Ervaringen met dubbele bachelors?

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mingmingJarig

Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 20:39

Heeft iemand hier ervaringen met dubbele bachelors op universitair niveau? Ik zit erover te denken om zowel wiskunde als psychologie te gaan doen. Ik weet dat er specifieke dubbele bachelors bestaan zoals wiskunde-informatica of wis- en natuurkunde, maar die interesseren mij allemaal niet :o Ik ken wel iemand die bijvoorbeeld politicologie doet met antropologie.

Zijn er mensen die ook toevallig een bachelor in zowel science als social science hebben gedaan?

Mocht iemand het rare verloop van mijn studie willen weten:
- Eerst afgestudeerd van het gymnasium (cum laude)
- Toen tussenjaar in Engeland
- Daarna 1 jaar University College Utrecht gedaan wat ik erg leuk vond (daar wiskunde, psychologie, Frans, linguïstiek en biologie gevolgd, maar vooral wiskunde en psychologie trokken mijn interesse)
- Toen geswitcht naar geneeskunde, omdat ik dacht dat dat mijn ding was en deels onder druk van mijn ouders. Dit bleek echt niet mijn ding te zijn helaas dus ik ben er nu net mee gestopt. Dit jaar ga ik nog werken en volgend jaar een studie beginnen die ik wel daadwerkelijk ga afmaken :')

Gelukkig ben ik pas vorige week 20 geworden dus ik ben nog niet super oud. Ik weet dat mensen misschien gaan zeggen 'ga maar voor 1 studie, want dan maak je het tenminste af'. En dat is ook wel zo, maar als ik het echt niet aan kan, dan kan ik altijd nog stoppen met 1 van de 2 studies. Mijn interesse ligt gewoon echt in zowel psychologie als wiskunde. Ik had gekeken naar Artificial Intelligence, omdat dit leek op een combi van wiskunde en psychologie, maar dat was echt te veel programmeren voor mij en dat trekt me niet. Ik weet ook dat de baankansen bij wiskunde hoger zijn dan psychologie, maar ik wil graag studeren om mijn kennis te verbreden in gebieden die ik interessant vind. Baankansen keek ik hiervoor heel erg naar (geneeskunde had bv een erg goed vooruitzicht :Y) ) maar ik zie een studie nu meer als een middel om aan te kunnen tonen dat ik een academisch denkniveau heb en ik wil echt studeren voor mijn eigen plezier. Leren vond ik altijd erg leuk namelijk dus ik heb ook echt zin om weer aan een studie te gaan beginnen :D

Ik zit te denken om het bij de VU te gaan doen, maar ik ga ook nog kijken bij de UU dit weekend.

mingmingJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 21:06

LoveBodin schreef:
Hoe zie je het voor je? Wil je ze tegelijk doen? Of eerst de een en dan, voor je eindproject of met een vak opem, de andere?

Ik zou dat laatste doen. De studies hebben geen overlap en dat is toch best lastig. De dubbele studies die jij noemt hebben allemaal overlap, dat scheelt in werkload. Ik denk dat het best kan hoor. Maar ik zou eerder kijken naar bvb studie wiskunde en dan je minor in de psychologie. En daarna verder kijken of je psychologie wil doen.

Edit: overigens doe ik nu een dubbele master, twee studies met minimale overlap. En dat is best pittig, maar wel goed te doen.

Dank je voor reactie!
Ik zou ze wel tegelijk willen doen, maar dan eventueel studievertraging oplopen. Ik had gezien dat sommige mensen hun tentamens voor bv studie A niet doen en dan wel het tentamen voor studie B tijdens de tentamentijd en dan de tentamens van A doen tijdens de hertentamens, maar ik weet niet hoe ideaal ik dat zou vinden.
Ik kan wel sowieso de vakken van Wiskunde gebruiken voor mijn minor in psychologie en ook andersom dus dan heb ik mijn 2e jaar dat wel alvast ingevuld. Ook heb ik op UCU al wat psychologievakken gevolgd waarvoor ik eventueel vrijstelling kan krijgen denk ik, daar moet ik nog even naar informeren.

Welke 2 masters volg jij? :)

mingmingJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 08:28

SofieHavan schreef:
Ik heb een dubbele master, ik heb een master in de rechten en eentje in de diergeneeskunde. Daarnaast ook de lerarenopleiding gedaan waarvoor ik dus een diploma heb. Mijn idee is dat je beter goed nadenkt welke je wil :P ik heb natuurlijk een vreemde combi, gelukkig is er wel vraag naar maar toch... ik heb lang gestudeerd en wou graag carrière, maar na al die tijd is mijn leven ook anders geworden... Nu heb ik kinderen en hoef ik die carrière niet meer en sta ik hier mooi als dubbele master ;) dus werk ik binnenkort gewoon als dierenarts :+

Wat een grappige combi!

Bedankt voor alle reacties :) Ik heb ook nog helemaal niet besloten of ik het echt wil doen. Ik ga nog even rustig kijken en ik ben inderdaad ook bang dat het te veel werk zou zijn per jaar. Ik ga even informeren naar eventueel een extra minor.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie