Mijn zoon en zijn Cito scores

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 16:22

Mijn zoontje is net 6 jaar geworden en heeft zijn eerste 2 jaren op school al 4x de Cito toets gehad. Bij ons doen ze er rond januari 1 en dan in Juni nog een keertje.
Ze hebben dan taal en reken toets. Wat mij is opgevallen dat hij constant schommelt met de uitslagen.
In groep 1 haalde hij:
Reken: 4
Taal: 4
In juni werd dit toen:
Reken: 2
Taal: 2
Afgelopen jaar in groep 2 werd het:
Reken: 1
Taal: 2
En in juni van groep 2 werd het:
Reken: 3
Taal: 1+

Kortom, het springt van hoog naar laag en weer terug. Vanaf wanneer is er een lijn in te zien van zijn niveau?

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:26

Tja ik ben van mening dat toetsen bij kleuters dikke onzin is. De toetsen zijn vrij pittig, er wordt veel van de kinderen verwacht. Lijn van niveau zal pas zichtbaar worden richting groep 4. Mijn neefje gaat nu naar groep 2, heeft afgelopen jaar ook Cito gedaan, maar scoort overal D/E op, terwijl hij echt niet dom is. Als je hem dingen vraagt, dan weet hij dat gewoon. Waarschijnlijk dat hij gewoon niet goed heeft begrepen wat hij met de Cito moest doen of dat hij zich niet kon concentreren
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 25-08-18 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:27

Bij kleuters zie je dat welk vaker, en zegt het vaak meer over het concentratieniveau die dag dan wat ze precies kunnen. Ik zou me er niet al te druk om maken

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:29

Pffff.... Laat die kleuters lekker kleuters zijn zeg.... Kleuters hebben een concentratieboog van een goudvis :+.

Pas vanaf groep 4 a 5 gaan ze echt een bepaalde lijn krijgen.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:31

Bestaan er al Cito toetsen op die leeftijd? :wow: Ik zou de uitslagen niet te serieus nemen eerlijk gezegd, ik neem aan dat hij nu pas naar groep 3 gaat? Ik denk dat ze daar pas een ietwat accuratere lijn kunnen trekken.
Sowieso neem ik de Cito altijd wel met een korreltje zout hoor, bij mij waren de uitslagen altijd behoorlijk ondergemiddeld op de basisschool, maar heb nu toch echt het vwo gehaald. ;)

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:32

Ik sta al meer dan 15 jaar voor de klas in de basisschool, voornamelijk groep 2,3,4. De schommelingen in de cito zijn normaal bij kleuters.
Ik vind de schommelingen in de scores bij jouw kind ook normaal.
Met taal is hij keurig gegroeid en met rekenen ook alleen heeft hij een klein dipje in de laatste toets. Misschien had hij zijn dag niet. Heel normaal.

Er wordt in de toetsen veel gevraagd van de kinderen, dat klopt. Het geeft wel al een beeld van hoe kinderen het ongeveer gaan doen. Je observeert ook hoe kinderen zo'n toets maken. Daar kun je ook wat uithalen.
Veel scholen binnen onze scholengroep toetsen de kleuters pas voor het eerst eind groep 1.

Pas eind groep 3 vind ik dat je echt een goed, realistisch beeld krijgt.

Er zijn zelfs al cito toetsen voor peuters. Dat vind ik echt absurd.

Krijg je er ook de grafieken bij die de groei laten zien? Hierop kun je mooi zien of er een stijgende lijn is.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 25-08-18 16:38, in het totaal 3 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:33

Ik ben het eens met mijn voorgangers, je kind is zich nu nog volop aan het ontwikkelen, zeker in de leeftijd van 6 jaar vinden ze ook vaak het ene interessanter als het ander (neem een bepaald vak of een bepaalde ontwikkeling zoals fijne of grove motoriek).

Daar zijn ze op deze leeftijd volledig op gefocust voor zo lang de concentratieboog dit vol kan houden. Het kan dus best zijn dat jou zoontje in groep 1 en juni groep 2 wat meer interesse had in het rekenen en in de loop der tijd zijn interesse in taal even heeft verloren, dat komt vanzelf terug, het kan natuurlijk ook zijn dat er buiten of in de klas of op school iets gebeurde in die periode, dat kan ook van invloed zijn op de momentopnames die de cito's hebben :)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:37

Gut, ben ik blij dat ik al 45 jaar geleden de lagere school achter me heb gelaten. Ik ben nog ouderwets van de kleuterschool en zo. Dan had je op die leeftijd nog helemaal niets met taal en rekenen van doen. Nog even en babies moeten al in de kraamtijd hun fopspenen kunnen tellen... :+

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 16:40

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Ja ze werken ook met grafieken. Die geeft idd wel de lijn naar boven aan....
Na de laatste toets van groep 2 hebben we geen gelegenheid tot 10-min gesprek gehad. Die hebben we de 2e week van groep 3. Ik wil deze vraag dan ook aan zijn nieuwe juf stellen maar was stiekem benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:42

Ibbel schreef:
Gut, ben ik blij dat ik al 45 jaar geleden de lagere school achter me heb gelaten. Ik ben nog ouderwets van de kleuterschool en zo. Dan had je op die leeftijd nog helemaal niets met taal en rekenen van doen. Nog even en babies moeten al in de kraamtijd hun fopspenen kunnen tellen... :+


Dat denk je, maar toen werd er vast spelenderwijs ook veel rekenen en taal aangeboden. Dat is nu niet anders dan vroeger. Alles gaat met spelletjes, liedjes, versjes, verhaaltjes, filmpjes, toneelspelletjes, enz.
Het is alleen dat er vanuit de overheid steeds meer moet.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:43

pittig_ding schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Ja ze werken ook met grafieken. Die geeft idd wel de lijn naar boven aan....
Na de laatste toets van groep 2 hebben we geen gelegenheid tot 10-min gesprek gehad. Die hebben we de 2e week van groep 3. Ik wil deze vraag dan ook aan zijn nieuwe juf stellen maar was stiekem benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.


Zij zal (hopelijk) ook zeggen dat je kind mooie groei laat zien en dat schommelingen normaal zijn.
Daarnaast wordt er vanaf groep 3 ook naar methodetoetsen gekeken. Dat is een veel fijnere leidraad vind ik, omdat dat laat zien of ze de aangeboden lesstof echt goed beheersen.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:47

pittig_ding schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Ja ze werken ook met grafieken. Die geeft idd wel de lijn naar boven aan....
Na de laatste toets van groep 2 hebben we geen gelegenheid tot 10-min gesprek gehad. Die hebben we de 2e week van groep 3. Ik wil deze vraag dan ook aan zijn nieuwe juf stellen maar was stiekem benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.

Maak je geen zorgen, je kind is zich gewoon heerlijk op z'n eigen manier aan het ontwikkelen :D De juf zal ook vast aangeven dat het goed komt. :)

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:57

Op jonge leeftijd is het vaak moeilijk om dit te interpreteren. Bij onze school toetsten ze daarom ook verspreid over meerdere dagen. Dus dat het niet echt een momentopname is maar je een iets betrouwbaarder beeld krijgt. Bij ons waren de Cito's eerst A (hoogste) tot E. Nu is dat ook niveau 1 t/m 5 geworden. Vanaf groep 3 moet er wel een beetje een lijn inzetten. Het komt zelden voor dat ze dan nog op en neer gaan qua niveau. Meestal zie je wel een mooie lijn lopen. Af en toe een dipje kan maar doorgaans zie je wel een bepaald niveau. Dit komt omdat dit ook inzicht is, beetje IQ achtige testen. Dat is toch meestal wel consistent.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:01

Supervixen schreef:
Het is alleen dat er vanuit de overheid steeds meer moet.

Maar toch zie je enorme verschillen in hoe scholen hier invulling aan geven. Wij vinden die toetscultuur in het onderwijs verschrikkelijk. De toetsen zelf zijn nog niet eens zozeer het probleem, maar ze leiden zo enorm af van waar het wél over zou moeten gaan. Voor ons was dit dan ook één van de belangrijkste onderwerpen toen we scholen zijn gaan bezoeken om uiteindelijk een keuze te maken.

@TS: neem die toetsuitkomsten niet te serieus, het zijn hooguit discutabele weergaves van momentopnames op het gebied van al even discutabele testonderdelen. Ze zeggen weinig tot niets over jouw kind en wat hij uiteindelijk zal bereiken in het leven en al helemaal niets over hoe gelukkig hij daarbij zal zijn.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:09

Supervixen schreef:
Dat denk je, maar toen werd er vast spelenderwijs ook veel rekenen en taal aangeboden. Dat is nu niet anders dan vroeger. Alles gaat met spelletjes, liedjes, versjes, verhaaltjes, filmpjes, toneelspelletjes, enz.


Welnee. Kleuterschool was niet eens verplicht. Als je het als ouder niet wilde dan ging je kind gewoon niet.

Die hele 'het moet getest kunnen worden en vooral in een normaalcurve passen' cultuur is de pest van het moderne onderwijs. Geen wonder dat kinderen tebgen de tijd dat ze van school af gaan niet meer kunnen rekenen en hun eigen taal niet meer beheersen. Het wordt ze zó jong door hun strot gedouwd dat ze er een gloeiende hekel aan krijgen nog vóór ze een beetje lol in leren zouden kunnen krijgen.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:16


Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:24

Ach zo'n weerstand heb ik er niet tegen. Op die leeftijd wordt alles heel spelenderwijs aangeboden. Dat doe je thuis ook met je kinderen. Dingetjes tellen, vormen herkennen, kleuren etc. Ik had een aap-noot-mies bord hangen en ze kon al voordat ze kon praten alles aanwijzen. Ook had ik op de deur een papier met DEUR erop geplakt. En blokjes gingen we leggen in groepjes van 2 of 3 of 4 etc.
Leren kan heel leuk zijn voor kinderen. Het is echt niet zo dat alles door de strot wordt geduwd op school.
En met toetsen is niks mis, zolang er nog maar geen echte consequenties aanhangen. Toch kan je al wel jong zien of ze wat benul hebben van cijfers en letters en bepaalde begrippen (op, naast, in, onder, boven).
Anders hebben ze ook nog niks in groep 3 te zoeken. Die van mij gaat nu naar groep 8 en je kan nu heel mooi de grafieklijn zien vanaf de kleuterklas.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:27

pittig_ding schreef:
Mijn zoontje is net 6 jaar geworden en heeft zijn eerste 2 jaren op school al 4x de Cito toets gehad. Bij ons doen ze er rond januari 1 en dan in Juni nog een keertje.
Ze hebben dan taal en reken toets. Wat mij is opgevallen dat hij constant schommelt met de uitslagen.
In groep 1 haalde hij:
Reken: 4
Taal: 4
In juni werd dit toen:
Reken: 2
Taal: 2
Afgelopen jaar in groep 2 werd het:
Reken: 1
Taal: 2
En in juni van groep 2 werd het:
Reken: 3
Taal: 1+


Kortom, het springt van hoog naar laag en weer terug. Vanaf wanneer is er een lijn in te zien van zijn niveau?


Meen je nu serieus dat je je daar druk om maakt bij een 6 jarige????? :? :?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:47

Flauwekul dekt de lading niet helemaal. Aangezien de verwachtingen die leerkrachten hebben van de capaciteiten van leerlingen zeker in de laagste klassen meer effect hebben op latere resultaten dan de capaciteiten zelf zou ik het zelfs gevaarlijk durven noemen om veel waarde te hechten aan toetsuitslagen. Er zijn immers zoveel redenen te bedenken waardoor leerlingen onder hun kunnen presteren tijdens een toets. Het is een illusie dat je een toets kunt afnemen zonder consequenties. Waarmee ik niet wil zeggen dat je toetsen in het geheel zou moeten uitbannen, maar een ieder die zich met toetsen bezighoudt zou zich wel heel goed bewust moeten zijn van de meerwaarde, de beperkingen én de risico's. Toetsen omdat het zulke leuke grafiekjes oplevert... %)

Vooral op kleine scholen zie je nog wel eens dat er uit angst voor slechte resultaten en een ver(en geen be-)oordeling van de inspectie naar mijn idee veel te veel nadruk wordt gelegd op toetsen. Kinderen die in groep 3 huiswerk mee naar huis krijgen en zelfs toetsen oefenen om maar te zorgen dat ze beter 'presteren'. En dan vinden we het gek dat kinderen met buikpijn naar school gaan en liever zelfs helemaal thuisblijven. ;(

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:52

Niet teveel aan ophangen, de normering is bij de juni toets veel strenger dan bij de januari toets, dus dan lijken ze snel terug te vallen terwijl ze in aantal goed niet eens heel veel achteruit gaan.
Daarbij is het ook nog eens een momentopname.
Ik zou me niet teveel zorgen maken, tenzij de juf aangeeft dat het in de groep ook heel wisselend gaat, dan zou je kunnen gaan zoeken naar een oorzaak van deze wisselingen in prestatie...

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:10

Leerkracht op onze school vertelde: nivo wordt echt pas duidelijk eind groep 6, groep 7.
Wat dan in godsnaam het nut is van die toetsen plus bijbehorende “stigma’s” is mij niet duidelijk.
Ook al die plus-groepjes lijken niet zo heel indicatief te zijn voor nivo (vast wel of kinderen extra uitgedaagd moeten en kunnen worden hoor).

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 20:25

DatBenIkNou schreef:
pittig_ding schreef:
Mijn zoontje is net 6 jaar geworden en heeft zijn eerste 2 jaren op school al 4x de Cito toets gehad. Bij ons doen ze er rond januari 1 en dan in Juni nog een keertje.
Ze hebben dan taal en reken toets. Wat mij is opgevallen dat hij constant schommelt met de uitslagen.
In groep 1 haalde hij:
Reken: 4
Taal: 4
In juni werd dit toen:
Reken: 2
Taal: 2
Afgelopen jaar in groep 2 werd het:
Reken: 1
Taal: 2
En in juni van groep 2 werd het:
Reken: 3
Taal: 1+


Kortom, het springt van hoog naar laag en weer terug. Vanaf wanneer is er een lijn in te zien van zijn niveau?


Meen je nu serieus dat je je daar druk om maakt bij een 6 jarige????? :? :?


Ik maak mij er niet druk om, maar vraag mij dus af wanneer er een lijn in komt.
En of dit dus normaal is. Dat is wat ik vraag.
In groep 1 haalde hij een 4. En toen heb ik bij de juf aangegeven dat mij dat wel wat tegen viel. En zij gaf dat toen ook aan. Dat ze hem “hoger” inschatte. Dan nog is het de vraag of het met een toets er uit komt.

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 20:28

Suzanne F. schreef:
Ach zo'n weerstand heb ik er niet tegen. Op die leeftijd wordt alles heel spelenderwijs aangeboden. Dat doe je thuis ook met je kinderen. Dingetjes tellen, vormen herkennen, kleuren etc. Ik had een aap-noot-mies bord hangen en ze kon al voordat ze kon praten alles aanwijzen. Ook had ik op de deur een papier met DEUR erop geplakt. En blokjes gingen we leggen in groepjes van 2 of 3 of 4 etc.
Leren kan heel leuk zijn voor kinderen. Het is echt niet zo dat alles door de strot wordt geduwd op school.
En met toetsen is niks mis, zolang er nog maar geen echte consequenties aanhangen. Toch kan je al wel jong zien of ze wat benul hebben van cijfers en letters en bepaalde begrippen (op, naast, in, onder, boven).
Anders hebben ze ook nog niks in groep 3 te zoeken. Die van mij gaat nu naar groep 8 en je kan nu heel mooi de grafieklijn zien vanaf de kleuterklas.


Nou ik heb dat inderdaad ook wel. Toetsen is niet verkeerd maar ik vraag mij dus wel af vanaf wanneer ze er iets in kunnen zien.
En door het “thuis oefenen” met spelletjes etc dachten wij dat zijn rekentoets wel hoger zou scoren dan de taal toets. Wat deze laatste toets dus totaal niet waar was.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:56

Ik denk dat hier te gemakkelijk "baat het niet, schaadt het niet" wordt gedacht. In plaats van je af te vragen wanneer de toetsuitslagen van je zoon een 'normaal' beeld zullen laten zien kun je denk ik beter de vraag stellen wat nu eigenlijk het nut is van deze toetsen. Ik begrijp dat het een comfortabel gevoel geeft als je kind gemiddeld of bovengemiddeld presteert, maar als dat het enige doel van deze toetsen is komt het niet goed, want uiteindelijk zitten er net zoveel kinderen onder als boven 'het lijntje'. Wat schieten we er nu eigenlijk mee op? En tegen welke prijs?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:11

kleuters toetsen vind ik kindermishandeling