Extra jaar studiefinanciering wegens bijzonderomstandigheden

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JoyCiej007

Extra jaar studiefinanciering wegens bijzonderomstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 14:12

In 2007/2008 is er het één en ander gebeurd, en heb ik een flinke studievertraging opgelopen wegens persoonlijke omstandigheden.
Ik studeer aan de RUG in Groningen, en heb toen in contact gestaan met zowel studie-adviseur als studentendecaan.
De decaan vertelde mij dat ik wegens mijn bijzondere persoonlijke omstandigheden aanspraak kon maken op een uitkering uit het afstudeerfonds van de RUG (Universitaire Fondsen Commissie). Tevens vertelde zij mij dat ik te zijner tijd een aanvraag bij de IB-Groep (nu DUO) kon indienen voor een extra jaar studiefinanciering, ook wegens deze bijzondere persoonlijke omstandigheden. De aanvraag bij de DUO om een jaar extra studiefinanciering zou ik ook later nog kunnen indienen, aangezien dit niet tijdsgebonden was, maar de uitkering van het UFC dus wel. Deze instellingen stonden los van elkaar, en ook de toekenning van een uitkering uit het afstudeerfonds van de universiteit en een jaar extra studiefinanciering van de DUO zouden ook los van elkaar staan.

Ik ben toen bezig gegaan om een uitkering uit het afstudeerfonds te krijgen, en na bijna een jaar lang 'vechten', heb ik het uiteindelijk met veel pijn en moeite toegekend gekregen. In eerste instantie werd het afgewezen, omdat het UFC van mening was dat mijn omstandigheid welliswaar inderdaad zeer bijzonder en persoonlijk was, maar dat ik de studievertragende omstandigheid 'te laat' had gemeld. Nu moest ik voor deze aanvraag zowiezo al bewijsstukken aanleveren, maar het kenmerkende aan deze studievertragende omstandigheid was dus júist dat dit iets is wat je later pas 'merkt' en wat later pas problemen gaat opleveren. Hier had ik dus ook de benodigde bewijsbrieven voor (psycholoog/therapeut etc.). Het was niet meer dan logisch dat ik pas een tijdje ná de omstandigheid problemen zou gaan bemerken, niet alleen in mijn studie, maar ook in het dagelijks leven.
Ik heb bezwaar tegen de afwijzing aangetekend en ben uiteindelijk gehoord door een commissie. Uiteindelijk is de UFC op z'n vingers getikt en werd mijn aanvraag eindelijk ingewilligd.

De uitkering die men dan verkrijgt, is ter compensatie van gemaakte studiekosten tijdens de studievertraging; dus ter compensatie van het feit dat men wel collegegeld heeft betaald, maar weinig tot geen resultaat heeft geboekt in die periode. De hoogte van de uitkering werd dan ook berekend middels een berekening van het aantal studiepunten/ECT's dat ik die periode had kúnnen halen in totaal, terwijl ik er maar héel weinig heb behaald. Naar aanleiding van deze berekening is de de hoogte van de uitkering bepaald.

Ik was er daarna natuurlijk even compleet klaar mee; voor mezelf had ik al wat dingen kunnen afsluiten, maar dat moest steeds weer opgerakeld worden door mijn aanvraag bij het UFC. Toen het uiteindelijk was toegekend heb ik alles even laten rusten, met het idee dat ik later bij de DUO zou aankloppen om een jaar extra studiefinanciering. Mijn decaan zou mij daar bij helpen.

Nu ben ik daar dus mee bezig geweest, aangezien mijn recht op studiefinanciering per september 2010 is verbruikt en ik alleen nog kan lenen. Van het zomer heb ik een afspraak gemaakt met dezelfde studentendecaan.

Zij wist nog niet dat de aanvraag om een uitkering van het UFC uiteindelijk toch is toegekend. Toen dit ter sprake kwam, reageerde mijn decaan doodleuk met de woorden: 'ja maar dát heb ik nooit gezegd, dat je én een uitkering van het UFC kan ontvangen én een extra jaar studiefinanciering van de DUO, dat doen we natuurlijk niet, want dat is dubbel op!'. Zij wilde daar verder dus geen medewerking aan verlenen.
Maar, om een aanvraag tot een jaar extra studiefinanciering bij de DUO in te dienen, héb je die medewerking van een decaan nodig; zij moeten een handtekening zetten op het formulier en hun 'steun' dus geven, dit is door de DUO ook uitdrukkelijk vermeld.

Een goede vriendin van mij zat/zit ongeveer in hetzelfde schuitje; zij heeft ook aan de RUG gestudeerd en haar is ook (welliswaar zonder dat een bezwaarprocedure nodig was) een uitkering uit het UFC toegekend.
Nu studeert zij aan een andere universiteit, en op het moment is/gaat zij ook bezig met een aanvraag tot een jaar extra studiefinanciering van de DUO. Haar decaan van die andere universiteit heeft haar duidelijk te kennen gegeven dat de uitkering van een universiteit ter compensatie van bijzondere omstandigheden compleet LOS staat van een aanvraag bij de DUO om een jaar extra studiefinanciering: de uitkering van een universiteit is bedoeld ter compensatie van het collegegeld wat men heeft moeten betalen, het extra jaar studiefinanciering is ter compensatie van de persoonlijke kosten die men heeft gemaakt gedurende die periode, dus onderhoud, huur etc.

Volgens haar kan het dan toch ook niet anders zijn dat je als student, ongeacht aan welke instelling je studeert, je allemaal dezelfde rechten hebt? Volgens haar is haar wel verteld dat men dus én een uitkering van de instelling kan krijgen, én een extra jaar studiefinanciering van de DUO.

Dus..... heb ik een afspraak gemaakt bij een andere studentendecaan van de RUG, misschien dat zij mij wél verder wil helpen?! Nu heb ik net telefonisch een afspraak gemaakt, maar de 'secretaresse' die de afspraken inpland wilde helemaal weten waar het over ging, en waarom ik persé déze decaan wilde spreken. Ze begon echt door te vragen, en waarom de vorige decaan mij dan niet verder kon helpen (we hebben een stuk of 5 verschillende studentendecanen)... Dus heb ik het maar verteld. Volgens de secretaresse klopte het niet wat ik zei, en stond de uitkering van de universiteit en het extra jaar studiefinanciering niet los van elkaar, want: 'om een jaar extra studiefinanciering bij de DUO aan te vragen, heb je toch echt een handtekening en medewerking van een decaan nodig'. Ik proefde erg uit haar antwoord dat ik wel een afspraak met een andere decaan kon maken, maar dat dat geen verandering in de situatie zal opleveren.

Ik heb gezegd dat dit in mijn ogen gewoon écht niet klopt; hoe kan het dan zijn dat ik wel meer hoor dat er mensen zijn die én een uitkering van de onderwijsinstelling krijgen, én een extra jaar studiefinanciering van de DUO? Je hebt als student toch allemaal dezelfde rechten, ongeacht waar je studeerd?!
De secretaresse besloot met de opmerking: 'nou, blijkbaar dus niet'.
De afspraak met de 'nieuwe' decaan staat nu dus wel ingepland op half oktober, maar ik vraag me nu echt af wat ik nu moet doen als ik ook van die decaan de medewerking niet krijg. Het lijkt wel alsof ze mij in alles proberen tegen te werken..... terwijl dus al wel 'bewezen en toegegeven' is dat mijn studievertragende omstandigheid wel persoonlijk en bijzonder is.

Nu is mijn vraag; zijn er meer bokkers die weten hoe dit zit? Of zijn er hier bokkers die én een uitkering van de onderwijsinstelling hebben ontvangen, én een jaar extra studiefinanciering van de DUO toegekend hebben gekregen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 14:18

Na wat zoeken op Google ben ik dit ook tegengekomen:

https://www.regelhulp.nl/overzicht/stud ... -handicap/
Citaat:
Speciale regelingen
Er zijn verschillende regelingen op het gebied van studiefinanciering als u student bent met een ziekte of handicap:

U kunt twaalf maanden extra studiefinanciering (prestatiebeurs) krijgen. Vraag hiervoor bij de decaan om het formulier 'Verzoek om verlenging studieduur/-financiering in verband met handicap'.
Hebt u aan één extra jaar studiefinanciering niet genoeg, dan kunt u een beroep doen op de hardheidsclausule of het afstudeerfonds. Ook daarover heeft de decaan meer informatie. Hoeveel geld u krijgt uit het afstudeerfonds bepaalt de hogeschool of de universiteit.

In mijn geval is er dus een uitkering uit het afstudeerfonds op basis van de hardheidsclausule uitgekeerd, zoals ze dat dan noemen. Hier staat ook ondubbelzinnig dat beiden kan???

RoseK

Re: Extra jaar studiefinanciering wegens bijzonderomstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:28

Zoals het daar staat lijk je wel gelijk te hebben. Wat daar wel geschreven wordt, is dat je éérst een jaar extra stufi kan krijgen en dan nog een beroep op het fonds kan doen. Misschien ligt het daaraan?
Het onderwijs en DOU hebben een hoop onduidelijke regelingen en het kan eeuwen duren voordat je daar duidelijkheid in krijgt.
Ik zou het eens hogerop uitzoeken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie