Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:40

Ik heb destijds de melding gemaakt bij de vertrouwenspersoon.
Als er iets gebeurde dan wist zij van de hoed en de rand.
Tot de bom barstte en ik erachter kwam dat er hiernaast pedo neigingen waren naar een minderjarige vakantiemedewerker.

Toen ben ik direct naar de directie gestapt.
Hij heeft flink op zn kalifater gehad. Ze wisten als dat hij sexueel overschrijdend gedrag vertoond had, maar dat het erger werd niet.
(Waarom werkt hij er dan nog). Die engerd was nog gewoon getrouwd met 2 kleine kids.

Hij heeft gehuild als een klein kind bij de directie, ze hebben hem een aantal verboden opgelegd. (Mij niet in zijn groepje zetten met een bedrijfsuitje bijvoorbeeld).
En ik mocht er met niemand over praten.

Na een week of 3 heb ik gesproken met het betreffende meisje, hierover.
Dat heeft mij uiteindelijk mn ontslag gekost. Boeide me ook niets.. Ik was toch liever weg bij die man.

Maar een manager mag als ''mol'' fungeren inderdaad.
Hier houden we aan; als iets schade aan het bedrijf kan toebrengen dan gelden de regels van passeren aan.
Dus ik mag mijn manager passeren (vrij hoge man) als ik vind dat er gedrag is wat het bedrijf kan schaden.
Stalkend/seksueel gedrag zou ik niet bij hem melden, maar bij de algemeen directeur.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 12:51

Dank je voor het delen van je verhaal. Ik hoe krom zo een dingen idd kunnen verlopen. Wat erg dat jij er de dupe van werd.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:55

Oh, ik heb nu een topbaan hoor. Ben er alleen maar blij mee dat het zo gelopen is.
Heb wel mijn huidige vriend ontmoet bij die bepaalde baas.
Dus wat dat betreft was het alsof het lot ermee gespeeld had.

Ik herken je situatie en vind het meer vervelend voor jou. Bij mij ligt het achter me, bij jou is het iets wat nu speelt.
Ik weet hoe naar het kan zijn...
Heb je al besloten wat je ermee gaat doen?

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:14

@Fatcat ik bedoel het ook absoluut niet beschuldigend Y;( ... en helaas heb ik zelf ook een aantal zeer nare ervaringen op het werk gehad mbt grensoverschrijdend gedrag ... en weet ook dat soms gewoon helemaal niets helpt. Wat voor jou wel belangrijk is is dat je voor jezelf een grens trekt wat je accepteert en wat niet, dat bedoelde ik ook te zeggen. Wanneer vind jij dat het 'uit de hand loopt'? Want is het eigenlijk niet al uit de hand gelopen als jij je zo voelt tov deze persoon?

Je zegt dat jij de manager van die andere persoon kunt vragen of hij ergens anders kan gaan zitten. Maar nu begrijp ik dat die manager niet jouw manager is? Het lijkt me vreselijk als je tegenover de persoon zit die dit veroorzaakt :\ dan kun je toch niet meer werken?

Dus echt vertrouwenspersoon / HR inschakelen want dit gaat anders ten koste van jou.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 13:22

Nog niet - ik laat het even bezinken

Wellicht doe ik nog even niets en wacht ik tot ik nog een keer gecontacteerd wordt. Dan meteen kort doorgeven dat ik niet meer gecontacteerd wil worden en hem verwijzen naar de bedrijfsprocedure. Ik heb tot gisteren het proberen zelf met hem op te lossen, en ik ben bang dat dit tegen mij gebuikt zal worden.

Ik wilde ook hem ook niet negeren want hij appt ook nog een oudere vrouw in mijn team, en zij is nu net op vakantie en ik wilde niet dat hij haar zou appen uit frustratie want daar wordt zij overstuur van. Wellicht check ik ook met haar wat ze wil doen, samen staan we sterker.

Ik probeer altijd eerst zelf frustraties op te lossen met collegas, vind dat het zo hoort voordat je naar HR of management stapt. Nadeel is dat in dit soort gevallen het tegen je gebruikt kan worden. Eigenlijk is het ontzettend triest dat ik zo tactisch te werk moet gaan.

@VanHuisUit - Ja we hebben een andere manager. Ik kan prima werken hoor, sluit me hier wel gewoon voor af.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Glamorgana

Berichten: 109
Geregistreerd: 06-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:39

TS, hier nog een HR adviseur die dit bij de hand heeft gehad maar helaas ook jouw kant van het verhaal heeft meegemaakt. Ik wil je nog iets meegeven: dit soort (grensoverschrijdend) gedrag richt zich maar zelden op één persoon. Dat hoor ik al in je verhaal en dat is ook mijn praktijkervaring. Als je er op tijd bij bent, kan een forse uitbrander van een manager (of liefst iemand nog hoger in de organisatie) een schrikreactie veroorzaken die ervoor zorgt dat de meneer in kwestie hulp gaat zoeken. En die heeft hij nodig, want zijn gedrag is eng op zijn best, maar eerder gestoord en waarschijnlijk ben jij maar het topje van de ijsberg.

Ik begrijp je goede bedoelingen en het siert je dat je het van persoon tot persoon wilt oplossen, maar deze meneer vertoont geen rationeel gedrag en de normale, rationele regels gelden dus ook niet. Hoe langer je dit laat voortduren, hoe dieper de dader zich in zijn abnormale gedragspatroon nestelt en hoe moeilijker het wordt om in te grijpen. Dus meld het, liefst samen met andere slachtoffers, bij wie je maar wilt, maar vraag om ingrijpen in plaats van om stilzwijgen. Dit gaat van kwaad tot erger anders. Als je om welke reden dan ook niet kunt laten ingrijpen, verwijder jezelf uit de situatie.

Ik klink misschien wat overdreven en zwartgallig, maar ongewenst gedrag op de werkvloer kun je wat mij betreft niet serieus genoeg nemen...

Als vertegenwoordiger van een organisatie zou ik het ook verschrikkelijk vinden als iemand zich zo ellendig loopt te voelen vanwege een vorm van gedrag die ik absoluut niet door de beugel vind kunnen. En een hele afdeling staat erbij en kijkt ernaar... Doodeng.

A Bonnie Lass (Abby) Tchaikovsky x Balzflug

pluisje88

Berichten: 8056
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:45

Ik sluit me aan bij glamorgana. Als werkgever moet je je mederwerkers een veilig plek kunnnen bieden. Dit hoort ook bij veilige werkplek. De ellende is dat dit wat lastiger waar te maken is dan materiële zaken. Maak er werk van en vraag hulp. Reken er maar op dat het het gedrag niet minder gaat worden, eerder meer. Afwachten helpt in ieder geval niet zo lang er geen duidelijke stappen aan vooraf zijn gegaan

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:22

Maar volgens mij is de voorwaarde dat je kan aantonen dat je aangegeven hebt hier niet van gediend te zijn...

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:41

Je bent aan het werk en speelt niet een potje schaak met jullie banen en gevoelens als inleg. Als je zo je acties moet gaan doordenken en moet anticiperen op zijn volgende zet is het in mijn optiek tijd om hulp in te schakelen.

Je kan zijn acties niet voorspellen of beïnvloeden en het klinkt alsof je langzaamaan naar zijn pijpen aan het dansen bent (niet negeren want...). Daarnaast is het super vermoeiend om dat te proberen.

Sterkte! Je treft het wel zeg.. Jemig

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:01

bigone schreef:
Hr is hier de aangewezen afdeling voor en niet zijn manager. Ik snap dat je van een dolletje houd, moet ook zeker kunnen maar mocht je nog een keer van werkgever veranderen is het misschien een goede optie om de dolletjes achterwege te laten tot je weet wat voor vlees je in de kuip hebt mbt de collega's. Want dit is de tweede keer, niet beschuldigend bedoeld overigens maar sommige mensen verwarren amicaal zijn en dollen voor wat anders zoals nu weer duidelijk is.

Hij heeft dus al om een andere werkplek gevraagd maar misschien moet je gewoon duidelijk tegen hem zijn dat jullie je professioneel opstellen. Werk is werk en verder niets. Het is aan zijn manager om zijn verzoek om een andere werkplek te honoreren en anders ga jij op een andere plek zitten.

ho eens even.. ze dolt niet met de collega die haar leuk vind, ze dolt met een andere collega.. daarbij moet het eens afgelopen zijn met dat gedoe dat je als vrouw je gedrag maar aan moet passen om mannen die zich niet kunnen gedragen te sparen... rot op, zeg... nee is nee... al doe je naakt een rondedansje voor zijn neus.. als hij er dan bovenop wil en je zegt nee heeft ie daarmee te dealen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:03

FatCat schreef:
Bedankt - voor de tips allemaal. Even een snel antwoord

Ik ga zoeken naar het Protocol.

Ik meld het liever bij zijn manager omdat ik hem ken en de HR mensen niet. Hij heeft trouwens nog niets gemeld aan HR, en ik heb nog niets verteld. De vraag komt doordat dit eerder is gebeurd (ander bedrijf, andere persoon) en toen is de manager wel naar HR gestapt zonder dat ik het wilde. Ik was toen 20 en de situatie is toen heel ongemakkelijk geworden.

''Als je meld aan zijn manager, moet hij daar iets mee, want het functioneren van de afdeling is zijn verantwoordelijkheid en daarmee ook het voorkomen van onenigheid en ongewenst gedrag van zijn medewerkers.'' --> ook als ik expliciet vraagt dat hij er gewoon kennis van heeft en niets mee doet?


Op je onderste gedeelte, ja, soms zorgen werknemers voor een hele lastige situatie. Ze vertellen je iets in vertrouwen, maar je moet vaak als leidinggevende actie daarop ondernemen, hoe hachelijk de situatie ook is. Als er namelijk wel iets gebeurt en het blijkt dat de manager of andere leidinggevende ervan af wist maar er niet naar gehandeld heeft, zijn de rapen gaar natuurlijk. Dat heeft consequenties.

Jouw verhaal is behoorlijk vervelend, maar ik zou niet naar zíjna manager stappen, maar naar je eigen, en hem actie laten ondernemen.

Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, je voelt je niet prettig.

Heb je dit ook al met de collega zelf besproken of niet?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:12

IHN schreef:
bigone schreef:
Hr is hier de aangewezen afdeling voor en niet zijn manager. Ik snap dat je van een dolletje houd, moet ook zeker kunnen maar mocht je nog een keer van werkgever veranderen is het misschien een goede optie om de dolletjes achterwege te laten tot je weet wat voor vlees je in de kuip hebt mbt de collega's. Want dit is de tweede keer, niet beschuldigend bedoeld overigens maar sommige mensen verwarren amicaal zijn en dollen voor wat anders zoals nu weer duidelijk is.

Hij heeft dus al om een andere werkplek gevraagd maar misschien moet je gewoon duidelijk tegen hem zijn dat jullie je professioneel opstellen. Werk is werk en verder niets. Het is aan zijn manager om zijn verzoek om een andere werkplek te honoreren en anders ga jij op een andere plek zitten.

ho eens even.. ze dolt niet met de collega die haar leuk vind, ze dolt met een andere collega.. daarbij moet het eens afgelopen zijn met dat gedoe dat je als vrouw je gedrag maar aan moet passen om mannen die zich niet kunnen gedragen te sparen... rot op, zeg... nee is nee... al doe je naakt een rondedansje voor zijn neus.. als hij er dan bovenop wil en je zegt nee heeft ie daarmee te dealen.

Misschien even alles lezen?? Ts geeft zelf aan dat ze met haar collega's een leuke verstandhouding heeft waar een dolletje op zijn tijd prima kan. Ik beschuldig haar nergens van, geef alleen een tip. En dat heeft niets met vrouw zijn te maken, ook mannen die amicaal en vriendelijk zijn kunnen tegen de verkeerde vrouw aanlopen die zich inbeeld dat ze samen wat meer hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 16:15

FatCat schreef:
De eerste weken ben ik altijd heel stil. Ik zit dan ook niet met hem te dollen of amicaal te zijn. Had al heel goed door wat voor persoon hij is en meteen wat afstandelijker opgesteld, en dan nog meer afstand genomen toen ik merkt dat hij gevoelens voor me had.

Ik kan echt zeggen dat ik heb 0.0 aanleiding heb gegeven.


En nog wat meer duidelijkheid - Ik heb fun met een handje vol collegas, dus niet iedereen behalve hem. En ik heb nooit, maar dan ook nooit met hem lol gehad. Dat is ook gewoon niet mogelijk, wij hebben een heel ander gevoel voor humor.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:39

Ts ik zeg zeker niet dat je aanleiding hebt gegeven. Ook al zou je wel hebben gedaan in zijn ogen , op het moment dat jij aangeeft er niet van gediend te zijn moet hij stoppen en zo niet, dan gaat hij gewoon te ver, punt uit. Ook al zou je in je blote kont op kantoor zitten, bij wijze van spreken dan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:23

Als ik als manager dit verhaal nergens zou melden en maanden later blijkt dit te escaleren of stap jij naar iemand anders...

Dan heb ik een hele pittige waarschuwing of een probleem met mijn baan.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

pluisje88

Berichten: 8056
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:46

ruitje schreef:
Als ik als manager dit verhaal nergens zou melden en maanden later blijkt dit te escaleren of stap jij naar iemand anders...

Dan heb ik een hele pittige waarschuwing of een probleem met mijn baan.


Inderdaad. En terecht ook vind ik persoonlijk. Naast de doelen van je bedrijf waarmaken is het ook jouw taak als manger om goed voor “jouw mensen” te zorgen. Als je hier niks mee zou doen dan verzaak je die laatste taak behoorlijk

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:32

Inderdaad!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:45

FatCat schreef:
Bedankt Janouk - heel nuttig.

Andere reden waarom ik het liever met zijn manager wil bespreken is omdat die wel de mogelijkheid heeft om hem een andere plek op de afdeling te geven, hij zit nu namelijk recht tegen over mij terwijl wij op werk gebied heel weinig met elkaar hebben te maken. Hij heeft hier trouwens ook zelf om gevraagd.


Jullie hebben dus vaste werkplekken? Geen mogelijkheid tot onderling ruilen van bureau met een hele andere collega?
Alle werkplekken zijn de hele week door bezet? Geen parttimers? Geen mogelijkheid tot flexwerken? Want dan is het veel gemakkelijker om elkaar te ontlopen natuurlijk.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:49

O, ja. Zoals hier al eerder genoemd. Ga naar een vertrouwenspersoon en als die er niet zijn naar Personeelszaken of hoe datook maar bij jullie heet. Daar zijn ze voor.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 12:51

Bedankt voor de input iedereen.

Een update: Op donderdag kon hij het natuurlijk niet laten om een prive chat te beginnen met de melding dat hij gaat vragen om een andere plek te krijgen. Hij wilde eigenlijk dat ik hem zou verzekeren dat dit niet nodig is, en dat alles gewoon goed is. Ik heb toen duidelijk gezegd dat hij zelf moet doen wat goed voelt, dat ik geen prive berichten meer wil ontvangen, en dat we nooit meer dan een professionele werk relatie zullen hebben. (bijna letterlijk deze woorden)

Toen heeft hij zich kei hard in de slachtoffer rol gegooid. En is zelf boos naar management gelopen in de late namiddag. Die avond heeft hij mij ook proberen te bellen, en een voicemail achtergelaten met de melding dat hij dit alles in de groep zou gooien, en ''dit zich niet zou laten aandoen''

Zij hebben hem op vrijdag gesproken en blijkbaar wilde hij niet kwijt wat het probleem nu precies is. Volgens hem was het een ''prive probleem''. Tja, zo kon management hem niet helpen.

Toen heb ik met zijn manager en de senior manager gesproken. Ze waren gechoqueerd met zijn gedrag en hebben complimenten gegeven hoe ik met de situatie omga.

1 keer raden wie dan een grote uitbrander heeft gekregen.

Ik vermoed echter dat dit een staartje gaat krijgen, want dit is niet de eerste keer dat hij op de vingers is getikt. Hij heeft het vermogen om een gebeurtenis zo vaak in zijn hoofd af te spelen, elke keer een tikkeltje anders, tot hij eruit komt als het slachtoffer en andere partij de boosdoener.

Hij is ook niet het type dat snel een andere baan kan vinden. Dus zelfs wil hij zelf weg, is dat mss geen mogelijkheid.

Ik ga allesinds met een goed gevoel het weekend in. Ik ben blij dat de managers dit heel serieus hebben genomen, en heb ook niet de vraag gekregen of ik hem geen dubbele signalen heb gegeven.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:48

wel fijn dat het nu door zijn eigen gedrag openligt. negeren verder zou ik zeggen.. elke poging tot ongepast contact (apps, pogingen tot bellen etc.) melden bij de manager. Dit bij de 1e x ook tegen hem zeggen en verder nergens inhoudelijk op ingaan. En wat hij er voor verhaal van maakt is niet jouw probleem..

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:24

Goed joh!
Bewaar alle correspondentie goed, je weet nooit hoe hard je dit nog nodig gaat krijgen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 03:50

Ts, hoe gaat het nu?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 13:33

Tot nu gaat het prima. Hij durft me niet meer aan te kijken :')

laura1987

Berichten: 7128
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:02

FatCat schreef:
Tot nu gaat het prima. Hij durft me niet meer aan te kijken :')


Helemaal goed toch? Lekker rustig :D

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 59 bezoekers