Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:15

Hoi allemaal,

Ik heb totaal geen verstand van bonus regelingen en hoe het allemaal werkt.
Ik heb twee bijbaantjes waarbij ik een 0-uren contract heb. Nu zei een van mijn managers dat ik bij een van de baantjes een soort bonus moest opzeggen omdat ik anders aan het einde van het jaar een bepaald bedrag moest terug betalen.
Hoe werkt dit? Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

Alvast bedankt :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:15

Loonheffingskorting?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:17

dat heeft te maken met je loonheffing je mag dit maar op 1 bedrijf aan hebben. als je geen loonheffing op je loon hebt krijg je een hoop minder geld per maand dan dat je moet verdienen. als het goed is kan je bij het bedrijf gewoon een brief invullen dat je het aan wil laten zetten.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:17


daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:27

secricible schreef:
Je loonheffingskorting bedoelt hij :)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting

Hier is een formulier voor dat je werkgever je kan aanbieden. Normaal zorg je dat je loonheffingskorting aanvraagt bij je meest betaalde baan.

Exact dit.

Bij loon betaal je ook een deel belasting.
Bij een baan mag je de korting nemen op de belasting. Bij baan 2 mag je die korting niet krijgen.
Verstandig is dan om bij de baan waar je het meest verdient de korting op de belasting aan te vragen.
Even in Jip en Janneke taal uitgelegd komt het daar op neer.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:27

Op dit moment heb ik dus loonheffingskorting bij beide bedrijven aan staan. Dit is afgelopen twee maanden zo geweest, is het mogelijk om met een van de bedrijven te regelen om het terug te draaien?
En geldt die loonheffingskorting alleen voor de uren waarop je hebt gewerkt?

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:32

Ik heb trouwens nog een vraag voor het geval mensen dit ook weten :list:
Ik ben nu op zoek met mijn vriend naar een appartementje, beiden hebben we een 0 uren contract.
Het loon wat wij hebben is dus zeer onregelmatig ivm een studie.
Nu moesten we op een site zeggen hoeveel we ongeveer verdienden zodat we dan op een wachtlijst kwamen te staan. Is het loon wat wij beiden gemiddeld verdienen het loon waar ze naar vragen? Of kan ik zeggen dat ik niks verdien (ivm een veel goedkoper appartement en een studieschuld die steeds hoger wordt)

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:38

officieel mag je idd niet bij twee banen de korting aan hebben staan.
dus deze moet je bij het bedrijf waar je in totaal het minst verdient uitzetten. Dit kan volgensmij niet met terugwerkende kracht.

Je gaat dus meer loonbelasting betalen, maar grote kans dat je in april/mei/juni van de belasting weer heel veel terug gaat krijgen want gok niet dat je een heel hoog jaarsalaris hebt.


over je wachtlijstvraag. Vaak willen verhuurder wel meer zekerheid dan een 0-urencontract. ik zou gewoon het gemiddelde loon invullen en anders even bellen voor informatie

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:56

future_vet schreef:
over je wachtlijstvraag. Vaak willen verhuurder wel meer zekerheid dan een 0-urencontract. ik zou gewoon het gemiddelde loon invullen en anders even bellen voor informatie


En is een lening niet genoeg? Is het dan slim om het loon van mijn ouders erbij te zetten als 'achterwacht'?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:58

Nu heb ik er niet zo heel veel verstand van, dus correct me if I’m wrong.. maar volgens mij is het belangrijk dat je werkgever je wel in de juiste belastingschaal indeeld (en dus niet alleen het loon dat je van hem krijgt berekend, maar beide lonen meetelt) voor de loonheffingskorting, anders moet je uiteindelijk nog steeds heel veel terug betalen.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:01

Heb je je ingeschreven bij een woningbouw? (Dat verwacht ik wel, aangezien je over een wachtlijst spreekt.) Dan moet je namelijk het loon opgeven dat op je inkomensverklaring staat. (Die kun je online inzien bij de belastingdienst.) Je geeft dan dus je jaarinkomen op, niet je maandinkomen.

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:04

Ik zou dit even na gaan vragen bij het woningbouwbedrijf waar je iets wil huren.
Waar wij nu gaan huren telde een 0-uren contract als geen inkomen en ouders mochten niet garant staan. Dit verschilt echter per bedrijf, dus is goed om even uit te zoeken.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:07

Je moet allemaal niet zo ver denken over wat ze ervan zullen vinden of niet. Je moet gewoon opgeven wat je (gemiddeld) verdient of inderdaad per jaar. Doe je dat niet dan kan dat aangemerkt worden als fraude en dan ben je verder van huis. In je ouders zijn woningbouwverenigingen echt niet geïnteresseerd. Dat je een 0-urencontract hebt ook niet en dat je een lening hebt is je eigen probleem. Gewoon opgeven hoeveel geld je verdient.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:10

_Ekenna schreef:
Nu heb ik er niet zo heel veel verstand van, dus correct me if I’m wrong.. maar volgens mij is het belangrijk dat je werkgever je wel in de juiste belastingschaal indeeld (en dus niet alleen het loon dat je van hem krijgt berekend, maar beide lonen meetelt) voor de loonheffingskorting, anders moet je uiteindelijk nog steeds heel veel terug betalen.

Nee. Dat hoeft niet. Dat kan ook niet, want een werkgever heeft er in principe niets mee te maken wat jij bij andere baantjes verdient.

Het nadeel is wel dat als je door twee baantjes in een hogere schijf komt, je over dat deel van je loon meer belasting moet betalen. Maar met een nul-uren contract en een studie gok ik niet dat je snel in die situatie terecht komt.

Mocht je nu wel bakken met geld verdienen en bang zijn dat je in een schijf te hoog komt, dan kun je er eventueel voor kiezen om bij beide banen de loonheffingskorting niet te laten toepassen. Dit trekt later dan recht bij je aangifte inkomstenbelasting waar de loonheffingskortingen correct worden verrekend (met het deel dat je in een hogere schijf moet betalen).


Overigens... TS je noemt het een bonus. Dat is het dus niet hè. Laat je niet wijsmaken door een werkgever dat hij je een bonus geeft. Loonheffingskorting is gewoon iets waar je recht op hebt, wat erbij hoort.
Stel dat je gaat onderhandelen over je loon bijvoorbeeld en hij zegt "ja maar je hebt net al die bonus gehad", dan is dat een kul argument.
Ik zeg niet dat dit bij jou zo is hoor, maar ik wilde toch even benadrukken dat het geen bonus is, maar een korting op je te betalen belasting waar je recht op hebt.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 18:13

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!
Wat is Bokt toch heerlijk handig :o

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:23

Mijn schoonmoeder heeft zich aangemeld bij Woningnet.
En zij moest een bestand uploaden met haar loon/uitkering.
Dit mocht een belastingaangifte zijn. Dus we hebben aangifte IB 2017 gedaan.

Maar dat zal per woningbouwvereniging verschillend zijn.

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:25

Tot aan de 6000 euro per jaar kijken ze niet zo nauw.. Kom je daarboven dan zou ik het bij degene waar je het minste verdient dit uit laten zetten :)
Ik heb vorig jaar ook geld terug gehad, ondanks dat ik het bij beide baantjes aan had staan.

Wat betreft je inkomen, je krijgt elk jaar van de belastingdienst een overzicht van hoeveel je dat jaar verdient hebt. Die moest ik inleveren bij de woonstichting toen ik op zoek was :)

Edit;
LindyH schreef:
Je moet allemaal niet zo ver denken over wat ze ervan zullen vinden of niet. Je moet gewoon opgeven wat je (gemiddeld) verdient of inderdaad per jaar. Doe je dat niet dan kan dat aangemerkt worden als fraude en dan ben je verder van huis. In je ouders zijn woningbouwverenigingen echt niet geïnteresseerd. Dat je een 0-urencontract hebt ook niet en dat je een lening hebt is je eigen probleem. Gewoon opgeven hoeveel geld je verdient.

Dit is niet per definitie waar. Mijn ouders konden namelijk bij mij wel garant staan en ook mijn lening werd meegeteld als inkomen. Ik had echter toevallig net een brief van DUO gehad ivm wijziging aanvullende beurs waardoor ik vanuit hun bewijs had dat ik de komende maanden een X bedrag per maand van hen zou krijgen. Maar ook een digitaal overzicht van DUO zelf was in mijn geval genoeg geweest. Wel had ik daarnaast nog 2 baantjes (1x 0-uren en 1x 2-uren) en dus loonstroken. Dat alles bij elkaar was voor hun een hoog genoeg inkomen om mij toe te wijzen.
Wat echter, daarnaast, wel in mijn voordeel werkte was dat ik aan kon tonen dat ik vanaf september weer een normaal loon zou hebben. Maar mijn acceptatie op mijn appartement is daar in principe niet op gebaseerd omdat ze op dat moment naar mijn situatie van toen keken. Zelfs mijn ouders hoefden in feite niet garant te staan omdat mijn inkomen door de medewerker daar zelf als hoog genoeg beoordeeld werd.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 03-09-18 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:33

LindyH schreef:
Je moet allemaal niet zo ver denken over wat ze ervan zullen vinden of niet. Je moet gewoon opgeven wat je (gemiddeld) verdient of inderdaad per jaar. Doe je dat niet dan kan dat aangemerkt worden als fraude en dan ben je verder van huis. In je ouders zijn woningbouwverenigingen echt niet geïnteresseerd. Dat je een 0-urencontract hebt ook niet en dat je een lening hebt is je eigen probleem. Gewoon opgeven hoeveel geld je verdient.


Wij mochten lening/stufi niet meerekenen, omdat dat niet genoeg zekerheid bood.

Bij een aantal instanties mocht een ouder garant staan voor ons, zij moesten dan ook hun jaaropgave laten zien

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:25

Ja, natuurlijk kan het zijn dat het van invloed is, maar dan zullen ze er wel naar vragen. Ik wilde aangeven dat het geen zin heeft om, als er alleen naar je inkomen gevraagd wordt, je hele doopzeel te lichten over schulden, leningen, ouders, en alles waarvan je dénkt dat het van invloed kan zijn op eventuele toewijzing.
Omdat TS aangeeft dat ze allemaal niet zo goed weet hoe het werkt, leek het mij goed om deze tip mee te geven.

Instanties werken volgens criteria, niet op basis van gunfactor. Je kunt dus nog zo veel redenen opgeven waarom je iets wel of niet zou moeten krijgen, als het niet volgens hun criteria is dan heb je er niks aan. Sterker nog, dan kan het in je nadeel werken dat je de situatie complexer hebt gemaakt.

Mijn vader zei vroeger ook altijd tegen mij: Schrijf ze (DUO ofzo) een brief waarin je de situatie uitlegt. Maar mijn ervaring is dat dat geen zin heeft. Bellen ook niet trouwens. Daar compliceer en vertraag je het proces alleen maar mee. Het beste is om het juiste formulier te vinden en dat zo rechtlijnig mogelijk in te vullen zodat er nergens twijfel over is.
Om het even bot te zeggen: Als ambtenaren niet na hoeven te denken en alleen maar criteria aan hoeven te vinken, dan heb je het snelst wat je hebben wilt. Dat geldt niet alleen voor ambtenaren trouwens. ;)

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Twee bijbaantjes, bonus bij één opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:57

Nee, maar blijkbaar zijn de criteria bij de ene dus (veel) minder streng dan bij de ander. Of zoals die van mij zei, het maakt ze niet uit waar het geld vandaan komt, als er maar betaald wordt.