Overuren laten uitbetalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:16

Ik zet mijn inkomen meestal al wat hoger dan verwacht. Dan krijg je misschien maandelijks wat minder maar krijg je geen verrassingen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:17

Gewoon standaard je salaris veel te hoog inschatten voor je toeslagen. Dan krijg je nu ws wat minder maar hoef je iig aan het eind van het jaar niet terug te betalen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:25

Ik heb met zon mens van de belastingdienst toen gebeld en die verzekerde me dat ik het goed deed.
Ofwel ik heb het toetsingsinkomen van een loonstrook van jan of feb dit jaar ingevuld en dat zou goed zijn.
Ik zit daarbij ongeveer 2150 onder het maximale wat je mag verdienen voor een 1 persoonshuishouden.
Dus als ik In totaal meer dan dat verdien aan overuren moet ik me pas zorgen maken?
Of gewoon nu mijn toetsingsinkomen toch al hoger gaan inzetten?
Sorry, ik weet het oprecht niet en mijn ouders hebben er nooit mee te maken gehad dus ik dacht dat ik het goed deed door zo met de belastingdienst te bellen :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:28

Maar het is volgens mij niet zo dat je alles of niets krijgt. Je kan ook minder krijgen als je meer verdient.
Ik zou gewoon altijd je toetsingsinkomen flink hoger zetten, krijg je aan het eind van het jaar een lekker potje :Y)

Zo deed ik het iig altijd, nu allang geen toeslagen meer.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:31

Ik zou dit even navragen bij de juridische dienst van je werk. Heb ik ook gedaan en blijkt dat ik ongeveer 30 uren kon uitbetalen zonder extra belast te worden. Iets met maximum jaarinkomen ouzo, ik snap het niet helemaal.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:33

Nee dat weet ik dan weer wel, je bedoeld dat je dan terug krijgt van de belastingdienst omdat be te weinig kreeg?
Dat heeft iemand is voor mij geregeld met anderhalf jaar zorgtoeslag.
Wist ik veel... ik wist toen niet beter dan dat ik niks kreeg omdat ik thuis woonde (dankje mama)
Toen kon ik mijn paard ineens kopen _O-

Wat raad iemand mij nu aan in mijn geval?
Gewoon toetsingsinkomen wat omhoog zetteb?
Gaat me nu niet om een extra potje in ieder geval maar meer dat ik niet wil terug betalen.

Edit; ik begrijp er al helemaal niets van. Met cijfers ben ik een oprechte ramp en was al trots dAt ik dit kon regelen.

Anoniem

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:42

Je kunt nu toch je toeslag wijzigen? Vul gewoon je inkomen in wat je nu hebt gehad, staat op je loonstrook, plus hier nog 3 mnd naar boven afgerond bij. Zit je altijd goed.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:55

TS, je mag altijd je dagen meenemen naar volgend jaar. Enkel je bovenwettelijke vrije dagen moet je dan het volgende jaar bv voor mei hebben opgemaakt. Wettelijk heb je in NL 20 vakantiedagen en die mag je 5 jaar lang meenemen. Dus na 5 jaar moet je de vakantiedagen opmaken van je eerste jaar, na 6 jaar van je tweede jaar enz. Je bovenwettelijke dagen ben je meestal al kwijt bij je eerste weekje vakantie in het nieuwe jaar, dus zal je die in de praktijk vrijwel nooit meenemen naar een volgend jaar.

Dat je werkgever het liever niet heeft dat je bv 20 dagen bewaard snap ik, maar zij kunnen het absoluut niet weigeren. Is netjes wettelijk vastgelegd namelijk, maar zij zullen je graag doen geloven dat ze je mogen dwingen ze op te nemen of te laten uitbetalen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:06

fjordjes schreef:
Heb antwoord van m'n accountant

Als overuren uitbetaald worden wordt er loonheffing ingehouden: meestal tegen byzonder tarief belast. Overuren (bruto bedrag) verhoogd het totale jaarloon en kan derhalve invloed hebben op de te ontvangen toeslagen. Het totaal loon wordt immers hoger.

Dus kan er maar beter vrije tijd voor nemen. Pfff meer werken loont zo toch ook niet


Dan heeft hij je een half antwoord gegeven. Want ja. Het gaat tegen bijzonder tarief (die ligt een stuk hoger). Maar dat is om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar te weinig belasting hebt betaald en moet terug betalen. Het teveel betaalde, krijg je bij de belasting aangifte gewoon weer terug. Wat betreft toeslagen heeft hij gelijk. Als je daarbij op het randje zit kan het ervoor zorgen dat je toeslagen moet terug betalen zelf. Dat wel.


Al blijf ik dat stom vinden. Ik vind dat meer verdienen/werken nóóít zou mogen leiden tot minder overhouden. In het grensgebied zouden ze gewoon moeten aftoppen.

Oftewel. Als je bij 1000 euro inkomen 100 euro toeslag krijgt. En daar de grens zit, dat je bij 1001 euro niet je hele toeslag verliest en maar 901 overhoudt, maar wel nog gewoon toeslag krijgt, maar nog naar 99. Net zo lang tot je 1100 verdient en dus niks meer krijgt.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:24

Mirranda schreef:
TS, je mag altijd je dagen meenemen naar volgend jaar. Enkel je bovenwettelijke vrije dagen moet je dan het volgende jaar bv voor mei hebben opgemaakt. Wettelijk heb je in NL 20 vakantiedagen en die mag je 5 jaar lang meenemen. Dus na 5 jaar moet je de vakantiedagen opmaken van je eerste jaar, na 6 jaar van je tweede jaar enz. Je bovenwettelijke dagen ben je meestal al kwijt bij je eerste weekje vakantie in het nieuwe jaar, dus zal je die in de praktijk vrijwel nooit meenemen naar een volgend jaar.

Dat klopt niet, het is juist andersom. Je maakt eerst je wettelijke dagen op en daarna pas je bovenwettelijke. Als je bovenwettelijke meeneemt naar het nieuwe jaar dan maak je eerst de wettelijke op van het nieuwe jaar en dan pas de bovenwettelijke van het vorige jaar.
Meegenomen wettelijke dagen vervallen na 6 maanden in het nieuwe jaar. Je bovenwettelijke na 5 jaar.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:54

Ja Dorus, correct, is precies andersom idd.

Sherivey
Berichten: 8615
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:16

Ik laat mijn overuren/vrije uren nooit uitbetalen als extra geld. Ik spek de belasting al genoeg :Y)

Wat betreft belasting moeten terugbetalen, dat heeft meestal te maken met te veel ontvangen toeslag (bij loondienst betaal je automatisch belasting).
Ik heb mijn zorg- en huurtoeslag volledig stop gezet. Als ik ergens recht op heb, krijg ik dat wel terug bij mijn aangifte ;)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:49

Citaat:
Ik heb mijn zorg- en huurtoeslag volledig stop gezet. Als ik ergens recht op heb, krijg ik dat wel terug bij mijn aangifte


Krijg je dit standart terug als je aangifte doet? Ik ga volgend jaar op de grens zitten van wel of geen zorgtoeslag krijgen en zie het niet zitten om iets terug te moeten betalen, maar zou het ook zonde vinden als ik rond de 50 euro (waar ik +- recht op heb als er geen bijzondere dingen gebeuren) mis zou lopen.
Mooist zou dan natuurlijk zijn dat je geen risico neemt door het stop te zetten en het einde van het jaar als nog krijgt als je er toch recht op hebt

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:52

Dilan93 schreef:
Ik laat mijn overuren/vrije uren nooit uitbetalen als extra geld. Ik spek de belasting al genoeg :Y)

Wat betreft belasting moeten terugbetalen, dat heeft meestal te maken met te veel ontvangen toeslag (bij loondienst betaal je automatisch belasting).
Ik heb mijn zorg- en huurtoeslag volledig stop gezet. Als ik ergens recht op heb, krijg ik dat wel terug bij mijn aangifte ;)

Dit klopt niet. Je krijgt het via een andere weg terug. Maar als blijkt dat je er wel recht op had krijg je het via de toeslagen weg.
Aangifte van de ib staat hier los van

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:56

Dani199764 schreef:
Citaat:
Ik heb mijn zorg- en huurtoeslag volledig stop gezet. Als ik ergens recht op heb, krijg ik dat wel terug bij mijn aangifte


Krijg je dit standart terug als je aangifte doet? Ik ga volgend jaar op de grens zitten van wel of geen zorgtoeslag krijgen en zie het niet zitten om iets terug te moeten betalen, maar zou het ook zonde vinden als ik rond de 50 euro (waar ik +- recht op heb als er geen bijzondere dingen gebeuren) mis zou lopen.
Mooist zou dan natuurlijk zijn dat je geen risico neemt door het stop te zetten en het einde van het jaar als nog krijgt als je er toch recht op hebt


Wat je moet doen is bij de belasting dienst aan het begin van het jaar voor de toeslagen het salaris opgeven dat je verwacht. Ik zou dan aan de hoge kant gaan zitten. Je hebt de toeslagen dan niet stop gezet, maar een wijziging van inkomen doorgegeven.

Je krijgt dat een brief dat je toeslagen dat jaar 0 euro worden. Als je een jaar later over dat jaar belasting aangifte doet, en je blijkt toch recht te hebben gehad op toeslagen, dan krijg je die alsnog.

Je moeten wel echt een salaris wijziging doorgeven en niet de toeslagen stopzetten. (Expliciet stopzetten kan ook).

Ik zou bijvoorbeeld bij mijn eerste baan na mijn studie teveel gaan verdienen, dus in plaats van stopzetten heb ik mijn te hoge verwachtte inkomen opgegeven. Toen kreeg ik dus 0 euro. Maar dat jaar kocht ik een huis, waar ik veel kosten van af kon trekken bij de belasting. Dus toen viel belastbaar inkomen veel lager uit en kreeg ik ineens 600 euro zorgtoeslag alsnog.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 21-10-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:58

purny schreef:
Dilan93 schreef:
Ik laat mijn overuren/vrije uren nooit uitbetalen als extra geld. Ik spek de belasting al genoeg :Y)

Wat betreft belasting moeten terugbetalen, dat heeft meestal te maken met te veel ontvangen toeslag (bij loondienst betaal je automatisch belasting).
Ik heb mijn zorg- en huurtoeslag volledig stop gezet. Als ik ergens recht op heb, krijg ik dat wel terug bij mijn aangifte ;)

Dit klopt niet. Je krijgt het via een andere weg terug. Maar als blijkt dat je er wel recht op had krijg je het via de toeslagen weg.
Aangifte van de ib staat hier los van


Nee. Het staat niet helemaal los van de inkomstenbelasting, want het is wel de aangifte ib die ook (naast je aanslag) leidt tot een herberekening van waar je recht op had kwa toeslagen. Je hoeft daar niks extra voor te doen. Maar purny had het niet stop moeten zetten, want dan gaan ze niet meer herrekenen. Ze had een wijziging moeten doorgeven van het verwachtte inkomen en daardoor maar 0 euro krijgen. Dat is iets anders dan stopzetten.

Sherivey
Berichten: 8615
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:15

purny schreef:
Dilan93 schreef:
Ik laat mijn overuren/vrije uren nooit uitbetalen als extra geld. Ik spek de belasting al genoeg :Y)

Wat betreft belasting moeten terugbetalen, dat heeft meestal te maken met te veel ontvangen toeslag (bij loondienst betaal je automatisch belasting).
Ik heb mijn zorg- en huurtoeslag volledig stop gezet. Als ik ergens recht op heb, krijg ik dat wel terug bij mijn aangifte ;)

Dit klopt niet. Je krijgt het via een andere weg terug. Maar als blijkt dat je er wel recht op had krijg je het via de toeslagen weg.
Aangifte van de ib staat hier los van

Zal tegen die tijd even kijken :) vraag mn schoonvader meestal om hulp bij dat soort zaken haha