Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

FatCat

Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 03:09

Lieve bokkers,

Sorry voor de vage titel

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen bieden

Vraag: Als ik een manager iets in vertrouwen vertel en expliciet vraag om hiermee niet naar HR te stappen, kan hij dat negeren en alsnog HR op de hoogte brengen?

Achtergrond: Ik heb een collega die verliefd op me is. Dit had ik al snel in de gaten en dus heb ik afstand genomen, echter bleef ik gewoon professioneel tegen hem. Hij ziet me echter wel veel lol hebben met een andere collega, en is hier jaloers op.

Nu krijg ik af en toe berichten van hem binnen en buiten de werktijden met vraag/zorg waarom ik zo koud tegen hem doe. Deze berichten worden steeds meer beschuldigend en irrationeel. Dan heeft hij spijt is is hij weer poeslief. Deze man ligt enorm in de knoop met zichzelf, vandaar mijn geduld.

Ik wil echter wel zijn manager op de hoogte brengen, Maar niet dat iets mee wordt gedaan. Ik wil gewoon ''for the record'' iemand op de hoogte brengen, zodat indien het uit de hand loopt, niet de vraag krijg waarom ik hier niet eerder mee ben gekomen.

FatCat

Re: Werk: Vertrouwelijke info / HR vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 09:06

Bedankt - voor de tips allemaal. Even een snel antwoord

Ik ga zoeken naar het Protocol.

Ik meld het liever bij zijn manager omdat ik hem ken en de HR mensen niet. Hij heeft trouwens nog niets gemeld aan HR, en ik heb nog niets verteld. De vraag komt doordat dit eerder is gebeurd (ander bedrijf, andere persoon) en toen is de manager wel naar HR gestapt zonder dat ik het wilde. Ik was toen 20 en de situatie is toen heel ongemakkelijk geworden.

''Als je meld aan zijn manager, moet hij daar iets mee, want het functioneren van de afdeling is zijn verantwoordelijkheid en daarmee ook het voorkomen van onenigheid en ongewenst gedrag van zijn medewerkers.'' --> ook als ik expliciet vraagt dat hij er gewoon kennis van heeft en niets mee doet?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 09:49

Met lol bedoel ik af en toe een dolletje. Dat mag op de werkplaats vind ik en dat ga ik ook niet intomen. We zijn mensen, geen machienes

Maar ik begrijp wat je bedoeld hoor VanHuisUit en ik neem het niet beschuldigend op.

Dubbele signalen? Voor de rest van de afdeling is het heel duidelijk dat ik niets met hem wil, en hij weet heel goed dat er nooit wat tussen ons gaat gebeuren. Ik ben dan ook heel afstandelijk tegen hem, doch professioneel. Dat is ook wat zijn reacties triggered denk ik, pure onmatch en zoals een klein kind dat stampend op de vloer protesteren. Ik weet niet hoe ik verder mijn gedrag moet aanpassen.

Ik weet dat ik geen geduld moet hebben met deze man, maar aan de andere kant kan ik het niet helpen om begrip te tonen voor zijn mentale toestand. Dat heeft grenzen uiteraard, en dit is de laaste keer. Hij zegt dat hij mij niet meer gaat lastig vallig, dat heb ik op papier.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 10:06

Bedankt Janouk - heel nuttig.

Andere reden waarom ik het liever met zijn manager wil bespreken is omdat die wel de mogelijkheid heeft om hem een andere plek op de afdeling te geven, hij zit nu namelijk recht tegen over mij terwijl wij op werk gebied heel weinig met elkaar hebben te maken. Hij heeft hier trouwens ook zelf om gevraagd.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 10:08

Bedankt Pluisje en Britt - voorgaande reactie had ik geplaatst zonder jullie reactie te lezen. Jullie kaarten een goed punt aan. Ik laat het even bezinken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 10:13

bigone schreef:
misschien een goede optie om de dolletjes achterwege te laten tot je weet wat voor vlees je in de kuip hebt mbt de collega's. Want dit is de tweede keer, niet beschuldigend bedoeld overigens maar sommige mensen verwarren amicaal zijn en dollen voor wat anders zoals nu weer duidelijk is.

En dat doe ik. De eerste weken ben ik altijd heel stil. Ik zit dan ook niet met hem te dollen of amicaal te zijn. Had al heel goed door wat voor persoon hij is en meteen wat afstandelijker opgesteld, en dan nog meer afstand genomen toen ik merkt dat hij gevoelens voor me had.

Ik kan echt zeggen dat ik heb 0.0 aanleiding heb gegeven.

bigone schreef:
misschien moet je gewoon duidelijk tegen hem zijn dat jullie je professioneel opstellen. Werk is werk en verder niets. .

Dit heb ik uiteraard al meermaals gedaan.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 10:17

Maar laten we ontopic blijven. Ik apprecieer alle adviezen en insteken, maar mijn vraag is puur of de Manager ongevraagd naar HR kan stappen. Ik moet zelf nog beslissen hoe ik dit precies wil aanpakken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 11:51

Dank je voor het delen van je verhaal. Ik hoe krom zo een dingen idd kunnen verlopen. Wat erg dat jij er de dupe van werd.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 12:22

Nog niet - ik laat het even bezinken

Wellicht doe ik nog even niets en wacht ik tot ik nog een keer gecontacteerd wordt. Dan meteen kort doorgeven dat ik niet meer gecontacteerd wil worden en hem verwijzen naar de bedrijfsprocedure. Ik heb tot gisteren het proberen zelf met hem op te lossen, en ik ben bang dat dit tegen mij gebuikt zal worden.

Ik wilde ook hem ook niet negeren want hij appt ook nog een oudere vrouw in mijn team, en zij is nu net op vakantie en ik wilde niet dat hij haar zou appen uit frustratie want daar wordt zij overstuur van. Wellicht check ik ook met haar wat ze wil doen, samen staan we sterker.

Ik probeer altijd eerst zelf frustraties op te lossen met collegas, vind dat het zo hoort voordat je naar HR of management stapt. Nadeel is dat in dit soort gevallen het tegen je gebruikt kan worden. Eigenlijk is het ontzettend triest dat ik zo tactisch te werk moet gaan.

@VanHuisUit - Ja we hebben een andere manager. Ik kan prima werken hoor, sluit me hier wel gewoon voor af.

Bedankt voor de reacties allemaal.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 15:15

FatCat schreef:
De eerste weken ben ik altijd heel stil. Ik zit dan ook niet met hem te dollen of amicaal te zijn. Had al heel goed door wat voor persoon hij is en meteen wat afstandelijker opgesteld, en dan nog meer afstand genomen toen ik merkt dat hij gevoelens voor me had.

Ik kan echt zeggen dat ik heb 0.0 aanleiding heb gegeven.

En nog wat meer duidelijkheid - Ik heb fun met een handje vol collegas, dus niet iedereen behalve hem. En ik heb nooit, maar dan ook nooit met hem lol gehad. Dat is ook gewoon niet mogelijk, wij hebben een heel ander gevoel voor humor.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 11:51

Bedankt voor de input iedereen.

Een update: Op donderdag kon hij het natuurlijk niet laten om een prive chat te beginnen met de melding dat hij gaat vragen om een andere plek te krijgen. Hij wilde eigenlijk dat ik hem zou verzekeren dat dit niet nodig is, en dat alles gewoon goed is. Ik heb toen duidelijk gezegd dat hij zelf moet doen wat goed voelt, dat ik geen prive berichten meer wil ontvangen, en dat we nooit meer dan een professionele werk relatie zullen hebben. (bijna letterlijk deze woorden)

Toen heeft hij zich kei hard in de slachtoffer rol gegooid. En is zelf boos naar management gelopen in de late namiddag. Die avond heeft hij mij ook proberen te bellen, en een voicemail achtergelaten met de melding dat hij dit alles in de groep zou gooien, en ''dit zich niet zou laten aandoen''

Zij hebben hem op vrijdag gesproken en blijkbaar wilde hij niet kwijt wat het probleem nu precies is. Volgens hem was het een ''prive probleem''. Tja, zo kon management hem niet helpen.

Toen heb ik met zijn manager en de senior manager gesproken. Ze waren gechoqueerd met zijn gedrag en hebben complimenten gegeven hoe ik met de situatie omga.

1 keer raden wie dan een grote uitbrander heeft gekregen.

Ik vermoed echter dat dit een staartje gaat krijgen, want dit is niet de eerste keer dat hij op de vingers is getikt. Hij heeft het vermogen om een gebeurtenis zo vaak in zijn hoofd af te spelen, elke keer een tikkeltje anders, tot hij eruit komt als het slachtoffer en andere partij de boosdoener.

Hij is ook niet het type dat snel een andere baan kan vinden. Dus zelfs wil hij zelf weg, is dat mss geen mogelijkheid.

Ik ga allesinds met een goed gevoel het weekend in. Ik ben blij dat de managers dit heel serieus hebben genomen, en heb ook niet de vraag gekregen of ik hem geen dubbele signalen heb gegeven.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 12:33

Tot nu gaat het prima. Hij durft me niet meer aan te kijken :')

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 13:28

Jawel - maar er staan beeld schermen tussen :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 11:16

Goh, het is vooral voor hem ongemakkelijk nu. Ik zet dit soort dingen snel van mij af.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie