Geen zelfvertrouwen meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:06

Ik herken het wel een beetje, op een aantal manieren. Werken in de kinderopvang is niet simpel. Er komt veel bij kijken en kan best stresserend zijn. Heb je al geprobeerd in gesprek te gaan met je stagebegeleider over hoe het voor jou voelt dat ze zoveel feedback geeft?
Je bent op stage om te leren. Fouten maken mag en moet zelfs, vind ik (uiteraard is de ene fout de andere niet en maak je bepaalde fouten beter niet). Maar uit fouten kan je gewoon leren. Als je alles al goed kon, had je geen stages nodig.
Bovendien: ik heb gewerkt als leidinggevende in de kinderopvang (voor kinderen met een beperking), ik heb daar ook een aantal zaken gezien / meegemaakt met mensen die hun diploma soms al jaren hadden en die ik verwacht dat zelfs een vrijwilliger zonder diploma om met kinderen te werken niet maakt. Daarnaast tijdens mijn eigen stage zelfs iemand gehad die hiƫrarchisch gezien een stuk boven mij stond en dingen zei / mij aanspoorde dingen te doen waar mijn oren van gingen tuiten / mijn haren recht overeind gingen staan. Ik ben zelf ook onzeker van aard en ga niet zo heel snel tegen mensen die 'boven' mij staan ingaan, maar toen heb ik wel aangegeven het niet eens te zijn en het advies niet te zullen opvolgen (met duidelijke argumentatie weliswaar om te duiden waarom ik het niet eens was). Dat maar om te zeggen: iedereen maakt fouten. En als je zelf ergens in gelooft, ook als stagiair, mag je daar ook achter gaan staan, voor je mening opkomen (hou het natuurlijk wel netjes). Voor je eigen mening opkomen en je assertief opstellen is ook erg belangrijk :) .
Probeer je fouten niet als iets negatiefs te zien, maar als een bron waaruit je kan putten om leerervaringen op te doen. Focus je per (bepaalde) kortere periode op een bepaald aandachtspunt en niet op alles tegelijk.
En soms...soms klikt het niet met een leerkracht en stagneert daardoor je groei. Leerkrachten / stagebegeleiders zijn ook maar mensen met een eigen persoonlijkheid en een eigen handelswijze. Dat past gewoon bij de ene persoon beter dan bij de andere.
Ik volg nu ook een opleiding waarbij ik stage moet lopen. Wij hebben ook ieder een stagebegeleider vanuit de opleiding. Deze brengt 2x een bezoek gedurende onze stage om te kijken hoe het loopt en ons feedback te geven. Maar wij mogen ook vragen dat er eens een andere stagebegeleider komt kijken zodat we ook eens iemand anders zijn mening / feedback krijgen en ook van hem / haar kunnen bijleren. Misschien is het een optie dat er bij jou ook eens een andere stagebegeleider komt kijken?
Ik heb zelf ook al gemerkt dat bepaalde jobs mij wel heel erg aanspreken aan de ene kant, maar het toch eigenlijk niets voor mij is. Ik heb zo ook een hele tijd gewerkt op een plek waar ik tegen een gelijkaardig probleem aanliep. Ik kreeg heel wat feedback (op niet zo'n fijne manier gebracht) en probeerde daar wel iets aan te veranderen, maar dat lukte steeds minder goed. Uiteindelijk had ik gewoon geen zelfvertrouwen enz meer over. Dat heeft mij de stap doen zetten om binnen het domein van mijn diploma een andere job te zoeken. En die heb ik ook gevonden. Ik zit nu op een heel fijne werkplek waar ook mijn jobsinhoud mij veel beter ligt. En ik heb weer het gevoel dat ik kan groeien, kan bijleren. Wie weet vindt jij ook wel zo'n toffe plek waar je je thuis voelt en kans krijgt om te groeien ondanks je onzekerheid?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 95 bezoekers