Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 09:55

Hoi Bokkers!

Sinds kort heb ik een eigen bedrijfje waar ik als zzp'er voor grote zorgaanbieders ga werken. De planning is om over 2 weken te gaan starten met diensten.

Ik ben me nu aan het verdiepen in de boekhouding. Omdat ik ga werken via Pidz (zij koppelen even simpel gezegd opdrachtgevers aan opdrachtnemers) hoef ik zelf geen facturen te maken. Dit wordt door Pidz gedaan. Dit maakt het boekhouden denk ik wel wat simpeler. Ik twijfel nu dus of ik de boekhouding zelf ga doen (met behulp van een boelhoudprogramma) of dat ik het ga uitbesteden. Zelf heb ik geen ervaring met boekhouden.. Wel heb ik mensen in mijn omgeving die ervaring hebben met boekhouden voor een eigen bedrijf waar ik eventueel met vragen heen zou kunnen.

Zijn er zzp Bokkers met ervaring? Hoe regelen jullie je boekhouding?

Hoor graag ervaringen!

Groetjes :wave:

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:00

Mijn vader en ik gebruiken beide acumulus voor onze ondernemingen. Ze hebben een goede klantenservice voor als je vragen hebt. Je kunt ook gratis een cursus bij hun doen. Dan komt het programma aan bod maar ook vragen over belastingen. Mijn pa had voorheen een boekhouder maar dat was vrij duur terwijl hij het met hulp van dat programma ook zelf kan

Als je het later drukker krijgt zou ik het wel gaan uitbesteden. Dan kun je je focussen op je werk en vaak weten die mensen weer handigheidjes waarmee je kunt besparen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:05

Als je een beetje logisch inzicht hebt kan je het prima zelf doen. Dit kan (als je maar een kleine onderneming hebt) zelfs in een excelsheet.

Anders kan ik programma’s als Exact, Twinfield of Moneybird aanraden. Zijn vrij duidelijke programma’s met een goede helpdesk voor eventuele vragen. Je kan hier ook cursussen voor volgen.
Mocht je zitten met btw-aangiftes (weet niet of je daar in jouw vakgebied voor belast wordt), deze kan je ook in deze programma’s doen.
Let wel op dat je zorgt dat je je boekhoeding naast in de programma’s, ook op papier bewaard (wellicht overbodig, maar het kan maar nog een keer benadrukt worden := ).

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:08

Mijn man is zzp-er. Ik doe zijn boekhouding. Nou ja, facturen maken, betalingen controleren en de kwartaalaangiften. Onze boekhouder maakt een jaarrekening en doet de jaaraangifte. Dit ivm eigen huis, eigen bedrijf, ik in loondienst, kinderen en kinderopvang en bijtelling. Dat is voor mij een beetje Chinees :Y) maar de kwartaalaangifte is prima te doen hoor! Wij werken trouwens met exact. Daar kan je zelfs facturen in maken, koppelen met de bank en de belastingdienst, maakt het allemaal nog makkelijker. Succes met je eigen onderneming!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:12

Het eerste jaar heb ik flink stress gehad met de inkomstenbelasting. Ik kreeg mijn balans maar niet goed. Dat ging uiteindelijk om een euro die ergens verkeerd stond. Jaar erna acumulus aangeschaft. Je voert daar alles in voor de omzetbelasting. Aan het einde van het jaar klik je op jaarafrekening en het programma kauwt je voor wat je waar moet invullen. Binnen 5 minuten was ik klaar.

Moneybird gebruik ik om simpel facturen te maken

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 10:14

Bedankt voor de reacties zover!
@celiien, het is idd een klein bedrijfje. Daarnaast is de zorg denk ik wel een van de "simpelere" sectoren. Ik heb niks te maken met verkoop, transport van goederen of betalingen uit het buitenland ofzo!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:12

Jessica_R schreef:
Bedankt voor de reacties zover!
@celiien, het is idd een klein bedrijfje. Daarnaast is de zorg denk ik wel een van de "simpelere" sectoren. Ik heb niks te maken met verkoop, transport van goederen of betalingen uit het buitenland ofzo!

hmm ligt er heel erg aan. Kan heel simpel zijn, tenzij de betaling niet rechtstreeks gaat, maar via het tussenpersoon. Plus de zorgverzekeringen.
Maar ik denk dat het wel goed komt. Ik zou echt Exact aanraden, dat is een van de meest gebruiksvriendelijke programma's. Twinfield geld hetzelfde voor overigens.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 11:22

Pidz maakt de factuur en ik dien die rechtstreeks in bij de zorginstelling. Zij betalen min uit. Verder heb ik (voorlopig) 2 verzekeringen. Een beroepsverzekering en een klachtenregeling.
Ik ga nu als zzp'er werken naast mn vaste baan. Maar als het goed bevalt ga ik volledig over op zzp en dan zal de arbeidsongeschiktheidsverzekering er nog bij komen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:26

Jessica_R schreef:
Pidz maakt de factuur en ik dien die rechtstreeks in bij de zorginstelling. Zij betalen min uit. Verder heb ik (voorlopig) 2 verzekeringen. Een beroepsverzekering en een klachtenregeling.
Ik ga nu als zzp'er werken naast mn vaste baan. Maar als het goed bevalt ga ik volledig over op zzp en dan zal de arbeidsongeschiktheidsverzekering er nog bij komen.

Ik doelde vooral op het dikgedrukte stukje. De uitbetalingen door de zorgverzekering zullen, vermoed ik, voornamelijk batchbetalingen zijn, ipv losse betalingen. Dus goed opletten bij de specificaties en de juiste verkoopfacturen registreren bij de juiste betalingen. Gun jezelf in het begin echt de tijd om er even voor te zitten, dan gaat het later alleen maar makkelijker.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:27

Toen ik nog onder de KOR (kleine ondernemers regeling) viel deed ik alles zelf, dit jaar is dat niet zo dus nu heb ik een boekhouder ingeschakeld die alles regelt.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:39

Ik huur een boekhouder in, eentje die zich richt op kleine ondernemingen. Daar betaal je niet de hoofdprijs voor zonder op kwaliteit in te leveren. Daarnaast kan ik altijd terecht bij hem voor advies over financiën maar ook commercieel. Nu verschilt dit natuurlijk ook per boekhouder, ik heb het geluk dat dit ook een klant van mij is.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 11:49

Celiien schreef:
Jessica_R schreef:
Pidz maakt de factuur en ik dien die rechtstreeks in bij de zorginstelling. Zij betalen min uit. Verder heb ik (voorlopig) 2 verzekeringen. Een beroepsverzekering en een klachtenregeling.
Ik ga nu als zzp'er werken naast mn vaste baan. Maar als het goed bevalt ga ik volledig over op zzp en dan zal de arbeidsongeschiktheidsverzekering er nog bij komen.

Ik doelde vooral op het dikgedrukte stukje. De uitbetalingen door de zorgverzekering zullen, vermoed ik, voornamelijk batchbetalingen zijn, ipv losse betalingen. Dus goed opletten bij de specificaties en de juiste verkoopfacturen registreren bij de juiste betalingen. Gun jezelf in het begin echt de tijd om er even voor te zitten, dan gaat het later alleen maar makkelijker.


Aahh op die fiets. Komt goed! Ga beginnen met zo'n 10 uur per week dus dan is het aantal facturen ook goed te overzien om mee te beginnen :)

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:50

Ik ben zelf belastingadviseur en verzorg ook boekhoudingen, ook voor kleinere ondernemingen. Ik zou je echt aanraden om iemand in te schakelen. De boekhouding kun je zelf eventueel wel doen, maar voor het opstellen van de jaarstukken en de aangifte inkomstenbelasting. Ik merk vaak dat ondernemers alles zelf gedaan hebben en dan haal ik er altijd wel wat uit wat voor hen voordeliger is. Regelingen waar ze geen gebruik van hebben gemaakt, zowel voor de inkomstenbelasting als voor de omzetbelasting. Dus vaak ben je eerder duurder uit door het zelf te doen.
En wat het zelf invoeren van de boekhouding betreft, vaak ben ik langer bezig met het corrigeren van wat mensen zelf hebben ingevoerd dan wanneer ik het zelf zou invoeren. Laat ieder doen waar die goed in is.

Hierboven wordt opgemerkt dat Exact gebruiksvriendelijk is, mijn mening is precies het tegenovergestelde. Wat wel gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma's zijn voor kleinere ondernemers is bijvoorbeeld Moneybird, Moneymonk, Minox kan ik ook zeer aanbevelen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:53

ik zou Exact sowieso niet gebruiken als je zo'n kleine ondernemer bent. Is financieel ook niet aantrekkelijk.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:58

Iemand toevallig goede ervaringen met het boekhoud programma Cash.nl? Daar werd ik gisteren op gewezen dat dat wel een handig programma zou zijn. Maar of het ook geschikt is voor kleine ondernemingen?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:11

De meeste zorg is btw vrij, dat maakt de boekhouding al een stuk makkelijker.
Ik doe het grotendeels zelf met Moneybird/Visma e accounting en heb een accountant die mee kijkt (1 keer per half jaar gaat zij er ook even doorheen en bespreken we wat zij nog aan opmerkingen heeft) en de jaarrekening etc in orde maakt.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 12:48

Bedankt voor de reacties! Mijn buurman is boekhouder. Wellicht kan ik met hem samen de boekhouding doen. Dat hij de moeilijkere dongen doet en regelmatig checkt of alles op orde Is!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:20

Ik beheer mijn eigen boekhouding en doe zelf de kwartaalaangiftes.
Mijn jaar aangifte doet de boekhouder, dat raad ik iedereen aan, want mijn ervaring is dat hij/zij zichzelf terugbetaald.
Daarnaast kan ik ook bij haar terecht als ik tussentijds vragen heb.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Boekhouding zzp zelf of uitbesteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:02

Ik vind exact ook niet heel fijn werken en kost idd erg veel. Wij delen met 4en in de familie een account, dan kost het niet zoveel. Ik vind dat ik bij exact op veel verschillende plekken iets moet wegschrijven, maar ben er nu aan gewend, dus nu gaat het prima