Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:18

Thx voor je reactie 8annemiek! Zoiets was ik inderdaad van plan. Zit nu met nog wat lopende dingen die kijken wat ik echt over hou per maand wat lastig maakt, maar gaat zeker gebeuren :j

Wauw, die huurprijzen :') I'll keep on dreaming.

Denk inderdaad niet dat een personeelstekort zal ontstaan daardoor... Misschien een combi met meer mensen die langer door studeren/leren, maar zal niet zo vreselijk veel vaart lopen.
Ik zou wel graag een soort mentorsysteem zien, vanaf 64 oid standaard 1 dag in de week minder gaan werken en 1 dag in de week mentor zijn voor een nieuwe rekruut. Die mensen hebben zoveel ervaring in het vak :D

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 13:57

Het is inderdaad wel fijn als je van tevoren een goed idee hebt van je uitgaves en inkomsten. Dat kan per maand lastig zijn, de ene maand geef je natuurlijk meer uit dan de andere maand, maar als je je uitgaves voor het hele jaar bekijkt en deelt door 12 heb je een nauwkeuriger beeld :j

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:59

Ik ga vanmiddag bij een woning kijken voor 950,- inclusief, 40-45 m2 met 1 slaapkamer en frans balkon. Is 10 minuten fietsen van de binnenstad. Het ergste: ik vind het goed geprijsd :')

Eigenlijk ben ik gek ook. Kan het geld beter op mijn spaarrekening laten staan.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 14:04

Ik denk dat het vooral per regio enorm verschilt.
Voor een woning in Amsterdam is dat natuurlijk een koopje terwijl je daar in Noord-Oost Groningen waarschijnlijk een enorm groot huis met weide voor huurt (met scheuren maar vooruit :Y) )

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:41

8nnemiek schreef:
Ik denk dat het vooral per regio enorm verschilt.
Voor een woning in Amsterdam is dat natuurlijk een koopje terwijl je daar in Noord-Oost Groningen waarschijnlijk een enorm groot huis met weide voor huurt (met scheuren maar vooruit :Y) )

Uhm... Zelfs hier in de Achterhoek red je een boerderij voor dat bedrag netto per maand...

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:19

verootjoo schreef:
rumay schreef:
Mooi als we dat massaal gaan doen maar wie werkt er dan nog, wie zorgt ervoor dat huizen worden gebouwd, de zorg enz.
Juist omdat de economie goed gaat moet er wel gewerkt worden anders stort alles weer in.
Kijk minder werken prima dan zijn er ook personeelsproblemen maar minder.
Of zijn we zo egoistisch/ egocentrisch dat we alles in en door verweg landen laten doen?

Feit er worden in europese landen minder kinderen geboren, aantal ouderen stijgt dus wie werkt er dan straks.

Er wordt nu alleen naar een financieel plaatje gekeken(haalbaar of niet) maar eigenlijk moet je dit veel breder trekken.


Dat gaan ‘we’ helemaal niet massaal doen hoor. De meeste mensen hebben geen flauw idee hoe, en de meeste mensen hebben toch liever een iets hogere levensstandaard dan TS dus die willen dat niet eens.
Ik denk dat er maar een handje vol mensen zijn die echt heel vroeg met pensioen willen.


Ach, boven je stand leven is helemaal van deze tijd. En daar moet natuurlijk voor gewerkt worden :Y)

En op zich zou het niet verkeerd zijn als sommige mensen minder werken. Kort door de bocht, waar 4 personen 5 dagen werken kunnen er ook 5 vier dagen werken.

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 11:39

Ik denk dat het probleem niet zo zeer is dat er te veel of te weinig banen zijn, maar vooral dat mensen het hier goed gewend zijn en niet onder hun niveau willen werken.
Distributiecentra’s en fruittelers vinden nauwelijks personeel binnen Nederland, terwijl er nog heel veel werklozen zijn.

Mensen die stoppen met werken zullen vooral wat hoger geschoold zijn en een goed betaalde baan hebben. Die zal ook echt wel weer gevuld worden.

En een écht personeelstekort heeft ook weer zijn voordelen; de lonen worden hoger, werkgevers gaan cursussen en extra’s aanbieden, de werkloosheid daalt en de economie groeit.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:56

8nnemiek schreef:
En een écht personeelstekort heeft ook weer zijn voordelen; de lonen worden hoger, werkgevers gaan cursussen en extra’s aanbieden, de werkloosheid daalt en de economie groeit.


Laatste ben ik het half mee eens. Er moet balans zijn, en een kleine verschuiving naar 'tekort' is geen probleem en om de redenen die jij aangeeft, fijn. Maar vanuit de werkgevers blijft er daardoor minder over om te investeren en vaak gaat dat ten koste van innovatie, en wellicht zal het zorgen voor een groter aantal faillisementen of inkrimpingen. Of ze gaan meer werk uitbesteden naar het buitenland. ICT en klantenservice wordt al vaak uitbesteed, en natuurlijk de vrachtchauffeurs

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 13:20

Hoe gaat het inmiddels met de mensen die ook financiële onafhankelijkheid zoeken?
Nog nieuwe plannen? Nieuwe ideeën? Vorderingen?

Hier gaat alles nog prima :) De beurzen staan gunstig, zo gunstig dat we ons target voor dit jaar al gehaald hebben, maar die kunnen natuurlijk nog zakken. En we halen kruiwagens vol eten uit de moestuin momenteel.. de druiven zijn rijp om wijn van te maken.. het fruit begint goed af te rijpen.. en afgelopen maand was een recordmaand voor de zonnepanelen.
Ik heb alleen nog steeds geen tijd gehad om onze rommelkamer op marktplaats te zetten.. ik heb echt bergen spullen liggen die weg moeten, en we komen er maar niet aan toe :=

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:30

Hier zijn gangetje. Heb nog maar net mijn beleggingsrekening opgezet dus wacht nu op bevestiging :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:10

Ik dacht gelezen te hebben dat de extreme warmte juist niet goed is voor zonnepanelen?

Heb ook voor beleggen zitten kijken bij onze bank (ING). Daar kan je een soort proefberekening maken, maar vind het nou niet echt veel opbrengen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:20

Nee, als het te warm wordt kunnen zonnepanelen er geen energie van maken. Maar volgens mij was dat toen het boven de 35graden was, en zo vaak is het dat nu ook weer niet geweest.

[o]

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 10:41

Klopt, zonnepanelen worden minder efficiënt op warme dagen, maar doordat we zo enorm veel zonuren hebben gehad hebben ze toch flink veel opgebracht.
Scheelt ook dat we op het platteland wonen waar veel wind staat die nog iets verkoeling geeft.

Beleggen heeft inderdaad vooral zin als je het bedrag jarenlang laat staan en redelijk veel geld inlegt.
Wij zijn even aan het wachten op een dal om weer wat meer in te leggen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:44

Ik heb ook nog naar beleggen gekeken maar voel er niets voor om het zelf te doen.

Ik overweeg ergens nog om via begeleid beleggen 5000,- in te leggen en gewoon te laten sluimeren. Alsof het geld er niet is.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:08

Ik zal zelf nooit gaan beleggen, wij hebben ervoor gekozen om ons teveel aan spaargeld (we willen geen extra belasting betalen) te investeren in ons huis.
We hebben vorige week een nieuwe ketel laten plaatsen, de oude was 20 jaar oud. Deze is zuiniger en dat scheelt in energiekosten. Daarnaast zijn we begonnen met aflossen van de hypotheek, zodat onze maandlasten lager worden. Ik zou nog wel een dag minder willen werken op termijn, ik werk nu vier dagen. Als onze maandlasten minder worden is dit best mogelijk, maar zal nog een paar jaar duren.
Zonnepanelen denken we ook nog over. We hebben al een zonneboiler, wat ook al scheelt in energiekosten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:27

Wij zijn ook begonnen met nog een extra potje waarmee we over 5 jaar willen kijken of we een nieuw huis kopen of dan in een keer veel af willen lossen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 11:35

Bij beleggen neem je altijd een risico inderdaad, daarom wordt ook altijd geadviseerd om alleen te beleggen met geld wat je echt niet nodig hebt.

Heb je niet heel veel spaargeld, dan zijn zonnepanelen zeker een betere investering als je langere tijd in dezelfde woning blijft wonen. Het rendement ligt hoger dan bij beleggen. Enige nadeel is dat het weinig zin heeft om meer panelen aan te schaffen dan wat je zelf verbruikt.

Huis aflossen zou ik inderdaad ook zo snel mogelijk willen doen als ik een koophuis zou hebben. Ik heb er verder niet zo veel verstand van, hypotheken enzo. Betaal je veel boete voor eerder aflossen, of is dat tegenwoordig niet meer?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:38

Verschilt per hypotheekverstrekker, maar meestal mag je x % per jaar extra aflossen en bovenop dat bedrag betaald je een boete. In ons geval mogen we 15% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag per jaar extra aflossen.

Show a little faith, there's magic in the night

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:40

Je geld in je huis stoppen is natuurlijk ook gewoon beleggen. Je gaat ervan uit dat je dat er weer uit krijgt omdat je hoopt dat het huis in ieder geval niet minder waard zal worden en hopelijk zelfs in waarde zal stijgen.

Of je boete betaalt en hoeveel is afhankelijk van de voorwaarden van de hypotheek. (edit: wat Bonna zegt)

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 11:53

Ik denk inderdaad dat je op een huis ook een heel aardig rendement kan behalen als je in een gunstige tijd koopt :j
Als ik zie wat mijn ouders en grootouders hebben betaald voor hun huizen, en waar ze later weer aan werden verkocht :wow:
Mijn vader zegt vaak; had ik vroeger maar twee huizen gekocht, dan kon ik nu stoppen met werken :+

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:35

Helaas is dat bij ons niet zo. Wij hebben op de top van de markt gekocht in 2007, daarna is de markt ingestort. Het is pasgeleden getaxeerd, maar komt nog niet boven onze aankoopprijs.
Ik zie het niet als beleggen, maar als mijm schuld verminderen en mijn maandlasten verlagen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:00

Wat een leuk topic! Ik heb de eerste 3 pagina's gelezen, ga later nog even verder, nu geen tijd meer.
In ieder geval vind ik het onderwerp erg interessant, al spaar ik er op het moment niet voor en vind mijn man het volgens mij prima om door te werken tot zijn pensioen.
Een leuke blog over dit onderwerp is http://www.earlyretirementextreme.com (excuus als die al genoemd is op de afgelopen pagina's). Hij pakt het echt extreem aan, heeft een poos in een caravan gewoond en voornamelijk op rijst en linzen geleefd :+ maar is nu, begin 30, wel financieel onafhankelijk en deelt zijn tijd in hoe hij het zelf graag wilt. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Mogelijk is het in ieder geval wél, daar ben ik zeker van.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:21

Bij onze hypotheek mogen we € 10.000 extra boete vrij aflossen per jaar. Zijn we ook zeker van plan om te doen :j
Zitten er nog belasting technische nadelen aan vervroegd/extra aflossen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:23

Mogelijk is het zeker, het is voor een deel ook gewoon geluk hebben. Wij zijn nu met midden 30 en 40 jaar eigenlijk ook financieel onafhankelijk. Alleen maken wij nu weer bepaalde keuzes die geld kosten, waardoor werken noodzakelijk blijft. Ook hierin hebben wij weer keuzes gemaakt, mijn man werkt en ik niet. Althans niet voor een baas. Tot afgelopen jaar in ons eigen bedrijf gewerkt, maar dat hebben we niet meer.
Wellicht als ik iets tegen kom voor 2 dagen per week ga ik wel weer werken, maar ikm heb mijn handen vol thuis aan o.a. de beestjes.

Mijn man zou niet willen stoppen met werken voor zijn 65. Alleen heeft hij altijd heel erg veel uur gewerkt, zeker 80 uur gemiddeld per weg. Hier hebben wij wel bewuste keuzes in gemaakt waardoor hij nu minder werkt en nu nog wel af en toe wat uitschieters heeft, maar vaak ook weken van 40-50 uur. En nu wel eens een weekje vrij kan nemen, wat voorheen nooit zomaar kon.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:25

Heftig Delphi. Hebben jullie samen een eigen zaak gehad en hoe lang en in welke branche? Allee als je dat wil delen e :)

In België kun je niet zomaar extra aflossen op je huis.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers