Zoon na zomer MBO theater/Fotovakschool:DUO schoolgeld etc?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:27

Wanneer u zoon 18 jaar is heeft hij recht op studiefinanciering.
Dit bedrag wordt bepaald door het inkomen van de ouders. Hoe meer je ouders verdienen, hoe minder recht hij heeft op studiefinanciering.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar 2 jaar terug kreeg je een deel geschonken als je je diploma binnen 10 jaar zou halen. Eventueel zou je ook een lening erbij kunnen pakken maar deze moet je uiteraard wél terug betalen.

Nadat je zoon klaar is met school en werk krijgt, kijkt het DUO naar het inkomen van uw zoon. De opgebouwde schulden moet binnen 30 jaar worden terug betaald. Als je zou rekenen hoeveel maanden 30 jaar heeft, kom je op een héél klein bedrag uit wat je per maand terug betaald. Enkel wordt dit natuurlijk wel gezien als schuld, dus zoveel voordeel heeft het ook niet gezien een BKR registratie bijvoorbeeld.

Lesgeld kun je doorgeven bij DUO of je het in 1 keer betaald of in termijnen. Hierbij kan je je rekeningnummer opgeven waar het DUO de automatische incasso bij kan invorderen (betaling lesgeld).
Wanneer je voor termijnen kiest betaal je het schoolgeld voor 1 schooljaar in, geloof ik, 9 maanden af. Voorheen was dit 6 maanden maar is veranderd in 9 maanden sinds dit jaar.

Ik betaalde mijn lesgeld altijd van mijn studiefinanciering elke maand.


xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:29

Ook OV is gratis wanneer u zoon binnen 10 jaar een diploma heeft behaald. Deze wordt geschonken.
Wanneer u zoon stopt met school en binnen 10 jaar geen ander diploma meer behaald, moet deze worden terug betaald.

Ik geloof dat alleen OV wel voor studenten BOVEN de 18 jaar gratis is, onder de 18 jaar moet je daar nog voor betalen, dus met andere woorden wordt dit niet geschonken voor die leeftijd.
Maar daar in tegen betaal je wel het eerste schooljaar geen lesgeld voor ivm leeftijd zoon.

Kan ook zijn dat de regeltjes veranderd zijn, maar dit was in ieder geval tot 2 jaar terug zo. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aelin, Cerosa, Theseus, Ubermetrics, Urona447 en 32 bezoekers