Lean direct: white, yellow, orange belt, wie gebruikt echt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Lean direct: white, yellow, orange belt, wie gebruikt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:36

Ok inmiddels halfweg de yellowbelt filmpjes. Mijn hemel wat een drama termen zijn het :+ . White belt was een wassen neus. Heb daar simpelweg alleen de vragen beantwoord aan het einde en de filmpjes op de eerste na niet eens bekeken. Ondanks dat 100% score. :list: :')

Maar nu rijst de vraag, zijn er werkelijk bedrijven die dit echt op deze manier gebruiken met de termen eigenaar van probleem :') , sponsor van het probleem _O- enz

Kortom wat voegt lean direct en de bijbehorende kleuren in banden (noem het zo en geen belt :P ) het meer toe dan gewoon je normale gezonde allerte verstand gebruiken, behalve het sponseren(tsja wat is het naampje ervoor) van de makers van de hiep hiep hoera filmpjes met een heel hoog bullsh it bingo gehalte

Oftewel wordt het ook echt in de praktijk gebruikt op deze manier en zo ja in wat voor organisaties dan? :+

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:42

Ik heb vanuit mijn werk een cursus Lean Six Sigma gevolgd en een Orange belt-certificaat behaald.

Ik vond het heel verhelderend en pas de opgedane inzichten toe in de praktijk, bijvoorbeeld om processen inzichtelijk te maken en verspillingen te identificeren/elimineren. Dit pas ik 'gewoon' toe op kantoor, maar tijdens de cursus zaten we met mensen uit allerlei beroepsgroepen.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:42

Ik lees even mee, ga in januari voor de green belt :)

Maar er zijn inderdaad daadwerkelijk (veel!) die gebruik maken van deze termen. Bijvoorbeeld de Rabobank , ING deed het voorheen ook :j

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:50

Flew schreef:
Ik heb vanuit mijn werk een cursus Lean Six Sigma gevolgd en een Orange belt-certificaat behaald.

Ik vond het heel verhelderend en pas de opgedane inzichten toe in de praktijk, bijvoorbeeld om processen inzichtelijk te maken en verspillingen te identificeren/elimineren. Dit pas ik 'gewoon' toe op kantoor, maar tijdens de cursus zaten we met mensen uit allerlei beroepsgroepen.



Ik heb de green belt dit jaar gedaan van Lean Six Sigma. Ik vond hem wel pittig, vooral al die (engelse) termen. Maar inderdaad heel inzichtelijk hoe je verspillingen kan identificeren en elimineren en vooral tijdwinst kan boeken.
Ik heb alleen het theoriedeel gedaan; er hoort nog een praktijkopdracht bij, maar door een fusie is daar (tot nu toe) nog niet van gekomen.

Ik begreep dat het vooral door productiebedrijven wordt toegepast, maar ook in de (zakelijke) dienstverlening.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:53

Ok de termen worden dus daadwerkelijk zo gebruikt :') dit is ook de lean six sigma . Met die hiep hiep hoera meneer die op mijn lachspieren werkt. _O- maar voor mij is het nu eigenlijk alleen je gezonde verstand gebruiken. Geen idee hoe het verderop gaat lopen maar voor nu is het gebruik je verstand en handel daarnaar.

Groot nadeel van de cursus ia dat hij door de vreemde termen en hoog bull s hit bingo engels voor best groot aantal mensen lastig te volgen is. Ik volg hem samen met iemand anders. Nou ja ik lift dus mee, met zijn tweeen is de kost handiger te behappen. Maar doordat ik veel termen al ken van hts en werk merk ik dat het voor diegene die dat nooit eerder hebben gehad de termen en de uitleg van de man het niet makkelijker en somsbest verwarrend wordt. Maar ook lachwekkend.

Daarnaast zijn we best veel fouten tegen gekomen in de vragen/antwoorden. Leuk als bvje eerste doel is problemen oplossen. Maar dat klopt niet bijvoorbeeld omdat je eerst je probleem moet constateren en daarna vaststellen voor je kan oplossen. :+

Of is de cursus vooral bedoeld voor managers hoger in de boom en niet voor de "werkvloer"? Diegene die ermee bezig is is voorman in productie bedrijf. En moet ivm zijn functie kijken hoever hij komt erin. Maar tsja leuk al die engelse termen hij werkt met doodnormale arbeiders die geen idee hebben waar hij het over zou hebben. En zelf loopt hij ook soms te worstelen.en ook ik moet soms vier keer lezen voor ik voor mijn gevoel onlogische dingen probeer te begrijpen. 8)7 wat bedoelt hij nu precies met iets als hetzelfde even daarvoor heel anders genoemd werd.

En bv de eigenaar van het probleem en de sponsor zijn vaak niet dezelfde persoon maar een van de antwoorden was bij de quizz juist dat dat wel zo was terwijl even daarvoor was uitgelegd dat dat niet zo was. Tjsa :roll:

Moet best regelmatig even wat extra uitleggen in begrijpelijke niet bull s hit termen en simpele praktijkvoorbeelden omdat de cursus echt heel ver van hun werk afstaat. Verspilling is er al nagenoeg niet. Producten kunnen opnieuw worden hergebruikt voor nieuwe productie enz. Valt dus weinig te sturen of wat ook.

Enige wat ze al lange tijd toepassen is 5S maar dat is niet lean direct

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lean direct: white, yellow, orange belt, wie gebruikt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:28


Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:57

Ik heb toevallig een paar dagen terug de yellow belt afgerond. Voor een module op school was dit een vereiste en aangezien het voor school was kreeg ik ook korting. Ik herken wel wat je omschrijft, veel logisch nadenken en daarnaast veel termen. Ik ben toch wel blij dat ik het eindelijk heb afgerond :')
voor mij is het ook nog niet helemaal duidelijk hoe dit precies in zijn werk gaat in de praktijk.. logisch ook omdat ik nog geen echte werkervaring heb. Maar ik ben wel benieuwd naar de reacties over ervaringen in de praktijk