Verplichte kickbokstraining

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 01:22

Mijn werkgever heeft alle werknemers verplicht om kickbokslessen te volgen.
Mag dit zomaar?

Ik werk op een groep met kinderen met gedrags- en psychische problemen.
Leeftijd van de kinderen is tussen de 16 en 23 jaar.

Er is (nog) geen CAO.

De lessen worden op een bepaalde dag en tijd gegeven. Als je vrij bent wordt je verplicht om alsnog te komen.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 01:37

Beetje gek dat je ervoor terug moet komen...

Is het eenmalige, of structureel?

Ik zou het btw super vinden als k mocht kickboksen in de tijd van de baas hihi ;-)

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 02:35

Tja ik moet ook div cursussen volgen voor mn werk.. Ik krijg die tijd overigens wel betaald..

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 03:41

Berriepi het is dus niet (altijd) in de tijd van de baas. Als je een dienst hebt staan in de tijd dat de les is, kan je niet heen, omdat er altijd iemand op de groep moet staan. Dit wordt waarschijnlijk opgelost doordat de manager dan voor dat uur op de groep komt te staan. Het is structureel, ik geloof eerst drie maanden en als het bevalt langer.

Deze tijd wordt dus niet uitbetaald.

Ik zou ook graag op de kosten van de baas willen sporten, geen probleem. Het gaat er nu om dat wij verplicht worden om in onze vrije tijd hier dus voor terug te komen. Dit betekent voor mij 2 x 30 minuten reistijd en een uur sporten. Daarnaast moet ik dus extra oppas regelen voor de kinderen.

Ik zou er totaal geen problemen mee hebben als het onder werktijd zou gebeuren. Dan heb ik namelijk oppas geregeld en heb ik geen extra reistijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 03:43

Beetje gekke verwachtingen dat je terug moet komen terwijl je vrij bent. Maar arbeidsrecht kan soms best onverwachtse kronkels hebben die in eerste instantie niet logisch lijken, maar in de praktijk toch mogen/kunnen.
Als ik je 1 tip mag geven: Morgen even bellen met http://www.juridischloket.nl
Zij kunnen hier vast wel antwoord op geven.

Toushie

Berichten: 7268
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 05:57

zonder cao is het sowieso wat lastig. de uren / vrije tijd die je in moet leveren krijg je ook niet terug op een ander tijdstip of word bij je verlofuren stand opgeteld ?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 07:23

Ben je lid van een bond? misschien kun je daar deze vraag stellen?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 07:40

Ja gezien de doelgroep mag hij verwachten dat je een bepaalde training volgt als training voor bepaald fysiek gedrag.Echter moet jij wel deze uren declareren, ook al valt het niet op je werkdag dan nog moet je die uren terug krijgen.
Ben wel heel benieuwd onder wel cao jij zou vallen, psychiatrie, vgn en jeugdzorg hebben nl gewoon een cao

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:04

Wij hebben op het werk ook regelmatig een verplichte training (geen kickboksen tot nu toe.. helaas). Maar dit is in de tijd van de werkgever.
Ik zou het eens navragen bij personeelszaken.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:19

Dat kan, maar die uren moet je gewoon betaald krijgen als het je vrije dag is.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:22

Is het echt kickboksen of iets in de trant van ERB?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:27

vind het wel tof dat je werkgever deze cursus aanbied zodat je als werknemer je veiliger voelt op de werkvloer. Wel bijzonder dat ze verwachten dat je er in je vrije tijd voor terug komt. En wat je zegt ben je nog duur uit ook met oppas etc. Heb je aan je baas gevraagd wat de reden is dat ze het niet vergoeden als je vrij bent? Neem aan dat meerdere collega's hier wel over zullen vallen? Ben jij (of collega) lid van de fnv (bond)? Die kunnen je vast uitleggen wat de regels zijn omtrent deze situatie.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:31

Lijkt mij dat het eerder iets van weerbaarheidstraining is.
CAO of niet, het lijkt mij niet dat je werkgever je een cursus mag verplichten wat je in eigen tijd moet volgen.

Ik heb ook regelmatig cursussen op werk, sommige dagen vallen ook op roostervrije dagen en dan mag ik een andere vrije dag uitkiezen.

Hoe zit het me je collega's?
Zijn er meerdere collega's die hier last van hebben?
Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:46

Hier ook regelmatig cursussen. En als die buiten werktijd vallen is dat pech gehad, daar moet je dan gewoon voor terugkomen.

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:00

Wescha schreef:
Ik werk op een groep met kinderen met gedrags- en psychische problemen.
Leeftijd van de kinderen is tussen de 16 en 23 jaar.

Er is (nog) geen CAO.
.

Lijkt me sterk? Als het klopt wat jij omschrijft zijn er sowieso 2 CAO's waar je onder kan vallen... CAO jeugdzorg of CAO GGZ. Het is afhankelijk van de organisatie welke van de 2 het is, maar er is dus sowieso een CAO. Misschien geen "nieuwe aangenomen" maar dan val je qua rechten, plichten en afspraken nog gewoon onder de laatste.

Je volgende puntje:
Wescha schreef:
De lessen worden op een bepaalde dag en tijd gegeven. Als je vrij bent wordt je verplicht om alsnog te komen.

Trainingen kunnen inderdaad verplicht zijn... "kickboks lessen" is wat apart, maar wellicht dat ze het scharen onder weerbaarheid of misschien zelfs teambuilding oid.
Maar cursussen e.d. kunnen dus verplicht zijn, en daar moet je bij aanwezig zijn. Ook als het op een vrije dag zou vallen. Dit kan je dan weer compenseren met een andere dag die je vrij kan nemen.
Heb je echt iets wat je niet kan en mag verzetten (les met je paard oid is niet zoiets) kan je met je manager in gesprek gaan hoe je het op een andere manier in kan halen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:09

Dit lijkt me echt iets om met de vakbond op te nemen. (En dit lijkt me ook het soort beroep waar een vakbond en cao erg belangrijk is.)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:14

joh doe er je voordeel mee, als het er op aankomt is het belangrijk dat je weet wat je moet doen!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:21

En als je gewoon uitlegt aan je werkgever dat op de dagen dat je vrij bent geen oppas voor de kids kan regelen? Wellicht snapt hij de situatie en laat hij je alleen komen op de dagen dat je ingeroosterd staat.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:50

Ik vraag me ook af hoe je op jouw werk niet onder een CAO kan vallen :? Wat voor werk/bedrijf is het dan precies?
Ik weet ook niet beter dan dat al het werk jeugdzorg zonder CAO jeugdzorg of GGZ (als het meer psychiatrisch is) vallen.

En dan kan het verplicht zijn, maar dan krijg je wel een andere vrije dag ervoor of uitbetaald.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:45

Ik heb soms ook verplichte dingen vanuit het werk. Daar moet ik dan ook voor terugkomen, maar die uren mogen we wel schrijven. Ik werk in een zelfde soort setting als jij. Wij zitten bij de CAO GGZ
Ik denk zeker dat je werkgever kan verplichten om aan bepaalde dingen mee te doen.

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:49

Als het goed is (maar ik kan het zo 1 2 3 niet vinden) kan de werkgever je binnen CAO GGZ niet verplichten om terug te komen voor minder dan 3 uur.
Dat zei mijn manager althans afgelopen week nog en daarom duren onze werkoverleggen dus 3 uur :')

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:32

klopt, dat is inderdaad in CAO GGZ, bij jeugdzorg is het vergelijkbaar trouwens...
Maar als het een trainingsdag van meer uren is en zij kunnen aantonen in het opleidingsplan dat het nodig is, mogen ze het je wel verplichten. Alleen je uren moeten ze dan compenseren en je op een andere dag vrij geven.
Kinderen zijn hierin geen beperkende factor :') Daar zul je even oppas voor moeten regelen als het echt verplicht is, of vragen of er een andere mogelijkheid voor je is.
Als je een betaalde oppas moet regelen kan je die dan soms wel weer declareren als je een beetje leuke werkgever hebt :D

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:38

... en dan verbaasd zijn dat er na een tijdje tekort aan personeel is (zoals bv in onderwijs en zorg nu al spelen - bij jeugdzorg weet ik het niet, maar haal dit soort dingen te vaak uit en mensen gaan ander werk zoeken, zeker nu dat weer kan.)

(Geldt ook voor de werkgever van Lente: je moet 3 uur uitbetalen, niet 3 uur bezighouden. En als je mensen na zo'n verplichte bespreking weg laat gaan als die voorbij is, geven mensen dat op andere momenten misschien wel terug?)

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:43

ik vindt dat onzin shadow... als werknemer moet je je ook ontwikkelen, dat heeft niets met "mensen er toe bewegen dat ze ontslag nemen" te maken
Daarbij krijg je je uren gewoon weer terug, dus verlies je er niets op, behalve dat je een aantal keer oppas oid moet regelen.
Cursussen en trainingen zijn er altijd geweest, daar moet je als professional ook gewoon aan meedoen om bevoegd en bekwaam te blijven... en alle andere "gekke" cursussen zijn vaak voor de versteviging, versterking of teambuilding, wat ook nodig is.
Ik heb 12 jaar in de GGZ gewerkt, en ook daar hadden we zulke dingen... ik vond het prima, want het is gewoon onderdeel van je werk en ik had er best blij mee geweest als zoiets luchtigs als kickboks training op het programma had gestaan ipv de standaard trainingen.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:53

Mij lijkt kickboksen een beetje vreemd. Ik zou eerder Aikido voorgesteld hebben.