Zij-instromen onderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Zij-instromen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 09:40

Op dit moment ben ik op zoek naar werk. Ik heb in 2011 mijn Hbo opleiding Hippische Bedrijfskunde afgerond en ben daarna in de bancaire sector terecht gekomen, maar aangezien de baankansen steeds kleiner worden en ik graag iets voor de maatschappij zou willen betekenen, en ze nu heel veel mensen in het onderwijs zoeken, vroeg ik me af of het iets voor mij zou zijn om als zij-instromer in het onderwijs te gaan werken.

Ik heb een kindje van bijna 1 (en een lieve partner). Is er iemand bekend met het zij-instroom traject? Is het te doen met een klein kindje? Is het zwaar? Is in het onderwijs gaan überhaupt wel een slim idee, gezien de hoge werkdruk en de vele burn-outs? Ik zat zelf te denken aan het basisonderwijs, ik ben op zoek naar een parttime baan van circa 24 uur per week.

Mijn hele familie zit in het onderwijs, dus ik weet dat het heel zwaar is. Maar het geeft ook voldoening. Helaas zit niemand van hen in het basisonderwijs. Ik heb wel begrepen dat je in het basisonderwijs erg veel (te veel) tijd kwijt bent aan de randzaken, zoals administratie en vergaderingen.

Zijn er hier instromers, of 'gewoon' leerkrachten (basis)onderwijs die mij iets kunnen vertellen over hun ervaringen?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:57

Mijn man zit in het basis onderwijs, en ik heb zelf 2 keer de pabo het eerste jaar gedaan maar door omstandigheden niet af kunnen maken.
Ik merk dat mijn man het best pittig vindt. Hij heeft het altijd zijn roeping gevonden, maar nu hij eenmaal daadwerkelijk meester is valt het hem zwaarder dan gedacht. Maar dat komt vooral door de werkdruk, de vele uren die je naast het lesgeven nog kwijt bent, het loon wat niet in verhouding staat met het werk dat je doet, en het feit dat tegenwoordig kinderen meer moeite hebben met respect voor hun docent.

Hij vindt het wel leuk hoor, het bevalt hem wel, maar het is best zwaar.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zij-instromen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:05

Je kan ook met jou vakkennis instromen op het mbo of VO en dan economie / mens en maatschappij gaan geven. :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Zij-instromen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:44

tja, over de werkdruk in het basisonderwijs is ontzettend veel terug te vinden. dat men in het werkveld eindelijk de barricaden opgegaan is begrijp ik, als ex-juf, dan ook heel goed.
Als jij zegt, ik weet dat het zwaar is maar het geeft veel voldoening, dan sla je de plank volkomen mis vrees is. Want juist dát is waar het onderwijs aan kapot is gegaan.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 12:25

Wat bedoel je precies benangelique? Dat je er niet meer voldoende voldoening uit kunt halen? Is de werkdruk voor jou de reden geweest om niet meer werkzaam te zijn in het onderwijs?

Ik ben juist wel op zoek naar een baan die voldoening geeft, die meer waarde heeft dan ''papieren rondschuiven''. Dus ik hoor graag van je. :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Zij-instromen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:37

Ik bedoel dat mensen in het onderwijs vaak genoegen nemen met 'Ik doe t met min hart, het is mijn roeping'. Daarom heeft het zo lang geduurd voordat het po op de barricaden ging en is het po inmiddels compleet uitgehold.
Je moet duidelijk hebben wáár je de voldoening uit haalt. Is dat het bijbrengen van stof? Is dat het contact met de kinderen? Etc.
Basisonderwijs kent een enorme, maar dan ook echt enorme werkdruk. Niet te vergelijken met vo en hoger. Dat moet je je realiseren

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Zij-instromen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:54

Op mijn school werkt sinds dit jaar een zij-instromer met een kindje van 2. Ik heb nog niet echt heel erg met haar gepraat maar volgens mij ervaart ze het wel als zwaar. Ik ben het ook helemaal met de andere eens dat je in het PO veel werkdruk ervaart. Zo maak ik gerust 60 uur in de week.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:58

Ik sta een jaar of 17 voor de klas nu, basisonderwijs, middenbouw.

Je werkt je uit de naad ja. De acht urige werkdag die is ingevoerd is gewoon lachwekkend.
Wat ik leuk vind is dat je zelfstandig, maar ook met je team werkt. Je dagen zijn nooit hetzelfde, je maakt altijd weer wat nieuws mee. Ik geniet ervan om kinderen wat te leren en hun zelfvertrouwen te zien groeien als ze iets nieuws kunnen.

Je moet er goed tegen kunnen om elke dag 100 verschillende dingen te moeten doen, terwijl je maar tijd hebt om 50 dingen goed te doen.
Perfectionisme moet je afleren, want dan ga je ten onder.
Flexibiliteit en stressbestendigheid zijn heel belangrijk.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Zij-instromen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:16

Ik ben een zij-instromer, maar sta nu al weer 15 jaar voor de klas.
Ik vond het traject zwaar, maar wel te doen. Maar goed, ik was alleen en had geen verdere verplichtingen.
Ik heb wel ervaren dat je er echt vrij onvoorbereid in werd gegooid toen. Ik had wel lesgeefervaring in de paarden en was gewend om met groepen kinderen te werken.
Ik had echter geen idee van pedagogiek, planning of klassenmanagement. En er werkten toen nog vanuit methodes.
Er wordt nu zo veel meer van je verwacht in de zin van coaching, adaptief onderwijs, veel kinderen met bijzonderheden en bijbehorende aanpak, differentiëren, privacy gevoeligheid etc etc. Ik kan het zelf al nauwelijks bijhouden en ik weet inmiddels echt wel waar ik voor sta.
Er wordt ontzettend veel van je verwacht. Ook als startende juf. Begeleiding schiet er vaak bij in. Er zijn gewoon te weinig mensen voor. De opleiding gaat ook VEEL tijd van je vragen qua voorbereiding en opdrachten en intervisie.
Ik ben in die 15 jaar 1 x overspannen geweest en ik heb een burn-out gehad. Desondanks zou ik geen ander werk willen doen. Het moet wel een soort roeping zijn wil je er voor kunnen blijven gaan. ( en weten wanneer je moet stoppen).
Ik zeg: waar een wil is, is een weg. Je zult je er wel 2 jaar met 200% energie in moeten gooien en stevig in je schoenen leren staan. Dan krijg je er een mooie, maar zware job voor terug.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:34

Ik raad je eigenlijk het middelbaar onderwijs aan. Als juf op de basisscholen heb je een stuk grotere rol voor de leerlingen dan als vakdocent. Ik geef zelf Nederlands en Geschiedenis (m&m) op een vmbo en dan eigenlijk vooral de 3e klassen (15/16 jaar). Het is zwaar, maar ik kan zo ontzettend met die leerlingen lachen. Als ik een rotles heb, is dat jammer, maar ik heb het volgende uur weer een andere klas. Je moet echter wel van de doelgroep 'puber' houden. :D

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 14:21

Dank voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan. Ik zal ook eens kijken naar het VO.