Mijn angst om te solliciteren

Moderators: Mjetterd, Giolli, ynskek, Dani, Sica, Polly, Ladybird, Hanmar

Steentje

Mijn angst om te solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-10 14:22

Ik heb even flink wat 'peptalk' nodig, en geruststellende woorden van Bokkers.
Misschien zelfs mensen die zichzelf herkennen in mijn verhaal? :)

Ik zat gisteren rond te snuffelen op de website van een winkel, en ik las dat het bedrijf vulploegmedewerkers en een winkelmedewerkster zochten voor een vestiging bij mij in de buurt.

Nu zit ik zelf behoorlijk krap bij kas, en het lijkt me ontzettend leuk om als medewerker daar te beginnen.
Een leuk zakcentje is immers nooit weg, en het lijkt me fijn om ook wat meer 'ingevulde tijd' te krijgen, omdat mijn vriend dadelijk ook een nieuwe baan krijgt. :)

Toch houdt de sollicitatieprocedure me heel erg tegen.
Ik bloos ontzettend snel, en ik ben bang dat dat me gaat nekken. :\
Wie neemt nu iemand aan die bij een scheet al bloost?

En daarbij, heb ik een vorm van autisme. :)
Die merk je wel amper tot niet, maar toch ben ik ook bang dat ik 'uit het bootje' zal vallen, en niet binnen een teamverband functioneer.

Maar anderzijds, eerdergenoemde redenen zijn voor mij wel heel belangrijke voordelen!
En ik zou super trots op mezelf zijn, moest ik er gewoon voor gaan..

Maar toch, die angsten..
Ik maak me daar écht zorgen om. :\

Herkent iemand zich in mijn verhaal?
Of heeft iemand tips, om de drempel een stukje lager te maken? :)

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door BartVB op 31-08-10 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel afgemaakt

,

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:26

Ik herken mezelf hier heel erg in :j
Ik weet thuis wat ik altijd precies moet zeggen, maar zodra ik tegenover diegene zit ben ik het helemaal kwijt.
Ik heb een vorm van faalangst.

Wat bij mij wel helpt, is als ik net doen alsof ik diegene al jaren ken.
En als het gesprek lekker gaat, word ik ook wat losser en antwoord makkelijker en sneller.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:26

Gewoon doen, de eerste keer is gewoon eng omdat je niet weet wat je kunt verwachten. Bedenk maar: iedereen is zo begonnen.....

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:27

Ik had dit de eerste paar keren ook. Maar door je goed voor te bereiden, en na te gaan denken over wat je wilt zeggen kom je al een heel eind.

Desnoods je cv uitprinten en meenemen. Kun je gelijk je toekomstige werkgever laten zien wat je kunt, en hier heb je tegelijk zelf ook een enorme steun aan.

Een vraag die ik vaak heb gehad is; wat mijn sterke en minder sterke punten zijn. En natuurlijk waarom ze jou zouden moeten aannemen.

Voor de rest; niet te moeilijk denken. Gewoon heen gaan, en eerlijk zijn.

Succes! :)

edit; wat ik ook heb geleerd is om iemand een stevige handdruk te geven, en daarbij in de ogen aan te kijken en niet naar de handen. (oefen maar eens thuis) Een beetje voorover zitten met je handen voor je op tafel maakt je gelijk al een stuk opener. Persoonlijk merk ik dat je dan gedwongen wordt om te gaan praten. Beetje lachen doet het ook altijd goed. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:27

ik heb dit ook heel erg gehad. wat bij mij hielp was me een gyga schop onder mn kont geven en zeggen dat ik me aanstelde. werk nu in super leuke winkel op 2 lokaties met allebei een groot team maar allebei supergezellig.

ga ook niet in een hoekje zitten maar klets lekker met je collega's het komt helemaal goed.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:28

:o Ik zou nu kunnen zeggen: beeld diegene in in alleen een onderbroek, maar de kans dat je dan een schaterbui krijgt is dan wel errug aanwezig!

Gewoon jezelf zijn en denken: als je mij niet aanneemt, heb je daar alleen jezelf mee.

Voor zover ik kan lezen is het niet het MOETEN, maar het willen. Dus moetje maar bij jezelf denken dat hun een super kans mislopen als ze je niet aannemen. Dan voel je je al een stuk zelfverzekerder.

JuliaMaria

Re: Mijn angst om..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:30

Niet geschoten is altijd mis! Ik zou het gewoon proberen, je kunt er alleen maar van leren en als je wordt aangenomen is dat toch super? :)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:35

Steentje schreef:
Ik bloos ontzettend snel, en ik ben bang dat dat me gaat nekken. :\
Wie neemt nu iemand aan die bij een scheet al bloost?!

Blozen heeft ook weer zijn charme! Ik bloos ook altijd, vooral als het me allemaal iets te persoonlijk word. Maar trek je er niks van aan of maak er juist een grapje over.

Je bent er altijd zelf bij of je binnen de groep gaat vallen of niet. Meestal als je zelf een hoop interesse toont in collega's gaat het allemaal wel goed.

Ik ben zelf mentor op de zaak, nieuwe mensen krijg ik vaak onder me om even de eerste tijd door te komen. Deze mensen zijn allemaal gewoon goed in de groep opgenomen omdat ze hunzelf waren en interesse toonde. Ga absoluut niet alleen zitten, maar vraag of je dr lekker bij mag komen zitten.

Wat betreft de sollicitatie zelf, trek kleding aan waar je je goed in voelt, besteed wat meer tijd aan je haar en evt een makeupje, dan zit je daar al met een beter gevoel.
Als je de zenuwen dan niet meer de baas kan moet je maar denken dat degene die het gesprek afneemt in zn blootje zit.

Succes!

Trotse moeder van Liam <3
05-02-2015

SAKKIA

Re: Mijn angst om te solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:47

Lastig hoor :j

Er zijn al veel goede tips gekomen en ik denk dat je daar wel wat mee kunt :j
Ik zou het gewoon doen, in de toekomst ga je dit vaker tegenkomen en dan zou dit alvast een mooie "oefening" zijn :j Hoe vaker je het doet het minder eng het wordt.
Misschien moet je met je vriend afspreken dat je hem direct na het gesprek kunt bellen om even stoom af te blazen, want hoewel ik al vaak een sollicitatiegesprek heb gehad vind ik het na het gesprek wel fijn om even met iemand het er over te hebben :j Ik ben dan toch ook altijd best wel gespannen en vaak heb ik dan best een ontlading van die spanning en MOET ik gewoon even iemand bellen om het verhaal aan kwijt te kunnen :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:51

Ik zit bij een sollicitatie altijd 'aan de andere kant van de tafel'. Ik zoek mensen die 'echt' zijn. Inclusief blozen. Als je er echt mee zit, meteen in het begin benoemen. Dan ben jij het kwijt/zit jij niet te wachten totdat zij er misschien iets van zeggen en zij weten het. Ik heb trouwens nog nooit iemand afgewezen voor blozen :D

En verder (zoals al opgemerkt) is het ook een kwestie van ervaring.....

When you said you chased tornadoes deep down I always thought it was a metaphore. Melissa-Twister

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:57

Solliciteren is eng, maar hou in je hoofd; een nee heb je, en een ja kun je krijgen! :D
Voor iedereen is het afwachten of hij/zij in de groep past.

<3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:00

Och meid toch..
Ik vond het vroeger ook altijd eng om te gaan solliciteren, maar eigenlijk is er niks engs aan.. Niet geschoten is altijd mis, en het is goed om ervaring op te doen :)
Ik wens je heel veel succes !

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

gf.me/u/zp6gqs

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:06

LZP --> STW

Toos Onderschriftloos :D

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:12

Ik herken het ook, ik ben altijd gestresst voor nieuwe situaties.
Maar hoe vaker je het doet, hoe minder de zenuwen de overhand gaan nemen :j
Ik solliciteerde voor het eerst toen ik vijftien jaar was en ik was kotsmisselijk van de zenuwen!

Bereid je een beetje voor, wat je wil zeggen, wat je op vragen gaat antwoorden.
Zet je goede punten neer, maar ben ook bewust van je slechte punten.

Heel veel succes :D

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:13

Oh verschrikkelijk, dat heb ik dus ook :$
Bij alle supermarkten gesolliciteerd met een knalrood hoofd en trillend op mijn benen,
helaas was ik te jong (kan nog niet achter kassa, ik ben 15) en uiteindelijk heb ik een
restaurant een mailtje gestuurd, en nu werk ik daar.

Wat kan er nou misgaan? Ga ervoor meid, succes!

Aster <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:20

Beschouw het sollicitatiegesprek maar als een training, je komt erachter dat het geen kannibalen zijn, maar echte mensen. En wie weet krijg je de baan, leuk toch? Als je het niet probeert weet je zéker dat het niet lukt. En mocht je de baan niet krijgen, dat kan om 1001 redenen zijn, waar jij persoonlijk niets aan kunt doen: al genoeg sollicitanten, neefje van de baas solliciteert ook, personeelschef bedenkt dat ie liever iemand heeft die ouder/jonger/grijzer is, ik noem maar wat. En misschien klikt het niet tussen jou en degene waarmee je praat, wees dan ook blij als je de baan niet krijgt, want waarschijnlijk was het dan toch niet leuk voor je daar. Maar jij bent in ieder geval een ervaring rijker.

Succes! :(:)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:24

Jezelf zijn en eerlijk zeggen dat je het spannend vindt. Bedenk dat de mensen die tegenover je zitten ook maar gewoon mensen zijn en dat ook zij gewoon hebben moeten solliciteren. Ga uit van je eigen kwaliteiten. En dat je bloost, daar kun je niets aan doen, dus probeer dat ook niet.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:37

Het enige advies wat ik kan geven is,
gooi jezelf in het diepe....want wie weet als je het niet probeert dan weet je zeker dat je nooit dat ene leuke baantje krijgt.

"Stel dat" je niet wordt aangenomen dan kun je dat ook weer als een leerproces beschouwen, zie het niet als afwijzing.
Er zijn namelijk genoeg andere leuke baantjes met ongeveer dezelfde functie omschrijving.

Sommige bedrijven geven nog wel eens tips en advies die je weer kunt gebruiken in volgende gesprekken, vraag dus altijd waarom je niet bent aangenomen..

Het klinkt stom maar in je leven zul je regelmatig afgewezen worden op sollicitaties en ik herken je angst heel erg.
Het is ook niet leuk om te horen omdat je het graag wilt.
Maar aan de andere kant moet je het niet zien als afwijzing.
Je kunt er weer van leren en hoe meer sollicitatie gesprekken je hebt hoe meer ervaring je op doet, ongeacht of je wel of niet wordt aangenomen.

En wie weet wordt je wel aangenomen, want je klinkt erg enthousiast en dat hebben ze echt wel door op een gesprek.

En blozen tja daar zul je waarschijnlijk last van hebben maar dat is geen reden om iemand niet aan te nemen.
Ik ben vaak aangenomen ondanks dat ik altijd bloos ;)
Het gaat om het totaal plaatje, je houding, je enthousiasme, je motivatie, verzorging etc.
Blozen dat gebeurd veel mensen en neemt niemand je kwalijk en zo wel.. dan zegt dat meer over de ander dan over jou ;)

Laat het gesprek gewoon op je af komen, het krijgt vanzelf vorm en verloopt altijd anders dan je van te voren had voorgesteld.
Ik zeg altijd maar zo, je kunt beter spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan dan van de dingen die je wel hebt gedaan/geprobeert.

Succes ermee en kop op ;)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:35

Je kunt ook denken: Wie neemt iemand aan die niet solliciteert?
Als je het niet probeert, dan weet je zeker dat je niet aangenomen gaat worden. Elk nieuw begin is moeilijk, maar zonder nieuw begin kom je nergens.

Heb zelf altijd een hekel gehad aan sollicitatiegesprekken, het idee dat je je moet bewijzen in een gesprek zorgde ervoor dat ik van te voren al in paniek raakte.

Toen ik afgestudeerd was moest ik wel solliciteren, ik kan toch niet de hele dag thuis gaan zitten? Heb veel brieven geschreven, continue afgewezen.. tot ik in de krant iets zag wat het helemaal was. Weer een brief geschreven en werd uitgenodigd voor een gesprek. Helemaal in de stress en zag het echt niet zitten. Gesprek verliep zo fijn en was totaal niet het beeld wat ik van sollicitatiegesprekken had. Werd uitgenodigd voor een tweede gesprek, ook een heel goed gevoel aan over gehouden. Derde gesprek en hoppa aangenomen!! :D Begin morgen met werken, ook dat is spannend (net als solliciteren).

Schrijf een goede brief, wacht af of je uitgenodigd word. Bereid je solicitatiegesprek goed voor, zoek op internet op wat veel gestelde vragen zijn en bedenk daar voor jezelf al een antwoord op. Zie je gesprek niet als iets waarin je je moet bewijzen, maar als een oefening. Uit deze gesprekken kun je veel leren!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-10 00:00

Bedankt allemaal voor de oppeppende woorden! :)
Dat waardeer ik, en heb ik ook echt even nodig.

Ik denk dat ik de gok gewoon ga wagen. :j
Over een klein jaartje ben ik klaar met mijn opleiding, en dan zal ik toch ook echt moeten solliciteren..

En als ik dit gedaan heb - ongeacht de afloop - weet ik zeker dat ik hartstikke trots op mezelf kan zijn. :j
En met mij, veel anderen. :)

,

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:06

Heel veel succes! en knap dat je het durft. Ik ben net afgestudeerd en ik heb ook al een aantal sollicitaties erop zitten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:10

Ik heb laatst ook aan de andere kant van de tafel gezeten. Wat wij willen is iemand die inderdaad gewoon zichzelf is en daarna zien we wel of dat binnen het team past of niet. Wees vooral jezelf, want je ware ik komt toch wel naar boven in je eerste maanden en niets is zo frustrerends als dat iemand zich heel anders voor heeft gedaan dan dat hij/zij werkelijk is (oftewel, veel beschikbaar blijft in de praktijk verreweg van flexibel te zijn, erg enthousiast wordt na 3x te laat komen wel erg ongeloofwaardig etcetc).

Wij hadden laatst ook een meisje dat enorm zenuwachtig was. Dat maakt echt niks uit en ze is ook gewoon aangenomen. Waarom? Het was gewoon een leuke meid die in het plaatje past :j. Liever een wat zenuwachtig meisje dan een arrogante die het allemaal wel even verteld hoor :j.

Kleed je netjes, haren netjes en gaan met die banaan. Het komt echt wel goed :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-10 00:12

Zap, waaraan kon jij merken dat dat meisje zenuwachtig was? :)

Je laatste zin heeft me ook aan het denken gezet. :j
Wat trek je immers aan naar een sollicitatiegesprek (de Action)?

Iemand suggesties? :)

,

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:15

Ze was heel stil en gaf echt alleen antwoord op de vragen en geen woord meer :P. Uiteindelijk ging ze toch een beetje babbelen. En ze zat de hele tijd te frunniken aan haar ring en ze had trillende handen.

Maar ze zag er gewoon netjes uit en ze was flexibel en wilde graag voor een tijdje bij ons komen werken. Ze was gewoon leuk :j Wij hebben liever de wat stillere dan de bravoure hoor :j. Uit ervaring zijn dat de meest betrouwbare die wij gehad hebben.

Gewoon nette broek, nette blouse en haren vast. Dat vind ik netjes voor zo'n functie :j.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:17

Misschien kun je eens oefenen met één van je ouders.
En als je niet aangenomen wordt, moet je het je niet persoonlijk aantrekken, maar het zien als oefening. De volgende keer beter.
je kan ook tijdens het gesprek zeggen dat je zenuwachtig bent, omdat het de 1e keer is dat je een sollicitatiegesprek hebt.
Dat breekt het ijs. Een goede manager zal je op je gemak stellen.
Veel succes, gewoon doen.