Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rienepien_
Berichten: 973
Geregistreerd: 07-04-05

Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 17:35

Hoi iedereen!

Ik word even gek van mezelf en hoop dat mensen kunnen helpen. Ik zit op dit moment in het laatste jaar van mijn bachelor en werk hiernaast rond de 15 uur per week. Studeren vind ik leuk, werken niet... Niet omdat ik lui ben, maar ik word er gek van vaker wel dan niet met buikpijn naar mijn werk te moeten. Ik heb al meerdere bijbaantjes gehad, maar iedere keer lijkt het geen match te zijn. Ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden (toch minimaal een half jaar), maar uiteindelijk vreet het me van binnen op en besluit ik toch op zoek te gaan naar iets nieuws. Een (of meerdere) schop(pen) onder m'n billen helpt dan ook niet.

Nu ben ik een aantal weken geleden begonnen met een nieuwe bijbaan en hier had ik oprecht zin in. Het is een vrij simpel baantje, waarbij je mensen helpt via de telefoon. Helaas moet ik weer tot de conclusie komen dat ik de dag voor werk al met buikpijn er tegenaan zit te hikken. En daar heb ik simpelweg geen zin meer in.

Ik heb lieve collega's, fijne werkomstandigheden, het ligt echt aan mij. Ik ben super perfectionistisch, kan moeilijk dingen loslaten en ga enorm mee in de emoties van anderen. Als ik iemand aan de telefoon heb die gefrustreerd is, maar die ik niet kan helpen, vind ik het zodanig vervelend voor die persoon dat ik ook na het gesprek eraan blijf denken en me rot voel. Als mensen onduidelijk zijn en boos worden als ik daardoor niet de juiste hulp heb kunnen bieden, ga ik me afvragen of het misschien toch aan mij ligt. En dat is ontzettend vermoeiend natuurlijk. Ik zou zó zó graag een knop om kunnen zetten, waarbij ik gewoon zonder teveel emoties mijn werk uit kan voeren en naderhand fluitend de deur uit kan. Als ik zie hoe collega's zonder problemen vervelende gesprekken van zich af schudden, voelt het oprecht alsof er iets mis met me is -O-

Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat ik beter geen werk kan doen waarbij ik veel contact heb met andere mensen, maar ik denk dat het wel heel belangrijk is voor een gelukkige toekomst in het professionele leven dat ik leer hiermee om te gaan. Daarnaast kan ik wegens een lichamelijke beperking geen fysiek werk doen, waardoor ik toch vooral ben aangewezen op dit soort werk. Ik zou mezelf ook wel als sociaal willen beschouwen, maar het kost me altijd energie.

Dus, wie kan zich herkennen in mijn verhaal en heeft tips voor mij? Ik sta ook open voor boeken die hierbij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:37

Ik herken maar één ding in dit verhaal en dat is dat je in elke baan, nu of later, problemen met je perfectionisme zal krijgen. Misschien eerst daar eens aan werken en daar heb je in de toekomst veel plezier van.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:37

Ik zou eens een psycholoog bellen als ik jou was en het probleem oplossen, niet de symptomen gaan bestrijden

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:43

Bedenk je vooral dat mensen niet gefrustreerd of boos zijn op jou maar op het bedrijf dat je vertegenwoordigd. Het is echt niet persoonlijk bedoeld dus je hoeft het je niet aan te trekken.

Wat ms helpt is om na eens een tijdje na ieder telefoongesprek 1 of nog moeilijker 3 dingen te bedenken die je GOED hebt gedaan in het gesprek. Probeer daarna je sterke punten te verbeteren en je zult hoop ik merken dat het werk daarmee leuker wordt.

Mocht dit werk toch niets blijken te zijn. Maak dan eens voor jezelf op wat voor jou het verschil is tussen dit werk en je studie? Wat vind je leuk aan je studie? Ook daar moet je presteren, wat maakt dat je hierbij niet met buikpijn er naar toe gaat? Is het een mindset of zijn er ook echt verschillen in de uitvoering? Maak een lijst wat je leuk vind en zoek daar dan een passend beroep bij (post die lijst evt zodat mensen mee kunnen denken met je)
Doe je ook vrijwilligerswerk? En heb je daar ook last van spanning? Wat is het verschil tussen dit en je baan? Ook dat kan helpen om je mindset te veranderen of de juiste baan/werkzaamheden te vinden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:45

Naar de huisarts en hulp vragen. Die kan je doorverwijzen. Je zal daar, wat je ook gaat doen, tegenaan lopen en het is iets dat je moet leren. Als je het zonder hulp niet geleerd krijgt, dan maar met hulp.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:46

Ik had dit ook en heb toen veel gehad aan een psycholoog. Die kan je echt leren om je wat meer af te sluiten van andermans emoties en leren hoe je afstand kan nemen van de klanten en wat zakelijker te blijven.

Ik heb soms nog steeds veel emoties, maar lig nooit meer wakker van mijn werk :) Kan nu alles prima loslaten.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:51

Ik heb dit ook en worstel hier al jaren mee.
Ik probeer idd vooral te kijken naar de dingen die goed gingen en die voor mezelf ook echt op te schrijven.
Verder doe ik mindfullness oefeningen onderweg naar huis en tussendoor, zodat ik mezelf dwing mijn focus op natuur/geluid/ geur te leggen oid. En dusniet bezig blijf met wat niet goed ( genoeg) ging. Dat helpt tegen piekeren/malen.
Ik heb er inmiddels chronisch begeleiding bij, omdat ik er op vast blijf lopen.
Ik zou dus zeker hulp zoeken in de vorm van bijv cognitieve gedragstherapie. Ik heb daar veelaan icm met iemand die af en toe even helpt om dingen weer in het juisteperspectief te zien.

Rienepien_
Berichten: 973
Geregistreerd: 07-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 18:13

Bedankt voor jullie reacties!

@boeflover: bij mijn studie hoef ik mij tegenover niemand te verantwoorden, alleen mezelf. Dat geeft op een of andere manier veel rust. Daarnaast ben ik ook voorlichter van mijn studie en ga ik langs scholen om scholieren enthousiast te maken. Dit vind ik ook leuk en ik ben er goed in, helaas kan ik hiermee niet genoeg verdienen om de rekeningen te betalen. Ik vind het dus niet per se vervelend om met mensen om te gaan. In groepswerken neem ik ook vaak de leiding, maar bij mijn bijbaantjes zie ik helaas weinig terug van deze assertiviteit.

Voor de rest: ik ben een beetje bang om hiervoor aan te kloppen bij de huisarts, met de vraag om doorverwezen te worden naar een psycholoog. Word ik wel serieus genomen? En voor degenen die veel baat hebben gehad bij een psycholoog, hoe hebben jullie dit probleem verwoord? Ik sta er absoluut voor open, maar weet niet of ik er wel voor in aanmerking kom. En wordt zoiets verzekerd?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:23

Ik ben niet naar de HA geweest, gewoon zelf een uitgezocht. Moet je wel zelf betalen dan.
Maar als je via de ha gaat kan het wel vergoed worden geloof ik.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:28

Weer een andere bijbaan gaan zoeken lijkt mij niet de oplossing.

Het lastige om te leren maar wel noodzakelijk op het moment dat je je werk niet mee naar huis nemen wilt is dat je je jezelf los ziet van de functie die je uitvoert. Op dit moment neem je alles persoonlijk en dat is natuurlijk heel vermoeiend: je moet leren een balans te vinden tussen empathie maar ook zakelijk zijn. Want de persoon aan de andere kant van de lijn wordt natuurlijk niet opeens minder gefrustreerd of meer geholpen op het moment dat jij je er ook heel rot om voelt. Je mag je tijdens het gesprek even rot voelen om zo ook je in te kunnen leven en door empathie wel een relatief fijn gesprek te hebben, maar daarna moet je het ook weer loslaten en verder gaan. Ik heb dit zelf ook moeten leren en op slechte dagen kan het absoluut nog wel eens moeilijk zijn, maar hoe vaker je het probeert los te laten hoe beter het gaat.

Ik probeer mensen aan de telefoon altijd te laten merken dat ik mijn best voor ze doe maar dat ik ook niet meer kan dan doen dan wat het bedrijf toelaat. En als mensen daarom boos worden ligt dat dan in ieder geval niet aan mij en heeft het ook geen zin om het persoonlijk op te vatten of mee naar huis te nemen.

Helpt het je misschien om iets rustgevends te nemen voor je gaat werken? Valeriaan oid.?

Het is echt niet raar om hiervoor naar de HA te gaan hoor, als je naar een psycholoog wil :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:31

verootjoo schreef:
Ik had dit ook en heb toen veel gehad aan een psycholoog. Die kan je echt leren om je wat meer af te sluiten van andermans emoties en leren hoe je afstand kan nemen van de klanten en wat zakelijker te blijven.

Ik heb soms nog steeds veel emoties, maar lig nooit meer wakker van mijn werk :) Kan nu alles prima loslaten.

In hoeverre ben jij hierin geslaagd en hoe heb je dat aangepakt?

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:36

Zeer herkenbaar! Al uit het zich bij mij in misselijkheid en tijdens stage (waar ik tegen dit probleem aan loop) ook in lichte paniekaanvallen als iets fout gaat en algehele vermoeidheid. Ik heb hier coaching voor. Daarbij ga je eigenlijk zelf onder begeleiding actief aan de slag. Een coach kan je ook echt handvatten geven om met die spanning om te gaan. Daarvoor hoef je niet naar de huisarts en het is ook geen psycholoog. Het is denk ik wel echt verstandig om hulp te zoeken hiervoor, want je gaat hier je hele werkende leven tegenaan lopen. Zeker aangezien je fysieke klachten ervan krijgt. Sterkte, het is een moeilijk iets om vanaf te komen helaas. Maar met de juiste hulp kan het zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:42

Rienepien_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

@boeflover: bij mijn studie hoef ik mij tegenover niemand te verantwoorden, alleen mezelf. Dat geeft op een of andere manier veel rust. Daarnaast ben ik ook voorlichter van mijn studie en ga ik langs scholen om scholieren enthousiast te maken. Dit vind ik ook leuk en ik ben er goed in, helaas kan ik hiermee niet genoeg verdienen om de rekeningen te betalen. Ik vind het dus niet per se vervelend om met mensen om te gaan. In groepswerken neem ik ook vaak de leiding, maar bij mijn bijbaantjes zie ik helaas weinig terug van deze assertiviteit.

Voor de rest: ik ben een beetje bang om hiervoor aan te kloppen bij de huisarts, met de vraag om doorverwezen te worden naar een psycholoog. Word ik wel serieus genomen? En voor degenen die veel baat hebben gehad bij een psycholoog, hoe hebben jullie dit probleem verwoord? Ik sta er absoluut voor open, maar weet niet of ik er wel voor in aanmerking kom. En wordt zoiets verzekerd?


Hier kun je zeker wel voor aankloppen bij de ha. Vertel gewoon het verhaal zoals hierboven staat, en dat je er zelf niet uit komt. Het hoeft niet perse een psycholoog te zijn die jou helpt, maar misschien een maatschappelijk werker oid. Maar maak je daar maar niet al teveel zorgen om, en ga er maar vanuit de een huisarts daar een goede inschatting in kan maken :j

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:58

Print gewoon deze pagina uit. Elke huisarts zal hier voldoende aan hebben.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:48

Tja, ik heb het te lang en te vaak zelf proberen op te lossen en dat leidde tot 2 x overspannen en 1 x burn-out. Dus ik ben doorgestuurd i.p.v. heb het aangevraagd.
Let daar op denk ik. Dat was ( en is) nog steedsmijn grote valkuil.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:26

Ik begrijp je volkomen. En ik denk dat je van baan kunt blijven wisselen, maar die buikpijn is al een "angst" die je onbewust opzet voor wat er eventueel die dag zou kunnen gaan gebeuren.

Ik heb dat in mijn vroegere bijbaantjes ook gehad. Van tevoren al angst dat ik (in mijn situatie) iets verkeerds zou doen, iets doms zou zeggen of whatever. En deze angst is tot op heden nog niet weggegaan maar juist zo erg geworden dat ik al totaal in een flinke paniekaanval schiet als ik eraan denk van baan te moeten wisselen en ergens nieuw moet gaan beginnen. Heb dus ook een baan waar ik elke dag precies weet wat ik moet doen en waarvan ik precies weet wat er van me verwacht wordt. Als hier verandering in kom schiet de paniek mijn lijf in, laat ik alles uit mijn klauwen vallen en verdwijn ik het liefst van de aardbol.

Wat ik hier aan doe: Zo snel mogelijk bespreken met een Psycholoog, telkens als dit gebeurt! Dat is een echte aanrader. Uit gaan zoeken waarom dit jouw reactie is (buikpijn) en waarom je nu precies zo gevoelig reageert.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:33

Je moet dat perfectionisme echt loslaten. Perfectionisme bestaat ook niet. Het is jouw drang naar het perfecte. Maar werkelijk niks is perfect.
Wat misschien voor jou zo voelt, kan voor een ander weer anders zijn.
Als je veel in groepen werkt op je opleiding leer je uiteindelijk perfectionisme loslaten. Want anderen gooien er soms met de pet naar en werken dingen maar half af. Andere werken goed maar op een andere maanier. Weer anderen zijn praktisch heel goed maar op papier een ramp.
Je leert dan om andere te helpen hun stuk/aandeel naar een hoger niveau te helpen zodat het stuk in zn geheel een goed niveau behaald ipv jouw stuk perfect afleveren of anderen hun taken uit handen nemen. Levert alleen maar stress op.
Misschien kun je een baan vinden waar die perfectie minder aanwezig is en hier ook geen behoefte aan is.
Ben je wellicht erg onzeker?

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:44

Ik heb gewerkt in de catering in een oudereninstelling. Ondanks een kleine klaag her en der van ouderen (die hebben de hele dag niet veel te doen dus ergeren zich gauw := )haalde ik zoveel voldoening hieruit. Met gerechten snijden maak je mensen zo blij. Misschien een nuttige bijbaam zoeken waar je zoals ik voldoening uit haalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:52

Zoek eens bij je opleidingsinstelling of ze een studentenpsycholoog hebben en zo ja, maak daar eens een afspraak. Je opleiding vergoed deze gesprekken gewoon en zij hebben vaak net wat meer feeling met studentenproblemen (faalangst, stress, perfectionisme). Nu heb je er last van in je bijbaan, maar dit kan later in je werk misschien ook wel tegenwerken.

Hoe je dat gesprek ingaat? Geloof mij, zij weten wel hoe het gesprek te beginnen en te sturen naar het werkelijke probleem! Ik vond het doodeng om de eerste keer heen te gaan, maar kwam al een stuk opgeluchter buiten. Ik kijk nu zelfs uit naar de afspraak.. gewoon om weer een stap verder te komen.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:55

Prrrr schreef:
Naar de huisarts en hulp vragen. Die kan je doorverwijzen. Je zal daar, wat je ook gaat doen, tegenaan lopen en het is iets dat je moet leren. Als je het zonder hulp niet geleerd krijgt, dan maar met hulp.


Dit. Want straks als je afgestudeerd bent, krijg je waarschijnlijk een baan met meer of zelfs eindverantwoordelijkheid en dan wordt het nog veel en veel moeilijker (been there, done that, got the t-shirt).

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:59

Ik heb helaas het zelfde. Ik heb last van psychomatische stress. Dat uit bij mij in ziek worden.

Inmiddels zit ik alweer sinds januari/februari in therapie ivm depressie, minderwaardigheidsgevoel, faalangst en ga zo maar door.

Heb wel het idee dat mijn stresslevel minder heftig wordt :)

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:12

Als de omstandigheden in je huidige baan zo positief zijn, is dat misschoen een uitgelezen kans om juist wat vertrouwen op te bouwen.
Een psycholoog, therapeut of coach kan je daarbij helpen.
Via huisarts, studentenpsycholoog kun je op zoek gaan naar voor jou passende begeleiding.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:04

GDG schreef:
verootjoo schreef:
Ik had dit ook en heb toen veel gehad aan een psycholoog. Die kan je echt leren om je wat meer af te sluiten van andermans emoties en leren hoe je afstand kan nemen van de klanten en wat zakelijker te blijven.

Ik heb soms nog steeds veel emoties, maar lig nooit meer wakker van mijn werk :) Kan nu alles prima loslaten.

In hoeverre ben jij hierin geslaagd en hoe heb je dat aangepakt?


Ik ben hier zeker in geslaagd :j
Heb hiervoor hulp gehad van een psycholoog waarbij ik per dag precies moest opschrijven wat welke situatie met me deed. Daarna kreeg ik oefeningen om wat meer los te komen daar van en tips om niet overprikkeld te worden.
En ben er goed in geslaagd; ik ervaar nauwelijks werkdruk, laat mijn werk als de dag afgelopen is achter en neem niks mee naar huis (figuurlijk dan) Ik slaap goed, en ben niet zenuwachtig om naar het werk te gaan.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Overgevoeligheid en een bijbaantje, op zoek naar tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:40

Zoals wat dan Verootje? Ben welvenieuwd naar die oefeningen. Wie weet heb ik er ook baat bij.