Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:11

Ik heb jaren een bijbaantje in de zorg gehad en ken je gevoel TS, er zitten echt ransbakken tussen!
Het luchtig houden wil niet zeggen dat je het moet bagatelliseren. Duidelijk je grenzen aangeven is het belangrijkste. Doe vooral wat voor jou goed voelt.


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:51

secricible schreef:
Fenrir schreef:
Ik heb jaren een bijbaantje in de zorg gehad en ken je gevoel TS, er zitten echt ransbakken tussen!
Het luchtig houden wil niet zeggen dat je het moet bagatelliseren. Duidelijk je grenzen aangeven is het belangrijkste. Doe vooral wat voor jou goed voelt.



ik vind dit wel heftig om te zeggen in dit topic n.a.v. zo'n casus. Jeetje....


Waarom heftig? Ik zeg iets over mijn ervaringen, niet over de casus van TS. Daar was ik niet bij dus kan ik ook niet over oordelen :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-08-18 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:03

WesternWay schreef:
In het zorgvak worden heel wat aanrandingen (als in borsten pakken, aan kont zitten etc)afgedaan als grappig. Ken hier talloze voorbeelden van.
Als jij je ergens niet fijn bij vind, kun je dit luid en duidelijk aangeven ts en dat is je goed recht! Het valt me ook altijd op dat veel mensen, ouderen niet voor vol aan zien. Zo van ach die oudere meneer dat kan toch geen kwaad, is al bejaard en waarschijnlijk eenzaam etc etc.
Ook bejaarden hebben gewoon kriebel aan hun hormonen hoor :+
Ik werk zelf in de ouderenzorg en heb al heeeel vaak meegemaakt dat ouderen handtastelijk werden/zich niet in konden houden. Begint vaak met een ongewenste kleine handeling en als daar niks van gezegd word gaat het verder.

Nu wil ik niet zeggen dat deze man bij TS ook perse een viespeuk moet zijn hoor. Maar ik schrik wel van de laconieke reacties hier. Zij voelde zich er niet prettig bij, in die mate dat ze een vertrouwenspersoon opzocht en voelde zich toen niet serieus genomen. Dat is echt vervelend.


Precies dit! Een knuffel hoeft echt niet seksueel beladen te zijn, en ik zeg ook niet dat dit zo is in het geval van de TS, maar helaas is het merendeel van mijn ervaringen met aanrakingen door mannen in de thuiszorg negatief. En dat komt van iemand die met normale knuffels echt geen problemen heeft ;)
En dan kwam ik niet alleen bij ouderen. Je moet echt heel goed op je eigen grenzen letten.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:50

Anoniem schreef:
Maar als je dan al zo geraakt wordt door een knuffel van iemand, hoe ga je dan kunnen omgaan met en reageren op iemand die wel een minder leuke bedoeling heeft?
Het lijkt mij zaak dat je zeker in dat vak echt in staat bent om onderscheid te maken in bedoelingen en op een zo zacht mogelijk, zo hard als nodige wijze je mannetje weet te staan.


Nouja, wij weten nu toch ook niet wat voor bedoelingen deze meneer bij de knuffel had? Ben het verder eens met je post hoor maar wij waren er niet bij.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:58

Mee eens secricible net als bij mensen met een verstandelijke beperking (werd hierboven ook ergens genoemd). Die kun je niet alles aanrekenen. Maar dat betekent ook niet dat het als excuus gebruikt moet worden.
Om eerlijk te zijn heb ik nooit problemen gehad met ouderen/dementerenden, de smeerlappen zaten altijd in de leeftijdscategorie 40-65 en echt niet dement hoor...


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:45

secricible schreef:
Fenrir schreef:
Mee eens secricible net als bij mensen met een verstandelijke beperking (werd hierboven ook ergens genoemd). Die kun je niet alles aanrekenen. Maar dat betekent ook niet dat het als excuus gebruikt moet worden.
Om eerlijk te zijn heb ik nooit problemen gehad met ouderen/dementerenden, de smeerlappen zaten altijd in de leeftijdscategorie 40-65 en echt niet dement hoor...


Eens, dan is het ook echt wat anders. Ik werk zelf in de verpleeghuiszorg en heb daar toch wel al dingen meegemaakt en gezien :') en heus niet altijd sexgerelateerd hoor.


Ik had een bijbaantje als hh en kwam dus alleen bij mensen thuis, daar zitten de echt extreem dementerenden al niet meer tussen. Gelukkig alleen maar lieve (op lichte agressie na dan bij beginnende dementie) ouderen tegen gekomen eigenlijk maar die categorie er net onder... je maakt wat mee af en toe idd :=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, miereneter en 9 bezoekers