Terug naar NL verhuizen en direct eigen onderneming starten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Terug naar NL verhuizen en direct eigen onderneming starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 10:51

Hoi,

Momenteel woon ik samen met mijn (britse) vriend in Engeland, maar zijn we langszaamaan plannen aan het maken om samen naar NL te verhuizen.

Ik wil geen halve start maken in Nederland, ik ben gaan reizen en uiteindelijk in Engeland terecht gekomen om uit de sleur van mn leven te komen, na jaren werken in supermarkten, winkels en horeca (prima werk allemaal, maar niet voor mij). Ik wil niet terug zakken in die sleur, waar ik weet dat ik daar met moeite uitkom, dus wil ik direct starten met wat ik graag doe.

Ik werk nu al zo'n anderhalf jaar als hondentrimmer en heb hier ook goede cursussen in Engeland voor gedaan.
Nou zou ik dit graag in Nederland ook direct doen, maar kan ik hier geen banen in vinden, behalve zelf een salon op te starten.

Ook wil ik graag meer dan alleen trimmen, en ben ik van plan om op (zeer korte) termijn cursussen te gaan doen voor kynologisch instructeur. Om dit te doen is het ook handig om mijn eigen salon op te starten, zodat ik mijn eigen uren kan plannen, rondom de opleiding en stage dagen.

Ik ben al bezig met een bedrijfsplan te schrijven, statistisch gezien zou ik in de omgeving waar ik een salon wil openen met redelijk gemak een nette boterham moeten kunnen verdienen.
Dus zover zouden mijn plannen moeten kunnen werken!

Nou mijn problemem:
- Ik heb nog geen eigen woning in NL en vraag me af hoe ik een woning kan huren of kopen zonder ergens onder contract te werken of 3jaar financien van eigen bedrijf te kunnen voorleggen
- Ik heb maar weinig eigen vermogen, materialen voor een salon gaat wel lukken, maar veel inleggen voor aanschaf van een huis helaas niet

Het meest ideale zou zijn om vanuit huis te werken, zodat ik geen dubbele huur-/hypotheek kosten heb. Ik heb ongeveer de ruimte ter grootte van een garage nodig om een salon in te realiseren.

Bestaat er zo iets als een prive-/business hypotheek, waar je zonder groot eigen vermogen een huis zou kunnen kopen om zowel te leven als te werken, met een goed bedrijfsplan?

Alle tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken, alle (on)mogelijkheden, mensen met wie ik het beste kan praten, hoor ik graag!

(Mobiel trimsalon heb ik ook over gedacht, maar dit lijkt mij persoonlijk geen fijne manier van werken)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:59

ImkeTarek schreef:
Bestaat er zo iets als een prive-/business hypotheek, waar je zonder groot eigen vermogen een huis zou kunnen kopen om zowel te leven als te werken, met een goed bedrijfsplan

Kans is nihil. Hoe komt het dat jullie weinig eigen vermogen hebben en kunnen jullie daar niet eerst verandering in brengen (dus sparen voordat je naar NL vertrekt)?

Overigens zou je in een omgebouwde camper/busje/vrachtwagentje best een fijne werkruimte kunnen maken. Misschien toch eens naar kijken, uitzoeken wat ervoor nodig is en wat dat zou kosten. Maar zonder eigen vermogen gaat het echt moeilijk worden, dan zou je eigenlijk in je eigen kring mensen moeten zoeken die in je willen investeren/sponsoren/geld lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:01

Een vriendin van mij heeft inmiddels ook haar eigen goedlopende trimsalon, maar dit heeft wel wat tijd gekost. Ze is na haar studie/cursussen begonnen met een andere baan zodat ze in ieder geval vaste, maandelijkse inkomsten had. Op de zaterdag en in de avonden werkte ze dan thuis (in de bijkeuken) als hondentrimster. Ook haar vriend werkte, wat natuurlijk extra inkomsten gaf. Het is/was hard werken, maar nu (na -ik gok- zo'n 5 jaar) kan ze prima rondkomen van alleen haar salon aan huis. :)

Hou er rekening mee dat je niet direct een groot klantenbestand zal hebben. Dit moet je opbouwen, dat kost tijd. Wellicht is het toch een idee om wél ergens onder contract te gaan werken (en dan niet alleen focussen op werk als hondentrimmer), zodat je daarnaast je netwerk voor je salon wat kan uitbreiden en alles rustig kan opbouwen.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:18

Zoals hierboven al gezegd is, zoek een parttime job, want een klantenbestand opbouwen kost tijd.

Ga eerst als hondentrimster werken die bij de mensen thuis komt, dan hoef je zelf geen ruimte te hebben en ik denk dat veel oude mensen dat wel fijn vinden.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:28

Benita schreef:
Zoals hierboven al gezegd is, zoek een parttime job, want een klantenbestand opbouwen kost tijd.

Ga eerst als hondentrimster werken die bij de mensen thuis komt, dan hoef je zelf geen ruimte te hebben en ik denk dat veel oude mensen dat wel fijn vinden.



Dat laatste zou ik absoluut niet aanraden.
Dan zou ik eerder voor een goed ingerichte bus gaan.
Ben al meer dan 15 jaar honden trimster en zie om me heen de ene na de ander die lichamelijke klachten krijgt.
Een goed bad op juiste hoogte en verstelbare tafel is wel het meest effectief.
Daarbij bouw je een klanten bestand op met mensen die het fijn vinden dat jij bij ze thuis komt,dan ga je in je eigen praktijk werken en vallen er sws een hoop af die liever aan huis een trimmer willen.
Het zijn over het algemeen niet alleen kleine honden al zijn er zat trimmers die dat wel graag willen.

Verder weinig tips voor je ts.
Denk dat je met eigen vermogen en een partime baan de beste start kan maken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Terug naar NL verhuizen en direct eigen onderneming starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:03

Voordeel van een mobiele salon is natuurlijk ook dat je wat makkelijker een geschikte huurwoning zou kunnen vinden om de tijd te vullen terwijl je een klantenkring opbouwt en opzoek kunt naar een geschikte woning met ruimte voor je salon bijvoorbeeld.
Als je het dan in die tijd combineert met een baan kun je ook wat vermogen opbouwen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:36

ImkeTarek schreef:
Nou mijn problemem:
- Ik heb nog geen eigen woning in NL en vraag me af hoe ik een woning kan huren of kopen zonder ergens onder contract te werken of 3jaar financien van eigen bedrijf te kunnen voorleggen
- Ik heb maar weinig eigen vermogen, materialen voor een salon gaat wel lukken, maar veel inleggen voor aanschaf van een huis helaas niet



Bestaat er zo iets als een prive-/business hypotheek, waar je zonder groot eigen vermogen een huis zou kunnen kopen om zowel te leven als te werken, met een goed bedrijfsplan?


Je zal helaas niets kunnen kopen.
Een vriendin van me heeft zo'n 2 jaar op Bonaire gewoond en toen ze terugkwam wilde ze ook als ZZPer aan de slag. Omdat ze nog geen cijfers kon overleggen kon ze simpelweg niet kopen. Ze is wat gaan huren en heeft nu anderhalf jaar keihard gewerkt en is nu, nu ze dus wel cijfers kan overleggen, wel bezig met een huis kopen (+ evt een werklocatie).
Gaat je vriend trouwens mee? Wat gaat hij hier in Nl doen?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:02

Om nog even een aanvulling te geven, om te kopen heb je sowieso al zo'n € 10.000,- eigen geld nodig ivm de k.k.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:57

Booooo schreef:
Om nog even een aanvulling te geven, om te kopen heb je sowieso al zo'n € 10.000,- eigen geld nodig ivm de k.k.


Maak daar maar 15.000 van inclusief notariskosten etc.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:03

Ligt ook aan de hypotheek natuurlijk.. wij waren € 12.000 kwijt aan kk

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Terug naar NL verhuizen en direct eigen onderneming starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:22

Kosten koper is ongeveer 6% van de aankoopsom, begreep ik laatst van een hypotheekadviseur. Dat kan je niet meer mee financieren.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Terug naar NL verhuizen en direct eigen onderneming starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:35

Over het verhuisgedeelte geen hulp
Maar het kynologisch instructeur gedeelte. Ik weet neit of je al een naam gemaakt hebt van de showwereld. Maar ikzelf zit in het wereldje en ik spreek uit ervaring dat de handlers die showtraining gaan volgen dit doen bij kynologen die zich echt al wel een reputatie opgebouwd hebben. Fokkers met wereldbekende kenners met honden die het ene BOB na het andere in de wacht slepen. Dat zijn de mensen waar vraag naar is als kynologisch instructeur. Zonder naam zal het enorm moeilijk zo niet onmogelijk worden om het vertrouwen van handlers te krijgen.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Terug naar NL verhuizen en direct eigen onderneming starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:47

Ik weet niet of je regio gebonden bent, anders weet ik nog wel een plek waar ze trimsters in loondienst zoeken. :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:54

Leuk idee dat zeker! Ik heb zelf een hondentrimsalon sinds 16 maanden. En ja het heeft tijd nodig. Ik kan nu zeggen dat ik zeer tevreden ben over de afgelopen 3 maanden. En ik zit ook in een omgeving waar nou ook niet teveel trimmers zit en dat is ook een zeer belangrijk onderdeel om succes te hebben. Ik had daarnaast al een baan voor 2 dagen trimmer bij de intratuin (ja het kan er zijn banen in maar niet erg veel) dus dat gaf me minder stress om rond te kunnen komen naast een lage huur. Nu ben ik bezig met een verhuizing en zal ik wat meer moeten verdienen om rond te komen maar als je echt puur van je trimsalon direct vanaf het begin moet rondkomen; zou ik echt van stressen. En dat werkt vaak averechts. Trimsalon kan je een hoop adverteren maar eerlijk is eerlijk de beste reclame en de beste klanten krijg je van mond op mond reclame en dat doen klanten zelf daar heb je geen invloed op. Daarnaast; het verdient niet heel goed vooral als je nog niet zoveel honden op een dag doet. Als je huur betaalt (wat ik ook doe) gaat daar en deel naar, 21% btw, geld voor pin of storten, spullen, shampoo en ander verbruiksartikelen, verzekering, boekhouder, telefoonkosten, er gaat echt heel veel af. Het is zo anders als dat je in dienst bent. In je opbouwfase houd je misschien 30% over van wat je verdient. Houd daar ook echt rekening mee.

Tegelijkertijd: Ik geniet echt van m'n werk, en ben blij met deze keuze maar het is hard werken en weinig verdienen en dan nog genoeg klanten die klagen dat het zo duur is en dat is soms echt frustrerend dan denk je; je zou eens moeten weten... Mijn laatste vakantie was september 2017 en momenteel werk ik soms 6 dagen per week...

oh edit; kopen kun je wel vergeten voorlopig. Ik ben nu al blij met een huisje van de sociale woningbouwvereniging ipv een studentenwoning. Particulier huren kon ik in jawel Overijssel ook echt niet betalen