Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Moderators: Murthul, Polly, Hanmar, Warboel, Shanna, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:44

Ik vind het eigenlijk geen heel raar advies. Vaak zie je wel dat oudere niets decorumverlies hebben en dit soort dingen wat makkelijker doen. Het is ook niet dat hij je meteen vol betast heeft ofzo, dus zou het zelf niet groter maken dan het is. Vindt de afstand tot #metoo ook wel erg groot zelf...

Dus ik zou zelf ook met een luchtige opmerking de volgende keer het af doen, niet te groot maken maar wel je afstand bewaren. Opmerking als "knuffelen hebben we tegenwoordig geen tijd meer voor" als je er een grapje van wil maken, of "normaal gesproken geef ik alleen een hand" en je hand duidelijk uitsteken lijkt me voor zoiets toch ook een prima oplossing zonder het op te blazen?

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Heb jij leuke foto's van Horse Event? Doe mee aan de Bokt Fotowedstrijd!
secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:25

Fenrir schreef:
Ik heb jaren een bijbaantje in de zorg gehad en ken je gevoel TS, er zitten echt ransbakken tussen!
Het luchtig houden wil niet zeggen dat je het moet bagatelliseren. Duidelijk je grenzen aangeven is het belangrijkste. Doe vooral wat voor jou goed voelt.

ik vind dit wel heftig om te zeggen in dit topic n.a.v. zo'n casus. Jeetje....

TS, goed dat je het nog een keer omschrijft. Ik denk idd dat je vertrouwenspersoon heeft bedoeld om er op een luchtige manier duidelijkheid in te scheppen. Dus dat het niet nodig is om de volgende keer met dhr. om tafel te gaan en er iets heel groots van te maken, maar zeker wel om je grenzen aan te geven. Volgens mij zijn er al meerdere voorbeelden hier genoemd waarmee je dat op een vriendelijke manier kan doen, zonder over je heen te laten lopen. Hopelijk staat daar ook iets bij wat bij jou past.

Wat vervelend ook dat je je zo kwetsbaar voelt in je werk, ik denk dat dat wel goed is om te bespreken en te kijken hoe je daar voor jezelf een prettige weg in kan vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:46

Even los van de situatie van TS vind ik het wel heftig om bij ouderen en ook dementerende te spreken over aanrandingen, last van hormonen enz.
9 van de 10 keer is er sprake van decorumverlies, zeker bij dementerenden, maar ook gewoon bij ouderen zonder een diagnose dementie komt het vaak in lichte mate voor. Dat heeft niks met aanranding of hormonen te maken. Decorumverlies is een ziekteverschijnsel waarbij iemand zich simpelweg niet realiseert dat wat hij of zij doet onacceptabel is. Je kan dat zo iemand dus ook niet aanrekenen en m.i. hoort omgaan met dat gedrag dan ook bij je werk.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het je moet laten gebeuren overigens, maar de oplossing kun je niet zoeken bij de bewoner, maar zul je moeten zoeken bij jezelf, de begeleiding (dus altijd met zn tweetjes zijn om iemand in bedwang te houden) en de gang van zaken op de afdeling. Voor de bewoner is het gedrag net zo onschuldig als het uitspugen van eten of het niet begrijpen waar zijn kamer is.

M.i. Echt totaal iets anders als aanranding, waarbij iemand zich bewust is dat wat hij of zij doet onjuist is (en zich hoogstens niet kan beheersen).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:35

Fenrir schreef:
Mee eens secricible net als bij mensen met een verstandelijke beperking (werd hierboven ook ergens genoemd). Die kun je niet alles aanrekenen. Maar dat betekent ook niet dat het als excuus gebruikt moet worden.
Om eerlijk te zijn heb ik nooit problemen gehad met ouderen/dementerenden, de smeerlappen zaten altijd in de leeftijdscategorie 40-65 en echt niet dement hoor...

Eens, dan is het ook echt wat anders. Ik werk zelf in de verpleeghuiszorg en heb daar toch wel al dingen meegemaakt en gezien :') en heus niet altijd sexgerelateerd hoor.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie