Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:31

Goof schreef:
Leestmee; heb je nog contact gelegd met scholen in je omgeving?



Nog niet. Kwam heel veel tussen.
Dus dat zal volgende week zijn.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 06:01

Hoi allemaal,

Hoe zit het met ‘op latere leeftijd’ nog gaan studeren naar een kant waar je nog nooit wat voor hebt geleerd? Mijn laatst behaalde diploma is MBO niveau 3. Ik zou graag de kant van het ziekenhuis of een basisschool op willen (wel 2 hele verschillende dingen natuurlijk :+ )

Inmiddels ben ik 26, en vraag me af of er nog een leuke opleiding bestaat waar ik de kant op kan van ‘juf op een basisschool’

Graag hoor ik of het mogelijk is, wat de opties zijn (BOL, BBL, avondopleiding) en of er iemand misschien een vergelijkbare opleiding heeft gevolgd op een wat latere leeftijd. Wat je ervaringen zijn en of het mogelijk is om een ‘basisschool-opleiding’ te doen.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:54

Bol/bbl weet ik niet maar pabo is ook in deeltijd.

Flying_Angel

Berichten: 15714
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:54

BOL/BBL is werken en leren. Dan moet je onderwijsassistent doen op mbo. Als je hbo wil inderdaad pabo.

Miekelien

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:17

MaartJ schreef:
Ze hebben vandaag de mededeling gehad dat ik ouders ga bellen. Dat ga ik in de loop van volgende week doen.
Daarnaast hebben we een aantal klassikale doelen opgesteld, ze mochten zelf doelen aandragen en dmv stemmen hebben we bepaald aan welk doel we gaan werken.
- geen verwijderingsbrieven meer.
- vingers opsteken als je iets wilt, niet zomaar tetteren.
Er zijn 5 leerlingen aangewezen als ‘verantwoordelijke’, zij brengen mij volgende week verslag uit. Als alles goed is dan trakteer ik en zo niet dan volgen er consequenties.
Het mooie is dat ze mochten benoemen welke lessen goed gaan en welke niet. Daarna mochten ze benoemen wat er niet goed gaat:
- docent waarschuwt te veel
- docent is te lief
- docent eist geen stilte
- docent vergeet gemaakte afspraken (volgende dag huiswerk laten zien en er dan niet naar vragen)
Enzovoort. Ze weten het prima maar de duidelijke lijnen ontbreken her en der.



Dat klinkt als een goede aanpak, ik ben heel benieuwd naar hoe het verder gaat!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:05

Hoe gaat het nu met iedereen? Helaas loopt het hier totaal niet en ik ga echt met tegenzin naar het werk op dit moment...

Anoniem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:31

Oei dat klinkt niet goed!
Lopen de lessen niet of is het werk op zich?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:43

Het is een combinatie denk ik. Vorig jaar was mijn eerste jaar als docent, ik studeer nog, op een school waar ik dat jaar ervoor een paar maanden een vervanging heb gedaan. Een kleine school met maar 275 leerlingen, klein team en met maar 1 collega die ook Engels gaf. Ging goed, heb daar vorig jaar ook een stage gedaan, een 8 gekregen, goede referentie etc.

Dot jaar op een nieuwe school die een stuk groter is, ineens een vakgroep van 5 man, ander niveau. Een klas loopt totaal niet, ik vorl mij hier ook nog niet thuis, een heleboel dingen gaan anders etc. Ik voel mij echt even een sukkel die doet alsof ze docent is.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:56

Ah Amanda wat rot. Heb je iemand uit je sectie of een coach waarop je even terug kan vallen? Echt belangrijk dat je bij zo'n start ren aanspreekpunt hebt om even te kunnen ventileren en alles aan te vragen wat je wil.
Succes joh! Komt goed!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:38

Goof schreef:
Ah Amanda wat rot. Heb je iemand uit je sectie of een coach waarop je even terug kan vallen? Echt belangrijk dat je bij zo'n start ren aanspreekpunt hebt om even te kunnen ventileren en alles aan te vragen wat je wil.
Succes joh! Komt goed!


Ik moet zeggen dat de begeleiding wel top is. Zowel de teamleider, als de coach als de vakgroep voorzitter. Het ligt ook echt niet aan hen maar aan mijzelf. Ik kan maar niet wennen. Vorig jaar had ik een klein team dus je was zelden alleen, er was altijd wel iemand op de docentenwerkplek etc. Hier zit ik vaak al om half drie alleen op de werkplek en dat maakt het moeilijker om aansluiting te vinden. Ik werk drie dagen en op twee dagen heb ik pauzetoezicht 1x.

Ik maak het ook groter in mijn hoofd dan het is maar dat maakt het wel zwaarder. Vooral ook omdat mijn zelfvertrouwen aan het kelderen is.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:58

Wat vervelend, Amanda! Gun jezelf ook wat tijd om te wennen, want hoe lang zijn we nu pas bezig?
Ik zou de roosterkamer of je leidinggevende vragen of de pauzetoezicht naar de laatste periode verschoven kan worden. Dat je in maart tm juni 1 keer per week toezicht houdt. (Ik vind 2 keer per week sowieso veel te veel. Inderdaad al helemaal als je nog nul aansluiting hebt.)

Zijn er vrijdagmiddagborrels? Ik zou proberen daar ook een keer aan te haken. Moet je wel het type naar zijn.

Dat 1 klas minder loopt, is op zich wel logisch. Dat hoort erbij, maar dat het je echt een rotgevoel geeft, hoort er niet echt bij. Ik krijg het idee dat op zich je vangnet daar wel oké is, dus maak daar gebruik van.

Het blijft ook een lastig beroep hè?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:04

Dat zou ik idd kunnen vragen. Probleem is dat ik al gevraagd had of ze mij wilde verplaatsen van de bovenbouw naar onderbouw met pauze. Dat hebben ze gedaan dus ik wil nu ook niet als een zeur overkomen.

Borrels ga ik eens naar vragen!

Ja en het komt ook doordat ik nogal perfectionistisch ben en het dus ook meer aantrek en dat mijn gemoedstoestand zo beinvloedt. Ik gebruik mijn vangnet zeker en dat zijn ook hele gijne mensen. De overschakeling van kleinere naar grotere school duurt bij mij even. Wij zijn nu 6 weken bezig.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:55

Wat vervelend dat je nog niet op je plek bent, maar geef het ook de tijd.
Een nieuwe school, nieuwe collega's en nieuwe leerlingen vraagt veel van je! Alles is nieuw en je moet in alles je weg vinden.
Blijf vooral praten met je coach/contactpersoon en wees niet te streng voor jezelf. Succes!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:02

Bedankt allemaal :)

Imaginaerum
Berichten: 3710
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:59

Wat vervelend Amanda. Jammer genoeg wel herkenbaar. Op mijn nieuwe school gaat het lesgeven op zich wel prima maar het is organisatorisch zo'n enorme puinhoop. De frustraties blijven maar oplopen.
Ik hoop dat het ook bij jou snel beter zal gaan!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:05

Het is altijd wennen Amanda en de ene school is echt de andere niet. Hoop dat het snel beter gaat!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:03

Dankjewel. Vandaag kwam de teamleider onverwachts kijken bij een andere klas. Helaas hoor ik dinsdag zijn feedback pas. Ik ken mijzelf en weet nu al dat ik ga lopen piekeren. Maar goed, is een leerpunt voor mij.

Anoniem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:05

Het beginnen op een nieuwe plek is vaak weer onderaan beginnen.

Vriendin van me na 12 jaar naar een andere school, daar stond ze voor de klas alsof ze nog nooit 1 les gegeven had. Kinderen luisterde niet, hadden grote mond etc.
En dat terwijl ze een hele goede docent is waar leerlingen echt niet mee gaan lachen.

Hopelijk wordt het snel beter en voel je jezelf meer op je gemak.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:41

Over vier week alweer herfstvakantie. De tijd gaat echt zo snel!

Eilandmeisje

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Nederland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:37

Wij hebben nu al 2 weken herfstvakantie! Eerste 6 weken zitten er alweer op.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:11

Ohja op eilanden hebben ze andere vakantie natuurlijk.
Hier nog maar drie week bezig. :)
Fijne vakantie!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:24

Gisteren heb ik te horen gekregen dat er is besloten de wegen te scheiden. Alhoewel ik het ergens wel verwacht had en ook opgelucht ben, zit ik wel even in zak en as.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:27

Aan de hand van de feedback gisteren?
En wat voor werk zoek je? Ik weet dat ze hier in de buurt sommige studenten 2 volle dagen inzetten om maar iemand voor de klas te hebben

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:34

He Amanda wat rot.
Tot wanneer blijf je? Meteen op zoek naar iets anders nu??
Sterkte joh, zulke dingen zijn supervervelend.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:35

Aan de hand van alles de afgelopen weken en de gesprekken die zij met drie man gehad hebben, dus vakgroep voorzitter, school opleider en teamleider.

Momenteel weet ik het allemaal even niet meer. Ik twijfel er over om te stoppen met de opleiding. Wellicht is het docentschap het toch niet voor mij. Ik moet even een stukje soul searching gaan doen.

Ik heb nu afgesproken tot en met de herfstvakantie, ik vind het leerproces van de leerlingen toch het belangrijkst en zij hebben er niks aan als ik er nu meteen mee stop.

Ik weet niet of het goed is nu direct iets anders te zoeken.

Dankjewel beide :)