Hbo 2018/2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:02

daphne_xxx schreef:
Wij hebben voor alle werkcollege's 80% aanwezigheidsplicht. De hoorcollege's worden niet naar gekeken dus dat zal allemaal wel haha


Wij precies zo

Vossie <3
B+11L1+14L2+9



Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:19

daphne_xxx schreef:
Wij hebben voor alle werkcollege's 80% aanwezigheidsplicht. De hoorcollege's worden niet naar gekeken dus dat zal allemaal wel haha



L&F werkcolleges zijn niet verplicht :p wel nuttig trouwens.

Hier gaat het zijn gangetje, deze week 3 dagen vrij en vandaag van 11-3 met een tussenuur

Life is a mirror

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:57

Niet? Ik dacht van wel. Ach.

Ik moet wel zeggen dat ik het pittig vind en geen flauw idee heb hoe ik OOIT die vakken ga halen

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:59

Welke vakken heb je het meeste moeite mee?

Life is a mirror

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:06

Ik vind mijn opleiding ook wel erg pittig, de stof is soms behoorlijk lastig en vooral heel erg veel. Maar so far gaat het wel oké.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:49

Nathalie18x schreef:
Welke vakken heb je het meeste moeite mee?


Het is niet zozeer moeite maar merk wel dat ik weinig bio heb gehad. (En al die vaknamen onthouden wordt echt een drama)
En ik verwacht niet dat ik alle stof in mij kan opnemen om de vakken te halen. Het is veel.
VH zelf qua handelingen gaat redelijk maar straks met de toets samen met theorie wordt wel pittig. Zit m stiekem nu al te stressen en te twijfelen of dit wel echt is wat ik wil. Maar het is voornamelijk onzekerheid denk ik

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:02

taartjee schreef:
Zou ik jullie even om jullie mening mogen vragen?

aanstaande donderdag heb ik 1 les van 12:30 tot 14:00. Dit is ook mijn enige les die dag. Het gaat hier om biologie, een vak wat ik makkelijk vind en goed begrijp. Op het moment bestaan mijn bio lessen nog voornamelijk uit herhaling van de stof van de middelbare school, dit zal ongeveer 3/4 deel zijn, de rest is nieuwe stof.
Nu is het zo dat ik 2 uur reistijd aan moet houden, maar omdat mijn bus in de ochtend na de spits maar 1 keer in het uur rijdt, ik dus eerder van huis moet en daardoor 3 kwartier te vroeg op school ben. Op en dag als deze rijdt mijn bus om 9:48 weg. Als ik om 14:00 klaar ben moet ik ruim 2 uur rekenen voor ik weer thuis ben, dus zal ik rond 16:15 pas thuis zijn. Ik heb voor mijn gevoel dan echt helemaal niets aan mijn dag voor een vak wat ik begrijp en makkelijk vind. Daarnaast loop ik met andere vakken iets achter.
Nu ben ik aan het overwegen om de biologieles van donderdag over te slaan zodat ik die dag volledig kan gebruiken voor het bijwerken van mijn andere vakken, maar daarnaast wil ik ook gewoon al mijn lessen volgen.
Ik ben een beetje met mezelf in tweestrijd en ik vroeg me af wat jullie in deze situatie zouden doen. Houd dan wel in je achterhoofd dat biologie op de middelbare school mijn beste vak is, ik biologie op havo en vwo niveau heb gevolgd en afgerond en deze stof voor het grootste deel de 4e keer herhaling is voor mij.

Dus, wat zouden jullie doen en wat zijn jullie overwegingen daarin?


Ik zou op Blackboard kijken of de powerpoint er op staat en kijken of je dat snapt. Als je het snapt zou ik zeker niet naar de les gaan. Of kijken of de les bij een andere opleiding mee kan doen.

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:33

Ik reis ook vaak langer dan dat ik op school ben, maar ik kan niet op kamers, ik heb een huis en die staat verder weg van school :')

Ties | Reu | Border Collie | 18.09.2020 | Tricolor
Teun | Reu | Boerenfox | 18.12.2022 | Tricolor
Thackery Binx | Kater | Europese Korthaar | 18.05.2022 | Zwart

Doedatje
Berichten: 621
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:17

daphne_xxx schreef:
Nathalie18x schreef:
Welke vakken heb je het meeste moeite mee?


Het is niet zozeer moeite maar merk wel dat ik weinig bio heb gehad. (En al die vaknamen onthouden wordt echt een drama)
En ik verwacht niet dat ik alle stof in mij kan opnemen om de vakken te halen. Het is veel.
VH zelf qua handelingen gaat redelijk maar straks met de toets samen met theorie wordt wel pittig. Zit m stiekem nu al te stressen en te twijfelen of dit wel echt is wat ik wil. Maar het is voornamelijk onzekerheid denk ik


Die vaktermen zijn inderdaad lastig te onthouden en vooral veel. Ik denk dat het inderdaad nu een nadeel is dat je weinig bio hebt gehad, maar dat je over een paar maand al zoveel hebt bijgeleerd dat je het niet meer merkt. Als je je best blijft doen komt het uiteindelijk wel goed.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:28

daphne_xxx schreef:
Nathalie18x schreef:
Welke vakken heb je het meeste moeite mee?


Het is niet zozeer moeite maar merk wel dat ik weinig bio heb gehad. (En al die vaknamen onthouden wordt echt een drama)
En ik verwacht niet dat ik alle stof in mij kan opnemen om de vakken te halen. Het is veel.
VH zelf qua handelingen gaat redelijk maar straks met de toets samen met theorie wordt wel pittig. Zit m stiekem nu al te stressen en te twijfelen of dit wel echt is wat ik wil. Maar het is voornamelijk onzekerheid denk ik


Ik kan me heel goed voorstellen dat je er onzeker van wordt als je merkt dat je minder biologie hebt gehad dan je klasgenoten, maar als het niet haalbaar was om zonder (of met minder) biologie de vakken te halen, zouden de toelatingseisen wel anders zijn. :) Dat zegt niet dat het dan niet moeilijk is of extra veel tijd vergt, maar laat je niet te snel uit het veld slaan.

Je moet je ook realiseren dat er gewoon heel veel op je afkomt. Je zit op een nieuwe school met nieuwe mensen in je klas, er wordt op een andere manier lesgegeven, je moet (vaak) een stuk zelfstandiger te werk gaan, enz. Het is niet gek dat je het dan even benauwd krijgt en gaat denken 'hoe gaat dit ooit lukken?'

Probeer er ook over te praten met je SLB-er als je merkt dat je echt veel stress ervaart en ergens mee zit, daar is hij/zij voor! Je bent echt niet de enige.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:01

BlijNijn schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er onzeker van wordt als je merkt dat je minder biologie hebt gehad dan je klasgenoten, maar als het niet haalbaar was om zonder (of met minder) biologie de vakken te halen, zouden de toelatingseisen wel anders zijn. :) Dat zegt niet dat het dan niet moeilijk is of extra veel tijd vergt, maar laat je niet te snel uit het veld slaan.

Je moet je ook realiseren dat er gewoon heel veel op je afkomt. Je zit op een nieuwe school met nieuwe mensen in je klas, er wordt op een andere manier lesgegeven, je moet (vaak) een stuk zelfstandiger te werk gaan, enz. Het is niet gek dat je het dan even benauwd krijgt en gaat denken 'hoe gaat dit ooit lukken?'

Probeer er ook over te praten met je SLB-er als je merkt dat je echt veel stress ervaart en ergens mee zit, daar is hij/zij voor! Je bent echt niet de enige.


Ik denk ook dat veel toch wel een deel faalangst is wat ik al jaren heb maar nooit een diagnose voor heb gehad (mijn ouders geloven er niet in).
Maar ik krijg het spaansbenauwd als ik denk aan de toetsen en het falen en lig er vaak ook wel even wakker van. Vannacht bijvoorbeeld gedroomd dat ik alle toetsen zakte en daardoor uiteindelijk mijn jaar niet kon halen. Go me.
Moet ook even wat chiller gaan doen en adem gaan halen :j

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:18

Komt echt wel goed! Aan L&f zul je de meeste tijd kwijt zijn, maar als je dat nu goed bijhoudt komt het goed. Ik vind deze docent ook echt ontzettend fijn. Zijn werkcollege was heel nuttig. Over dat C&p hoorcollege van vanochtend zal ik maar niks zeggen -O-

Life is a mirror

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:00

Pfff studie begon wel Oke kwa bijhouden van alle vakken, maar nu 8 vakken wordt alles ook weer uitgebreider dat ik ook af en toe heb f*ck it. Ik kap ermee :’)
Al 2 dgn koppijn van al die opdrachten

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:04

Ik ben druk bezig met projecten en samenvattingen maken. Nog 3 weken en dan alweer vakantie/tentamens!
Gisteren mijn eerste tentamen gehaald met een 7.1 dus heel blij :)

CADE BLACK ~ For sale! Niveau 1.20/1.30

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:25

Wij moeten vandaag ons eerste project inleveren, hebben ook direct gesprek met leraar, gezien 1 iemand in de groep niets gedaan heeft. Dan ook niet naar huis met alle credits zeg maar. Ik vind dit altijd zo jammer om iemand dan te moeten verklikken... maar als dit al gebeurt bij de eerste opdracht, dan weet ik niet hoe het verder in het jaar gaat. -O-

Ties | Reu | Border Collie | 18.09.2020 | Tricolor
Teun | Reu | Boerenfox | 18.12.2022 | Tricolor
Thackery Binx | Kater | Europese Korthaar | 18.05.2022 | Zwart

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:11

Niet denken dat je iemand 'verklikt' hoor! Je werkt samen en als 1 iemand niet meehelpt/werkt (na uiteraard proberen gesprekken met deze persoon aan te gaan) dan kan je dat gewoon aangeven bij de desbetreffende docent/coördinator van het project. Jij werkt voor je punten en als iemand dat niet wil doen moet die niet naar school gaan :wave:

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:05

Oh ik had zo gehoopt dat de houding van klasgenoten op deze opleiding eindelijk zou verbeteren, maar niets is minder waar... Ik heb oprecht nog nooit in zo'n verschrikkelijk kinderachtige klas gezeten als nu. Heb het gevoel dat ik terug in de tweede klas zit....

Er wordt geklaagd dat de stof te snel gaat en dat mensen het niet begrijpen. Dit is vooral bij wiskunde het geval en ja, dat gaat snel maar het is niet te snel. Ik heb geen wiskunde b gehad en ik kan de stof en de uitleg prima volgen, ik begrijp de stof maar ben nog niet op het punt dat ik de stof kan toepassen. Klasgenoten praten de hoorcolleges aan een stuk door, letten niet op en verstoren de les voor anderen om vervolgens te lopen klagen dat alles veel te snel gaat en dat ze er niets van begrijpen... Docent heeft afgelopen hoorcollege serieus moeten dreigen met het verwijderen van leerlingen uit de les en hij is ook serieus genoeg om dit te doen. Ik zit verdorie op het HBO, maar heb het gevoel alsof ik terug op de middelbare school zit. Ik erger me echt kapot aan het gros van mijn klas en ik merk hoe groot het verschil is tussen mij en een heel groot deel van mijn klasgenoten.
Op deze manier is het volgen van de lessen voor mij echt een groot probleem aangezien ik ADHD heb en dus helaas erg snel raak afgeleid en dus ook heel snel overprikkelt raak. Ik hoop echt heel erg dat dit beter gaat worden want anders weet ik niet hoe ik de lessen door moet komen...

Moest het even van me afschrijven, van een bepaald clubje mensen uit mijn klas word ik echt compleet gestoord om het bovenstaande. Iemand tips hoe ik hier voor mezelf beter mee om kan gaan? Momenteel ben ik na iedere lesdag zo compleet gesloopt door alle overbodige prikkels tijdens de hoorcolleges dat ik gewoon al vanaf het begin van het jaar minstens 1 keer in de week migraine heb

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:46

@taartjee ik herken dit super erg. Mensen zitten telkens te zeuren maar steken hun handen niet uit hun mouwen. Ik probeer daarom zo ver mogelijk vooraan te zitten in het midden zodat ik er minder last van heb. Ik was van de week ook echt pissig op een paar make-up popjes achter mij doe telkens maar zeiden "ik snap niet waarom ik hier zit". Ik stond op het punt te te vertellen dat er een deur is en ze daar wat mij betreft doorheen mogen lopen in 3 tellen. Maar goed ik heb op mn tong gebeten dat hoorcollege.
Of van de week. Ik had een groepje om te oefenen voor toetsen alleen die meiden zaten in een ander slb groepje en wilde mij er dus niet bij hebben (ja joh tuurlijk) en wilde iemand uit hun slb bij het groepje hebben. Uiteindelijk hadden ze iemand uit het derde slb groepje en zat ik alleen. Ja screw you. Ga toch weg met je middelbare school gedrag. Gelukkig mij nog kunnen aansluiten bij anderen. Maar ik kan wel echt zeggen dat ik merk dat ik weer lekker buiten de boot lig.

@nathalie die man is echt top ja. Je ziet ook aan zij praten en lichaamshouding dat hij een huisarts is. Ik vind hem heel prettig.
Dat C&P sloeg inderdaad nergens op en had ik beter aan mijn verslag kunnen besteden. Vraag mij echt af hoe het examen in elkaar zit. Ik verwacht niet zo super moeilijk als ik die hoorcolleges en werkcolleges zie. Je kan mij niet vertellen dat ze het heeeeel moeilijk maken met wat ze laten zien daar....

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:07

@daphne_xxx, ik zit inderdaad altijd helemaal vooraan, maar het bepaalde clubje waar ik me zo kapot aan erger zit dus helaas ook altijd vrij ver naar voren. Ben een poosje terug ook helemaal achter in de klas gaan zitten, was een les die ik niet interessant genoeg vond om te volgen, was een bioles over de celindeling. Ben dus achter in de klas gaan zitten en ben een spelletje op m'n laptop gaan spelen. niemand heeft last van mij gehad.

Ik snap echt niet waarom mensen zich dan zo gedragen, heb gewoon een generatiekloofgevoel ofzo met m'n 22 jaar en het gemiddelde van 17 :P

Ik ben ook altijd een persoon die gewoon net niet in de standaard hokjes past, heb nu gelukkig een paar mensen die dat ook hebben en nu zijn we samen lekker in de lessen bezig, compleet gestoord in tussenuren dat we zo erg de slappe lach hebben dat we bij wijze van op de grond rollen van het lachen. Was wel heel erg bang dat ik niemand zou vinden waar ik me prettig bij voel en heb nu toch al wel een paar mensen waar ik het echt goed mee kan vinden gelukkig.

Hopelijk kan jij ook nog wat mensen ontdekken waar je het mee kan vinden, al is het alleen maar voor school!

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:18

Ik verbaas me juist in mijn klas, ze zijn wel jonger, ik ben 28 en de meeste uit mn klas 17,18,19 maar ze zijn eigenlijk super relaxt om mee te werken, tuurlijk merk ik wel wat leeftijdsverschil in dingen maar dat is ook levenservaring. Ze gedragen zich gelukkig niet kinderachtig want ik zou me daar ind ook kapot aan storen..
Lastig is dat.. heb zo niet een tip waar je wat aan hebt.. houd alleen in je achterhoofd, je zit daar voor jou diploma, niet die van hun.

Mijn instelling is dan ook ik kom niet op school om vriendinnetjes te maken, maar om mn diploma te halen :)

Maar als je wat met je klasgenoten kan opschieten dat maakt het wel een stuk fijner..

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:29

Pfoeh wat rot is dat.. ik denk dat je maar zoveel mogelijk op jezelf moet concentreren, als je met hen moet samenwerken dat tot het minimale verplichte proberen te beperken en misschien ontdek je ergens binnen de opleiding nog wel mensen die er hetzelfde over denken als jij?
Ik ben blij dat ik een deeltijd opleiding doe. Iedereen is heel gemotiveerd en ik ben met mij 23 jaar bijna de jongste. Zo’n volwassen klas vind ik heel prettig, moet er niet echt aan denken in een klas te zitten met mensen die allemaal net van de havo afkomen. :+

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:01

Vervelend Taartje, denk niet zozeer dat het een generatiekloof is, maar meer gewoon het type mens. Ik heb in mijn klas genoeg 17 jarigen die wel opletten en goed mee doen, en ook genoeg 21+ers die niet opletten (vervolgens dingen gaan vragen die letterlijk net besproken zijn) en de helft van de tijd niet op komen dagen. (Uiteraard vice versa net zo)

Is het niet een idee om het met de leraar te bespreken? Je zegt dat hij wel dreigt om ze weg te sturen, maar als jij er zoveel last van hebt lijkt me dat hij/zij ze alsnog wel erg ver laat gaan.

@daphne, wat poedersuiker dat je zulk soort mensen in je klas hebt zitten. Het groepjes verhaal volg ik niet helemaal, maar maken jullie zelf je groepjes voor projecten? Bij ons worden ze voor ons gemaakt. Verder zou ik vooral proberen om je er niet te veel van aan te trekken. Je zit daar immers voor jezelf. Moet wel zeggen dat ik de term make-up popjes niet zo aardig vind klinken.

Romanoff ik heb mij ook positief verbaasd over mijn klas en de instelling over het algemeen. Sommige voeren niks uit, maar het is niet zo dat mensen tijdens de lessen uitgebreid gaan zitten kletsen als er uitleg gegeven wordt. Nu scheelt het bij ons ook dat we voornamelijk in "normale" lokalen zitten, dus niet van die grote college zalen, en dat de meeste docenten er echt niet van gediend zijn als het wel gebeurd. Respect naar elkaar is goed aanwezig en je kan eigenlijk bij iedereen zitten en met iedereen wel overweg. Sommige mensen zijn meer mijn type mensen dan anderen, maar er is niemand waar ik echt een onprettig gevoel van krijg.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Hbo 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:17

@taartjee dat is wel lekker dan, not. Ik kan daar ook niet tegen hoor.
Oké ik zat ook een hc te vervelen met mensen naast me maar het ging over taal en letterlijk geen drol die luisterde naar de man die even ging uitleggen hoe de +t enzo werkt :+
De mensen waar ik goed mee kan zitten in een andere klas en zie ik alleen tijdens hoorcollege's en werkcollege's haha

@sanne: onze klas is verdeeld in 3 groepen voor slb. Zodat er meer persoonlijk contact is. En binnen die groepen was er gedoe.
Het groepje maken is voor verpleegkundig handelen. Zodat je kan oefenen in je vrije tijd voor de toets. Ze zeggen zelf dat het makkelijker is om ook met dat groepje je praktijktoetsen te doen omdat je elkaar al kent en weet hoe ze werken zegmaar.
Ik trek mij er ook niet veel van aan hoor. Maar ik kan mij daar best wel aan ergeren. Waarom moet dat zo moeilijk? Gelukkig heb ik nu de twee rustigste meiden uit de klas bij me, die kunnen mijn enthousiasme dan een beetje afremmen :))

@de anderen: ik zit er inderdaad ook voor mezelf. Ik merk dat ik ook niet de behoefte heb om buiten school af te spreken en vind dit zo prima. Heb het druk zat met mijn eigen vriendengroep van buiten school, mijn vriend en paard(en) :)

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:26

Oohh VPT.. ja dan moet je wel met mensen die je beetje in je persoonlijke ruimte accepteerd :=

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:50

Ah taartje wat bizar irritant. Snap heel goed dat je toch een soort verschil merkt als je zelf al 22 bent en je met 17/18 jarigen in de klas zit, die komen simpelweg net van de middelbare school af en in hun hoofd is het feit dat je op het HBO puur- en alleen voor jezelf zit nog niet omgeslagen. Kan ook even duren. Ik weet niet precies hoe het bij jou werkt; heb je een mentor? SLB-er? Je kunt dit al-tijd bij diegene neerleggen. Vind het altijd enorm naar om te horen dat sommige mensen een beetje verdwalen op het HBO omdat je zo'n nummer bent, je mag echt het initiatief nemen om dit bespreekbaar te maken met degene die er voor jou is.
Deze vibe van sommige studenten hoort ook een beetje bij het begin van het jaar, sommigen hebben helaas nog de neiging een beetje stoer te doen tegenover klasgenoten en nu kan dat nog. Als ze op een gegeven moment achter gaan lopen omdat ze klieren makkelijker en leuker vinden dan met de stof bezig gaan halen ze vanzelf de benodigde studiepunten niet.

Dus; ga naar je mentor/SLB-er om te vertellen dat je overprikkeld raakt door deze situatie en laat de tijd z'n werk doen. Over een maand zal er al wat veranderd zijn, over twee maanden nog meer.
Ik had zelf in mijn eerste jaar vorig jaar dat ik rond kerst pas een beetje geland was op school en in de klas. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kyraalica en 82 bezoekers