Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:59

Prrrr schreef:
Leeshonger :))

Overleggen met school? Er is genoeg aan hulpmateriaal op internet te vinden over alfabetisering, het is misschien het handigst om aan te sluiten op de methode van school die ze later ook krijgt. Maar als ze zo graag wil kan ze over anderhalf jaar al lezen, denk ik.

Ik kon al vloeiend voorlezen toen de rest van de klas nog met losse letters bezig ging. Van mijn oudere zus geleerd, toen zij het op school kreeg. Kwam ze thuis, liet ze zien wat ze had geleerd, en zo leerde ik het ook. De school pikte dat goed op en heeft mij altijd gestimuleerd meer en moeilijker te lezen. Ik heb het altijd een pluspunt gevonden dat ik al vroeg goed kon lezen. En ik geloof erg in het aansluiten bij de belangstelling van een kind bij leren...

Voor kindjes op visite heb ik Barbapapaboekjes, maar Nijntje doet het ook goed. Zijn maar weinig woordjes op een pagina, maar ze maken wel een verhaaltje.



Hier idem dito. Ik vond lezen echt geweldig.
Wij moesten ook altijd een middag in groepjes lezen. Dit waren normaal groepjes van je eigen niveau in je eigen klas. In groep 3 moest ik meelezen met een groepje uit groep 5. En in groep 4 moest ik meelezen met een groepje uit groep 8.
Ik verslond echt boeken.

Ik zou ook eens samen met haar naar een bieb gaan. Daar zullen vast wel wat simpele leer boekjes liggen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:17

verootjoo schreef:
smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.


Ze gaat vast niet de hele dag met het kind lezen.
Leren lezen is prima als het kind aangeeft eraan toe te zijn, en nieuwe vaardigheden aanleren op het moment dat kinderen eraan toe zijn is effectiever. Elk kind heeft een andere ‘normale ontwikkeling’.

Ik zou gewoon beginnen met boekjes lezen, in de bieb/boekhandel kijken welke boekjes er zijn om te starten met lezen.
Of miniloco, dat is een leuk spelletje en volgens mij is dat ook met woorden.

Miniloco.... Jaaahhh dat vond ik ook super tof.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dyphusion en 45 bezoekers