Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 21:59

Dag allemaal,

Wat zouden jullie ervan vinden als je iemand hebt aangenomen, het is de eerste werkdag en de persoon komt gewoon helemaal niet. Vervolgens bij bellen krijg je geen gehoor. Misschien is er iets ergs aan de hand?

Vervolgens krijg je een app bericht met de boodschap dat diegene buikgriep heeft en er volgende week denkt te zijn. Vervolgens de hele dag probeer je haar weer te bereiken en stuur je berichtjes. Geen enkel contact krijg je.

Ziek worden kan, maar geef dit even door?!

Wat denken jullie?

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:01

Dit zou bij mijn baas ontslag betekenen in de proeftijd...

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:02

Was voor mij al duidelijk genoeg, wegwezen! Als er nu al geen fatsoen inzit dan komt dat ook niet. Een voorbode voor problemen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:03

Ik zou echt nog amused zijn. Moment dat je de persoon persoonlijk ziet ook duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Hebben jullie niet iets van huisregels/handboeken die mensen bij hun contract krijgen waarin de procedure van ziekmelding vermeld staat?

Moet zeggen dat ik het wel vaker heb gezien.. niet alle mensen begrijpen dat een werkgever op je rekent. En het geen eenrichtingsverkeer is.

Einde proeftijd zou ik heel erg af laten hangen van de reactie en het niveau/ werkervaring van de medewerker :)

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:06

Er van afzien. Wat een waardeloze mentaliteit zeg... Ik zou meteen klaar zijn met zo iemand.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:06

Euhm... gelijk einde proeftijd? :=

Wat een bizar gedrag :?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:08

Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:10

Huppakee, weg ermee :wave:

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:10

Zo iemand kreeg van mij een keurig berichtje dat ie vooral niet meer de moeite hoefde te nemen te komen. En dan gaat het mij er niet om wat er aan de hand is, maar wel om de manier waarop er gecommuniceerd wordt, of beter gezegd het gebrek daaraan. Einde oefening wat mij betreft.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:11

Ik ben werkgever en hoef geen seconde te aarzelen: einde proeftijd. Er zullen vast tal van verzachtende omstandigheden worden aangevoerd, zoals "ja maar, misschien was hij/zij wel zo ziek dat ze bij haar moeder thuis was". Prima, vervelend, beterschap en succes met verder zoeken.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:14

Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...


Dan vind ik dat je alsnog moet komen opdagen, als de werkgever dan ziet dat je echt ziek bent, dan stuurt die je toch wel naar huis. Maar dan heb je je wel van je beste kant laten zien. :n

Ik ben echt zó blij met een team waarin ziekmeldingen nihil zijn. _O_

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:14

Dit is bij ons 3x geweest afgelopen zomer. We zochten een kok, 3 x op rij dat iemand zou komen proefdraaien en niet komt opdagen. Is een trend tegenwoordig volgens mij..

Hier is dat trouwens gewoon "blijf maar helemaal thuis nu", deze mensen hoeven niet meer terug te komen.

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:14

Je hebt maar 1 kans om een eerste indruk te maken...
Dit lijkt mij een zeer slechte eerste indruk en zou diegene dan ook geen tweede kans geven

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:15

Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...


Ja, echt bizar.
Ziek zijn kan idd prima en is enorm rot op je eerste dag. Maar je meldt je dan ziek lijkt me en reageert op berichten van je werkgever. En niet pas een appje dat je ziek bent als ze je al de halve ochtend proberen te bereiken.
Kom op he...

Is het wel een volwassen persoon en een ‘echte’ baan? Of een puber in een bijbaantje?
Niet dat ik daar verschil in zou maken, maar het kan het een en ander verklaren :P

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:16

Ik ben van mening dat je even belt, en geen ap stuurt. Ik heb 5 man "onder" mij en bellen is een must...

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:17

Zou voor mij een exit zijn. Open communicatie is wel heel belangrijk.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:20

Citaat:
Dan vind ik dat je alsnog moet komen opdagen, als de werkgever dan ziet dat je echt ziek bent, dan stuurt die je toch wel naar huis. Maar dan heb je je wel van je beste kant laten zien.

Ik ben echt zó blij met een team waarin ziekmeldingen nihil zijn.


Persoonlijk vind ik dit ook geen mentaliteit.

Ik werk in de zorg: lekker bacillen rondhoesten - ik toon mijn beste kant...!!

En wie burnt out werknemers wil voorkomen, moest zich eens achter de oren krabbelen bij nul ziekmeldingen....

charrr91

Berichten: 929
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:20

Heel makkelijk.. weg ermee!

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:21

Die was nog wel welkom bij meteen melden dat ze ziek was en zou vertellen dat ze probeert om de volgende dag te komenbmaar ergens halverwege de ochtend en dan zeggen van kom volgende week wel een keer?? Meteen eruit.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:21

Bij mij werd er gezegd, bij ziekte altijd bellen. En ik zou iemand die dus zonder afbericht niet op komt dagen zeker ontslaan als ik een werkgever was.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:29

Ik vind ziekmelden via whatsapp, sms of mail echt not done. Laat staan je allereerste werkdag. Gewoon zelf persoonlijk bellen en je ziekmelden!
Daarbij vind ik het ook niet meer dan normaal dat je belt om je ziek te melden voor je werkdag zou beginnen en niet als je al een paar uur op je werk had moeten zijn.

Met een actie als deze zou het voor mij gelijk einde proeftijd zijn :evaw:

Lente
Berichten: 27776
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:31

Die mag wegblijven. :j
Ziekmelding doe je via de telefoon. Ik ben hier tijdens mijn stage (waar ik boventallig stond) één keer vanaf geweken. Toen had ik net de hond onverwachts in laten slapen en ik kon alleen maar janken. Ik kreeg letterlijk geen woord naar buiten en heb toen (op tijd) een mail gestuurd om de situatie uit te leggen.

Kreeg ik overigens genadeloos voor op m'n flikker :')

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:32

Zoals de rest zegt: next.

In sommige sectoren is er wel zwaar personeelstekort dus mss dat er daar meer kansen gegeven worden.
Maar dan nog is het wel zo netjes om gelijk bij openingstijd te melden dat je niet kan komen en zorgen dat je tegen de middag een doktersbriefje hebt.

Ergens halfweg de dag melden dat je ziek bent en misschien volgende week wel kan komen is gewoon geen stijl.


@janneke: waarom moet je je achter je oren krabben als bedrijf als je nihil ziekmeldingen hebt? Kan toch ook gewoon betekenen dat je gezonde mensen in dienst hebt en misschien ook wel dat het tevreden mensen zijn die niet voor elke wissewas zich ziek melden.
Ikzelf heb bvb gelukkig een heel goede gezondheid, heb me de afgelopen 10 jaar geen enkele keer ziek moeten melden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:36

Thioro schreef:
en zorgen dat je tegen de middag een doktersbriefje hebt.


Dat is in Nederland gelukkig niet nodig. Bij twijfel kunnen ze je wel verplichten om naar de Arbo arts te gaan. En bij sommige werkgevers wordt de eerste dag dat je ziek bent niet uitbetaald.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:38

Oef, ziek is ziek. Maar dan bel je wel even. Niet wegblijven en de telefoon ontlopen.

Ik zou direct het contract eindigen.