LinkedIn, hoe nuttig is het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dax

Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 13:11

Inmiddels word ik al jaar en dag gespamd door LinkedIn: of ik misschien toch eens een profiel wil aanmaken, dat er mensen zijn die met mij willen 'connecten'. Als iemand die zeer gesteld is op privacy op het internet en het liefst niet makkelijk vindbaar wil zijn, heb ik dat tot nu toe altijd genegeerd. Er is immers weinig meer vindbaar dan met je (zeer herkenbare) voornaam + achternaam op het web te staan, inclusief al je opleidingen et cetera. Nu echter het einde van mijn master toch echt begint te naderen, begin ik te twijfelen. LinkedIn schijnt soms toch echt best nuttig te zijn, en ik kom in een vakgebied terecht waar de banen niet direct voor het oprapen liggen.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen van Bokkers :D Wat vinden jullie van LinkedIn? Heb je er iets aan gehad (qua carrière of iets anders)? Is het voor jullie nuttig geweest, en zou je het aanraden?

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:13

Heel chill! Ik werk in de muziekindustrie en ik krijg vaak van mensen dat ze me opgezocht hadden op LinkedIn. Zo heb je alles makkelijk bij elkaar en 'apart' van je prive zoals Facebook :)

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:20

Ik was al tien maanden op zoek naar een baan. Uiteindelijk werd ik benaderd door een bedrijf via LinkedIn. En daar werk ik nog steeds met veel plezier.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:21

Ik ben voorstander van LinkedIn.
Puur omdat je het zakelijk gebruikt en dus privé niet zit met mensen die connecten willen. Ik houdt dus ook LinkedIn strikt gescheiden van mijn privé leven en Facebook van mijn zakelijke leven.

Daarnaast blijf ik via LinkedIn beter in contact met mijn netwerk (welke niet om de hoek zitten), volg ik het laatste nieuws en de ontwikkelingen in de markt waarin ik werk en kan het erg nuttig zijn als je een baan zoekt.
Netwerken is niet voor iedereen even belangrijk, maar ik hecht er wel waarde aan.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:22

Inderdaad dat over netwerk. In mijn baan draait alles om netwerken, en daarom vind ik het ook zo fijn.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:23

3x een baan gevonden via Linkedin

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:24

Werkgevers maken wel echt veel gebruik van LinkedIn dus voor werk is het zeker wel nuttig. Verder doe ik er niet zo veel mee.

Je kan natuurlijk geheel zelf kiezen wat je op linkedIn wil delen en wat niet. Ik heb ook een unieke naam maar zo spannend is de info op LinkedIn niet, dat mogen mensen best zien.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:25

Ik heb het om dezelfde redenen bewust niet. Ik had 6 jaar geleden toen de banen ook niet voor het oprapen lagen toch al een baan voordat ik afgestudeerd was.

Ik wil met niemand “connecten”. Het wordt door sommige als datingsite gebruikt, andere verzamelen zoveel mogelijk vrienden. Als ik zie van wie mijn partner allemaal verzoeken krijgt... gaat soms helemaal nergens over.

Ik doe mijn werk en ik ben op mijn werktelefoon en e-mail goed bereikbaar.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:27

Ik heb 2x geprobeerd daar iets mee te doen maar ik kan er gewoon geen wijs mee worden.

Idd voor het zoeken van een baan.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:34

Baan niet gevonden via LinkedIn, maar ik werf er wel werknemers mee :j

Vooral als je in een sector terecht komt waar de banen niet voor het oprapen liggen kan het goed zijn om je netwerk zo uit te breiden. Via LinkedIn is het heel normaal om eens een berichtje te sturen of je eens koffie kan drinken samen om zo naar eventuele carrièremogelijkheden binnen het bedrijf te kijken, is via Facebook toch wat minder ;-) Daarnaast vind ik het persoonlijk fijn om te kunnen checken of mensen van mijn netwerk de persoon of het bedrijf kennen, dan kun je daar ook weer achterhalen of er een eventuele match zou zijn met jou.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:11

Ik ben ook niet zo van alle social media en overal maar accounts hebben, maar toen ik vorig jaar besloot van werk te willen veranderen heb ik op aanraden van anderen toch een linkedin profiel aangemaakt. Ik ben daarna echt zeer regelmatig benaders door werkgevers, fijn!
Je kunt je profiel trouwens helemaal afsluiten voor niet-vrienden, ze zien dan enkel je naam en meer niet. Zelfs je foto kun je prive zetten.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:19

Ook linkedin heeft genoeg privacy opties.
Als het goed is ben ik niet te vinden op google, maar wel binnen linked in zelf. Achternaam en foto kan je zelfs gewoon verbergen voor niet connecties ;)

Alleen, dan moet je ook geen connecties met onbekende mensen willen. Zo heb ik bijv een connectie met iemand die mij via mijn vakgebied gevonden heeft. Hij regelt banen binnen mijn vakgebied in zwitserland, dus na mijn afstuderen hoef ik maar contact op te nemen en kan er heel veel geregeld worden om in zwitserland te kunnen gaan werken. Maar als alles afgeschermd staat dan ziet diegene niet wat voor soort werk ik zoek en krijg ik die connectie ook niet.
Evengoed voorbeeld van een van onze docenten, die vond iemand (toen nog onbekende) met een oproepje voor een baan in ons vakgebied. Gevraagd via linkedin of onderwijs niet wat voor haar was, inmiddels werkt ze al minstens 5 jaar als docent. Totaal anders dan ziekenhuis, nooit aan gedacht maar ze werkt met veel plezier als docent. Zonder linkedin had ze hier waarschijnlijk niet gestaan.

Als je niks wil openstellen werkt linkedin niet helemaal naar zijn kunnen. Jij kan anderen zoeken maar werkgevers zullen een afgeschermd onbekend profiel eerder links laten liggen dan een profiel waarvan in ieder geval het vakgebied en ervaring al zichtbaar is.

Ja ik zou linkedin zeker aanraden, ik heb veel collega's (to be) die vacatures van hun afdelingen delen zodat ik ze te zien krijg. Dat geeft als extra voordeel dat iemand mij op de afdeling al kent als ik daar zou solliciteren. Maar ook vooral omdat werkgevers jou makkelijk kunnen vinden via die weg, dat heb ik anders gewoon niet. Maar als je liever niks online hebt werkt dat niet optimaal, dus dan is linkedin misschien niks voor jou.

Dax

Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 15:04

Het lijkt er dus op dat veel mensen er wel degelijk iets aan gehad hebben, dat is goed om te weten :j

Ik maak me overigens geen zorgen om de werk/privé balans op internet; privé valt er sowieso niets te vinden, ik heb bijvoorbeeld ook geen Facebook. Mijn voornaamste zorg ligt eigenlijk bij hoe belangrijk het is om gevonden en aangesproken te kunnen worden op het internet in relatie tot het vinden van een baan. Ik ben momenteel eigenlijk vrijwel niet online te vinden (alleen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald en dat ik heb meegewerkt aan het onderzoek van een docent); ik vraag me vooral af of dat nadelig is, en of ik me over mijn afkeer van informatie op het internet moet zetten om mijn baankansen te verhogen :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:24

Ik denk dat de meeste mensen zich juist andersom druk zouden moeten maken. HR weet facebook ook te vinden en dus ook die foto's van halfnaakte selfies, dronken feestjes etc. ;)

Overigens heb ik dus helemaal niks op Bokt na. Nog nooit commentaar op gehad.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:33

Ik denk dat het vooral handig is voor mensen die opzoek zijn naar een baan.

Ik had op mijn linkedin pagina gezet dat ik opzoek was naar een baan. Een random iemand had mij een vacature doorgestuurd (de persoon in kwestie had níks met het bedrijf te maken, en niemand van het bedrijf kende hem, dus waarschijnlijk iemand die voor zijn werk personen linkt aan vacatures). Ik had gereageerd, mocht komen op sollicitatiegesprek en werd aangenomen. Dit allemaal was binnen een maand gebeurd. Inmiddels werk ik er al meer dan een jaar. :D

Edit: ik heb ook een opleiding gevolgd waar de banen niet voor het oprapen zijn. Had dus specifiek op mijn LinkedIn gezet welke opleiding ik had afgerond en wat voor baan ik zocht.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 17-12-18 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:33

Vanuit mijn werk is het noodzakelijk om Linkedin te hebben, echter staat er ook niks meer of minder op als waar ik werk.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:42

Dat ligt er maar net aan wat er anders wel te vinden zou zijn :')
Als ze je opzoeken op internet kunnen ze daarop alvast hun eerste indruk baseren. Het kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Als voordeel inderdaad dat ze niks raars kunnen vinden, geen ruzies, geen rare hobbies, geen vreemde baankeuzes, geen dingen die jou als slechte of mindere werknemer zouden neerzetten. Maar als nadeel dat ze ook niks interessants kunnen vinden, geen referenties, geen opleidingen, geen werkervaringen, geen dingen die jou als goede werknemer aan kunnen wijzen. Bijvoorbeeld dat onderzoek, als dat relevant is voor je toekomstige baan zou dat zeker een pro zijn mocht jou werkgever dat makkelijk gevonden hebben. Geeft ook gespreksstof tijdens een sollicitatie.

Dus dat is net wat bij jou past. Als je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen, maar ik denk wel dat het kan helpen bij het vinden van een baan.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:49

Je googlen of je social media checken doen we als recruiters/HR afdeling zeker niet zomaar, zoals hier nu wordt geschetst. Als het goed is hebben we een CV en motivatiebrief van je en daar dienen we onze keuze op te baseren.

https://www.werf-en.nl/sociale-media-ch ... -verboden/

TS wil je misschien kwijt in welk vakgebied je zit? Ik denk dat in bepaalde mate online aanwezig zijn (publicaties, een relevante blog, etc.) zeker nuttig kan zijn en dit kun je ook gewoon op je CV vermelden.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:23

Hoewel het officieel verboden is om de sociale media te checken, weet ik van andere recruiters/HR mensen dat dit dus echt wel gebeurt. Gelukkig doe ik niets met social media :D

Maar als LinkedIn zo goed kan werken, heb ik wel een vraag voor de recruiters hier. Als je net als ik al lang eruit ligt door een (inmiddels genezen) burn-out, en toch graag weer aan het werk wil, zonder echte diploma's helaas, hoe groot is de kans dat je profiel dan toch bekeken zal worden?
Nu heb ik de laatste twee jaar niet stil gezeten, en ben een universitaire studie begonnen. Maar nog lang niet afgerond, en nu een sabatical.
Maar toch ben ik benieuwd of het mijn kansen op een baan zou vergroten om een account aan te maken? Ergens kriebelt het nl wel, om eventueel part-time weer wat te gaan doen

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:34

Hier een slechte ervaring met LinkedIn. Een paar jaar geleden werkte ik bij een organisatie waar een chatpilot draaide (klanten konden dan chatten met de organisatie) en ik was één van de medewerkers die daar aan meewerkte. We hebben een tijdje (paar weken) last gehad van scholieren die in hun tussenuur ons gingen vervelen, ze zochten dan de naam van de collega (of mij) op op LinkedIn en gingen aan de hand van wat ze daar konden zien flauwe vragen stellen. Of bij voorbeeld "u bestaat niet" sturen aan een collega die geen profiel had.

Uiteraard heeft de organisatie uitgezocht waar die mensen vandaan kwamen, en het bleken dus koters te zijn op een school ergens in Noord-Holland. Ondanks mijn verzoek mochten we daarna niet onder bijv. alleen onze voornaam chatten. Voor mij heeft LinkedIn toen wel afgedaan. Ik heb nog wel een profiel (omdat ik niet weet hoe ik het moet verwijderen }:0 :Y) ) maar doe er verder helemaal niks mee.

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:23

Hier 2x een baan gekregen via LinkedIn, zonder er zelf moeite voor te hoeven doen :)

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:40

Selka schreef:
Ik denk dat de meeste mensen zich juist andersom druk zouden moeten maken. HR weet facebook ook te vinden en dus ook die foto's van halfnaakte selfies, dronken feestjes etc. ;)

Overigens heb ik dus helemaal niks op Bokt na. Nog nooit commentaar op gehad.



Ik snap dan ook niet waarom veel mensen hun profiel openbaar hebben staan... Alles wat op internet staat, komt er nooooit meer van af...
Ik heb Linkedin, maar doe er niets mee. En idd mijn vriend is een keer via lonkedin door een ex benaderd om samen wat te gaan drinken... :')

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:02

Hier geen Linkedin of Facebook en heb het nooit gemist. Ook niet met solliciteren etc. Netwerken hoef ik niet online.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:10

Geen facebook maar wel LinkedIn.
Ik heb een veel beter overzicht gekregen wat er allemaal binnen mijn mogenlijkheden ligt.
Daarnaast vind ik het wel handig dat je tegenwoordig vaak ook gewoon kan solliciteren met je LinkedIn profiel.
Ik heb 1 van mijn banen via LinkedIn gevonden en meerdere sollicitaties gehad van banen die ik via Linkedin gevonden had.
Ik heb alleen maar connecties die ik ook echt ken.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:14

Ik word regelmatig benaderd via LinkedIn, en heb niet bepaald een IT achtergrond oid.. dus zeker nuttig wat mij betreft!