Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 16:58

Heee!

De titel zegt het al, maar ik zou graag willen weten welke studie je hebt gedaan en waarom? Ik zit op het moment op 6 vwo met een NG/NT profiel, dus kan alle kanten (hbo of wo). Maar iets vinden wat ik nou echt leuk vind wil niet echt lukken |(
Via deze weg hoop ik dan ook iets van andere studies te horen die ik helemaal niet kende of waarvan ik dacht dat ze niet interessant zouden zijn. En tips over hoe je de keuze maakt zijn ook altijd welkom!

Ik heb dan ook geen eisen maar ben puur geïnteresseerd in hoe jullie tot je studiekeuze zijn gekomen destijds :)
En aangezien het inschrijven al 'bijna' begint moet ik toch een beetje vaart gaan maken :+
Dus brand maar los *\o/*

Alvast dankjulliewellll! _/-\o_ <3

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:01

Ik heb eerst een jaar ICT gedaan, maar uiteindelijk communicatie. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet goed wist wat ik wilde en communicatie heel breed is. Tijdens mijn ict opleiding vond ik de communicatie vakken leuk, dus toen ben ik dat maar gaan doen. Dit kwam ook uit studiekeuze testen.

Ik werk nu als Content manager bij een reclamebureau, waar ik me bezig houdt met mailings, website en social media
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 13-09-18 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:01

Ik heb Interaction Design gestudeerd en werk nu als UX designer/front-end developer. :)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:04

Ik doe de lersrenopleiding (wiskunde in mijn geval). Wist het zeker dat ik iets anders wilde, toen ging dat niet door, andere opleiding gedaan, was ook net niks, tussenjaar gehad, bijlessen gegeven en toen hiervoor gekozen. Heb het nog nooit zo naar mijn zin gehad.

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:04

Ik heb economie gekozen als bachelor. Vond economie een leuk en makkelijk vak op de middelbare en vond de meeloopdag wel prima. Ook NG/NT overigens.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:05

Zelf heb ik havo gedaan. Kon geen passende studie vinden op het hbo dus heb georiënteerd op het mbo. Eerst iets te veel blindgestaard op baangarantie dus heb ik applicatie en mediaontwikkelaar gedaan. Oprecht een leuke studie. Daarmee gestopt in februari. Toen de keuze gemaakt om een studie te doen die op mijn interesse aansloot, grafische vormgever. Zelf ben ik graag creatief bezig op diverse manieren dus zojuist gestart met de opleiding mediavormgeving.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:10

Ik heb na mijn VWO de studie psychologie gekozen. Dit omdat ik graag mensen help en ook benieuwd ben naar het waarom achter de gedragingen van iemand. Erg leuke en interessante studie!

In mijn master ben ik afgehaakt op het niet kunnen vinden van een stage en de scriptie. Wil wel een nieuwe opleiding gaan doen (duaal) maar zit nu met hetzelfde probleem dat ik niet goed weet wat.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:14

Lastig als je nog geen idee hebt. Heb je geen voorkeuren voor bepaalde vakken?

Daar is bij mij m'n studie keuze uit voortgevloeid. Biologie en scheikunde, eigenlijk hoe het lichaam werkt vond ik altijd al interessant. Ik zat wel in de goede hoek maar wat ik er precies mee wilde heb ik lang moeten uitzoeken. Ik ben via een jaar geneeskunde naar biomedische wetenschappen gegaan. Daarna een master biologie richting biochemie. Omdat ik niet het fundamentele onderzoek in wilde ben ik bij een recruiter geweest voor een gesprek wat er allemaal mogelijk was met mijn achtergrond. Dat heeft echt een wereld geopend. Nu werk ik als kernanalist op een diagnostiek laboratorium. Achteraf had de route stuk korter gekund maar erg blij dat ik nu doe wat ik echt leuk vind.

Succes met je keuze!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:17

Ik heb afgelopen jaar chauffeur wegvervoer gedaan en mijn groot rijbewijs gehaald, nu ga ik volgende week starten met opleiding tot ETW. Welliswaar beide in de BBL vorm, en dit zijn lichamelijk zware beroepen dus dat moet ook maar net bij je passen...
heb je zelf echt niet een beetje idee?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:22

Ik heb Medische Informatiekunde gedaan aan de UvA. Vond zelf IT altijd erg interessant, maar een volledige IT studie zag ik niet zitten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gezondheidszorg, Geneeskunde vond ik gewoon een stap te ver. Bij toeval kwam ik deze studie tegen en de combinatie van IT en gezondheidszorg sprak mij meteen aan. Je krijgt echt van beide kanten vakken (van snijzaal tot databases) en dat vond ik erg gaaf. Je word eigenlijk opgeleid tot intermediair tussen arts en ICT.

Uiteindelijk ben ik alsnog met mijn werk de basic IT in gegaan omdat ik de combinatie van IT in de zorg wel erg specifiek vond :+ Nu doe ik vooral erg veel ervaring op en kan ik er altijd nog voor kiezen om richting de zorg te gaan. Ik werk nu overigens als Business Intelligence & Analytics Engineer en ik ben gedetacheerd als BI Developer om het even moeilijk te maken :')

Edit: Ik had overigens hetzelfde vwo profiel als jij hebt TS :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:30

Afkomstig uit België, dus de keuzes kunnen afwijken, maar ik heb humane gedaan, en in het hoger eerst game design (universiteit), maar dat bleek te ver om te combineren met de paarden, en het werd erg zweverig van tijd tot tijd samen met erg veel wiskunde, waar dan weer geen ingangsexamen voor was. Daarna psychologie aan de KUL, maar er was geen inspraak of amper van de leerlingen, je bent een nummertje, en eigen mening, goh, wat is dat eigenlijk 8)7

Derde keer goede keer. (Of vierde keer? Het is maar hoe je het bekijkt :P ) Ik ben vorig jaar gestart aan de VUB in Brussel en ik amuseer me daar echt wel. De campus is rustig, groen, de richtingen zijn een stuk kleiner en ik ben echt fan van taal- en letterkunde. Ik doe momenteel spaans-engels maar aangezien ik op alles geslaag ben behalve op spaans en Duits praktischer is voor mij, hoop ik de switch naar Duits te maken ipv Spaans dit jaar. Da's dus simpelweg tweede jaar, maar met een deel eerstejaarsvakken geheel uit Duits.

Ik krijg wel gigantisch veel overlap met mijn favoriete les, dus da's wel een stuk minder fijn... :(

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:32

Ik wilde altijd dierenarts worden. Op een gegeven moment naar de open dag van de universiteit Utrecht geweest om te kijken naar de opleiding. Ik weet nog goed dat ik die ochtend dacht: "moet dat nou, want ik weet het heel zeker". Nou, toen ik daar aankwam bleek dat ik de studie me iets rooskleuriger had voorgesteld en begon ik toch te twijfelen. Op dezelfde open dag ook nog op de faculteit scheikunde gaan kijken. Daar gaf een ontzettend inspirerende man een praatje, over scheikunde en de opleiding.
Een paar weken later ben ik ook in Eindhoven naar de open dag geweest, om te kijken bij scheikundige technologie. Eenmaal daar geweest hoefde ik niet lang meer te twijfelen en ben ik dus Scheikundige technologie gaan studeren.
Inmiddels ben ik aan het werk als promovendus, nog steeds in Eindhoven.

En waarom ik het zo leuk vond? Ik vind het fantastisch om op het allerkleinste niveau materialen te ontwerpen of processen te optimaliseren zodat het duurzamer wordt.

Lang verhaal kort: ik heb mijn keuze dus gemaakt aan de hand van open dagen die ik bezocht heb.

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:34

Een goede studiekeuze maken is vaak erg lastig! Ik heb op de middelbare school alle bètavakken al laten vallen omdat ik er niet goed in was en er niks aan vond, dus al die studies vielen af. Ik was beter in de alfavakken, waardoor ik naar open dagen van universiteiten ging om bij de alfastudies te kijken (geschiedenis, communicatie, talen etc). Er zat echter geen studie bij waar ik heel enthousiast van werd, het was het allemaal net niet. Ik ben toen nagegaan welke vakken ik op de middelbare nou echt het interessantst vond, waardoor ik bij maatschappijwetenschappen uitkwam. Ik was sowieso al langer geïnteresseerd in het nieuws, maatschappij, politiek etc. Ik ben ook studiekeuzetesten gaan doen (bijvoorbeeld die via qompas). Uiteindelijk kwam ik zo terecht bij sociologie en de sociale wetenschappen. Toen ik over die studies las wist ik meteen dat het me heel interessant en leuk leek. Ik ben me toen verder gaan verdiepen in de bachelors binnen de sociale wetenschappen, bijvoorbeeld welke vakken ze aanbieden en wat je ermee kan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de studie Algemene Sociale Wetenschappen, omdat ik de combinatie psychologie/sociologie interessant vind en de vakken die de opleiding aanbood me leuk leken (leuker dan bij sociologie bijvoorbeeld). Ik vond het ook fijn dat de studie een soort verzameling is van allerlei verschillende sociale wetenschappen, want daardoor werden in het eerste jaar veel verschillende onderwerpen en thema's behandeld. Zodoende kon ik dat eerste jaar ook gebruiken om echt te kijken wat me wel en niet aansprak en heb ik de vakken in het tweede en derde jaar kunnen kiezen op basis van de kennis die ik heb opgedaan in het eerste jaar. Ik dacht bijvoorbeeld dat sociologie echt iets voor mij was, maar de vakken die ik daarover heb gehad vond ik juist minder leuk. Tijdens mijn eerste studiejaar heeft het onderwijs ook mijn interesse gewekt en ben ik bijlessen gaan geven. Ik heb nu ervoor gekozen om een minor in de onderwijswetenschappen te volgen, en ik wil eventueel ook de master daarin gaan doen. Dit terwijl ik bij het maken van mijn studiekeuze niet eens bij onderwijswetenschappen ben gaan kijken omdat het me niks leek :') Maar omdat ik dus aan de faculteit sociale wetenschappen studeer is het erg makkelijk om een minor te doen of vakken te kiezen van een andere sociale wetenschap. Meestal hoef je dus niet per se van bachelor te wisselen als je een master op een ander vakgebied zou willen doen (tenzij het natuurlijk totaal iets anders is). In mijn geval vind ik mijn bachelor nog leuk genoeg om het af te maken en eventueel toch een master van ASW te doen, want die keuze heb ik ook nog niet gemaakt. Ik studeer aan de universiteit Utrecht trouwens :)

Mijn tips zijn dus om je goed te verdiepen in de mogelijkheden, goed te kijken wat je wel en niet leuk vind/goed kan (eventueel met behulp van studiekeuzetesten), kijken naar welke vakken er worden aangeboden en of die je aanspreken, en kijken naar wat je er eventueel later mee kan. En het is helemaal niet erg om na het eerste jaar nog te veranderen van studie, er zijn veel studenten die dat doen. En zoals mijn situatie laat zien hoef je soms niet per se nog van studie te wisselen als je toch een andere master wil doen :)

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:47

Ik wilde graag een creatief beroep gaan beoefenen, liefst veel tekenen.
Dus ben ik na het VMBO naar het Grafisch Lyceum gegaan om animatie te studeren en studeer ik nu Illustratie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, kunstacademie dus :) Ik studeer in januari af als het goed is.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:52

Hbo Logopedie en daarna een premaster klinische neurolinguïstiek. Spijt als haren op mijn hoofd :n
Ook totaal niet meer werkzaam in het vakgebied, door omstandigheden een tijd uit de logopedie geweest en daarna natuurlijk nooit meer aan de bak gekomen in het werkveld. Los van het feit dat de banen schaars zijn kan je na het afronden van een zorg of onderwijs opleiding op het hbo niet weer een tweede opleiding doen. Dan krijg je te maken met instellingscollegegeld.

Zwaar in dubio om over een tijd opnieuw te beginnen met een bbl opleiding en me dan intern in korte tijd omhoog te werken naar weer een vergelijkbaar niveau.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 13-09-18 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:53

vwo NT met aardrijkskunde gedaan (vergelijkbaar daarmee zeg maar, ik kon nog zelf een pakket kiezen :+)

Eerst universiteit scheikunde, gestopt, toen IPABO, daar afgetrapt na 2 jaar :+

Drie jaar gewerkt en toen weer studeren:

HLO analytische chemie gedaan
tijdje gewerkt bij een onderzoeksinstituut en bedrijfsleven (ook nog aanvullende modules gedaan aan Universiteit Wageningen, ook een aanrader)
daarna lerarenopleiding natuurkunde en scheikunde

later een opleiding paardentandarts gedaan

dus nu drie HBO diploma's _O-

Na 10 jaar onderwijs helemaal klaar met die sh*t, regering en minister nemen de boel niet meer serieus.

Nu fulltime paardentandarts en cursuslocatie natuurlijk bekappen

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:00

Havo afgerond met een economie profiel. Daarna bij de politie aangemeld en de selectie procedure begonnen, helaas toch afgewezen en een tussenjaar genomen. Toen een HBO media informatie en communicatie gestart, was toch niet helemaal mijn ding en ben gestopt na een half jaar, weer een half jaar tussenjaar. 2 jaar geleden ben ik een mbo dierverzorging begonnen, dit kon niet op HBO niveau door het missen van biologie. Nu in mijn examen jaar en hoop dus deze opleiding goed af te ronden.

Ik zit zelf in dubio wat ik hierna ga doen, het lijkt mij ontzettend leuk om paardrijles te geven maar ik heb totaal geen ervaring en weet dus niet of ik dan de opleiding wel goed kan doen. Ik wil wel zeker met dieren werken en ben blij dat ik iets heb gevonden wat ik echt leuk vind

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:10

Oh dit topic ga ik even volgen! Ik zit ook in 6 vwo, wil hierna geneeskunde gaan doen maar mocht ik daar nou niet binnenkomen heb ik geen flauw idee wat ik dan wil doen. Misschien Psychologie en dan richting de neuropsychologie/neurosciences maar weet het allemaal niet zeker. Hoop dat ik hier nog wat interessants tegen kom!

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:18

Ik deed vwo NT/NG, want ik wilde altijd dierenarts worden.
Helaas vwo niet gehaald, maar wel havo nt/ng.
Ik doe nu mondzorgkunde. Waarom ik hiervoor gekozen heb, weet ik niet meer. Ik had voordat ik aan de studie begon helemaal geen intresse in tandheelkunde, maar ik ben blij dat ik deze studie heb gekozen.
Mondzorgkunde is een hbo opleiding, maar net je vwo zou je ook aan tandheelkunde kunnen denken.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:19

Ik zit nu in het laatste jaar van wo toerisme op de universiteit van Wageningen *D

Erg leuke en vooral brede studie waarin je het fenomeen toerisme bekijkt vanuit een economisch, sociologisch en milieuwetenschappelijk perspectief. Is een hele brede opleiding waarin je best een brede basis krijgt en nog heel veel kanten op kan. Ga nu zelf beginnen aan een minor in business economics en hierna verder studeren met een master in business administration.

Ik had trouwens ook een NG/NT profiel

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 18:34

Wat veel reacties al, super om te lezen dankjewel! :j *\o/*

Myour schreef:
Lastig als je nog geen idee hebt. Heb je geen voorkeuren voor bepaalde vakken?

Daar is bij mij m'n studie keuze uit voortgevloeid. Biologie en scheikunde, eigenlijk hoe het lichaam werkt vond ik altijd al interessant. Ik zat wel in de goede hoek maar wat ik er precies mee wilde heb ik lang moeten uitzoeken. Ik ben via een jaar geneeskunde naar biomedische wetenschappen gegaan. Daarna een master biologie richting biochemie. Omdat ik niet het fundamentele onderzoek in wilde ben ik bij een recruiter geweest voor een gesprek wat er allemaal mogelijk was met mijn achtergrond. Dat heeft echt een wereld geopend. Nu werk ik als kernanalist op een diagnostiek laboratorium. Achteraf had de route stuk korter gekund maar erg blij dat ik nu doe wat ik echt leuk vind.

Succes met je keuze!

Lastig om uit te leggen wat ik leuk vind haha, vind biologie en natuurkunde heel interessant en leuk. Maar ik ben gewoon geen super vwo leerling en moet er veel voor doen, ben bang om het mezelf te moeilijk te maken maar ook om te verkeerde keus te maken.
Eerst wilde ik altijd dierenarts worden, toen op de open dag afgehaakt om verschillende redenen. Rechten vind ik interessant maar bedrijfskunde ook, heb over geneeskunde zitten te denken maar zie mezelf niet als arts aan het werk. Psychologie ook een optie, maar toen ik in behandeling kwam bij een psycholoog toch maar afgehaakt, want daar zou ik eeeecht geen geduld voor hebben :+
Overigens maakt jou reacties me wel weer duidelijk dat ik niet meteen de juiste keus hoef te maken en dat ik altijd nog kan switchen! En het klinkt wel leuk wat je doet, super leuk dat je zo'n goede keus hebt kunnen maken!


Ghostattack schreef:
Ik heb Medische Informatiekunde gedaan aan de UvA. Vond zelf IT altijd erg interessant, maar een volledige IT studie zag ik niet zitten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gezondheidszorg, Geneeskunde vond ik gewoon een stap te ver. Bij toeval kwam ik deze studie tegen en de combinatie van IT en gezondheidszorg sprak mij meteen aan. Je krijgt echt van beide kanten vakken (van snijzaal tot databases) en dat vond ik erg gaaf. Je word eigenlijk opgeleid tot intermediair tussen arts en ICT.

Uiteindelijk ben ik alsnog met mijn werk de basic IT in gegaan omdat ik de combinatie van IT in de zorg wel erg specifiek vond :+ Nu doe ik vooral erg veel ervaring op en kan ik er altijd nog voor kiezen om richting de zorg te gaan. Ik werk nu overigens als Business Intelligence & Analytics Engineer en ik ben gedetacheerd als BI Developer om het even moeilijk te maken :')

Edit: Ik had overigens hetzelfde vwo profiel als jij hebt TS :)

Dit klinkt ook wel interessant, zit zelf ook met dat ik geneeskunde net wat te ver vindt gaan of dat ik een beroep niet zie zitten. Wist niet dat er studies zo gecombineerd waren, ga me even verdiepen of dat bij meerdere studies zo is. Dankjewel voor je reactie!

BernetteO schreef:
Ik wilde altijd dierenarts worden. Op een gegeven moment naar de open dag van de universiteit Utrecht geweest om te kijken naar de opleiding. Ik weet nog goed dat ik die ochtend dacht: "moet dat nou, want ik weet het heel zeker". Nou, toen ik daar aankwam bleek dat ik de studie me iets rooskleuriger had voorgesteld en begon ik toch te twijfelen. Op dezelfde open dag ook nog op de faculteit scheikunde gaan kijken. Daar gaf een ontzettend inspirerende man een praatje, over scheikunde en de opleiding.
Een paar weken later ben ik ook in Eindhoven naar de open dag geweest, om te kijken bij scheikundige technologie. Eenmaal daar geweest hoefde ik niet lang meer te twijfelen en ben ik dus Scheikundige technologie gaan studeren.
Inmiddels ben ik aan het werk als promovendus, nog steeds in Eindhoven.

En waarom ik het zo leuk vond? Ik vind het fantastisch om op het allerkleinste niveau materialen te ontwerpen of processen te optimaliseren zodat het duurzamer wordt.

Lang verhaal kort: ik heb mijn keuze dus gemaakt aan de hand van open dagen die ik bezocht heb.

Dit had ik precies hetzelfde bij diergeneeskunde tot vorig jaar, en toen lag alles weer overhoop hahah!
Beetje jammer alleen dat ik echt slecht ben in scheikunde, vind het wel super interessant maar echt niet mijn vak helaas



xnaomivdh schreef:
Mijn tips zijn dus om je goed te verdiepen in de mogelijkheden, goed te kijken wat je wel en niet leuk vind/goed kan (eventueel met behulp van studiekeuzetesten), kijken naar welke vakken er worden aangeboden en of die je aanspreken, en kijken naar wat je er eventueel later mee kan. En het is helemaal niet erg om na het eerste jaar nog te veranderen van studie, er zijn veel studenten die dat doen. En zoals mijn situatie laat zien hoef je soms niet per se nog van studie te wisselen als je toch een andere master wil doen :)

Dankjewel voor de tips! Dat ik nog altijd van studie kan veranderen verlies ik af en toe indd een beetje uit het oog. Oh ik wist niet dat je niet altijd per se van bachelor hoeft te wisselen, daar kan ik me ook nog wel eens in gaan verdiepen :D


Arabesk schreef:
vwo NT met aardrijkskunde gedaan (vergelijkbaar daarmee zeg maar, ik kon nog zelf een pakket kiezen :+)

Eerst universiteit scheikunde, gestopt, toen IPABO, daar afgetrapt na 2 jaar :+

Drie jaar gewerkt en toen weer studeren:

HLO analytische chemie gedaan
tijdje gewerkt bij een onderzoeksinstituut en bedrijfsleven (ook nog aanvullende modules gedaan aan Universiteit Wageningen, ook een aanrader)
daarna lerarenopleiding natuurkunde en scheikunde

later een opleiding paardentandarts gedaan

dus nu drie HBO diploma's _O-

Na 10 jaar onderwijs helemaal klaar met die sh*t, regering en minister nemen de boel niet meer serieus.

Nu fulltime paardentandarts en cursuslocatie natuurlijk bekappen

Oh paardentandarts, super gaaf! hoe zit je met werkgelegenheid enzo?
Opleiding natuurlijk bekappen wil nog gaan doen, super interessant wie weet wel bij jou haha


liliekska schreef:
Oh dit topic ga ik even volgen! Ik zit ook in 6 vwo, wil hierna geneeskunde gaan doen maar mocht ik daar nou niet binnenkomen heb ik geen flauw idee wat ik dan wil doen. Misschien Psychologie en dan richting de neuropsychologie/neurosciences maar weet het allemaal niet zeker. Hoop dat ik hier nog wat interessants tegen kom!

Leuk! succes met je examenjaar en studie keuze, super spannend en lekker stressvol :+


beauty1love schreef:
Ik zit nu in het laatste jaar van wo toerisme op de universiteit van Wageningen *D

Erg leuke en vooral brede studie waarin je het fenomeen toerisme bekijkt vanuit een economisch, sociologisch en milieuwetenschappelijk perspectief. Is een hele brede opleiding waarin je best een brede basis krijgt en nog heel veel kanten op kan. Ga nu zelf beginnen aan een minor in business economics en hierna verder studeren met een master in business administration.

Ik had trouwens ook een NG/NT profiel

business economics en business administration zitten ook in mijn lijstje inderdaad! redenen waarom jij dit gekozen hebt en ben benieuwd hoe het je bevalt!!

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:44

Herkenbaar zeg, de keuzestress!

Ik heb mbo niveau 2 dierhouderij gedaan. Gekozen omdat ik gek was en ben van dieren. Ik heb nog nooit zo weinig geleerd op een opleiding :+ wel afgerond.
Daarna een jaar gaan werken want ik zag het niet zo zitten om te stoppen met een niveau 2 dierhouderij. Na het jaar werken ben ik mbo niveau vier accountmanager gaan doen. Gekozen omdat dit de enige optie was om te starten met een mbo niveau 2. In dat jaar er achter gekomen dat de dierhouderij echt de stomste keuze ooit was. Ik had zo’n grote achterstand op onder andere wiskundig gebied, wat heel veel bijles en doorzettingsvermogen heeft gekost! Uiteindelijk netjes binnen drie jaar gehaald *\o/* .
Daarna begonnen met hbo bedrijfskunde, gestopt wegens geen klik en te weinig punten. Daarna in de marketing gaan werken en Media, informatie en communicatie in deeltijd gaan studeren. Ook mee gestopt; waar bedrijfskunde te theoretisch is, is MIC te veel praktisch ingesteld en ook daarmee geen klik. Minors sloten niet aan bij mij en de lessen ook niet. Daar wel punten gehaald maar toch uiteindelijk gestopt. Nu hielp ik al mensen met hun CV, motivatiebrief en zocht ik banen voor ze. Van daaruit ben ik als Intercedent gaan werken waar ik het super naar mijn zin heb! Ik doe nu een post hbo opleiding tot Intercedent (heel veel wetten en arbeidsrecht wat je moet weten) en ik twijfel om een HRM deeltijd opleiding te gaan doen :)
Ofwel, ik heb spijt van de nutteloze route die ik heb afgelegd, maar aan de andere kant heeft het mij wel geleid tot mijn “droom” baan :) .

Sorry voor mijn lange verhaal :+

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:50

Ik heb een NG met natuurkunde profiel gedaan op het VWO. Ik zat te twijfelen tussen psychologie en geneeskunde, maar wilde geen patientencontact en dus de onderzoekswereld in. Voordat ik daar bij deze opleidingen in kon specialiseren, moest ik wel patiënt gerichte communicatie vakken volgen en daar had ik geen zin in, dus afgehaakt na de open dagen.

Toen per toeval de opleiding Pharmacy tegen gekomen aan de Rug (Groningen) en dit vind ik perfect. Wel de vakken over het menselijke lichaam en de medicijnen/werking daarvan, niet het communicatie gedeelte als je op de onderzoeks kant wilt specialiseren.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:51

Het is alweer een hele tijd geleden, maar ik wilde eigenlijk altijd al dierenarts worden. Beetje jammer alleen dat ik het niveau van natuurkunde, scheikunde en wiskunde B op het VWO samen net niet aan kon. Daarom uiteindelijk geswitched naar een heel ander vakkenpakket, maar dierenarts worden zat er dus niet meer in :+
Dus toen ben ik aan mijn zoektocht begonnen.
Eerst in Utrecht meegelopen met biologie (baanperspectief was slecht, ik wilde geen leraar worden), later nog in Wageningen met levensmiddelentechnologie (kon me niet genoeg boeien).... toen in Twente naar de open dag gegaan van de universiteit, daar terecht gekomen bij Bestuurskunde. Vooral het interdisciplinaire karakter van die studie sprak me aan.
Het bleek een combinatie van sociologie, rechten, politicologie, economie, beleidsstudies en onderzoeksmethodologie.
Dus daarvoor gekozen.
Tijdens vakantiewerk kwam ik in de zorg terecht, terwijl ik altijd dacht dat dat niets voor mij was :+ Van daaruit kwam het idee om bestuurskunde te gaan combineren met gezondheidszorg en sociaal beleid.
Dus dat heb ik o.a. omgezet in een minor management van de gezondheidszorg.
Na een korte eerste baan als onderzoeker ben ik al jaren aan het werk als beleidsmedewerker. Eerst bij MEE, daarna bij een instelling voor verstandelijk gehandicaptenzorg en sinds kort bij een instelling voor revalidatiezorg :)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:58

Wilde ook altijd dierenarts worden,
toen bleek dat dit te hoog gegrepen was en nu als backup wil ik dierfysio worden.
Zit nu in het 2e jaar van humaan fysio (je moet eerst humaan fysio zijn voor je de opleiding dierfysio mag doen) en nog geen moment spijt gehad!