Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Moderators: Shanna, Dani, Murthul, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

iet_patron

Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 11:39

Hoi! Ik ben vaak een stille meelezer op bokt en nu had ik eigenlijk een vraagje waar ik het wel interessant voor vind om meerdere meningen te horen. En laat bokt nou heel goed zijn in het delen van meningen 8-) dit is nogal een gevoelige kwestie in het kader van ongewenste intimiteiten dus houdt de discussie beschaafd!

Ik werk dus in de zorg en ik had een poosje geleden een aparte ervaring met een (bejaarde)cliënt. Ik stond op het punt om te vertrekken en wenste de cliënt een fijne dag. Ik merkte nog op dat ik het jammer vond dat ik weg moest want het was daar zo lekker koel in huis met de airco (buiten was het 30 graden) toen zei meneer dat ik ook wel bij hem mocht blijven en toen gaf hij mij een knuffel. En ik kan je vertellen dat ik mij daar heel ongemakkelijk bij voelde.
Ook gelijk mijn vriend geappt over de situatie.
Later een mail gestuurd naar de vertrouwenspersoon van mijn werk omdat ik het er toch even over wilde hebben. Ik kreeg dus het advies quote:
'wat betreft de knuffel. je bent er nu op voorbereid dat dit kan gebeuren. Probeer er met een grapje onderuit te komen. Maak duidelijk dat dit niet gewenst is. Neem een klein beetje afstand. Blijf vriendelijk, veroordeel nog niet, maar geef wel duidelijk je grenzen aan.'

Ik vind dit nogal vreemd advies, probeer er met een grapje onderuit te komen de volgende keer... Ik vind dat nou niet echt als professioneel advies klinken |o

Ik heb mij voorgenomen om de volgende keer duidelijk aan te geven dat ik geen knuffels of andere lichamelijke aanrakingen wil en gewoon te zeggen dat ik mij daar ongemakkelijk bij voel.
Het moet natuurlijk niet uit de hand gaan lopen. Voor je het weet kan ik ook meedoen aan de #metoo.
Laatst bijgewerkt door iet_patron op 02-08-18 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterruin Patron Z2 +1 tussen de paarden
NRPS kampioen M2 2013 & NRPS kampioen Z1 2014 :D

iet_patron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 12:31

Oké veel reacties al!
Wat voor advies ik had verwacht? Eigenlijk vind ik het 2e deel van het advies wel goed, maar het woord grapje staat mij heel erg tegen. Ik verwacht dat als ik het met een grapje afdoe dat ik dan niet serieus word genomen door de cliënt. Dat het niet goed over komt bijvoorbeeld, dat gevoel krijg ik altijd bij een grapje.

Wat betreft het laatste #metoo, dat is nu echt niet van toepassing, maar dat schoot toen door mijn hoofd. Ik zit best in een kwetsbare positie. Ik ben op dat moment namelijk alleen met meneer in zijn huis. Als je dan niet goed op je strepen gaat staan, kan het zomaar uit de hand lopen.
Ik moet het zegmaar niet van mijn fysieke kracht hebben. Het kostte mij al moeite om uit de omhelzing te ontsnappen de vorige keer. En ik kon mij zo voorstellen dat het steeds stapje voor stapje verder kon gaan als je dus niet duidelijk bent. Maar gelukkig ga ik wel duidelijk zijn.

Iemand schreef ook of ik niet overdrijf, nee dat vind ik niet. Ik voelde mij heel erg ongemakkelijk op dat moment. Ik zag het totaal niet aankomen, dus waarom mag ik daar geen probleem van maken? Ik vind het ook spannend om weer naar die cliënt terug te gaan. De een vind een knuffel fijn en de ander ziet het als ongewenste intimiteiten. Zo zie ik dat dus ook, en dan vind ik het naar dat jij al gelijk klaar staat met je oordeel dat ik overdrijf. Dat is mijn gevoel en daar kan jij niks aan veranderen.

Oh en meneer is ook niet eenzaam, hij is getrouwd

Het valt mij op dat er vaak word gezegd dat ik er een te groot probleem van maak. Maar ik heb alleen advies gevraagd aan de vertrouwenspersoon, ik heb geen aangifte gedaan ofzo, dat zou ik ook overdreven vinden ;)

iet_patron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 14:35

Oh help zoveel reacties :o Zal even globaal proberen te antwoorden, al dat quoten is ook niet handig.

Even ter info ik ben niet heel jong zoals iemand dacht (in de 20) en ik doe dit werk ook al zo'n 4-5 jaar.

Het was voor mij waarschijnlijk anders geweest als het woord grapje niet in de mail had gestaan, dat woord zat in deze context erg in mijn irritatiezone. Maar ik heb in een eerdere reactie ook al gezegd dat ik het 2e deel van het advies wel prima vind, gewoon duidelijk aangeven dat dit niet gewenst is. Dat had ik zelf namelijk ook al bedacht. Misschien waren mijn verwachtingen ook wel te hoog gespannen van dit advies. Ik bedoel wat kan je nog meer doen dan dit. Er is namelijk niet veel geks gebeurd, ik trok het mij gewoon heel erg aan op dat moment en daar werd ik een beetje ongemakkelijk van.

Waarom ik eigenlijk alleen een mail heb gestuurd naar de vertrouwenspersoon: omdat ik het fijn vond om dit anoniem te melden. Ik vond het een beetje raar om dit gelijk bij mijn leidinggevende op z'n bordje te gooien of om hier met collega's over te praten, ik wilde het ook niet groter maken dan dat het is. Ik ben al niet zo'n kletser in het echt, dus ik vond een mail schrijven gewoon gepast voor mij op dat moment. En ik bedoel als dit vaker voor komt bij andere collega's is het toch fijn dat het gemeld word. En ik vond het een vervelende ervaring en ik had kennelijk de behoefte om dit van mij af te schrijven. Ze zeggen toch altijd dat je erover moet praten. Nou dan doe ik dat!... Alhoewel valt typen daar ook onder :')

Waarom ik de knuffel zo heftig ervoer? Tja daar moest ik even over nadenken. Ik houd eigenlijk niet zo van knuffelen, alleen met mensen die heel dicht bij mij staan (familie en beste vriendinnen). Ik had ook nooit van tevoren kunnen bedenken dat ik dit zo zou ervaren. Ik ben best wel nuchter, dus ik had deze reactie van mijzelf niet verwacht denk ik. Ik ken meneer al een poos, en we hebben altijd heel goed contact gehad. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar laatst werd meneer wel heel amicaal. Ik ben ook best wel gestrest de laatste tijd (druk op werk enz.) En toen meneer zei: oh je mag ook bij mij blijven hoor gevolgd door een stevige knuffel, ik knuffelde overigens niet terug ofzo, kreeg ik gewoon een beetje de kriebels. Het had namelijk een beetje een seksuele lading voor mijn gevoel. Dus ik denk een combinatie van dingen. Over een paar weken heb ik gelukkig vakantie!
Edit: ik denk dat mijn gevoel wel redelijk klopte. Ik ben deze week weer langs geweest bij meneer. En toen merkte hij op dat het logo van mijn werkkleding wel op een hele mooie plek zat (lees: ter hoogte van mijn borsten) ik had het in de eerste instantie niet door omdat ik druk was, maar later dacht ik oh hij is een oude snoeperd aan het worden! Hij heeft overigens geen poging meer gedaan om te knuffelen, er was nog een familielid aanwezig toen ik weer weg ging, misschien hielp dat ook mee. Ik vond het dus eigenlijk prima gaan, op die opmerking na :') maar ik ben er nu op voorbereid en weet hoe ik dan kan reageren. Dat geeft ook best wel veel rust. Ik heb nu geen spanning meer om er de volgende keer naar toe te gaan.

Verootjoo schreef ook ‘bewaar de knuffels maar voor uw vrouw’, vond ik ook wel een goeie. Dan zeg je dat je het niet fijn vind om geknuffeld te worden, maar dan op een aardige manier.

Het viel mij ook op dat er wordt gedacht dat ik mij onveilig voel en dat ik mijn werk hierdoor niet goed kan doen, maar dat valt allemaal wel mee hoor dit is eigenlijk de eerste keer binnen mijn werk. ik voel mij eigenlijk bijna nooit onveilig, ook niet in het donker op straat ;) Het komt op papier misschien heftiger over dan in mijn hoofd. Maar ik voelde mij op dat moment gewoon ongemakkelijk, en ik wil dat het niet nog een keer gebeurd. En ik vond het gewoon fijn om het van mij af te schrijven, vandaar dat ik een discussie wel interessant vond. Dat geeft mij ook de tijd om het een beetje te overdenken en te rationaliseren.
En ik heb er nog wat aan gehad ook!

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie adviezen. Vind het wel interessant om het te lezen! Grappig hoe ook iedereen weer van mening verschild.
Laatst bijgewerkt door iet_patron op 03-08-18 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie