Welke opleiding in de paarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 10:19

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen en ervaringen kunnen delen

Ik ben momenteel bezig met mijn 3e jaar bedrijfsleider dierverzorging, als het goed is ben ik in mei helemaal klaar.
Nu heb ik nagedacht wat ik zou willen doen na deze studie en ben uitgekomen bij paardrijlessen geven.
Heel optimistisch gezien zou ik het liefst meerdere paarden hebben aan huis en hierop les geven en bij mensen aan huis, misschien paarden kopen en weer verkopen erbij. Optimisme hé je moet een doel hebben
:+

Maar nu komt het, welke opleiding is hiervoor handig? Ik heb zelf zitten kijken naar de opleiding van de KNHS en van 2moons maar vraag me af of er meerdere opleidingen of cursussen zijn waar mensen ervaring mee hebben.
Tevens heb ik geen paard (is mogelijk om deze na mijn studie aan te schaffen) en ben ook geen wedstrijd ruiter. Is het handig om alsnog op zoek te gaan naar gerichte lessen om op niveau te komen en op zoek te gaan naar een paard om eventueel wedstrijden mee te starten?

Ik hoor graag wat voor opleidingen mensen aanraden en wat voor opleidingen mensen zelf hebben gedaan

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:24

Een opleiding waarbij je veel geld gaat verdienen in je baan, zodat je dit als hobby erbij kan doen :Y)

Dit gaat je veel geld kosten, maar niks opleveren dus je kan er niet van leven.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 10:25

verootjoo schreef:
Een opleiding waarbij je veel geld gaat verdienen in je baan, zodat je dit als hobby erbij kan doen :Y)

Dit gaat je veel geld kosten, maar niks opleveren dus je kan er niet van leven.


Heel positief en ergens realistisch. Het gaat tevens voornamelijk om een instructeurs diploma en er zijn genoeg mensen die hier van rond komen

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:00

De mensen die hiervan rond kunnen komen, hebben allemaal erg veel ervaring en hebben meestal op erg hoog niveau gereden. Volgens mij ontbreekt het jou aan beide.
Dus inderdaad wat mijn voorganger zegt, zoek een baan waar er mensen te kort zijn en hou paarden er als hobby bij.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:05

Storm schreef:
De mensen die hiervan rond kunnen komen, hebben allemaal erg veel ervaring en hebben meestal op erg hoog niveau gereden. Volgens mij ontbreekt het jou aan beide.
Dus inderdaad wat mijn voorganger zegt, zoek een baan waar er mensen te kort zijn en hou paarden er als hobby bij.


Het gaat hier zoals ik al zei voornamelijk om een instructeurs opleiding want ik vind het prima om op een manege les te geven. Ik ben 22 en zit in het laatste jaar van mijn opleiding. Ik ga hierna niet een andere voltijd opleiding doen in een nieuw vakgebied dus deze antwoorden hebben voor mij op het moment geen toevoeging

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:06

Nou ik ken ze niet, mensen die rondkomen van alleen lessen geven op dit niveau :=
Dit lijkt me meer iets om er bij te doen in je avonduren na het opdoen van veel ervaring en een fijne opleiding van de KNHS.
Bevalt je huidige opleiding niet dat je iets anders wil?

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:09

De meeste FNRSmaneges willen toch de KNHS-opleiding, dus daar zou ik me zeker in gaan verdiepen als ik jou was. En dan ook meteen kijken welke richting je daarmee op wilt gaan.

En verder heb ik toevallig net een interessant artikel gelezen over ondernemen in de paarden, en dat heel veel mensen dingen als wat in voorgaande reacties gezegd wordt gebruiken om het niet te doen, terwijl er echt wel een weg is. De weg is alleen wat langer en ingewikkelder dan wanneer je tussen de paarden geboren wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:10

Het klinkt heel mooi TS, maar van alleen een instructeursbaan op een manege kun je straks echt niet rondkomen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:12

Woon je eigenlijk al op jezelf en heb je enig idee wat het kost om in leven te blijven in Nederland? :o
En wat een paard kost?

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:16

Op Bokt ga je hiervoor geen steun vinden meid, je krijgt hier heel realistisch advies. En ik moet helaas de bovenstaande ook gelijk geven. De kans dat je daarmee rond komt als hoofdberoep is zeer zelden, en ik denk dat je beter iets studeert waarmee je dit wel in bijberoep kunt doen. Ik wil bijvoorbeeld na mijn studies nog een opleiding paarden osteopathie doen. En dit niet perse omdat ik iets wil doen in de paarden, maar omdat het mij leuk lijkt en ook realistisch om in bij beroep te doen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:23

Lienie_F schreef:
De meeste FNRSmaneges willen toch de KNHS-opleiding, dus daar zou ik me zeker in gaan verdiepen als ik jou was. En dan ook meteen kijken welke richting je daarmee op wilt gaan.

En verder heb ik toevallig net een interessant artikel gelezen over ondernemen in de paarden, en dat heel veel mensen dingen als wat in voorgaande reacties gezegd wordt gebruiken om het niet te doen, terwijl er echt wel een weg is. De weg is alleen wat langer en ingewikkelder dan wanneer je tussen de paarden geboren wordt.


Dankjewel ik zal dan voor instructeurs diploma zeker verdiepen in de KNHS.
Weet je nog waar je dat artikel hebt gelezen lijkt Me erg interessant

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:38

verootjoo schreef:
Woon je eigenlijk al op jezelf en heb je enig idee wat het kost om in leven te blijven in Nederland? :o
En wat een paard kost?


Ik woon samen en ben er goed van bewust wat dit kost

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:40

Mijn huidige opleiding rond ik in mei af en dan ben ik klaar. Ik doe dierverzorging en heb hier bewust voor gekozen, had ik een opleiding willen doen waar ik veel geld mee zou verdienen zou ik dit ook niet gekozen hebben.
Ik ga hierna ook geen nieuwe voltijd opleiding doen in een andere sector.

Anoniem

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:12

Wat is jouw wedstrijdervaring en andere ervaring in de paardensport?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:18

Amber_anne schreef:
Lienie_F schreef:
De meeste FNRSmaneges willen toch de KNHS-opleiding, dus daar zou ik me zeker in gaan verdiepen als ik jou was. En dan ook meteen kijken welke richting je daarmee op wilt gaan.

En verder heb ik toevallig net een interessant artikel gelezen over ondernemen in de paarden, en dat heel veel mensen dingen als wat in voorgaande reacties gezegd wordt gebruiken om het niet te doen, terwijl er echt wel een weg is. De weg is alleen wat langer en ingewikkelder dan wanneer je tussen de paarden geboren wordt.


Dankjewel ik zal dan voor instructeurs diploma zeker verdiepen in de KNHS.
Weet je nog waar je dat artikel hebt gelezen lijkt Me erg interessant


Voor de knhs opleidingen heb je een eigen paard nodig, en een combinatie die mee wil naar de cursusavonden.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:19

Zonder flink eigen geld en een bende ervaring kom je niet ver vrees ik. En zonder eigen paard is al helemaal een lastig iets.

Tis voor velen een meisjesdroom, werken in de paarden.. maar voor de meesten is het in werkelijkheid niet meer dan strontscheppen voor een waardeloos loon. :=

Je kan je KNHS instructeursdiploma halen en dan (parttime) op een manege werken. Dan geef je meestal het grootste deel les maar draai je ook kantinediensten of heel soms helpen in de stallen.
En uren buitenom kan je dan particulier lesgeven.. Maar of er veel animo is voor een B/L instructeur die zelf geen wedstrijdervaring heeft, schat ik niet heel hoog in.

Je kan het ook in een andere hoek zoeken, als je bv. een goeie instructrice wordt op basis van klassieke rijkunst of je gaat verder met thermografie (ik noem maar wat) dan ben je wel redelijk uniek. Nu nog.
Maar dit zijn zulke specifieke opleidingen, ook daarvoor heb je toch wel een aantal centen én een eigen paard nodig.

Je kunt het voor jezelf romantiseren, maar ik denk wel dat Bokt voldoende 'ervaringsdeskundigen' ;) in huis heeft om je een realistisch beeld te geven.
Dankzij Bokt ben ik ook van het idee afgestapt om welke paardenopleiding dan ook te doen. Zelfs de opleidingen op HBO (waar ik naar keek) geven totaal geen zekerheid.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:23

Amber_anne schreef:
Lienie_F schreef:
De meeste FNRSmaneges willen toch de KNHS-opleiding, dus daar zou ik me zeker in gaan verdiepen als ik jou was. En dan ook meteen kijken welke richting je daarmee op wilt gaan.

En verder heb ik toevallig net een interessant artikel gelezen over ondernemen in de paarden, en dat heel veel mensen dingen als wat in voorgaande reacties gezegd wordt gebruiken om het niet te doen, terwijl er echt wel een weg is. De weg is alleen wat langer en ingewikkelder dan wanneer je tussen de paarden geboren wordt.


Dankjewel ik zal dan voor instructeurs diploma zeker verdiepen in de KNHS.
Weet je nog waar je dat artikel hebt gelezen lijkt Me erg interessant


Voor de knhs opleidingen heb je een eigen paard nodig, en een combinatie die mee wil naar de cursusavonden.[/quote]

Tegenwoordig is het mogelijk om een paard te huren bij de knhs als het goed is dus dat is niet het probleem. Een combinatie zal ik ook wel kunnen vinden

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:34

Denk dat het zeker belangrijk is dat je zelf ook op niveau rijd. In Assen en Barneveld kun je de opleiding paard&sport volgen. Deze Mbo opleiding kun je na 3 jaar afsluiten met Orun diploma op B/L niveau. Of nog doorstromen naar het 4e jaar waarbij jij je Orun diploma op hoogste niveau kunt behalen. Tevens heb je dan een Mbo 4 diploma. In Assen kun je intern. Mocht je meer info willen stuur gerust een pb.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:34

Instructeursopleiding volgen en dan hopen dat je goed genoeg bent om op een manege/vereniging wat lessen te kunnen geven als bijbaan. Mijn advies, wanneer je veel geld hebt en je kunt het met bakken uitgeven dan laat je niet tegenhouden maar anders, realistisch zijn en het als hobby doen.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:42

Op de website van de KNHS kun je alle informatie vinden. Een paard huren is bij enkele locaties een optie. Dus dan ben je afhankelijk of de locatie waar de cursus gegeven wordt deze mogelijkheid aan wil bieden.

De mensen die met lesgeven hun brood verdienen zijn de mensen die zelf in de sport hun sporen verdiend hebben. Als je dat niet hebt, is het niet realistisch om te denken dat je met lesgeven voldoende zult verdienen om van rond te komen. Privélessen willen mensen toch vaak van iemand die veel ervaring heeft met het rijden zelf. Met lesgeven op een manege alleen gaat rondkomen erg lastig worden.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:49

Iedereen is heel negatief maar het is zeker wel mogelijk wat jij wilt.
Zolang jij maar accepteerd dat je hard moet werken voor niet veel geld.

Knhs opleiding hoeft niet persee met eigen paard, denk eens aan een bijrijdpaard of lease paard wat je hiervoor in kan zetten.

Bedenk dat manege werk heel leuk kan zijn maar vaak partime. Of je hier een vast contract in kan vinden is ook maar de vraag.
Maar zolang jij bereid bent keihard te vechten voor wat je wilt, dan is het niet onmogelijk.


Ik heb zelf een mbo paardenhouderij opleiding gedaan, daarna basis instructie.
Ik had een eigen paard maar nu nog steeds geen enkele wedstrijd gereden.
Ik heb een aantal jaar partime op een manege gewerkt, maar dit was toch niet wat ik zocht.

Ik had de mogelijkheid mijn eigen bedrijf op te starten, met klein budget. Ik had in een jaar tijd 30 paarden en ponys waar ik lessen mee gaf en verleasde.
Dit had ik nog jaren vol kunnen houden, financieel gezien ook.

Maar gekozen voor gezins uitbreiding en nu alleen hobbymatig nog wat paardjes.
Het kost namelijk veel tijd en levert niet veel op.
Bedenk dat je op latere leeftijd dat er misschien ook niet meer voor over hebt.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:12

Bonnelover schreef:
Denk dat het zeker belangrijk is dat je zelf ook op niveau rijd. In Assen en Barneveld kun je de opleiding paard&sport volgen. Deze Mbo opleiding kun je na 3 jaar afsluiten met Orun diploma op B/L niveau. Of nog doorstromen naar het 4e jaar waarbij jij je Orun diploma op hoogste niveau kunt behalen. Tevens heb je dan een Mbo 4 diploma. In Assen kun je intern. Mocht je meer info willen stuur gerust een pb.


Alleen in Barneveld moet je zelf minimaal L dressuur en springen met winst rijden, met eigen paard van minimaal 1.60 m. Dus dat wordt wat lastig wellicht?

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 13:27

wilmatj schreef:
Iedereen is heel negatief maar het is zeker wel mogelijk wat jij wilt.
Zolang jij maar accepteerd dat je hard moet werken voor niet veel geld.

Knhs opleiding hoeft niet persee met eigen paard, denk eens aan een bijrijdpaard of lease paard wat je hiervoor in kan zetten.

Bedenk dat manege werk heel leuk kan zijn maar vaak partime. Of je hier een vast contract in kan vinden is ook maar de vraag.
Maar zolang jij bereid bent keihard te vechten voor wat je wilt, dan is het niet onmogelijk.


Ik heb zelf een mbo paardenhouderij opleiding gedaan, daarna basis instructie.
Ik had een eigen paard maar nu nog steeds geen enkele wedstrijd gereden.
Ik heb een aantal jaar partime op een manege gewerkt, maar dit was toch niet wat ik zocht.

Ik had de mogelijkheid mijn eigen bedrijf op te starten, met klein budget. Ik had in een jaar tijd 30 paarden en ponys waar ik lessen mee gaf en verleasde.
Dit had ik nog jaren vol kunnen houden, financieel gezien ook.

Maar gekozen voor gezins uitbreiding en nu alleen hobbymatig nog wat paardjes.
Het kost namelijk veel tijd en levert niet veel op.
Bedenk dat je op latere leeftijd dat er misschien ook niet meer voor over hebt.


Dankjewel! Ik weet dat het moeilijk zal zijn en voor weinig geld maar ik doe graag iets wat ik leuk vind of iig het geprobeerd heb. Had je deze paarden aan huis of een externe locatie? Welke opleiding(en) raad jij aan om te doen?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:33

Amber_anne schreef:
Storm schreef:
De mensen die hiervan rond kunnen komen, hebben allemaal erg veel ervaring en hebben meestal op erg hoog niveau gereden. Volgens mij ontbreekt het jou aan beide.
Dus inderdaad wat mijn voorganger zegt, zoek een baan waar er mensen te kort zijn en hou paarden er als hobby bij.


Het gaat hier zoals ik al zei voornamelijk om een instructeurs opleiding want ik vind het prima om op een manege les te geven. Ik ben 22 en zit in het laatste jaar van mijn opleiding. Ik ga hierna niet een andere voltijd opleiding doen in een nieuw vakgebied dus deze antwoorden hebben voor mij op het moment geen toevoeging


Ook op een manege kan je niet een voltijd baan hebben van alleen lessen geven. Er zit altijd stalwerk bij. Ik doe zelf een combinatie van kantoorbaan en lesgeven in de avonden. Maar dan zou ik nu eerst ook adviseren een andere opleiding te doen en daarna als je een eigen paard hebt de knhs instructeursopleiding ernaast gaan doen. En dan kijken of je hier en daar wat lessen kan gaan geven.
Of je moet volledig in de paarden willen, dan moet je een paardensport opleiding gaan doen, maar dat is dus zeker niet alleen lesgeven en keihard werken voor minimumloon

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:34

Je kan niet bij elk bedrijf dat de ORUN geeft paarden huren. Daarbij ligt het niveau van rijden echt niet laag, en loop je dus de kans je eigen rij-vaardigheid examen niet te halen als je wat aanmodderd met een manege-paard (want ja, het grootste gedeelte is geen eigen, goed opgeleid paard (meer) en er zitten best wat eisen aan).

Wat Paris zegt is een goed idee. Je kan een baan nemen op een manege en het voor lief nemen dat je dan ook in de stallen/kantine etc werkt. Daar kan je prima van rondkomen.
Maar vergeet niet dat ook de orun tegenwoordig duur is om te halen.