mensen die in de varkenshouderij werken?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eilinora

mensen die in de varkenshouderij werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:29

ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die zelf in de varkenshouderij werken..en wat ze daar doen.
zelf werk ik voornamelijk in de kraamstal maar spring bij in de dekstal en de opfok.

er word heel negatief gedacht over de varkenshouderij,en dat terwijl het allemaal reuze meevalt.
hoop dat er ervaringen in dit topic gedeeld worden die de varkenshouderij in een ander licht kan zetten..

dus kom maar op!!

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:48

Ik heb vorig jaar voor school (MBO dierverzorging) een paar keer meegelopen op een varkenshouderij en dan op de verschillende afdelingen zoals de kraamstal, fokzeugen en de biggen.

Voordat ik dit ging doen had ik eerlijk gezegd ook een beetje een negatief beeld van een varkenshouderij maar ik ben helemaal om.
Het was een super ervaring ik heb er veel van geleerd.
Eigenlijk zouden veel meer mensen eens een kijken moeten nemen ;)

Vera! :D

Eilinora

Re: mensen die in de varkenshouderij werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 21:28

idd ja,helemaal mee eens.

maar het is ook zoo makkelijk om gewoon maar alles wat er gezegt word aan te nemen.
en vaak het negatieve sneller als het positieve

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:57

Ik werk al 17 jaar in de varkenshouderij en ik denk nog steeds was ik er maar 10 jaar eerder begonnen, ik doe alle werkzaamheden van schoonspuiten tot biggenverplaatsen met tractor en biggenwagen, ook val ik veel in bij verschillende locaties van ons bedrijf waar zieken zijn en mensen die n vrije dag hebben, s`morgenvroeg varkens laden doe ik ook nog, dus ik heb supper afwisselend werk en het bevalt nog steeds prima.
Er zouden idd meer mensen moeten gaan kijken wat het tegenwoordig allemaal inhoud, wordt idd veel te nagatief overgedacht, maar de varkens hebben het zo slecht nog niet tegenwoordig met al die hygiene en speeltjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:25

Heb ook al een paar dagen meegelopen op een varkenshouderij in Horst. :) Vond het wél erg om te zien hoe warm het daar was en hoeveel spanning het die zeug kostte te bevallen van jawel 18 biggen! :o

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 08:39

18 is nog niks,wij hebben geregeld 24 of 25 gehad.

als een zeug goed en vlot doorbigt dan doen we er zo min mogelijk aan.
elke half uur controle ronde op de dagen dat er gebigd word.
als er een zeug is die we niet vertrouwen of het duurt te lang dan voelen we op en helpen we haar door er zoveel mogelijk biggen af te halen.

verder,tja de warmte...die is nu eenmaal noodzakelijk voor de biggen.
zolang de zeug rustig blijft en met rust gelaten word als er niks met ze hoeft te gebeuren dan gaat het voor hun ook wel.

@ KBTP; welk bedrijf heb jij meegelopen?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:44

Nou zal ik me ook even aanmelden;
Werken,nee maar wat deed ik dan wel;
Zat op de L.A.S (lagere landbouwschool in Someren) daarna ben ik naar de M.A.S gegaan in Helmond waar ik de richting deed Varkenshouderij!
Voornamelijk op de kraamstal gezeten(zeugen spuiten biggen spuiten castereren tandjes knippen staartjes branden oornr geven) of bij de opfok(batterij) mee lopen en ik mocht altijd de achter gebleven beren castereren (vond ik zo leuk die joekels van 25kg)...
Bij dekstal meehelpen met insemineren en met de beer rond gaan (als ie braaf was)hihihi
Soms ook hokken zuiver spuiten op de minder drukke dagen...

Ik heb stage gelopen bij Henrie v Asten in Mierlo (groot bedrijf fam van van Gennip).
En bij verschillende 1mans bedrijfjes waar ik heel veel alleen deed. (leek meer m'n eigen bedrijfje dan).

Waarom ging ik op een kippenslachterij werken...7 of 8u beginnen en om 16.00 of 17.00u afgewerkt en gelijk naar de paarden genn weekend diensten draaien.....

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:13

Mag ik vragen wat jullie dan als het positieve zien? En dan bedoel ik niet het werk maar de manier waarop de varkens gehouden worden. Want volgens mij is dat waarom mensen er vaak zo negatief tegenover staan :) Gewoon puur interesse :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:23

Ik persoonlijk vond gewoon het werk leuk,veel afwisseling en je moet er tegen kunnen, en niet onbelangrijk ,het verdiend goed!
Ik weet niet hoe de hokken tegenwoordig zijn maar vroeger waren dat ligboxen (zie het als een stent waar paarden/pony's in staan)
Een zeug met biggen moet je wel voor opletten,is prettig als ze niet bij jouw kan komen voor je een gruwelijke knauw krijgt.(dat is erger als een hondenbeet).

Ik heb niet bepaalt moeite gehad met hun huisvesting ze zijn per slot van rekening voor consumptie.

Weet wel dat het castereren "verboden" is.... vind ik niet helemaal goed ivm de geur die aan het vlees achter kan blijven.
Zo'n varken kan dan niet geconsumeerd worden en kan dan zo weggegooid worden, zonde dus en wat dat kost.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:05

Mijn vriend heeft een varkenshouderij gehad, maar heeft toen een ongeluk gehad en is gedeeltelijk afgekeurd. Hij werkt nu part time op het bedrijf van een andere varkenshouder. Hij voert, insemineert en castreerd daar en doet verder alles wat nodig is op dat moment. (laden, hokken schoonmaken ed) Maar er is geen ander werk dat hij wil doen :n De huisvesting is daar ook prima trouwens. Ze hebben grote loopstallen met aparte boxen ed waar ze in kunnen wanneer ze willen, voerchips zodat ze rustig kunnen eten etc. De ziekenboeg is kleiner, ik schat 3 bij 3 meter per hok, maar alsnog groot genoeg voor een zieke zeug. Je wilt ze er per slot van rekening zo snel mogelijk weer uit hebben. Alleen de zeugen met biggen zitten in hokken met stangen zodat ze niet op de biggen gaan liggen.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:00

vivana schreef:
Ik heb niet bepaalt moeite gehad met hun huisvesting ze zijn per slot van rekening voor consumptie.

Ik begrijp deze quote niet helemaal. Je hebt geen moeite gehad met hun huisvesting omdat ze voor consumptie zijn? Als die varkens niet voor consumptie waren geweest, had je het dan graag anders gezien?

Het spijt me, maar ik sta heel negatief tegenover de varkenshouderij in Nederland. Na een schoolopdracht (ik doe journalistiek), waarbij ik een achtergrondverhaal moest schrijven over de vleesvarkens in Nederland heb ik besloten vegetarisch te gaan eten. Ik vind het een walgelijke manier van met levende wezens om gaan, ook al 'zijn ze voor consumptie'. Misschien heb ik net de verkeerde dingen gezien en kunnen jullie me vertellen dat het allemaal helemaal niet zo vreselijk is, maar mijn ervaring is erg negatief.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:22

Kikka schreef:
vivana schreef:

Ik begrijp deze quote niet helemaal. Je hebt geen moeite gehad met hun huisvesting omdat ze voor consumptie zijn? Als die varkens niet voor consumptie waren geweest, had je het dan graag anders gezien?

Het spijt me, maar ik sta heel negatief tegenover de varkenshouderij in Nederland. Na een schoolopdracht (ik doe journalistiek), waarbij ik een achtergrondverhaal moest schrijven over de vleesvarkens in Nederland heb ik besloten vegetarisch te gaan eten. Ik vind het een walgelijke manier van met levende wezens om gaan, ook al 'zijn ze voor consumptie'. Misschien heb ik net de verkeerde dingen gezien en kunnen jullie me vertellen dat het allemaal helemaal niet zo vreselijk is, maar mijn ervaring is erg negatief.

Dit bedoel ik ermee, ik zie het heel zwart wit , sorry.
In princype hoort een paard ook niet in een hok te staan.....heb je daar wel moeite mee dan?
En om hier nu vegitarier door te worden....nee niet mijn ding.
Varkens worden hier nu eenmaal voor consuptie gefokt en niet om er mee te kroelen.....op een enkeling na dan..
Je zult me vast niet aardig vinden maar dat is nu eenmaal hun lot.
Het is een soort van....productiewerk.

Maar jij zou dan wel een varken eten wat in een weiland gekopen zou hebben?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:23

Crossmonster deed ook "in de varkens" volgens mij....

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:27

Ik moet het helaas met Kika eens zijn, ook ik heb vanwege mijn opleiding ( Mas en Stoas) op alle takken van de veehouderij stage gelopen maar ik werd echt niet blij van de varkens en de kippenhouderij en ook ik eet geen vlees meer sinds ik in die branche gewerkt heb. Ik weet dat er geld aan verdiend moet worden maar het zou prettiger voor de beesten zijn als ze op een betere manier gehouden worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 20:58

huisvesting valt tegenwoordig reuze mee ja,
de meeste bedrijven hebben nu groepshuisvesting.
alleen de zeugen met biggen liggen dan in ligboxen vanwege gevaar voor de biggen en voor de mens.

en ik denk,met alle regels tegenwoordig,dat de varkens nog haast gezonder zijn dan de mens.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:07

inowa schreef:
huisvesting valt tegenwoordig reuze mee ja,
de meeste bedrijven hebben nu groepshuisvesting.
alleen de zeugen met biggen liggen dan in ligboxen vanwege gevaar voor de biggen en voor de mens.

en ik denk,met alle regels tegenwoordig,dat de varkens nog haast gezonder zijn dan de mens.

Omdat ze uit voorzorg antibiotica krijgen?

Met school een keer op een varkensbedrijf geweest, ik wist meteen weer waarom ik vegetarisch eet. Sorry ik ben ook niet positief over de varkenshouderij in NL. Ik ben wel benieuwd naar verhalen van medewerkers.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 21:29

nee niet omdat ze uit voorzorg antibiotica krijgen.
sterker nog...hier word alleen maar antibiotica gespoten als een zeug daadwerkelijk ziek is of een biggetje kreupel is.
verder niet.

elke maand 1 of 2 x loopt er een dierenarts rond die alles controleerd.
er word geent en zeugen die erg ziek zijn of dusdanig kreupel zijn geworden door bijvoorbeeld vechten met andere zeugen worden gewoon ingeslapen.
er word niet mee gezeuld of wat dan ook.

elke dag worden alle biggen nagelopen of ze genoeg melk krijgen,zoniet gaan ze of naar de rescue-dek waar ze kunstmatig melk krijgen of ze gaan naar een ''pleegmoeder''
een pleegmoeder is vaak een zeug die het goed doet en die een goed uier heeft.
haar biggen zijn dan oud genoeg om gespeend te worden en zij mag dan de magere biggen grootbrengen.

dus ik zie zo het negatieve niet,varkens hebben het best goed.
natuurlijk zijn er bedrijven die het minder goed doen maar dat heb je overal bij.
niet alleen bij varkens maar ook bij koeien en paarden en honden en ga zo maar door.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:35

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:33

Ik had er ook geen moeite mee hoor met die huisvesting.
Die zeugen die dan in die kooi zitten die biggen hebben zijn echt niet zielig hoor het is toch juist erger als een zeug gaat liggen en er worden allemaal biggen doodgedrukt?! In de biologische varkens industrie is het aantal biggen dat wordt doodgedrukt heel erg hoog maar dat soort dingen krijg je niet te horen...
Wanneer de varkens weer opnieuw zijn ge-insemineerd komen ze in een grote groepsstal met stro daar kunnen ze ook wroeten.
Volgens mij wordt het op internet nogal overdreven hoe de varkenshouderij er in Nederland uitziet. Mijn beeld hierover is helemaal overgeslagen toen ik daar mocht meelopen en ik erg veel heb kunnen vragen aan de eigenaar van het bedrijf.
Ik vind dat veel meer mensen dit zouden moeten doen!

Vera! :D

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:36

Mijn vriend heeft sinds 2 jaar zijn eigen varkenshouderij, en nu ik met hem samen ben help ik dus soms mee! Ik vind het ook echt super leuk werk, vooral die bigjes he, ze zijn zo schattig! Ik kan ook al alles, behalve het insemineren zelf en het castreren, maar al de rest heb ik al eens gedaan :) hij heeft een stal in Bocholt (belgie) dat ligt dichtbij weert.. Hij heeft de stal overgenomen van Van de Laar, ik denk wel dat sommige hem zullen kennen :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie