Van MBO-2 naar HBO?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

imka

Van MBO-2 naar HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 23:22

Hoihoi,
Door omstandigheden ben ik op mijn 18de gestopt met mijn opleiding destijds, en heb ik nu een mbo-2 diploma. Nu komt er komend jaar nog niet veel van wegens diezelfde omstandigheden, maar ben er nu al wel uit waar ik echt voor wil gaan, namelijk voeding en dieetiek.

Nu mijn vraag, zijn er hier meer mensen die opnieuw gingen studeren, na er jaren uit geweest te zijn? Ik ben 25 als ik weer kan gaan beginnen aan een studie, en voor ik op HBO-nivo zit ben ik wel 4 jaar verder.. Zijn er ook mensen die op latere leeftijd helemaal veranderde van richting? Dan bedoel ik echt de 25+ mensen.

Ben heel benieuwd!

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.

Aradis

Re: Van MBO-2 naar HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:53

Wat bedoel je met :"voor ik op HBO-nivo zit ben ik wel 4 jaar verder" ?
Je kan toch gewoon zo'n 21+ toelatingsexamen doen?

Ik heb zelf geen ervaring ermee ;)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:15

21+ toelatingsexamen doen...
Haal je deze eventueel niet dan moet je een MBO-4 diploma zien te halen.
Dit kan volgens mij in 1 of anders in 2 jaar, ligt aan de opleiding.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:21

Je kan idd 21+ test doen, dan kan je met mbo-2 niveau naar het hbo, of anders een mbo-4 niveau halen. Mijn ervaring leert dat het beter is als je met een mbo-4 gaat studeren dan met een mbo-2 icm met 21-test. Je mist namelijk dan echt wel wat kennis, zo'n 21-test bekijkt alleen of je genoeg kennis van Engels/Nederlands/Wiskunde/Economie hebt. Maar het ondervangt niet het niveauverschil tussen mbo-2 niveau en hbo. Dit komt omdat de 21+ test van oorsprong bedoelt is voor studenten met een buitenlands diploma, en niet als 'makkelijke' overstap naar het hbo.

Overigens ben je met 25+ echt niet te oud. MOmenteel heb ik in het tweede jaar een voltijd student die is 32.. Ook meerdere mbo-studenten zijn in de leeftijd van 21 tot 26/27 in het eerste jaar.

Andere mogelijkheid is deeltijd te gaan studeren na je mbo-4 opleiding (of 21+ test). Dan zit je in een klas waar je qua leeftijd niet zal opvallen. Voorwaarde is vaak wel dat je een baan moet hebben in een aan de opleiding gerelateerde werkomgeving.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:12

Ik ben pas na mijn dertigste weer gaan studeren, naast mijn werk want ik kreeg geen stufi meer. Leeftijd is op het HBO niet zo strak gelijk als op middelbare school/MBO, dat valt erg mee. Zeker als je weet wat je wil, weet je ook waarvoor je naar school gaat, dat vond ik een groot voordeel van naar school gaan als je volwassen bent. Je zit niet meer te puberen, scheelt ook een hoop. Ik vond mijn latere studie gemakkelijker om te doen dan mijn eerdere.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:22

Ik zou inderdaad een 21+ test doen, en anders kun je MBO niveau 4 vaak in het volwassenonderwijs in 1 of 2 jaar halen. Ligt er wel helemaal aan wat je wilt qua richting, maar daar zijn heel veel mogelijkheden voor!

Trotse mama van Jelte <3

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 12:21

Hey, allereerst bedankt voor de reacties, dat van de 21+test wist ik namelijk niet. Dat zou namelijk al flink schelen in jaren/tijd. Ga dan wel daar mogelijk idd mbo4 doen, niet gelijk HBO. Heel erg bedankt!

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:52

Ik denk ook dat het beter is om eerst een MBO-4 te halen ipv de 21+ toets.
Wat Marieke_K al zei, je hebt anders een redelijk groot niveau verschil qua studie niveau en studie lasten etc.
Zeker omdat je er ook al een tijdje uit bent, is het misschien beter om het op te bouwen, MBO en dan HBO.
Je bent dan wel wat langer bezig maar het voordeel is dat je dan uiteindelijk zowel een volledig MBO als een HBO diploma hebt ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie