Nieuwe privacywet en je cv

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Nieuwe privacywet en je cv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 20:32

Hoi Bokkers,

momenteel ben ik aan het solliciteren naar een nieuwe stageplaats. Ik heb contact gehad met een aantal bedrijven hier in de buurt en ik moet mijn cv door gaan sturen. Maar zat ik vanmiddag met een vriendin in gesprek over hoe tegenwoordig je cv eruit moet zien. Op mijn huidige cv staan netjes al mijn stage en werkervaringen onder elkaar de periode wanneer ik er gewerkt heb de naam van het bedrijf en waar het bedrijf zich bevind. Moet ik hier iets op aanpassen? Wat zijn bovendien mijn rechten met betrekking tot opvragen van referenties bij oude werkgevers/ stageplaatsen?

Is er iemand die me hier iets meer over kan vertellen? _/-\o_

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:36

Ik doe het nog altijd zo en wordt gewoon uitgenodigd.
Wel koppel ik werkervaring meer aan mijn cv en bepaalde banen die ik heb gehad, in mijn sollicitatiebrief.

( Vroeger paste alles met gemak en veel open regels op een A4tje, dat is verleden tijd, een gedegen brief )

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:37

Zoals je het opnoemt is gewoon goed.
Naam bedrijf, naam functie en de periode dat je er werkzaam was.

Voor wat betreft referenties is het netjes om een oud-werkgever te vragen of je zijn/haar gegevens door mag geven als referentie.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:38

Heb je dit al gelezen:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... licitaties

Als sollicitant hoef jij niks te veranderen aan jouw CV. Het zijn immers jouw persoonsgegevens. Gegevens over bedrijven waar je hebt gewerkt zijn geen persoonsgegevens en vallen niet onder de AVG.

Referenties moet je zelf op geven, die mogen dan gebeld worden. Ze mogen alleen niks negatiefs zeggen zonder jouw toestemming, dus als het negatief is zeggen ze niks en dat weet de nieuwe werkgever ook genoeg. Positieve reacties mogen ze vrijuit geven.

Thrive

Berichten: 994
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:51

Persoonsgegevens (in de zin van de AVG) zijn alleen alle gegevens die betrekking hebben op een (natuurlijk) persoon. Gegevens over bedrijven vallen hier dus buiten en mag je gewoon in je c.v. en op LinkedIn etc. laten staan.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:54

Lolacabana schreef:
Referenties moet je zelf op geven, die mogen dan gebeld worden. Ze mogen alleen niks negatiefs zeggen zonder jouw toestemming, dus als het negatief is zeggen ze niks en dat weet de nieuwe werkgever ook genoeg. Positieve reacties mogen ze vrijuit geven.


Maar ja, je geeft geen werkgever op die negatief over je is....toch....

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:03

A3a1 schreef:
Maar ja, je geeft geen werkgever op die negatief over je is....toch....


Jawel hoor! Ze nemen dat risico, dat er niet gebeld wordt.
Tis echt verstandig om contact op te nemen met de vorige werkgevers.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:06

Wat stom zeg....