Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 02:27

Oh dit zou een mooie voor mij zijn, zo ver zou ik het niet hebben laten komen :+

Jouw vriendin moet zich gewoon ziekmelden dmv een telefoontje. Ze hoeft letterlijk alleen te zeggen 'ik ben ziek en kan niet komen werken'. Waar ze last van heeft is haar privacy en is dus ook niet van belang voor de werkgever.
De werkgever dient hiermee simpelweg akkoord te gaan, doet hij dit niet dan is dat uiteindelijk zijn probleem.
Zij heeft al laten zien dat ze het is komen proberen, dus ze moet gewoon thuis blijven. Ziek = ziek.

Dan het volgende punt: als blijkt dat hij haar niet ziekgemeld heeft en niet doorbetaald, schakel dan rechtsbijstand in of in het geval zij dit niet heeft, een simpel telefoontje naar het juridisch loket.
Het juridisch loket is er niet alleen voor advies zoals sommige stellen, deze kunnen ook een zaak opstarten tegen bewuste werkgever.
De kosten hiervoor is een beetje afhankelijk van haar situatie, inkomensafhankelijk maar zoals je de situatie schetst zal zij hoogstens een eigen bijdrage hebben van iets meer dan €100, áls deze al berekend wordt. (Ik spreek helaas uit ervaring met conflict werkgever).

Daarnaast het aanzegtermijn, als je vriendin wit in loondienst heeft gewerkt op een contract dat langer liep dan 3 maanden voor een bepaald aantal uren, dan heeft de werkgever wel degelijk een aanzegtermijn van minstens 1 maand. Dit dient schriftelijk te gebeuren, anders is dit niet te bewijzen en voor werkgever dus niet 'rechtsgeldig'.
Het is maar net wat voor soort persoon hiermee akkoord gaat, de werkgever heeft waarschijnlijk door dat hij met jouw vriendin een machtspel kan spelen.

In mijn geval heb ik een paar jaar terug in conflict gelegen met mijn oude werkgever.
Ik had een enigszins vergelijkbare situatie: werkgever was te laat met aanzeggen, tevens gedoe over overgewerkte uren welke hij weigerde uit te betalen en ik had geen rechtsbijstand.
Juridisch loket gebeld, deze heeft een advocaat voor mij aangesteld welke de werkgever in gebreken gesteld heeft.
Werkgever besloot hierop ook een advocaat aan te stellen en deze zijn in samenspraak tot een passende overeenkomst gekomen (met uiteraard mijn visie daarop en mijn 'toestemming'). Mochten we hierin geen overeenkomst bereikt hebben, dan zouden we hierover via de rechter procederen. De kosten hiervoor zijn weer iets anders geregeld, maar wederom ben je hiervoor vaak gesubsidieerd wat wilt zeggen dat je alleen een kleine bijdrage hoeft te betalen. En in het gunstigste geval, als je in gelijk gesteld wordt dan is er (in geval van een proces middels de rechter) kans dat de volledige kosten worden verhaald op de tegenpartij.

Ik heb mijn overgewerkte uren grotendeels uitbetaald gekregen (voor zover er informatie terug te vinden was en zo ver ik zelf alles genoteerd had) en ik heb een maandsalaris meegekregen (echter wordt dit natuurlijk anders belast dan je normale salaris, dus je verliest ongeveer de helft, iets minder).
Omdat het uiteindelijk een lange procedure was die weken duurde met dagelijkse contacten over en weer met advocaat, naar advocaat en weer teruggekoppeld naar mij, heb ik een eigen bijdrage moeten betalen van +/- €140(?). In principe is er kans dat als het 'snel' opgelost wordt, en als je een coulante advocaat hebt dat je dit niet eens hoeft te betalen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 02:43

Wat bedoel je met dat het deels je werk is? Ben je zelf hulpverlener?

De stappen die jij haar adviseert te nemen kunnen nogal een impact hebben.
Over 10 dagen verloopt haar contract. Nu nog een strijd aanbinden geeft ook heel veel spanningen en waarschijnlijk een flinke kater over de manier waarop ze daar de deur straks achter zich dichttrekt.

Heel dapper als ze daar toch voor kiest, maar als ze zelf die noodzaak niet voelt en het dus eigenlijk niet echt haar beslissing is, kan het goedbedoelde advies ook heel negatief uitpakken.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn zusje en heb heel erg moeten leren om niet voor haar te bellen en informatie uit te zoeken, maar met haar.

Ik zou je aanraden er voor haar te zijn, te vragen wat je voor haar kunt doen, maar om de verantwoordelijkheid niet van haar over / af te nemen.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 05:27

RoyceMack schreef:
Electra63 schreef:
Als zij ziek uit dienst gaat, ontvangt zij een ziektewet-uitkering ipv WW. Deze uitkering wordt verhaald op de werkgever. De meeste werkgevers hebben zich daar tegen verzekerd. Maar het kost de (ex-)werkgever sowieso geld als zij ziek blijft.
Voor een werkgever is het gunstiger als werknemer niet ziek uit dienst gaat. WW aanvraagt en na de toekenning van de WW zich ziek meldt. Dan komt de ziektewet-uitkering ten laste van het UWV.


Volgens mij klopt dit niet.
De verzuimverzekering kan de werkgever afsluiten om geen financiele schade te lijden vanwege ziekmelding van een medewerker. Het loon wordt dan doorbetaald middels die verzekering. Deze verzekering is niet verplicht. Arbo is wel verplicht en hierbij sluit een werkgever een contract af met een bedrijf dat deze diensten aanbied. Afhankelijk van je abonnement of pakket zitten hier kosten in verzekerd. En soms zal een werkgever de kosten zelf betalen.
Arbodienst zet de medewerker na maximaal 2 jaar ziek zijn, over naar het UWV en dan valt het onder de vleugel van UWV. Hiervoor betalen ondernemers ook elk jaar inkomensafhankelijke bijdrage voor de gezondheidszorg (we betalen dus allemaal een beetje om dit soort kosten te dekken vanuit de overheid). Eenmaal uit dienst, of twee jaar ziek, dan neemt UWV het over. Zou wat zijn dat die kosten daarna ook nog voor rekening van de werkgever komen. Dan gaan er een hoop kleine bedrijven failliet denk ik.



Toch is het zo.
Als een werknemer ziek uit dienst gaat of binnen 28 dagen na uitdiensttreding ziek wordt (nawerking) heeft dit invloed op de gediffertieerde premie.
Werkgever kan er voor kiezen om eigenrisicodrager te worden (en dit weer te verzekeren).

M.a.w. iedere medewerker die ziek uit dienst gaat, kost de werkgever geld.

http://www.aon.com/netherlands/ziektewe ... ragen.jsp#

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:13

@ts wil je vriendin wel dit allemaal?
Heb het idee dat ze er ook geen zin in heeft wat ik me kan voorstellen.
Want zij moet mensen bellen op haar persoonlijke titel.
Je weet toch een aantal dingen niet.
( zoals dat er bv mondeling wel is opgezegd enz)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:43

Vriendin:"Ik wil me ziekmelden"
Baas:"Dacht het niet, je komt maar gewoon werken."
Vriendin:"Oh,ok. Prima. Tot morgen."

Die werkgever lacht zich rot. Hij geeft geen toestemming en je vriendin is dan toch niet ziek en komt gewoon werken. Daar maakt ze zichzelf ook niet heel sterk mee.
Ze moet zich ziek melden, meedelen dan de telefoon uit gaat en verdere communicatie per email kan (zijn probleem) en thuis blijven. Poot stijf houden. Laat hem maar dreigen dat hij niet uitbetaald, nou en? Hij is verplicht dus dat zal wel loslopen.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:31

Goof schreef:
Vriendin:"Ik wil me ziekmelden"
Baas:"Dacht het niet, je komt maar gewoon werken."
Vriendin:"Oh,ok. Prima. Tot morgen."

Die werkgever lacht zich rot. Hij geeft geen toestemming en je vriendin is dan toch niet ziek en komt gewoon werken. Daar maakt ze zichzelf ook niet heel sterk mee.
Ze moet zich ziek melden, meedelen dan de telefoon uit gaat en verdere communicatie per email kan (zijn probleem) en thuis blijven. Poot stijf houden. Laat hem maar dreigen dat hij niet uitbetaald, nou en? Hij is verplicht dus dat zal wel loslopen.



Die werkgever lacht zich niet rot. Die heeft een werknemer die ziek is. Dat geeft hem problemen en kost hem veel geld. Er gaan (kleine) bedrijven kapot door de kosten van verzuim. Daar kunnen (zieke) werknemers niets aan doen, maar het is wel een feit.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:40

Op dit moment is die werknemer niet ziek (voor hem althans) want ze komt gewoon werken als hij dat wil.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:18

Puur interesse, maar ik vraag me het volgende af:
Vriendin heeft dus al langer klachten, maar kiest toch voor een baan die ze niet kan volhouden. Want als ik het goed lees had ze een halfjaar contract dat niet wordt verlengd, maar spelen de klachten al veel langer? Is het dan toch zo dat de werkgever nu voor de diverse kosten moet opdraaien, ondanks dat ze eigenlijk al ziek was toen ze daar begon?

Ik doe nu wel de aanname dat ze al ziek in dienst ging, maar stel dat dat zo is, speelt er dan ook niet een deel 'eigen risico'?

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:25

Goof schreef:
Op dit moment is die werknemer niet ziek (voor hem althans) want ze komt gewoon werken als hij dat wil.


Je kan je daarom afvragen hoe ziek ze is? Dat is hierdoor niet echt overtuigend.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:36

Werkt ze trouwens wit of zwart? Want het klinkt bijna alsof ze zwart werkt en daarom niet thuis durft te blijven? Klinkt allemaal niet erg professioneel namelijk.

Wel vervelend dat het zo moet gaan. Maar de manier waarop je vriendin dit afhandelt klinkt ook niet erg volwassen. Ze zegt een paar uur per week te kunnen werken, maar is voor deze baan te ziek om te komen werken maar gaat toch wel? Je bent ziek of je bent het niet. Je kan je baan aan of je kan het niet. Als ze deze baan gewoon niet aan kan moet ze ander werk gaan zoeken en niet thuis gaan zitten niks doen. Haar contract loopt bijna af maar ik vind nergens in dit verhaal terug dat ze ook daadwerkelijk een nieuwe baan aan het zoeken is. Ze zegt een paar uur per week te kunnen werken, zoek een nieuwe baan waar dat kan en neem contact op met de instanties om de rest uit te laten zoeken. Bokt is geen juridisch middel om je hier bij te kunnen helpen ben ik bang.

Lief dat je dit als vriendin wilt helpen oplossen, maar ik denk dat het beter is dat ze eens een stevig woordje gaat babbelen met papa mama en vriend.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:43

Ik vind het ook niet geheel netjes als vriendin al jaren ziek is en welbewust steeds voor werk kiest, klachten blijven hetzelfde, en nu via een halfjaar contract evt de zw in wilt.

Maar ik begrijp dat TS het werk niet vol kan houden. Misschien beter om niet te werken en eerst in alle rust te zoeken wat wel/niet kan fysiek. Wanneer de WMO een 400€ kost voor huishoudelijke hulp dan weet ik welk inkomen ze gemiddeld hebben, denk dat ze het met normale lasten wel moeten redden op alleen zijn salaris.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:57

Nief alle “ziek” is 40 graden koorts, laveloos op bed liggen en niets kunnen doen behalve jezelf elk uur naar de wc slepen om alles wat potentieel in je maag zit, eruit te gooien.

Als je zoveel pijn hebt van wel werken, dan moet je niet gaan werken. Natuurlijk kan het wel naar je werk gaan, maar als je vervolgens niets anders meer kunt dan daarna de hele dag pijn lijden, slapen en wachten op een nieuwe dag dat het verhaal opnieuw begint, dan is dat geen leven vind ik.
Helaas is daar niet 1-2-3 een woord voor, dus dat noemen we dan ook “ziek”.
En als dat het geval is, dan moet ze opbellen: “Ik kom niet werken” en dus ook gewoon echt niet gaan.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 16:07

Ze werkt wit, 20 uur in de week (op contract).
Ook hier speelt weer: ze wil niet dat hij in financiele problemen komen. Het betreft een kleine stichting. Deze werkgever is geloof ik 71 jaar oud.
Ik gok een hoop gebrek aan kennis en kop in het zand. En tevens wil ze niet slecht te boek staan in het dorp. Overigens ben ik het ermee eens dat ze echt harder voor zichzelf op mag komen. Maar ik wilz dat ze na 4 jaar eens goed geholpen wordt. Ze maakt altijd nog gewoon haar eigen keuzes. Dus ik kan haar alleen adviseren.

Het punt waarom ik zo push om actie te ondernemen: ik werk vaak met mensen die te maken krijgen met letselschade of arbeidsreintegratie. Hier is altijd een bedrijfsarts betrokken. Volgens mij is de enige ingang daartoe, als je je netjes ziekmeld en je in contact komt met een bedrijfsarts. Dan gaat er iets rollen en komt alles goed (als het goed is).
Zij heeft nooit 40 uur kunnen werken en stopte gewoon bij iedere voorgaande baan als ze dit fysiek niet trok.
Ze is dus nooit in de molen terecht gekomen om haar arbeidsvermogen te beoordelen en een eventuele financiele compensatie te krijgen voor de uren die ze niet kan werken.
Daar gaat het om: ze moet nu in die molen komen. Als haar werkgever haar wederom niet ziekmeld... En de arbo het niet oppakt, dan zoekt ze gewoon een nieuwe baan. Ww krijgt ze zeg maar gewoon niet (hooguit een maandje?) . Ze is hartstikke jong (begin 20) en heeft geen denderend arbeidsverleden. Dus zij zou gewoon een nieuwe baan zoeken en zo komt er dus nooit een arbodienst aan te pas. Terwijl dit volgens mij haar kans is om het eens goed te laten bekijken.

@hannanas: ze weet precies wat ze wel en niet kan. Dat heeft ze wel geleerd in die 4 jaar. Over hoe ziek ze is, die vraag hoeft niet gesteld te worden. Ik volg haar natuurlijk al 4 jaar (ook voor het ongeluk al natuurlijk) en zie haar geregeld. Ben ook betrokken bij het revaldatieproces en heb bv haar badkamer aangepast zodat ze zichzelf kan afdrogen na het douchen.
Haar linkerarm is gewoon kapot. Deze zal ze ook moeten ontzien tijdens werkzaamheden.
Wat betreft de bijdrage voor de WMO is niet exact bekend wat de bijdrage precies zal zijn. WMO is bij haa rgeweest voor keukentafelgesprek en heeft aangegeven dat vanwege het inkomen van haar partner (hij werkt onregelmatig en veel en heeft de wens een eigen bedrijf te starten) een hoge bijdrage gevraagd zal worden. Hij betaald ook het huis, de verzekeringen, de boodschappen, kleding, onderhoud woning, auto, brandstof etc etc. Dus ondanks dat inkomsten goed zijn, gaat er ook veel uit.
Zij heeft toch ook gewoon recht op een fatsoenlijk inkomen? Stel dat de relatie uitgaat, dan kan het toch niet zijn dat ze maar een rijke gozer moet zoeken?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:17

RoyceMack schreef:
Ze werkt wit, 20 uur in de week (op contract).
Ook hier speelt weer: ze wil niet dat hij in financiele problemen komen. Het betreft een kleine stichting. Deze werkgever is geloof ik 71 jaar oud.
Ik gok een hoop gebrek aan kennis en kop in het zand. En tevens wil ze niet slecht te boek staan in het dorp. Overigens ben ik het ermee eens dat ze echt harder voor zichzelf op mag komen. Maar ik wilz dat ze na 4 jaar eens goed geholpen wordt. Ze maakt altijd nog gewoon haar eigen keuzes. Dus ik kan haar alleen advisere.

Het punt waarom ik zo push om actie te ondernemen: ik werk vaak met mensen die te maken krijgen met letselschade of arbeidsreintegratie. Hier is altijd een bedrijfsarts betrokken. Volgens mij is de enige ingang daartoe, als je je netjes ziekmeld en je in contact komt met een bedrijfsarts. Dan gaat er iets rollen en komt alles goed (als het goed is).
Zij heeft nooit 40 uur kunnen werken en stopte gewoon bij iedere voorgaande baan als ze dit fysiek niet trok.
Ze is dus nooit in de molen terecht gekomen om haar arbeidsvermogen te beoordelen en een eventuele financiele compensatie te krijgen voor de uren die ze niet kan werken.
Daar gaat het om: ze moet nu in die molen komen. Als haar werkgever haar wederom niet ziekmeld... En de arbo het niet oppakt, dan zoekt ze gewoon een nieuwe baan. Ww krijgt ze zeg maar gewoon niet (hooguit een maandje?) . Ze is hartstikke jong (begin 20) en heeft geen denderend arbeidsverleden. Dus zij zou gewoon een nieuwe baan zoeken en zo komt er dus nooit een arbodienst aan te pas. Terwijl dit volgens mij haar kans is om het eens goed te laten bekijken.

@hannanas: ze weet precies wat ze wel en niet kan. Dat heeft ze wel geleerd in die 4 jaar. Over hoe ziek ze is, die vraag hoeft niet gesteld te worden. Ik volg haar natuurlijk al 4 jaar (ook voor het ongeluk al natuurlijk) en zie haar geregeld. Ben ook betrokken bij het revaldatieproces en heb bv haar badkamer aangepast zodat ze zichzelf kan afdrogen na het douchen.
Haar linkerarm is gewoon kapot. Deze zal ze ook moeten ontzien tijdens werkzaamheden.
Wat betreft de bijdrage voor de WMO is niet exact bekend wat de bijdrage precies zal zijn. WMO is bij haa rgeweest voor keukentafelgesprek en heeft aangegeven dat vanwege het inkomen van haar partner (hij werkt onregelmatig en veel en heeft de wens een eigen bedrijf te starten) een hoge bijdrage gevraagd zal worden. Hij betaald ook het huis, de verzekeringen, de boodschappen, kleding, onderhoud woning, auto, brandstof etc etc. Dus ondanks dat inkomsten goed zijn, gaat er ook veel uit.
Zij heeft toch ook gewoon recht op een fatsoenlijk inkomen? Stel dat de relatie uitgaat, dan kan het toch niet zijn dat ze maar een rijke gozer moet zoeken?


Ik lees nergens in mijn reactie twijfels over haar ziek zijn, dus geen idee waarom je dat aanhaalt.

Ik geef aan dat als zij een halfjaar-contract heeft en haar ziekte ervoor er al was in deze mate dat het niet geheel netjes is dan via deze werkgever de zw in te gaan.

Dat er iets moet veranderen is duidelijk daarom geef ik ook aan dat ze beter in alle rust vanuit huis, met het inkomen van haar vriend, kan gaan bekijken hoe haar toekomst ingericht kan worden, wat voor werk of dat ze niet meer kan gaan werken.

Edit: ook vanuit huis positie zijn er wegen te behandelen. En mocht werken niet haalbaar zijn dan werkt het zwaar in haar nadeel maar te blijven doorgaan tot het naadje. Instanties zullen gaan afvragen waarom ze deze banen gewoon heeft kunnen voltooien.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:20

Als de relatie uitgaat en zij niet kan werken dan komt ze waarschijnlijk in de bijstand.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:25

De ‘ingang’ die jij noemt om compensatie te kunnen krijgen van UWV of wat voor instantie ook vind ik niet heel erg sociaal.
Best brutaal om daar je werkgever voor te gebruiken :o.
Ze wist immers dat ze al ziek was voor ze deze baan begon, waarom dan nu op kosten van de baas thuis zitten terwijl ze het werk al tijden doet en altijd kon. Ik snap dat die baas er wat raar op reageert.

Volgens mij hoef je niet per se via een werkgever je laten afkeuren of half afkeuren. Je kan je ook rechtstreeks bij t UWV melden. Of een Wajong aanvragen, dat kan toch als ze nog maar 20 is?
Misschien een maatschappelijk werkster om raad vragen in deze situatie oid.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:29

Nee. Een WIA-uitkering is, net als een ZW- en een WW-uitkering, een werknemersuitkering. Daar kom je, zonder premiebetaling, niet voor in aanmerking. Je kan je niet zomaar melden bij het UWV, daar heb je alleen met arbeidsverleden wat te zoeken.

En ziek is ziek. Je kan best bedenken dat het wel moet lukken, maar als het niet gaat, ben je echt gewoon ziek.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:33

Prrrr schreef:
Nee. Een WIA-uitkering is, net als een ZW- en een WW-uitkering, een werknemersuitkering. Daar kom je, zonder premiebetaling, niet voor in aanmerking. Je kan je niet zomaar melden bij het UWV, daar heb je alleen met arbeidsverleden wat te zoeken.

En ziek is ziek. Je kan best bedenken dat het wel moet lukken, maar als het niet gaat, ben je echt gewoon ziek.


Hmmm, maar er zitten toch heel wat mensen zonder enige vorm van arbeidsverleden in uitkeringen :o
Nou zijn dat wel altijd mensen die overal de weg weten in uitkeringenland, maar dan moet dat voor TS toch ook mogelijk zijn als ze te beperkt is om te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:34

Ze kan het best contact opnemen met het juridisch loket, of een arbeidsrechtadvocaat inschakelen. Verder zou ik dit topic laten verwijderen, in het geval dat het echt tot een rechtzaak komt.

Neemt niet weg dat het een lastige situatie is.. Succes

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:48

RoyceMack schreef:
Daar gaat het om: ze moet nu in die molen komen. Als haar werkgever haar wederom niet ziekmeld... En de arbo het niet oppakt, dan zoekt ze gewoon een nieuwe baan.


Maar..... waarom zou hij?? Hij zegt dat hij haar niet wil ziek melden en je vriendin komt zelf gewoon weer werken de volgende dag. Lekker makkelijk.
Het begint echt bij haar, als ze zich ziek meldt moet ze daar ook bij blijven en thuis blijven zitten.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:51

verootjoo schreef:
Prrrr schreef:
Nee. Een WIA-uitkering is, net als een ZW- en een WW-uitkering, een werknemersuitkering. Daar kom je, zonder premiebetaling, niet voor in aanmerking. Je kan je niet zomaar melden bij het UWV, daar heb je alleen met arbeidsverleden wat te zoeken.

En ziek is ziek. Je kan best bedenken dat het wel moet lukken, maar als het niet gaat, ben je echt gewoon ziek.


Hmmm, maar er zitten toch heel wat mensen zonder enige vorm van arbeidsverleden in uitkeringen :o
Nou zijn dat wel altijd mensen die overal de weg weten in uitkeringenland, maar dan moet dat voor TS toch ook mogelijk zijn als ze te beperkt is om te werken?


Er gaat een wereld voor je open: https://nl.wikipedia.org/wiki/Werknemersverzekering, https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksverzekering

Er zijn verschillende soorten uitkeringen, waarbij voor alles geldt dat je er niet zomaar voor in aanmerking komt.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 18:46

verootjoo schreef:
De ‘ingang’ die jij noemt om compensatie te kunnen krijgen van UWV of wat voor instantie ook vind ik niet heel erg sociaal.
Best brutaal om daar je werkgever voor te gebruiken :o.
Ze wist immers dat ze al ziek was voor ze deze baan begon, waarom dan nu op kosten van de baas thuis zitten terwijl ze het werk al tijden doet en altijd kon. Ik snap dat die baas er wat raar op reageert.

Volgens mij hoef je niet per se via een werkgever je laten afkeuren of half afkeuren. Je kan je ook rechtstreeks bij t UWV melden. Of een Wajong aanvragen, dat kan toch als ze nog maar 20 is?
Misschien een maatschappelijk werkster om raad vragen in deze situatie oid.


Via de werkgever,die aangesloten hoort te zijn bij een arbo dienst is de normale weg?
Ze is pas thuis gaan zitten op advies van haar therapeuten in de revalidatiekliniek. Dat is rond 16juli gebeurt en gemeld op de werkvloer. Daarvoor heeft ze altijd doorgeploeterd met pijn. Nooit gedacht aan de ziektewet in gaan. Zoals ik al aangaf, zo zit ze niet in elkaar. Zelfs nu werkt ze door uit plichtsgevoel. Niet verstandig maar zo is ze wel

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 18:48

Goof schreef:
RoyceMack schreef:
Daar gaat het om: ze moet nu in die molen komen. Als haar werkgever haar wederom niet ziekmeld... En de arbo het niet oppakt, dan zoekt ze gewoon een nieuwe baan.


Maar..... waarom zou hij?? Hij zegt dat hij haar niet wil ziek melden en je vriendin komt zelf gewoon weer werken de volgende dag. Lekker makkelijk.
Het begint echt bij haar, als ze zich ziek meldt moet ze daar ook bij blijven en thuis blijven zitten.


Zoals ik aangaf heeft ze wel 1,5-2weken thuis gezeten na ziekmelding. Echter heeft haar baas gedreigt niet te betalen en is ze alsnog gaan werken omdat ze niet zonder inkomen kan.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:51

Precies hetzelfde. Hij roept wat en zij gaat werken. Lekker makkelijk.
Laat hem maar dreigen, hij mag niks inhouden en zij kan moeiteloos terug dreigen met de rechtsbijstand. Ze maakt het hem zelf makkelijk zo.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 19:12

Ben het met je eens. Maar ze wist niet waar aan te kloppen als hij niet betaald. Wordt dan wel gezegd moet je rechtsbijstand contacten maar ze wist sinds gisteren niet ze daarvoor verzekerd is (loopt via haar partner).