Problemen op werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:57

ruitje schreef:
bigone schreef:
Mail je werkgever. Vertel duidelijk dat je over twee weken weer op gesprek gaat met de bedrijfsarts en je niet op het gesprek met de consulent komt aangezien zij niets voor je kunnen betekenen. Kort en bondig, naam eronder en klaar.

Dat is echt een beroerd advies. Dan heeft je werkgever zwart op wit dat je weigert mee te werken aan je reintegratieproces.

Precies. Er is helaas niet slechts één geldig protocol voor het reïntegratieproces en wat je daarin wel en niet mag/moet doen. Dus het is zo niet te zeggen of het weigeren van het komen op gesprek ook maar in de verste verte verstandig is. Dikke kans dat het gewoon gezien wordt als weigeren om mee te werken zoals ruitje ook zegt.





bigone schreef:
Ze is net ziek , er is totaal nog geen sprake van re-integratie behalve dat haar werkgever heeft verteld dat ze i.p.v. bij cliënten maar de kantoren moest poetsen. En ts heeft de bedrijfsarts en huisarts achter zich staan die haar ziek hebben verklaard.

Voor zover ik weet is er geen termijn waarin níet aan reïntegratie gewerkt mag/hoeft te worden.
Dat de HA achter haar staat heeft ze heel weinig aan, die is geen arbeidsdeskundige. Of de uitspraak van de bedrijfsarts genoeg is om niet op gesprek te hoeven komen bij de arbeidsconsulent is echt maar de vraag hoor. Op gesprek komen is geen werken hè.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:59

Geen ontslag nemen hoor TS, dan heb je helemaal nergens recht op.
Bedrijfsarts heeft je ziek gemeld, als het goed is heb je daar een verslag van (of die komt eraan) en die krijgt je werkgever ook.
Neem iemand mee die op dit moment iets steviger in z'n schoenen staat en ga in gesprek met je werkgever.
Ik ben ook echt niet op m'n mondje gevallen maar ook ik heb in jouw situatie gezeten dus weet wel een beetje wat je doormaakt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:08

Ze kan in de mail er ook op staan dat de bedrijfsarts bij het gesprek met de consulent aanwezig is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:11

Absolem schreef:
GDG schreef:
TS heeft het recht om het helemaal zelf te bepalen áls ze ontslag neemt, zolang ze in dienst wil blijven en salaris wil ontvangen heeft ze niet de vrijheid om dat allemaal zelf te bepalen. We hebben in Nederland namelijk wetgeving hierover.

Dat is dus onzin. Je bent baas over eigen lijf. En als jij helemaal kapot en gesloopt bent en ook nog in afwachting van diagnose dan is het gewoon klaar en kunnen ze hoog en laag springen. Maar dan kun je niet werken. Je bent een werknemer, geen slaaf.

Ja, je bent werknemer. Dat komt met plichten en je bent bij ziekte (en vooral bij vage klachten heel erg) afhankelijk van het oordeel van de bedrijfsarts. Ga je tegen dat oordeel in en/of werk je niet mee aan je reïntegratie dan kun je dus ontslagen worden. Ook al ben je compleet kapot. Dat levert soms schrijnende gevallen op maar maakt het nog niet waar dat je binnen het werknemerschap maar de vrijheid hebt om zelf te beslissen thuis te blijven.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:17

Is het niet beter misschien om wel naar het gesprek te gaan maar niks toe te zeggen daarin? “Als u mij uw adviezen mailt dan overleg ik dat even met mijn bedrijfsarts”, zoiets?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:18

bigone schreef:
Ze is net ziek , er is totaal nog geen sprake van re-integratie behalve dat haar werkgever heeft verteld dat ze i.p.v. bij cliënten maar de kantoren moest poetsen. En ts heeft de bedrijfsarts en huisarts achter zich staan die haar ziek hebben verklaard.


Gesprekken voeren met je werkgever is ook reïntegreren. En kantoren poetsen dus ook.

Daarnaast geeft de bedrijfsarts een advies, daar hoeft zowel werknemer als werkgever zich niet aan te houden. Het is echter zeer belangrijk dat je weet welke stappen je dan volgt omdat dat voor een loonstop of ontslag nogal uitmaakt.

Mailtjes sturen zonder dat TS een jurist in de hand heeft is dus echt het stomste advies wat je haar kan geven want op langere termijn kan dat haar veel geld gaan kosten :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:45

GDG schreef:
Ja, je bent werknemer. Dat komt met plichten en je bent bij ziekte (en vooral bij vage klachten heel erg) afhankelijk van het oordeel van de bedrijfsarts


Die zegt toch juist dat ze ziek is en over 2 weken evalueren?
Het zijn de consulent en werkgever die niet naar dat advies handelen.
Dat is hoe ik het lees.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 13:52

Polly schreef:
GDG schreef:
Ja, je bent werknemer. Dat komt met plichten en je bent bij ziekte (en vooral bij vage klachten heel erg) afhankelijk van het oordeel van de bedrijfsarts


Die zegt toch juist dat ze ziek is en over 2 weken evalueren?
Het zijn de consulent en werkgever die niet naar dat advies handelen.
Dat is hoe ik het lees.


Zo heb ik het ook begrepen van de bedrijfsarts, maar hij heeft mij geen rapport gestuurd.. Ik werd gisteren 2 uur na mijn ziekmelding door mijn baas gebeld dat ik een uur later al bij de bedrijfsarts moest zitten. Ik heb geen mail gekregen hierover en ook geen verslag. Meteen nadat mijn baas belde voor de bedrijfsarts werd ik meteen gebeld door de consulent. Vandaar dat ik dit allemaal zo vreemd vind. Dit kost mij zoveel moeite en energie en ik heb het idee dat ze mij uithoren en vervolgens over mij heen walsen.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:54

dan bel je de bedrijfsarts en vraag je waar het verslag blijft.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:10


Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:17

Absolem schreef:
Geen idee hoe ik een dubbele quote doe. Maar als jullie zo spreken. Zijn jullie duidelijk nog nooit echt overspannen geweest of in de ban van een burn out geweest.

Iemand die zo in de knoop met zichzelf zit heeft hulp nodig en rust. Die rust krijg je niet als je toch gepushed wordt om te blijven werken ook al is het met minder uren of andere werkzaamheden.

Juist deze vormen van ziek zijn, zijn gevaarlijk omdat zo een persoon er aan de buitenkant niet ziek uit ziet terwijl ze van binnen helemaal op zijn.

Als iemand echt breekt dan is het al veel en veeel te laat. En is die persoon teveel gepushed. Die personen geraken net als ik in de langdurige ziektewet en probeer dan nog maar eens om vrolijk en fit te worden. Ik kan je zeggen dat dat verdomd moeilijk is.


Beter dat de ts nu. Drie maanden ziek is en goede hulp krijgt en daarna weer met goede motivatie aan de slag gaat. Dan dat ze nu door blijft gaan en alleen maar berg afwaarts gaat.

Je werkt om te leven. Je leeft niet om te werken.

Maar een werkgever wiĺ wel weten waar hij aan toe is. Moet er vervanging komen? Hoelang, dus wat voor een contract? Gaat TS later verder op dezelfde plek of word er geschoven zodat er ruimte op een andere plek gemmakt word?

Het valt mij altijd op dat er bij vage ziektebeelden zonder duidelijke tijdsduur geen begrip is voor de werkgever.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:24

In dit geval is er klaarblijkelijk ook geen begrip voor de werknemer.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:31

Misschien is het inderdaad wel lastig voor de werkgever want die weet op dat moment niet waar die aan toe is, maar dat weet je zelf dan ook niet.

Sommige mensen zijn met een maand of twee weer goed genoeg om weer te gaan werken, anderen hebben vele male langer nodig. En dit kun je gewoon niet weten, al helemaal niet in zo 'n korte tijdsbestek.

Als een werknemer aankaart dat die een burnout heeft is het geven van wat ruimte het minste wat je dan even kan doen, niet mey vier consulenten iemand in de nek springen.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:33

Het is moeilijk om voor een werkgever in te schatten wat die moet doen. Kan hij wachten totdat je er terug bovenop komt? Of moet hij toch vervanging gaan regelen? En voor welke termijn?

Ik snap dat jij ook zo goed als geen antwoorden hebt op die vragen, maar ik kan best in het standpunt van de werkgever komen. Echter is het niet netjes van hem dat hij zo pusht via de arbeidsconsulent. Ik lees vaker dat in dit soort gevallen de werknemer (die meestal last heeft van depressie of burn-out in dit soort gevallen) in het midden wordt geplaatst wat natuurlijk niet helpt aan het herstel.

Ben je lid van een vakbond TS? Op mijn werk was de vakbond heel actief en als er zo iets voor viel kwam er altijd iemand mee of nam die de zaak over van jou zodat jij kon focussen op herstel.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:44

Volgens mij mag nav de nieuw privacy wetgeving haar baas of arbeidsconsulent helemaal niet vragen wat voor ziekte ze heeft.
Ze meldt zich ziek krijgt oproep voor bedrijfsarts en daar bespreekt ze haar ziektebeeld. Een werkgever kan vragen of ze bij een huisarts is geweest. De consulent komt in beeld nadat de bedrijfsarts uitvoerig met TS heeft gesproken en met haar een vervolg traject heeft afgesproken. Idd mag ts niks doen wat haar hestel in de weg staat en als ze met arts heeft afgesproken om te gaan reïntegreren hoeveel uur en eat voor werkzaamheden. Wel is het verstandig zolang ts ziek is dat ze met enige regelmaat haar neus laat zien op het werk tijdens bv koffiepauze. Dit omdat vaak de stap naar weer gaan werken heel groot wordt als je een tijdlang thuis bent ivm burn out/overwerkt enz.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:46

Heb toevallig een jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten, burn-out en de baas geloofde het niet en wou dat ik weer aan het werk ging. Ik kon niet slapen, niet eten en alleen maar huilen de hele dag. Maar braaf naar mijn werkgever geluisterd en sochtends aan naar het werk gereden, ik was zo ontzettend moe dat ik achter het stuur in slaap ben gevallen en op de vluchtstrook in de berm wakker schrok. Ben toen ook meteen omgedraaid en naar de HA gereden en die heeft mij geadviseerd om niet te gaan werken. Mijn baas kwam toen om de dag bij mij thuis op de koffie en ging dan express heel meelevend doen op een sarcastische manier, heb hem toen verteld dat hij niet meer welkom was in mijn huis en niet meer verder als de voordeur mocht komen.

Bedrijfsarts is 2 weken later ingeschakeld en daar ben ik ook maar 1 x geweest, is ook geen consulent of wat dan ook bij geweest, alleen ik mijn moeder en de bedrijfsarts. Vraag me dan ook echt af waarom die consulent nodig is maargoed.. Ik kreeg het advies om 6 weken niet te werken, en daarna weer per week opbouwen.

Ik werkte toen in de paarden en werkte soms 13+ uur op een dag en dan 7 dagen in de week, daarnaast 2 honden en een huishouden. Mijn baas betaalde alleen maar 40 uur per week. Dus als ik op wedstrijd wat prijsjes reed was dat mijn extra salaris..

Dus ik snap je heel erg goed TS, ik wist toen ook niet wat ik er mee aan moest, maar heb toen ook het juridisch loket gebeld, en die hebben mij goed geholpen, ook omdat mijn baas opeens weigerde om mijn salaris uit te betalen. Dus ik raad je zeker aan om daar even naar toe te bellen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:49

Dat de werkgever daar niks over mag vragen heeft niks te maken met de nieuwe privacywet, dat mocht namelijk al niet.

TS, mijn verslagen kreeg ik altijd per post en ik had een contactpersoon bij de ARBO organisatie die ik mocht bellen voor vragen.

Mijn werkgever kwam inderdaad ook aan de deur vragen hoe het ging om er dan vervolgens op door te gaan dat het "zo toch niet langer kon" en dat het "nu maar eens afgelopen moest zijn" ik heb hem toen ook vriendelijk verzocht te vertrekken en verdere communicatie over mijn afwezigheid schriftelijk te laten verlopen zodat er geen onduidelijkheid over kon ontstaan. Toen heb ik ook wel wat berichtjes binnen gehad waar duidelijk niet heel goed over nagedacht was maar wat mijn positie wel enorm versterkte toen ik uiteindelijk wilde vertrekken daar.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:15

KB01 schreef:
Vervolgens vond de arbeidsconsulent eigenlijk dat ik niet ziek thuis hoefde te zitten maar aankomende dinsdag terug moet komen voor een nieuw gesprek met mijn baas om voorlopig inplaats van bij cliënten te werken maar hun kantoren te poetsen zodat ik maar iets omhanden heb. Ik ben het hier niet mee eens en ik wil deze gesprekken op dit moment ook nog niet voeren. Ik weet niet eens wat de juiste hulp voor mij gaat worden, laat staan om het over werk te hebben. Ik was eigenlijk met stomheid geslagen en heb het mij allemaal maar laten gevallen ook om het feit dat ik niet meer energie hier voor had en niet wist wat ik moest doen. Ik sta oprecht open om weer te gaan werken maar niet nu of binnen 2 weken. Er werd gezegd dat ik maar verplichtingen heb en die maar moet nakomen.. Maar ik sta ziekgemeld? Wat kan ik hiermee doen?

-O- -O-


Je hebt te maken met de wet poortwachter. Dus je bent verplicht mee te werken aan een re-integratie.
Volgens je huisarts ben je in ieder geval overspannen. Volgens de wet poortwachter moet je samen met je werkgever/bedrijfsarts tot een plan komen. Meestal gaat daar aan vooraf een korte periode om even tot rust te komen. Je baas zal dan aangepast werk voorstellen. Dat doet hij nu ook.

Jij geeft aan een wat langere rustperiode nodig te hebben. De bedrijfsarts vindt van niet. Niet meewerken kan een reden zijn tot ontslag. Ik zou dus zo snel mogelijk vragen of bedrijfsarts contact wil opnemen met je huisarts. Blijft de bedrijfsarts erbij dat je weer aan het werk moet, dan kun je bij het uwv een second opinion aanvragen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:53

Even voor alle duidelijkheid: volgens mij bied de werkgever hetzelfde werk aan alleen in een andere omgeving. Het lijkt er gewoon verdacht veel op dat hij gewoon geen kosten wil maken , zijn goed recht maar er word behoorlijk over ts heengewalst.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:24

damian23 schreef:
Je hebt te maken met de wet poortwachter. Dus je bent verplicht mee te werken aan een re-integratie.
Volgens je huisarts ben je in ieder geval overspannen. Volgens de wet poortwachter moet je samen met je werkgever/bedrijfsarts tot een plan komen. Meestal gaat daar aan vooraf een korte periode om even tot rust te komen. Je baas zal dan aangepast werk voorstellen. Dat doet hij nu ook.

Jij geeft aan een wat langere rustperiode nodig te hebben. De bedrijfsarts vindt van niet. Niet meewerken kan een reden zijn tot ontslag. Ik zou dus zo snel mogelijk vragen of bedrijfsarts contact wil opnemen met je huisarts. Blijft de bedrijfsarts erbij dat je weer aan het werk moet, dan kun je bij het uwv een second opinion aanvragen.

Nou... de bedrijfsarts vindt juist wel dat TS minimaal 2 weken rust moet hebben (thuisblijven en over 2 weken weer een gesprek).
Alleen heeft de werkgever bedacht een arbeidsconsulent in te schakelen en deze zegt dat TS weer aan het werk kan/moet.
Laat zo'n iemand daar helemaal niets over te vertellen hebben?
En dat heeft ook niets met re-integreren te maken, maar een soort dwang via de werkgever om maar weer te gaan werken.

Als de werkgever het niet eens is met het advies van de arboarts kan hij bij het UWV een second opinion aanvragen.
Deze kan dan evt wat anders beslissen; maar voor nu is dat de huidige bedrijfs-/arboarts.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:33

damian23 schreef:
Jij geeft aan een wat langere rustperiode nodig te hebben. De bedrijfsarts vindt van niet. Niet meewerken kan een reden zijn tot ontslag. Ik zou dus zo snel mogelijk vragen of bedrijfsarts contact wil opnemen met je huisarts. Blijft de bedrijfsarts erbij dat je weer aan het werk moet, dan kun je bij het uwv een second opinion aanvragen.

Volgens mij heeft de bedrijfsarts net twee weken thuisblijven en dan een evaluatiegesprek voorgesteld. De arbeidsconsulent en de werkgever zijn in deze degenen die hier doorheen walsen en proberen af te dwingen dat TS toch maar moet komen om kantoren te poetsen.

TS ik heb helaas ook ooit iets dergelijks bij de hand gehad. Zoek iemand om je te ondersteunen. In mijn geval was dat een consulent van de vakbond die mee op gesprek ging maar juridisch loket kan je ook helpen. Of heb je misschien rechtsbijstand?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:37

Het advies van de bedrijfsarts is niet bindend. Dat mag een werkgever naast zich neerleggen.

Of dat handig Is, is de vraag. Zeker als het escaleert. Maar het is niet zo dat je geen gesprekken mag aangaan met je werknemer als de bedrijfsarts 2 weken thuis zitten adviseerd :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:44

Ik ben eens bij een arbo arts binnen gestapt die als eerste opmerking maakte (nog voordat ik hem een hand kon geven en mezelf kon voorstellen: 'Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: alleen terminaal zieken kunnen niet werken!'

Geloof me, als je zoiets naar je hoofd geslingerd krijgt sta je met je mond vol tanden. Bij mij kwam er verder niets zinnigs uit, want zonder dat hij me gesproken had, had hij al geoordeeld dat ik gewoon kon werken.
Wij hebben toen een second opinion aangevraagd en bij een andere arbo arts kwam direct uit dat ik absoluut niet mocht werken. De arbo arts in kwestie heeft een reprimande gekregen.

Bottomline: ga op je strepen staan als je het niet eens bent met een advies of uitspraak. Zeker wanneer je het gevoel hebt dat je niet serieus genomen wordt. Je gezondheid is alles waard.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:23

Ik zou in ieder geval zorgen dat ik goede juridische ondersteuning kreeg.
Je baas en volgens mij de arbeidsconsulent ook niet, mogen jou niet eens vragen wat je mankeert..
Ze lopen echt zo over je heen dus dan is goede ondersteuning en hulp wel heel fijn.
Hier in het topic zie je ook dat de adviezen erg uiteen lopen, dus ik zou niks drastisch doen tot ik zeker wist wat juridisch gezien wel en niet ok is.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 13:37

Ik wil jullie iniedergeval heel erg bedanken voor de goede raad en adviezen! Wat mij het meeste dwars zit is hun benadering richting mij. De arbeidsconsulent heeft mij echt uitgehoord over mijn 'problemen'. Ik krijg heel erg idee dat ze iets uitkiezen en het vervolgens zelf maar daar op gooien, bijvoorbeeld mijn oma. Mijn oma van 64 jaar is 3 a 4 weken geleden plotseling terminaal verklaard. Dit heeft zeker een grote impact op mijn leven maar dit is zeker niet de reden waarom ik overspannen ben. Vervolgens spreken hun uit; ja we kunnen jou niet thuis houden omdat jou oma kanker heeft..
Ik heb het idee dat ze bepaalde dingen eruit pikken en daar een verhaal van gaan maken. Hierdoor weet ik ook niet wat ik wel en niet moet doen en tegen wie ik wat moet zeggen. Al met al vreet dit veel energie en bezorgt het mij nog meer stress. |o -O-