Lid worden van een vakbond?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:01

Waarom wil je lid worden? Voor juridische ondersteuning of om inspraak te krijgen over (nieuwe) zaken op het gebied van je werk?

Door een hele grote en ingrijpende reorganisatie bij één van mijn vorige werkgevers lid geworden van de Abvakabo. Zij waren toen erg goed op de hoogte wat er speelde bij het COA. Lid gebleven toen ik bij een andere werkgever ging werken. Het werd op een gegeven moment FNV en daar heb ik diverse cursussen gevolgd die voor leden gratis waren. Ook een loopbaan advies gekregen waar ik veel aan heb gehad.

De paar keer dat ik ze nodig had voor werkgerelateerde zaken had ik er twee keer niets aan. Bij een best heftige ontslagprocedure heb ik het uiteindelijk alleen moeten doen. Toen ik vooraf belde zeiden ze dat ze alleen de vaststellingsovereenkomst konden beoordelen, tips hadden ze niet en de onderhandelingen moest ik maar lekker zelf doen. Bleek dat ze zich daar niet aan durfden te branden. Het was namelijk een groot advocatenkantoor waar ik toen werkte en er moest onderhandeld worden met het senior bestuurslid arbeidsrecht. De jurist van FNV heeft uiteindelijk alleen de vaststellingsovereenkomst nog even nagekeken. Vooral of ik met deze overeenkomst wel ww kreeg. Ik kreeg de complimenten van de jurist, hij had het zelf niet beter kunnen doen. Het viel hem op dat mijn werkgever wel erg coulant was met de 3 maanden opzegtermijn terwijl ze me maar 2 hadden hoeven geven. Toen ik aangaf dat ik daar zelf over onderhandeld had omdat ik door die extra maand meteen een extra half jaar vergoeding te pakken had, zei hij eerlijk dat hij daar helemaal niet bij stil had gestaan (werkgever ook niet :D *\o/* ) . Ik heb de transitievergoeding van bruto naar netto gekregen door te dreigen om het ontslag door het UWV te laten beoordelen. Dat vond hij wel erg gedurfd en zou hij nooit geadviseerd hebben. Ben uiteindelijk blij dat ze het niet aandurfden en ik het zelf heb gedaan. Heb er zo veel meer uit kunnen slepen.

Mijn conclusie: voor juridische ondersteuning bij werkgerelateerde zaken kun je beter een verzekering afsluiten dan lid worden van een vakbond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers