik was ook niet gekomen trouwens ;) Ik denk dat jullie eens een gesprek met de rayonleider erbij moeten aanvragen zodat het allemaal eens goed besproken kan worden. Zoiets kunnen jullie gewoon eisen :j

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 02:40

Ik had als dat kan ( je eigen financiële plaatje ) mijn zaakie gepakt en vertrokken.
Het is geven en nemen , maar dat moet wel van beide kanten komen.
Als er na 1 maand al zo'n "gezeur " is , nee zou het mijn bedrijf niet zijn :n
spreekt uit ervaring, heb binnen mijn proeftijd eens ontslag genomen

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 18:00

Ik sta nu voor aankomende zaterdag niet ingepland, is van het rooster gehaald.
Dit betekend dus dat als ik vrijdag avond weer aan 't werk ben, en ze zeggen dat ik zaterdag de hele dag moet werken, en niet na mijn wedstrijd kan gaan. Dan kan ik dit gewoon weigeren?


Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 20:33

Ik mág dus weigeren om over te werken als de werkgever zegt dat ik moet werken?

Ik heb een contract van 12 uur per week, als ik dus volgende week donderdag al aan die 12 uur zit, dan mág en kán ik het weigeren om zaterdag bijvoorbeeld de halve dag te komen?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:37

Nou volgens mij wel hoor!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:51

Marisjuuuuuh schreef:
Ik mág dus weigeren om over te werken als de werkgever zegt dat ik moet werken?

Ik heb een contract van 12 uur per week, als ik dus volgende week donderdag al aan die 12 uur zit, dan mág en kán ik het weigeren om zaterdag bijvoorbeeld de halve dag te komen?

Jazeker mag je extra overwerk weigeren! Dat is absoluut geen verplichting

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:06

Je hoort 2 weken van te voren een planning te krijgen en wanneer er in die 2 weken tijd nog wat veranderd wordt, moet dat in overleg met jou anders hebben zíj pech.
Kan jij niet? Is dat hun probleem. ;)

Daarnaast mag jij als 16 - jarige maar 9 uur op een dag 'werken' waarbij school ook onder het 'werken' valt. Dus zit jij 6 uur op een dag op school, mag jij nog maar 3 uur in de winkel staan..

Volg de verbouwing van onze nieuwe woning via https://www.instagram.com/verbouwing_nr33/ <3

NicoleWHS

Berichten: 2039
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: de Veluwe

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:10

Klopt je mag dan weigeren.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

lidaju

Berichten: 294
Geregistreerd: 26-05-09

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:14

Klinkt allemaal niet erg normaal hoor, kan je niet een leuker baantje vinden, meiden van 16 hebben toch zo ander werk?

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 22:18

Nouja, afgelopen zaterdag was er een meid die moest van 9 tot 1 werken.
En werd tegen gezegt dat ze de hele dag moest.
Ze kon niet want had een afspraak met iemand.

Leidinggevende kwam op t werk tegen uurtje of half 2.
En zij tegen mij; "Dat is vanaf nu afgelopen om werk te weigeren, dit kunnen jullie maar gewoon aannemen, want nu moet ik op mijn vrije dag komen. Het word ook niet meer gevraagd of jullie kúnnen.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:21

Nou ik zou zeggen lekker een ander leuk baantje zoeken! Dit is niet helemaal normaal hoor.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:09

Ik zou voor die paar centjes gewoon lekker weg daar gaan. Laat ze maar stikken hoor!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Werk: Meer uren gewerkt dan in mijn contract staat, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:28

Tja.. die leidinggevende is mooi zeg... zij zeurt over haar vrije dag terwijl ze jullie constant op jullie vrije uren laat werken.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers