Vooropleiding Archeologie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 13:19

Hallo,

Ik zou erg graag archeologie willen studeren aan de universiteit in Groningen maar om dat te mogen doen moet ik eerst een diploma hebben voor het HBO. In Groningen is er volgens mij geen opleiding in het HBO voor archeologie. Ik vroeg me dus af wat de beste HBO opleiding zou zijn vóór de Archeologie opleiding.

Is er iemand die misschien een idee heeft? Ik ga het liefst niet buiten Groningen maar Leeuwarden zou eventueel ook een optie kunnen zijn i.v.m de reistijd.

Bedankt voor het lezen!

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:34

Ik weet dat sommige eerst hun P halen bij de leraren opleiding geschiedenis en daarna doorstromen naar archeologie.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:36

Je hoeft niet persé een diploma van het HBO te hebben. Je Propedeuse is voldoende om door te stromen naar de uni.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:38

Informeer bij de opleiding archeologie wat zij een geschikte vooropleiding vinden. Dat staat vast wel op de website.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 13:44

Oh wauw, ik wist niet dat een Propedeuse alleen voldoende is. Dat scheelt me 3 jaar! Informeren is inderdaad wel een goed idee! Ik ga me sowieso aanmelden voor de meeloopdag en in februari ga ik ook op de open dag kijken.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:47

Het scheelt je 3 jaar als je de P in 1 jaar haalt :p Anders scheelt het je 'maar' twee jaar.

Succes!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:48

Mijn eerste ingeving zou idd ook zijn HBO geschiedenis je P halen en dan doorstromen. Informeren lijkt me ook een goed idee, dan kun je een weloverwogen keuze maken. Succes iig!

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 13:53

Werecat schreef:
Het scheelt je 3 jaar als je de P in 1 jaar haalt :p Anders scheelt het je 'maar' twee jaar.

Succes!


Oh, ik dacht dat de P 1 jaar was. Ik ben zo goed geïnformeerd! :') Gelukkig hebben jullie mij goed geholpen! Twee jaar is ook al heel wat!


JoSav schreef:
Mijn eerste ingeving zou idd ook zijn HBO geschiedenis je P halen en dan doorstromen. Informeren lijkt me ook een goed idee, dan kun je een weloverwogen keuze maken. Succes iig!


Dank je wel! Dat zal ik doen! c:

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:59

Movement schreef:
Werecat schreef:
Het scheelt je 3 jaar als je de P in 1 jaar haalt :p Anders scheelt het je 'maar' twee jaar.

Succes!


Oh, ik dacht dat de P 1 jaar was. Ik ben zo goed geïnformeerd! :') Gelukkig hebben jullie mij goed geholpen! Twee jaar is ook al heel wat!


JoSav schreef:
Mijn eerste ingeving zou idd ook zijn HBO geschiedenis je P halen en dan doorstromen. Informeren lijkt me ook een goed idee, dan kun je een weloverwogen keuze maken. Succes iig!


Dank je wel! Dat zal ik doen! c:


Is in principe ook 1 jaar, maar dan moet je wel alle vakken in dat jaar halen. Al ga je daar natuurlijk alsnog voor :D.

Zou idd bij open dagen vragen stellen, er lopen vast studenten op de opleiding rond die ook via HBO zijn doorgestroomd. Dan kun je mooi rondvragen wat die zoal gedaan hebben en kijken wat jou het meest aanspreekt :)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:48

Besef wel dat als je de lerarenopleiding geschiedenis gaat doen om je P te halen, dat je ook moet stagelopen. Als je voor een groep staan doodeng vindt is de kans klein dat je je stage haalt en dus je P in 1 jaar.

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:52

Je zou ook de HBO opleiding Archeologie voor een jaar kunnen doen en daarna met P doorstromen aan de uni. Alleen wordt die opleiding alleen in Deventer aan het Saxion gegeven.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:02

In de jaren -70 moest je om archeologie te gaan studeren eerst je kandidaats hebben in Klassieke Talen,of in Kunstgeschiedenis.Maar ik weet dat het tegenwoordig allemaal anders geregeld is, hoe het nu zit dat kan ik je helaas niet vertellen.Wel leuk om dat te gaan studeren!

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 18:13

Bismarck schreef:
Besef wel dat als je de lerarenopleiding geschiedenis gaat doen om je P te halen, dat je ook moet stagelopen. Als je voor een groep staan doodeng vindt is de kans klein dat je je stage haalt en dus je P in 1 jaar.


Dat is voor mij geen probleem want ik zat al te denken om misschien de pabo te gaan doen. Op het mbo moest ik ook al heel vaak presenteren en daarmee heb ik ook geleerd dat ik het geen probleem vind. Ook heb ik op mijn mbo opleiding stage gelopen op de basisschool en meegeholpen met kunstvakken.


Bridleless schreef:
Je zou ook de HBO opleiding Archeologie voor een jaar kunnen doen en daarna met P doorstromen aan de uni. Alleen wordt die opleiding alleen in Deventer aan het Saxion gegeven.


Dat is voor mij te ver weg helaas! Als ik geschiedenis ga doen zou ik ook naar Leeuwarden moeten want daar zit de opleiding van Stenden. Volgens mij is dat ook 2 uur reizen, maar als het maar 1 jaar is en ik ook stage ga lopen dan moet het te doen zijn.


anjali schreef:
In de jaren -70 moest je om archeologie te gaan studeren eerst je kandidaats hebben in Klassieke Talen,of in Kunstgeschiedenis.Maar ik weet dat het tegenwoordig allemaal anders geregeld is, hoe het nu zit dat kan ik je helaas niet vertellen.Wel leuk om dat te gaan studeren!


Kunstgeschiedenis fascineert mij ook heel erg! Heb ik ook les in gehad op mijn opleiding en het interesseert mij wel heel erg! Volgens mij is kunstgeschiedenis hier in Groningen ook uni, maar dat weet ik niet zeker.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:15

anjali schreef:
In de jaren -70 moest je om archeologie te gaan studeren eerst je kandidaats hebben in Klassieke Talen,of in Kunstgeschiedenis.Maar ik weet dat het tegenwoordig allemaal anders geregeld is, hoe het nu zit dat kan ik je helaas niet vertellen.Wel leuk om dat te gaan studeren!


Die eisen zijn er nu niet meer, klassieke talen werden aan de VU in ieder geval niet meer geleerd door de archeologie studenten (tenzij ze die zelf namen als bijvakken). Zelfs als student oudheidkunde daar (waar je wel verplicht tenminste een half jaar 1 klassieke taal moest nemen) hoefde je geen achtergrond in klassieke talen te hebben.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:52

Movement schreef:
Dat is voor mij geen probleem want ik zat al te denken om misschien de pabo te gaan doen. Op het mbo moest ik ook al heel vaak presenteren en daarmee heb ik ook geleerd dat ik het geen probleem vind. Ook heb ik op mijn mbo opleiding stage gelopen op de basisschool en meegeholpen met kunstvakken.


De pabo is wel een gigantische andere richting dan wat jij wil doen. Zeker in het eerste jaar ben je vooral bezig met het ontwikkelen van eigen vaardigheden (eigen kennis) en het leggen van een pedagogische basis.
Wellicht niet een hele passende aansluiting met de studie archeologie.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 19:22

Werecat schreef:
Movement schreef:
Dat is voor mij geen probleem want ik zat al te denken om misschien de pabo te gaan doen. Op het mbo moest ik ook al heel vaak presenteren en daarmee heb ik ook geleerd dat ik het geen probleem vind. Ook heb ik op mijn mbo opleiding stage gelopen op de basisschool en meegeholpen met kunstvakken.


De pabo is wel een gigantische andere richting dan wat jij wil doen. Zeker in het eerste jaar ben je vooral bezig met het ontwikkelen van eigen vaardigheden (eigen kennis) en het leggen van een pedagogische basis.
Wellicht niet een hele passende aansluiting met de studie archeologie.



Klopt, ik was ook niet van plan om de pabo te kiezen als ik archeologie ga doen. Dit is dan eerder een plan B. Maar dit was voornamelijk op de vraag of ik het niet eng vond om voor de klas te staan.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:46


Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 20:09

SdaphneS schreef:
https://www.rug.nl/bachelors/archaeolog ... pplication

Hoe is je Engels, want je moet een bepaald niveau halen.
Een willekeurige HBO P is goed genoeg, maar ik zou eentje kiezen die je al enigszins voorbereid op je vervolgstudie.


Mijn Engels is beter dan mijn Nederlands. Ik speel al jaren games waardoor ik Engelse vrienden heb ontmoet en dat heeft er voor gezorgd dat mijn Engels vloeiend is. Dus dat heb ik gelukkig mooi meegenomen! Dank je wel voor de link, ik zal het even lezen!

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:53

Movement schreef:
Klopt, ik was ook niet van plan om de pabo te kiezen als ik archeologie ga doen. Dit is dan eerder een plan B. Maar dit was voornamelijk op de vraag of ik het niet eng vond om voor de klas te staan.


Houd er ook rekening mee dat voor een klas van 30 pubers staan (die er lang niet altijd zin in hebben) vaak heel wat anders is dan presenteren ;) Je moet soms stevig in je schoenen staan om bv. op een correcte manier een leerling met een grote mond van repliek te dienen. Ikzelf heb een half jaar voor de klas gestaan toen ik een minor educatie deed en vond dit soms wel heel pittig met orde houden e.d., maar het is ook super leerzaam, ook op persoonlijk vlak en voor hoe je later met andere mensen samenwerkt! Als je het ziet zitten om een klas te moeten "managen", zou ik de lerarenopleiding echt aanraden :)

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 21:12

__Maartje schreef:
Movement schreef:
Klopt, ik was ook niet van plan om de pabo te kiezen als ik archeologie ga doen. Dit is dan eerder een plan B. Maar dit was voornamelijk op de vraag of ik het niet eng vond om voor de klas te staan.


Houd er ook rekening mee dat voor een klas van 30 pubers staan (die er lang niet altijd zin in hebben) vaak heel wat anders is dan presenteren ;) Je moet soms stevig in je schoenen staan om bv. op een correcte manier een leerling met een grote mond van repliek te dienen. Ikzelf heb een half jaar voor de klas gestaan toen ik een minor educatie deed en vond dit soms wel heel pittig met orde houden e.d., maar het is ook super leerzaam, ook op persoonlijk vlak en voor hoe je later met andere mensen samenwerkt! Als je het ziet zitten om een klas te moeten "managen", zou ik de lerarenopleiding echt aanraden :)


Daar heb je zeker gelijk in! Ik weet van mezelf niet goed of het me ook echt gaat lukken, maar ik ben bereid om het te proberen!

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Vooropleiding Archeologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:07

VWO geen optie?
Ik denk dat je daarmee een betere basis hebt dan met een hbo-p.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 19:09

Tiggs schreef:
VWO geen optie?
Ik denk dat je daarmee een betere basis hebt dan met een hbo-p.


Ik heb mbo gedaan, volgens mij kan ik dan niet meer terug.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:23

Een vriendin van mij die alleen MBO had, heeft ca 10 jaar geleden een colloquium gedaan in ik meen Engels, Nederlands en geschiedenis. En is daarmee toegelaten tot archeologie aan de RuG. Colloquium houdt in dat je een toets/examen doet op VWO-niveau. Het is bedoeld om mensen met het vereiste niveau maar zonder passende vooropleiding toch een kans te geven aan een universitaire studie te beginnen
Ik zou als ik jou was eens bij de RuG informeren naar de mogelijkheden. Colloquium is pittig, daar moet je qua voorbereiding (studeren) echt wel even voor aan de bak, maar het is goed te doen als je het gewenste denkniveau hebt, en het scheelt je een jaar extra vooropleiding.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 19:47

Askja schreef:
Een vriendin van mij die alleen MBO had, heeft ca 10 jaar geleden een colloquium gedaan in ik meen Engels, Nederlands en geschiedenis. En is daarmee toegelaten tot archeologie aan de RuG. Colloquium houdt in dat je een toets/examen doet op VWO-niveau. Het is bedoeld om mensen met het vereiste niveau maar zonder passende vooropleiding toch een kans te geven aan een universitaire studie te beginnen
Ik zou als ik jou was eens bij de RuG informeren naar de mogelijkheden. Colloquium is pittig, daar moet je qua voorbereiding (studeren) echt wel even voor aan de bak, maar het is goed te doen als je het gewenste denkniveau hebt, en het scheelt je een jaar extra vooropleiding.


Dank je wel! Ik zal er naar vragen wanneer ik naar de open dag ga! c:

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:52

Movement schreef:
Tiggs schreef:
VWO geen optie?
Ik denk dat je daarmee een betere basis hebt dan met een hbo-p.


Ik heb mbo gedaan, volgens mij kan ik dan niet meer terug.


Kan wel hoor. Je kunt altijd staatsexamen VWO doen... is wel zwaar zonder begeleiding.