Documentaires/filmpjes over rangorde/macht bij dieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Documentaires/filmpjes over rangorde/macht bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 22:50

Voor mijn plusklas van hoogbegaafde kinderen ben ik een programma aan het uitwerken waarbij ze o.a. in kaart moeten brengen hoe de rangorde/machtsverhoudingen binnen een groep dieren is georganiseerd. Dat vormt een opstap naar uitzoeken hoe macht is geregeld binnen verschillende culturen en groepen mensen. Om die reden wil ik dat ze juist ook kijken naar gedrag en lichaamstaal en het dus niet 'even snel' opzoeken op internet. Wil ze dus laten kijken naar filmpjes en documentaires over leeuwen, mieren, olifanten, apen, kippen, herten, bijen en nandoes. Nu ben ik zelf absoluut geen tv-kijker en ben ondertussen Netflix en Youtube aan het afstruinen maar ik weet gewoon niet goed waar ik moet zoeken. Wil ze namelijk wel een opdracht geven die ook uitvoerbaar is, anders moet ik hem aanpassen en kan ik gelijk de helft van mijn planning in de prullenbak gooien. En aangezien Bokt alles weet... O:) Hoop dat hier iemand is die me kan helpen!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 21:20

Bedankt! Die ga ik eens bekijken, zien of dat geschikt is voor kinderen van een jaar of 8-10.

Suzanne YouTube is oneindig, vind het fijn dat ik nu wat termen heb die ik kan gebruiken om te zoeken.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 21:30

belle_boef schreef:
Das experiment is niet geschikt voor kinderen.

Laatst op een de de NPO zenders een natuurfilms gezien. Kwamen oa stokstaartjes ik voor die ook een duidelijke samenstelling en regels in de groep hebben


Bedankt, dan hoef ik hem idd niet te laten zien :) Zitten er korte scenes in die wel geschikt zijn denk je, on de essentie te laten zien en de samenvatting vervolgens te vertellen?

Stokstaartjes zijn idd ook leuk! Dat is ook een diersoort waarvan kinderen niet direct zullen weten hoe het zit. Heb je enig idee hoe lang het geleden is of andere details waardoor ik hem zou kunnen vinden?

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 21:31

Mars schreef:
Rick Gore heeft een kanaal Think like a horse waarin hij een aantal filmpjes heeft over ‘herd behaviour’. T is wel engels maar misschien heb je er toch iets aan. Bvb over 2 wilde hengsten die om een merrie vechten etc.


Dat is wel een mooie om de oudere kinderen aan te zetten, bedankt!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 21:49

Ik ga alle linkjes en tips bekijken, bedankt voor het meedenken! Meer is altijd welkom, ook andere diersoorten :)

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers