Ervaringen met dubbele bachelors?

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AlphaDaemon

Re: Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:52

Ik zou je ook willen adviseren om eerst voor 1 studie te kiezen en in je keuzeruimte vakken van de andere studie te kiezen. Stel je begint met wiskunde studeren en je volgt psychologie vakken in je minor en merkt: Gut hier wil ik verder mee, dan kan je vrij makkelijk daarna nog een Master psychologie doen (als je je keuzeruimte slim hebt besteedt, hoef je misschien niet per see een pre-master te doen). Of je doet ook een Wiskunde master er nog bij / voor / na.

Zeker omdat je twee studies kiest met nauwelijks overlap, kan je niet makkelijk vrijstelling krijgen voor vakken. Als je psychologie en AI samen zou studeren zou dat al makkelijker gaan bijvoorbeeld.

Een ambitieus plan is altijd goed en het is mooi dat je gedreven bent, maar straks heb je bij beide studies het BSA niet gehaald en mag je bij beide studies weg. Er komt straks genoeg op je af als je eenmaal echt met je studie begint. Liever begonnen zijn en merken dat je meer kunt doen, dus extra vakken volgen dan dat je met beide begint en halverwege het jaar instort van de stress.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:14

Nightingale schreef:
Ik doe zelf geen dubbele bachelor, maar bij mij op de (b├Ęta-)faculteit komt het wel vaker voor. Ik zou het niet per se afraden. Vaak zijn betastudies behoorlijk flexibel qua contacturen - wij hebben in ieder geval geen enkele aanwezigheidsplicht. Dat maakt combineren makkelijker, je kan dan in je eigen tijd je wiskundevakken bijhouden. En het hoeft zeker niet op een 80-urige werkweek uit te komen; sowieso hebben veel dubbele bachelorstudenten wat minder tijd nodig voor een studie, en daarnaast kan je veel vakken bij elkaar invullen in de vrije ruimte (zoals je zelf ook al aangaf).

Dus ik zou zeggen, ga een keer in gesprek met een studieadviseur, er is meer mogelijk dan je denkt! Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n ongewone combinatie veel zelfstandigheid vraagt. Je kan ervan uitgaan dat er niks voor je geregeld is en dat je er zelf goed voor moet waken dat je al je vakken kunt halen en dat je programma voor beide studies goedgekeurd wordt. Maar: de bachelor is bij uitstek een tijd waarin je heel veel vrijheid hebt en nog lekker kan uitproberen. Als je het niet erg vindt om wat uitloop te hebben zou ik het zeker proberen!

Hier wilde ik trouwens nog even op reageren: Mijn ervaring is juist niet dat de bachelor een hoop vrijheid geeft. Dan vind ik eerder dat een Master meer vrijheid geeft. Je hebt daar meestal meer keuzeruimte (verhoudingsgewijs) in vergelijking tot de Bachelor en de scriptie / stage is een stuk groter. In de Master heb je ook geen BSA waar je je aan dient te houden. Plus mijn ervaring was dat het aantal cursussen met aanwezigheidsplicht (zeker bij de sociale faculteit) tijdens de Bachelor groter was. Tijdens mijn Master (AI) had ik ook meer projecten ipv vakken met tentamens. Projecten kan je ook flexibeler indelen en plannen in vergelijking met tentamens, vind ik.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie