Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:03

Ik kon even geen andere titel bedenken.

Ik werk al 5 jaar in de veehouderij. Vind het super leuk en heb op 1 adres een super leuke baan. Dit loopt via een uitzendbureau die ook nog eens mijn bbl opleiding betaald.
Daarnaast heb ik nog een ander adres waar ik melk voor zo'n 10 uur per week.

Hoewel ik het werk leuk vind, heb ik lichamelijke klachten wat het werk soms ernstig bemoeilijkt, soms zelfs zo dat ik af moet zeggen bij het ene adres waar ik alleen maar melk.
Als ik op het andere adres dit aangeef kan ik ander werk kiezen (bv mechanisch voeren) zodat ik het even ontzie.

Echter ik krijg op moment weer zoveel last dat ik telkens af moet zeggen op dat ene adres dat mn baas daar een beetje zat van is. En ik begrijp dat, maar heb op dat moment geen keuze.

Ik heb al meerdere keren bij het uitzendbureau aangegeven dat ik last heb en dat dit zo niet kan. We kijken of we iets passenders kunnen vinden zeggen ze dan. Dit gaat al 2 jaar zo aan.

Ik wil dus eigenlijk graag ander werk erbij, maar ik kan hier dus niet weg. En als ik een tweede werkgever krijg verdien ik zo weinig dat ik dat niet de moeite vind...
Ik verdien met dit al heel weinig.

Wat zijn nog opties om dit vicieuze cirkeltje te doorbreken?

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:13

Zoiets komt bij bekend voor. Werk je toevallig bij AB vakwerk?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:13

maar je kunt niet weg ivm die bbl opleiding?

Anoniem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:28

Nee, bij een ander klein uitzendbureau...

O. a. de bbl opleiding wat nu nog 2 jaar duurt. En dat mn contract met het bedrijf waar ik het wel naar mn zin heb bij hun loopt. En dan kan ik er wel een ander uitzendbureau bij doen maar dan kom ik op 3,4 of een keer 5 euro per uur ivm loonheffingskorting...

laran

Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:37

Voor je zelf kiezen, ik hoor heel veel klachten in mijn omgeving door het melken. Mannen die met 35 al totaal versleten zijn. Je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het de rest van je leven mee doen.
Hier probeer het uitzendbureau mij steeds meer te laten melken, maar dat gaat lichamelijk niet. Dat heb ik al regelmatig aangegeven, ook dat ik graag wat anders wil doen dan melken. Maar daar hoor je niks van, ja dat ze opzoek gaan, en dan hoor je er niks meer van. Maar wel met enige regelmaat bellen of ik extra wil melken. Want niemand wil het nog doen.
Is ook niet gek ze staan te springen om mensen die willen melken....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:29

Myrthe3 schreef:
O. a. de bbl opleiding wat nu nog 2 jaar duurt. En dat mn contract met het bedrijf waar ik het wel naar mn zin heb bij hun loopt. En dan kan ik er wel een ander uitzendbureau bij doen maar dan kom ik op 3,4 of een keer 5 euro per uur ivm loonheffingskorting...

Ja, maar de teveel betaalde belasting krijg je toch gewoon terug. Ik denk dat je jezelf vaster denkt dan het werkelijk is.

Anoniem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:36

Laran, heel herkenbaar. Ze zeggen hun best te doen maar ondertussen doen ze niks en het enige wat je krijgt zijn meer melkadressen...

GDG, ik heb een tijdje bij 2 werkgevers gewerkt en het resultaat was dat ik bij degene met de minste uren 4 euro per uur verdiende. Een hele dag werken voor 32 euro en dan nog zonder km vergoeding. Toen ik belastingaangifte deed kreeg ik 50 euro, dus ik vraag me dan echt af waar dat allemaal blijft, een hele dag zwaar werk voor nog geen eens 32 euro ivm benzine vind ik eerlijk gezegd uitbuiterij :o

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:50

Hoe oud ben je? 4 euro per uur is minimumloon voor 17/18 jaar, maar je geeft aan al 5 jaar in de veehouderij te werken...

Anoniem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:52

Ik ben 22 :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:56

Ik heb 10 jaar binnen de paardensport gewerkt en vorig jaar besloten dat het tijd was voor een carrière switch. Zit nu 5 dagen in de week 40 uur per dag in mijn eentje op kantoor, en heb amper werk voor 20 uur, dus de overige 20 uur moet ik maar vol zien te maken..
Ook lichamelijk ben ik een stuk stijver geworden en kan ik veel minder hebben, mijn bespiering is slechter geworden, en mijn hoofd loopt over van gedachtes aangezien ik teveel tijd heb om te denken. Ook zijn mijn longen een stuk slechter geworden aangezien ik uit verveling iets meer rook dan een jaar geleden.

Dus ook ik heb de keuze gemaakt om weer 20 uur per week aan de bak te gaan als stalamazone. Soms lucht een verandering ontzettend op. In ieder geval voor mij wel.. Probeer het nog even vol te houden en heb het er vooral ook met je werkgever/uitzendbureau over

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:03

Maar dan ligt je minimumloon toch op 9-10 euro per uur?
Zeg dat er nog 20% vanaf gaat aan belastingen (wat je later terug krijgt) zit je nog op 7-8 euro per uur. Misschien nog geen vetpot, maar beter dan 4 euro :+

Anoniem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:07

Tja ik snap ook niet hoe dat kan, het gebeurde toen wel zo. Ik zit nu op 9 euro per uur.

Het is geen kwestie dat ik geen zin meer heb, maar ik heb carpaal tunnel syndroom waar ik ontzettend veel last van heb. Als ik niet melk heb ik geen tot weinig last, als ik 2x per dag melk kan ik savonds niet meer slapen van de pijn. En dit gaat al 2 jaar zo aan.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:36

Zelf ook zoiets mee gemaakt. Werkte ook voor een uitzendbureau en zat al 5 jaar op een bedrijf voor 3 dagen in de week en de rest bij andere veehouders. En ik kon maar niet weg bij dat ene bedrijf want er was niks anders volgens hun. Bij mij in de buurt was een boer en die zocht ook een melker dus ik gezegd ik wil daar heen te melken. Volgens hun kon dat niet vanwege mijn lengte ( erg klein). Dus ik zei ik ga eerst melken en daarna neem ik een besluit. Ik nam gewoon zelf de touwtjes in handen. Het beviel erg goed. Sta op je strepen en ga zelf wat zoeken. Nu ben ik ook zelf weg bij het uitzendbureau omdat ik hierna ook mijn werk ben gaan zoeken. Nu ben ik sinds februari zzp'er geworden en wat bevalt me dat goed zeg. Maargoed hier heeft ts niks aan. Maar sta op je strepen en neem zelf de touwtjes in handen en overleg met die boer

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:56

Myrthe3 schreef:
Tja ik snap ook niet hoe dat kan, het gebeurde toen wel zo. Ik zit nu op 9 euro per uur.

Het is geen kwestie dat ik geen zin meer heb, maar ik heb carpaal tunnel syndroom waar ik ontzettend veel last van heb. Als ik niet melk heb ik geen tot weinig last, als ik 2x per dag melk kan ik savonds niet meer slapen van de pijn. En dit gaat al 2 jaar zo aan.


En dat syndroom is niet te behandelen? Zie regelmatig mensen met dit syndroom die het of kunnen laten behandelen of ze hebben een speciale brace daarvoor. Is er geen mogelijkheid om andere werkzaamheden te doen als alleen maar melken?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:45

Dat vroeg ik me ook al af, normaal gesproken kun je geopereerd worden aan carpaal tunnelsyndroom.

Anoniem

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:21

Ze willen mij niet opereren omdat ik te jong ben, daarnaast is een operatie alleen maar uitstel van executie, ik heb meerdere mensen gesproken die na een operatie nog steeds last hebben.
En ik vind het eigenlijk ook van de zotte dat ik mij maar moet laten opereren, als ik een week niet melk heb ik nergens last van, dus dat is voor mij duidelijk, ik moet gewoon niet steeds dezelfde repeterende bewegingen maken.
Een brace heb ik geprobeerd maar helpt helaas niet voldoende, zodra ik hem af doe om te melken heb ik weer last. En met een brace aan melken lukt mij niet omdat ik dan heel erg beperkt word in mijn bewegingen...

Op dat ene bedrijf waar ik graag werk is die mogelijkheid van ander werk dan melken er wel en dat vind ik heel fijn. Als ik last heb geef ik dat aan en gaat de boer melken en ik bijvoorbeeld dingen schoonmaken, voeren of iets administratiefs doen. Alleen ik kan daar niet meer uren maken.

Op het andere bedrijf melk ik alleen en willen ze mij ook geen ander werk laten uitvoeren, ze hebben mij daar puur voor het melken. Ik heb dit aangegeven maar deze boer doet daar niks mee.
En daar zit ik dus mee, ik zeg nu regelmatig af omdat ik teveel last heb. Zie er als een berg tegenop om heen te gaan.
En dat kan dus niet langer, er ontstaat wrijving en ik snap die boer heel goed, maar als ik stop bij deze boer heb ik niet genoeg inkomsten. Want het uitzendbureau heeft niks anders voor mij, alleen maar andere melkadressen. En dan kan ik dat wel weer doen maar dan blijft het zo doorgaan...

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:49

Zijn er bij jullie in de buurt geen geiten bedrijven of heb je daar al ervaring mee? Het werk is veel lichter dan de koeien. Kan je verdere zware werkzaamheden wel doen? Zit je echt verbonden aan de veehouderij of mag je ook de akkerbouw in? En bij crv monsternemen?

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:58

Misschien een domme vraag maar je melkt toch niet met de hand? Het is toch gewoon de pompen erop zetten en de machine doet de rest? Ik heb er echt geen verstand van hoor maar ik vraag me af hoe het zit.

En een op maat gemaakte brace waarbij je handen rust krijgen?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:25

Myrthe3 schreef:
Ze willen mij niet opereren omdat ik te jong ben, daarnaast is een operatie alleen maar uitstel van executie, ik heb meerdere mensen gesproken die na een operatie nog steeds last hebben.
En ik vind het eigenlijk ook van de zotte dat ik mij maar moet laten opereren, als ik een week niet melk heb ik nergens last van, dus dat is voor mij duidelijk, ik moet gewoon niet steeds dezelfde repeterende bewegingen maken.
Een brace heb ik geprobeerd maar helpt helaas niet voldoende, zodra ik hem af doe om te melken heb ik weer last. En met een brace aan melken lukt mij niet omdat ik dan heel erg beperkt word in mijn bewegingen...


Ik kan mij voorstellen dat je weinig zin hebt om juridisch te worden, maar het lijkt mij toch verstandig.
Als je in loondienst bent bij een uitzendbureau, hoef je echt geen werk te doen waar je medische klachten van krijgt.
Als jouw lichaam niet kan melken en jij bij verschillende artsen bent geweest, houdt het op.
Heb je de arbo arts van het uitzendbureau al gesproken...?
Citaat:
Op dat ene bedrijf waar ik graag werk is die mogelijkheid van ander werk dan melken er wel en dat vind ik heel fijn. Als ik last heb geef ik dat aan en gaat de boer melken en ik bijvoorbeeld dingen schoonmaken, voeren of iets administratiefs doen. Alleen ik kan daar niet meer uren maken.

...voor zo lang de opleiding duurt een prima regeling.
En een diploma is mooi, maar een diploma hoort jou wel voor te bereiden op een beroep - terwijl jouw lichaam dit wellicht niet aankan.
Dat IS ingewikkeld- maar geen enkele reden om nu je lichaam te laten slopen.
Citaat:
Op het andere bedrijf melk ik alleen en willen ze mij ook geen ander werk laten uitvoeren, ze hebben mij daar puur voor het melken. Ik heb dit aangegeven maar deze boer doet daar niks mee.
En daar zit ik dus mee, ik zeg nu regelmatig af omdat ik teveel last heb. Zie er als een berg tegenop om heen te gaan.
En dat kan dus niet langer, er ontstaat wrijving en ik snap die boer heel goed, maar als ik stop bij deze boer heb ik niet genoeg inkomsten.


Gewoon ziekmelden! Je kunt je 'deels ziekmelden': wel andere dingen doen, maar niet melken.
En het uitzendbureau zoekt maar iemand anders!

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:26

haha sorry moet even lachen. Dat denken dus echt heel veel mensen maar dat is dus totaal niet zo. En die "pompen" zoals jij het noemt kan bij sommige bedrijven ook nog behoorlijk zwaar zijn. Dan moet je denken aan 1 a 2 kg en als de koe er niet helemaal lekker bij staat waarbij jij dus je armen helemaal moet streken en de koe niet echt stil staat kan is dit best zwaar. Neem zelf maar een pak suiker in je hand en hou het een tijdje vast en dit 160 keer?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:40

lovelucydan schreef:
Misschien een domme vraag maar je melkt toch niet met de hand? Het is toch gewoon de pompen erop zetten en de machine doet de rest? Ik heb er echt geen verstand van hoor maar ik vraag me af hoe het zit.

En een op maat gemaakte brace waarbij je handen rust krijgen?


Ik denk dat ze nog niet werken met de melkrobot, maar dat ze bij elke koe die pompen erop moet zetten. Dat is echt k*twerk, zeker met veel koeien en geloof zeker dat je er last van krijgt :\

Het lijkt me echt verstandig dat je nu actie onderneemt, voor je op de 30e al loopt met een versleten lichaam. Kan je niet een andere opleiding gaan doen wat fysiek minder belastend is?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:02

Maar als je dit al 2 jaar hebt, waarom ben je dan aan deze opleiding begonnen vraag ik me af, niet dat je daar nu wat aan hebt want het is nu toch zo..

Daarnaast ga ik mee met Janneke en zou ik eens bij het uitzendbureau gaan vragen om de arbo arts, of vragen bij het uitzendbureau of ze geen ander werk voor je hebben.. Zal misschien wel niet het werk zijn wat je leuk vind maar goed, je zal toch ergens inkomsten vandaan moeten halen ;)

Ze kunnen je in ieder geval niet zo op deze manier laten werken. En als de ene boer je heeft aangenomen om te melken en geen andere werkzaamheden beschikbaar heeft dan is dat heel erg vervelend, maar dan zou ik daar toch stoppen voor je straks helemaal niets meer kan

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Als je gevangen zit in hetgeen je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:10

je zult je wel moeten ziekmelden voor het melken, want dat uzb heeft er blijkbaar geen zin in om iets anders voor je te zoeken.

laran

Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:31

lianne484 schreef:
haha sorry moet even lachen. Dat denken dus echt heel veel mensen maar dat is dus totaal niet zo. En die "pompen" zoals jij het noemt kan bij sommige bedrijven ook nog behoorlijk zwaar zijn. Dan moet je denken aan 1 a 2 kg en als de koe er niet helemaal lekker bij staat waarbij jij dus je armen helemaal moet streken en de koe niet echt stil staat kan is dit best zwaar. Neem zelf maar een pak suiker in je hand en hou het een tijdje vast en dit 160 keer?


Dit dus, en dan heb je er nog koeien bij die lastig zijn waar je minuten lang het melkklauw vasthoud en met je andere arm de staart. Kracht training op en top.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:36

lovelucydan schreef:
Misschien een domme vraag maar je melkt toch niet met de hand? Het is toch gewoon de pompen erop zetten en de machine doet de rest? Ik heb er echt geen verstand van hoor maar ik vraag me af hoe het zit.

En een op maat gemaakte brace waarbij je handen rust krijgen?



In feite heb je gelijk. Je sluit de melkbekers aan en de machine doet de rest. Maar je moet het zien als iedere dag zoveel uur dezelfde beweging en ten gevolge daarvan komen de klachten cg verslijten van gewrichten. Het is net zoiets als een muisarm. Je krijgt last omdat je continu en urenlang dezelfde beweging maakt.

Ts heel vervelend. Ik heb 5 jaar lang koeien gemolken, een 8 uur per dag en ben ook gestopt vanwege lichrmalijke klachten. Was op een gegeven moment zo erg dat ik het melkstel niet meer opgeheven kreeg om aan te sluiten. Heb toen ander werk gezocht. Je bent een werknemer, geen eigenaar. Het is het niet waard om zo jong al kapot te zijn voor een hongerloontje.
Ik zou toch in gesprek gaan met de beide veehouders en kijken hoe je het werk anders kunt indelen, anders op zoek naar een ander bedrijf.