Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:37

Het bet direct even aan paps en mams gevraagd :

mams 47 jaar: vroeger was ik gelovig. nu niet meer .we moeten ons eigen leven leiden en god/allah zorgde dat je je sterker voelde.

paps 49 jaar: ik geloofde vanaf mijn geboorte al niet meer. ik denk dat wij van de apen afstammen en dat god dus niet bestaat maar in onze gedachtes wel.zodat als mensen willen geloven dat dat hun sterker maakt .

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:51

Hier een 40-plusser (45) :+ .

Ik heb altijd geleerd dat God de mens schiep naar zijn evenbeeld.
Dan zou God er dus uit moeten zien als een van ons.
God wordt eigenlijk altijd als een mannelijk persoon neergezet, maar als je er vanuit gaat dat Jezus "zijn" zoon was, lijkt God mij eigenlijk meer vrouwelijk :\ .

Jettie schreef:
Ik denk dat God overal leeft. In mensen, in de natuur, hij heeft geen 'eigen huis'.
Waar de hemel precies is... die vraag kan ik niet met zekerheid beantwoorden. Ik denk dat het een dimensie is die wij niet kunnen zien, dus niet "ergens achter de sterren" ofzo.

Hier kan ik me eigenlijk wel in vinden :) .

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:57

40-plussers, super :D .

Leuke reacties weer! :j

quera schreef:
Het bet direct even aan paps en mams gevraagd :

mams 47 jaar: vroeger was ik gelovig. nu niet meer .we moeten ons eigen leven leiden en god/allah zorgde dat je je sterker voelde.

paps 49 jaar: ik geloofde vanaf mijn geboorte al niet meer. ik denk dat wij van de apen afstammen en dat god dus niet bestaat maar in onze gedachtes wel.zodat als mensen willen geloven dat dat hun sterker maakt .

Bedankt dat je het hebt gevraagd! :)

Girley_
Berichten: 4421
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:14

God is voor mij de liefde en kracht in iedere persoon en in de natuur. Ik heb er geen voorstelling van, voor mij is het geen bepaalde figuur of afbeelding. Hij is voor mij een soort vaderfiguur, bidden een mooie gelegenheid om dankbaarheid te uiten en alles te bespreken dat ik wil.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:15

ik geloof in mezelf mag dat ook??
tuurlijk zijn er 1000de geloven en ik denk ook dat t geloven mensen geestelijk sterker neer zet dan dat ze zijn....

wel geloof ik dat er meer tussen hemel en aarde is....waar hemel is heb geen idee zie t gewoon als de blauwe lucht waar savonds de sterretjes in verschijnen...
en zoals timon en pumba t zouden zeggen de sterrekes zijn dode mensen die op ons neer kijken.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:18

Dankjewel! :j

Wat mij betreft is van iedereen een reactie welkom. :j

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:02

Mijn idee van een hogere 'macht' is en blijft naar een vrouw trekken. Daarom ben ik ook veel meer 'tevreden' met het idee 'Moeder aarde'.. Want hoe kan iets, en zeker de aarde met alles erop en eraan,.. nou geschept, dus geboren worden uit een man? Heb ik me al lang geleden afgevraagt in die buien dat ik als totaal niet gelovige, toch weer eens aan het brainstormen ben over het geloof etc.

edit: aanpassing.

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:04

Lara_Silver schreef:
Mijn idee van een hogere 'macht' is en blijft naar een vrouw trekken. Daarom ben ik ook veel meer 'tevreden' met het idee 'Moeder aarde'.. Want hoe kan iets, en zeker de aarde met alles erop en eraan,.. nou geschept, dus geboren worden uit een man? Heb ik me al lang geleden afgevraagt in die buien dat ik als totaal niet gelovige, toch weer eens aan het brainstormen ben over het geloof etc.

edit: aanpassing.


Ja, dat vind ik ook

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:36

Ik zie God niet als een man of vrouw. Ik denk dat God zowel het mannelijke als het vrouwelijke in zich heeft, maar dat onze beperkte taal daar gewoon geen woord voor heeft. Dat is ook bijbels te verantwoorden; er staat niet dat God een man of vrouw schiep, maar hij schiep in eerste instantie de mens naar zijn evenbeeld; man en vrouw schiep hij hem. Pas later worden die twee gescheiden in een man en een vrouw. Dat verhaal van die rib, zeg maar ;)
Edit:

Uit Genesis 1:
Citaat:
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:16

Lara_Silver schreef:
Mijn idee van een hogere 'macht' is en blijft naar een vrouw trekken. Daarom ben ik ook veel meer 'tevreden' met het idee 'Moeder aarde'.. Want hoe kan iets, en zeker de aarde met alles erop en eraan,.. nou geschept, dus geboren worden uit een man? Heb ik me al lang geleden afgevraagt in die buien dat ik als totaal niet gelovige, toch weer eens aan het brainstormen ben over het geloof etc.

edit: aanpassing.

Leuk dat jij erg naar een vrouw nijgt. :j

Eigenlijk echt bizar hoeveel verschillende meningen hier over zijn! :D

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:35

tante_trien schreef:
Lara_Silver schreef:
Mijn idee van een hogere 'macht' is en blijft naar een vrouw trekken. Daarom ben ik ook veel meer 'tevreden' met het idee 'Moeder aarde'.. Want hoe kan iets, en zeker de aarde met alles erop en eraan,.. nou geschept, dus geboren worden uit een man? Heb ik me al lang geleden afgevraagt in die buien dat ik als totaal niet gelovige, toch weer eens aan het brainstormen ben over het geloof etc.

edit: aanpassing.

Leuk dat jij erg naar een vrouw nijgt. :j

Eigenlijk echt bizar hoeveel verschillende meningen hier over zijn! :D


Ik denk dat het naast meningen eigenlijk ook een soort gevoel is wat je hebt. En dat dat gevoel voor iedereen anders is.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:20

Dat is inderdaad wat ik bedoelde, kon alleen de juiste woorden niet vinden.

Ik krijg via de mail ook steeds meer reacties. Aangezien ik zoveel intressante reacties heb gekregen/krijg, vind ik het zonde om er zoveel weg te laten dat ik er uiteindelijk nog maar 5 over heb. Ik heb aan mijn leraressen gevraagd of ik van de opdracht mag afwijken, omdat ik het zonde vind als er zoveel verloren gaat! Ben erg benieuwd!

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:31

Er word toch ook vaak gesproken over "Onze lieve heer" dan neem je aan dat het een man is!?

Als kind dacht ik altijd aan een soort man in de wolken, dus een wolkachtige verschijning.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:42

ThreeFingers schreef:
Er word toch ook vaak gesproken over "Onze lieve heer" dan neem je aan dat het een man is!?

Als kind dacht ik altijd aan een soort man in de wolken, dus een wolkachtige verschijning.

Haha, inderdaad, de man(met baard :') ) in de wolken!

Er word inderdaad altijd gesproken over Hem, en Onze lieve heer etc. dan ga je er inderdaad al snel van uit dat het een mannelijk 'figuur' is. Daarom was ik ook zo blij verrast met een reactie van iemand die meer naar een vrouwelijk 'figuur' nijgt. :j

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:31

ThreeFingers schreef:
Er word toch ook vaak gesproken over "Onze lieve heer" dan neem je aan dat het een man is!?

Als kind dacht ik altijd aan een soort man in de wolken, dus een wolkachtige verschijning.

Wat wilde jij er dan van maken? 'Onze lieve Iets'? ;) Onze taal is te beperkt om het wezen van God in deze goed aan te geven, denk ik.

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:49

Toch word er ook gesproken over "onze lieve vrouwe" en daar word dan Maria de moeder van Jezus bedoelt.
En met "onze lieve heer" word volgens mij jezus mee bedoeld.
Zeker weten doe ik het niet.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:32

Onze lieve Vrouwe, dat is inderdaad Maria, maar dat was gewoon een vrouw, geen twijfel over mogelijk, net zoals Jezus een man was. Maar met 'Onze lieve Heer' wordt ook 'gewoon' God bedoeld; en hierbij dekt die term dus niet helemaal de lading.

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:33

Een oude man met een lange baard en een hersersstaf die op een wolk zit :D (zo werd hij bij ons omschreven in de godsdienstles :') om duidelijk te maken dat dat geen barst uitmaakte. Jezus was de mensgeworden god, om onszelf er beter in te kunnen herkennen, maar over god zelf is niets geschreven (en dat zou ook geen nut gehad hebben) , misschien wel omdat het niet respectvol zou zijn als je jezelf met god kon vergelijken? :P

@Blue_Eyes: volgens mij is het al héél lang zo dat de man voor de mensheid staat (en voornamelijk een eindje terug in de geschiedenis was alles wat belangrijk was over een heel lange tijdsspanne toch mannelijk (ik denk aan de romeinen, aan de vrouw aan de haard ...) ?) dus is het niet normaal dat ze hun god mannelijk hebben gemaakt?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:22

Waarschijnlijk komt daar in ieder geval wel vandaan dat God de Heer wordt genoemd en niet de Dame, net zoals God als Vader. Dat was van Jezus uit ook logisch - hij had al een moeder, in de letterlijke zin des woords, een vrouw waaruit hij geboren was. Toch geloof ik dat dat vooral vanuit praktisch oogpunt was, omdat mannen nou eenmaal geen kinderen krijgen. Anders had Jezus net zo goed Jozef als vader kunnen hebben en God als Moeder in de hemel. Ik denk toch niet dat het mannelijke de lading dekt - de mens werd geschapen naar Gods evenbeeld, man EN vrouw.

Denicee_x

Berichten: 1205
Geregistreerd: 30-04-06
Woonplaats: Z-limburg

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:37

God wordt inderdaad altijd als een man neergezet 'My Lord, My King, Mijn Heer, I put my faith in Him' etc.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:42

Ja, klopt Denicee_x, maar zoals ik zei: ken jij een woord voor een koning die zowel mannelijk als vrouwelijk is, of het gemiddelde van een Heer en een Dame, Lord of Lady, 'I put my faith in It' - is het ook niet, he? ;)

Denicee_x

Berichten: 1205
Geregistreerd: 30-04-06
Woonplaats: Z-limburg

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:01

Ik zeg toch ook helemaal niks erover, ik bevestig alleen wat er werd gezegd,

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:01

Hoef je niet in de gordijnen te vliegen, want ik gebruik je post weer alleen om de mijne te verduidelijken ;)

arjavdham

Berichten: 186
Geregistreerd: 19-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:52

Denicee_x schreef:
God wordt inderdaad altijd als een man neergezet 'My Lord, My King, Mijn Heer, I put my faith in Him' etc.


ja idd wij zien het als "mannelijk Persoon" Maar je moet niet vergeten dat God een Geest is (in onze ogen). Om het voor ons als mensen begrijpelijk te houden heeft God ons vergelijkingen gegeven in Zijn Woord.. Zoals handen etc. Toch denk ik niet dat God echt handen heeft; God is een Geest.. Er staat ook ergens God is een Licht in de Bijbel..

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Voor de gelovigen; hoe ziet god/allah er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:33

Is weer een hoop bijgekomen. :) Heel fijn.

Blijft iedereen lief voor elkaar? Het is(was) zo'n gezellig topic. :D