Geen zelfvertrouwen meer

Moderators: Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Mjetterd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:43

Ik heb toevallig heel recent (deze week) te maken gekregen met iemand die een “machtige” positie heeft ten opzichte van mijzelf en die een compleet verkeerd oneerlijk beeld van mij heeft.

En dan moet je wem héél stevig in je schoenen staan om daar tegenin te gaan en te geloven in jezelf.

Als je al onzeker bent is het heel moeilijk de mensen die zeggen dat je het wel kunt te geloven en niet in de mensen die zeggen dat je het niet kunt. Ookal is die laatste groep sterk in de minderheid, of misschien zelfs wel maar 1 persoon.

Probeer dat toch te doen! Je weet zelf prima wat je wel en niet kunt, en dat 1 iemand daar een verkeerd beeld bij heeft, is de fout van diegene. Niet van jou. Zij heeft niet de ruimte genomen je echt ket een open blik te beoordelen, om op een eerlijke manier naar je functioneren te kijken. Had te weinig tijd voor je en te snel haar oordeel klaar.

Zeggen wat iemand anders moet doen, is niet hetzelfde als iemand begeleiden om die andere manier ook te leren.

Geloof de mensen waar je dagelijks mee werkt en niet die personen die je maar tijdens korte fragmenten zien en er dan ook nog eens dusdanig snel een oordeel hebben en er druk op leggen dat het jou blokkeerd.

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, ook ik zit nu met een vreselijk poedersuiker gevoel terwijl ik 100% weet dat diegene een verkeerd beeld heeft en niet ik! Ik heb nu de hulp ingeschakeld van een paar mensen die me wel dagelijks bezig zien om te kijken hoe ik het aan kan pakken om dat beeld te veranderen. Soms heeft dat zin en soms niet en dan kun je beter de eer aan jezelf houden en het ergens anders zoeken.

Nu is dat voor mij makkelijk praten, want ik kan zo naar een andere opdracht. Als stagiaire zit je natuurlijk in een vreselijk inflexibele positie waarin je heel kwetsbaar bent.

Mijn punt is. Het ligt NIET aan jou. Jij weet dat er dingen verwacht werden die je nog niet had geleerd. Dat is een heel valide argument waarom je iets nog niet kunt. Dat die persoon dat niet wilde begrijpen is haar fout. En dat maakt nog steeds dat het jou probleem is omdat je afhankelijk van haar bent, maar geen reden om niet meer in jezelf te geloven.

Mijn tips: probeer voor de volgende stage helder te krijgen wat je nodig hebt. Zet dat ook op papier, praat er met mensen over. Waar liggen jou grenzen, wat heb jij nodig en wat verwacht jij van je stage(begeleider).

Probeer als er eenmaal een stage ligt direct aan het begin een afspraak te plannen met je stagebegeleider waarin jullie met elkaar de verwachtingen uitspreken. Vertel daar ook (zonder negatief te doen over de vorige plaats), dat het in het verleden verkeerd ging omdat de verwachtingen niet overeen kwamen en je dat nu wilt voorkomen. Bespreek met hun welke onderwerpen je tijdens de studie al wel en niet hebt behandeld en waar ze dus meer mogen verwachten vs waar ze je meer moeten begeleiden.

Stel de verwachtingen met de mensen van de stage op, zet ze op papier en geef ze ook aan die mensen. Als er dan later iets niet gaat zoals je verwacht, pak dat papier erbij en zeg “kijk, dit hadden we afgesproken”. Dan heb je iets om op terug te grijpen en meteen helder te krijgen waar de verwachtingen liggen.

Die verwachtingen kunnen over vanalles gaan.
-ik verwacht begeleiding op onderwerpen die nog niet tijdens de studie behandeld zijn.
-ik verwacht dat ik niet alleen te horen krijg wat er niet goed gaat, maar ook begeleiding/hulp in hoe het aan te pakken om het te veranderen.
-ik verwacht om de x tijd een evaluatie momentje.
-ik verwacht dat ingeleverde opdrachten binnen twee weken beoordeeld zijn.

Andersom kan de verwachting van de stage zijn
-ik verwacht dat als je je ergens mee zit, dat je er over komt praten.
- ik verwacht dat opdrachten op tijd worden ingeleverd.

Etc etc etc. Spreek ze uit. Schrijf ze op. Dan heb je iets om op terug te vallen als het mis gaat. Maar begin daar nú al over na te denken.

Heel veel succes! Je kunt het wél!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie