Lid worden van een vakbond?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:34

Wat veel mensen vergeten, is dat de vakbond een belangrijke bijdrage levert aan o.a. cao-onderhandelingen. Zij zijn het tegenwicht van de werkgever. Zij zijn belangrijk voor de onderhandelingen van salarissen, maar ook over afspraken tijdens arbeidsongeschiktheid, verlof enz. die vastgelegd worden in een cao. Hoe groter het aantal leden, hoe groter de inspraak/macht van de vakbond.
Bij reorganisaties wordt het sociaal plan met de vakbonden afgesproken.
En zij ondersteunen bij arbeidsconflicten. Ik heb hele goede en helaas ook minder goede bezwaarschriften gezien van de vakbond. Je moet het een beetje treffen met de jurist die jouw zaak behandeld, maar dat geldt ook voor een rechtsbijstandverzekering.

Sommige werkgevers vergoeden een deel van de contributie, of het bedrag kan fiscaal verrekend worden met een deel van het salaris of bijzondere beloning. Ik betaal € 196 netto per jaar aan contributie en in december wordt dit bedrag fiscaal verrekend met mijn eindejaarsuitkering. Het lidmaatschap kost mij daarom nog geen € 100 per jaar.



Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:35

Ja klopt. Ik werk in de ggz en ik ben ook niet heel tevreden over se behaalde resultaten van de cao-onderhandelingen. Maar hoe minder leden, hoe minder de bonden een vuist kunnen maken.

Mijn man heeft een (kleine) bedrijfs cao. Er was nog geen 10% lid van een bond. De arbeidsvoorwaarden werden letterlijk uitgekleed. Zijn werkgever wilde de bond ook buitenspel zetten, omdat er zo weinig lid waren. Daarna heeft 90% zich aangemeld bij de bond en is er een goede nieuwe cao afgesproken.
Daar profiteren natuurlijk wel alle medewerkers van.
Ik ben lid voornamelijk uit solidariteit en de cao-afspraken.
Ik heb zelf HBO Arbeidsrecht en een rechtsbijstandverzekering, dus voor een arbeidsconflict heb ik ze niet echt nodig.

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:21

janouk schreef:
In veel bedrijven hebben de ondernemingsraden een veel grotere rol dan de vakbonden. Een sterke, goed functionerende OR kan veel meer betekenen voor de medewerkers in een bedrijf dan de vakbonden.
En in bedrijven met kleine vakbondsinbreng en zonder bindende CAO onderhandelen de ondernemingsraden over de arbeidsvoorwaarden.


Met de OR heb ik dan wel minder goede ervaring. Die zitten er vaak voor eigen gewin (ontslagbescherming) en laten zich soms zand in de ogen strooien door bestuurder/directie

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:00

Nine1987,
Dat weet ik, maar mijn ervaring is anders. Zeker als er sprake is van een reorganisatie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers